• Bubbelgumman

    Arrangera bröllop MED barn

    Hej!

    Vi har en son på 1 år och många i vår familj och vänskapskrets har barn så vi tänkte ha ett bröllop med barn Baby.
    Men hur arrangerar vi det bäst?
    Tid?
    Ska man ha ett barnbord eller är det lättare att blanda barnen med de vuxna?
    Är det onödigt att planera in festmusik till kvällen? Åker alla hem när det är läggdags för barnen?

    Önskar alla tänkbara tips och idéer! Har ni haft ett bröllop med barn eller ska ni ha? Bra eller dåligt?

  • Svar på tråden Arrangera bröllop MED barn
  • Emblas Mamma

    Tror ni gör bäst i att ha en tidigare fest och vigsel!
    Kanske vigsel klockan 1 ?
    Så börjar kanske festen vid 2-3 på eftermiddagen..

    Fick tips av prästen att man brukade ha tillställningar med barn lite tidigare för att slippa kinkande och att folk gick hem för tidigt :)
    Vi ska ju inte ha barn och därför har vi vigsel kl. 4 och börjar äta middagen bortåt halv sju på kvällen. Och det hade kanske varit lite i det senaste laget att ha med barn..


  • jennifaer

    Vi ska ha med barn. Vår son är 1 1/2 just nu och kommer vara drygt två när vi gifter oss och det kommer fler andra barn i olika åldrar också. Där vi ska vara finns det en innergård där vi ska ställa upp en massa leksaker som de kan leka med om det är bra väder. När barnfamiljer kommer in i kyrkan kommer de att få typ en festis och en russinask och dessutom finns det ett lekrum i kyrkan så det finns mycket att muta dem medFlört När alla andra får fördrinken kommer barnen få en liten färdig smoothie (sån där man köper i butik som man klämmer ut smoothien ur eftersom det blir minst kladd med dem) och sedan kommer vi ha speciell mat till barnen såklart. Barnen kommer få sitta med föräldrarna eftersom det blir mest ganska små barn på vår fest. Utanför lokalen finns det en lång altan under tak där vi har tänkt att man kan ställa vagnar och prova natta barnen i vagnen också kommer vi ha babyvakter som står på så att man hör om barnen vaknar. Dessutom funderar vi på att ha någon som kommer och leker med barnen typ en timme eller något så barnen får lite extra kul och så att föräldrarna får ta det lugnt en liten stund.
    Vigseln kommer mest troligt att vara vid tre och vi kommer köra på till halv tolv då vi har sagt att vi ska åka från festen. Vill man åka tidigare får man göra det och vi kommer inte ha någon dans eller liknande eftersom varken jag eller sambo gillar det och eftersom vi kommer ha det ganska litet och familjeorienterat vill vi mer ha det som en stoor familjemiddagGlad

    Herregud vad långt det blev men så har vi tänkt i alla fallGlad

  • Agape

    Vi kommer att säga att man får ta med sitt/sina barn om man vill men tror ändå att de flesta som kan lämnar sina små hemma. För de som kommer så tänkte vi ha ett barnbord för de lite äldre barnen där de serveas mat som köttbullar och är det små ammande barn så får de väl hänga med föräldrana. Vi kommer ha boende och fest på samma ställe så det är enkelt för föräldrarna att matta barnen och sen ta med en babyvakt. För de lite äldre finns lekhörna och tv för lite film. Vi tänkte ha ett litet överlevnadskit med något att pyssla med/äta i kyrka osv så de kanske klarar sig iaf genom vigseln men sen kan man ju alltid som förälder gå ut med barnen om de blir för besvärliga....

  • A loves A

    Vi ska ha barn med på bröllopet, vår son kommer vara 4½. Det blir 10 barn från 1mån - 5 år om alla kommer.
    Vi ska ha vigseln kl 14 och vi har den i trädgården utanför huset vi ska ha middagen i.
    Stor gräsmatta att springa på. Sen tänkte vi ordna en barnhörna med madrasser och kuddar där de kan titta på film, bord med papper och kritor, och lite annat smått och gott!

  • Bubbelgumman

    Å nu fick jag mycket tänkvärda tips! Det där med Festis och russin är ju jättebra till vigseln!
    Måste fundera på hur vi ska lösa det praktiskt med övernattning o.s.v. Det finns en camping 100 m från festlokalen och även ett hotell lika långt ifrån som håller på att rustas nu. Fast man kanske inte vill natta barnen och sen gå ner på festen igen....?
    Vi kommer att ha middag/fest i ett båthus vid Siljan. Det finns även en "paviljong" för dans.... Kanske kan slå upp ett partytält med barngrejer i också då... Hm...

  • turbovampyria

    Vi kommer att ha med våra barn på festen som då är 4½ och 2½ år. Sedan kommer alla att få ta med sina barn. Vi kommer ändå att ha en vanlig bröllopsfest. Det är föräldrarnas egna val i fall de vill ta med sina barn och också deras ansvar. Det kommer inte att vara alkoholfritt. Tror dock de flesta kommer att åka vid tio tiden om de har sina barn med sig.


    Vi kommer att ha ett barn bord för de som är över sex år. De kommer nog ändå ha roligare tillsammans.

  • 11juni2011

    Vi har ca 130 gäster varav 5 st under 2 år och 20 st under 18 år, så det blir en del barn.

    Dom kommer få sitta med sina familjer, sedan har vi ett extra rum med tv och lite spel och godis som dom kan gå till om dom får tråkigt. Vi kommer köra buffe och har en rätt "soft" stämning. Jag bryr mig inte nämnvärt om någon unge går till lekrummet mitt i middagen osv.

    Vigseln är kl 16. Dock kommer alla barn utom 2 st från min blivande mans släkt, och han är från sydamerika och där är barnen vana vid sena tillställningar, vi firar tex jul med middag kl 22, och paketöppning kl 24, sen har vi ännu ett tomt rum där man skulle kunna lägga in barnvagnar och lite madrasser så dom som vill kan ta en tupplur!

  • Trulsa72

    Vi kommer att ha med en hel massa barn då många av de som vi bjudit har barn. Vi kommer att ha två egna barnbord, det slumpar sig så bra att vi kan sätta tjejer och killar för sig. Sedan kommer vi att ha ett rum där barnen kan titta på tv och rita. Vi kommer också ha med lite spel till de större barnen. Utanför festlokalen finns två stora fotbollsplaner så givetvis kommer vi ha med lite bollar, hopprep och andra ute saker. Vi har hyrt en lokal med övernattning på plats så det är inga bekymmer med att barnen blir trötta. Det kommer att finnas en tjej som ser till barnen. Mitt yngsta barn som är 11 år ville vara festfixare, han har bestämt barnmenyn, lekar och lite annnat kul till alla barnen. Glad  När vi träffas i släkten och har fester är barnen givetvis med vi brukar anpassa situationen efter dem. Brukar aldrig vara några problem. 

  • Pinkgrape
    Trulsa72 skrev 2011-03-13 11:20:43 följande:
    Vi kommer att ha med en hel massa barn då många av de som vi bjudit har barn. Vi kommer att ha två egna barnbord, det slumpar sig så bra att vi kan sätta tjejer och killar för sig. Sedan kommer vi att ha ett rum där barnen kan titta på tv och rita. Vi kommer också ha med lite spel till de större barnen. Utanför festlokalen finns två stora fotbollsplaner så givetvis kommer vi ha med lite bollar, hopprep och andra ute saker. Vi har hyrt en lokal med övernattning på plats så det är inga bekymmer med att barnen blir trötta. Det kommer att finnas en tjej som ser till barnen. Mitt yngsta barn som är 11 år ville vara festfixare, han har bestämt barnmenyn, lekar och lite annnat kul till alla barnen. Glad  När vi träffas i släkten och har fester är barnen givetvis med vi brukar anpassa situationen efter dem. Brukar aldrig vara några problem. 
    Vi har tänkt ungefär som ni :)

    Vi kommer ha barn med. Bland annat vår egna dotter på 4år, men även släkt och vänners barn från åldern 1,5år till tonåringar.

    Vi kommer ha vigseln kl.13 och sedan efterföljande middag med fest. Vi kommer ha en lokal med fler rum och kommer ordna en barnvakt och aktiviteter så som film, böcker, spel och ordna med godis och läsk till barnen i ett annat rum. Då kan föräldrarna i lugn och ro vara med på festligheterna och barnen får har sitt eget lilla "kalas" :)
    Det kommer även finnas ett rum breve där vi tänkte ha några madrasser och liknande ifall barnen skulle vilja vila och sova lite. Festlokalen kommer vara på våningen under.

    När det gäller middagen, så kommer barnen att få sitta med de vuxna. Vi kommer ha en buffé där det kommer vara barnanpassade rätter också :)

    Vi har också alltid med barnen när vi träffas i släkten och det brukar aldrig vara några problem med det :)
  • Pinkgrape
    Pinkgrape skrev 2011-03-13 12:02:41 följande:
    Vi har tänkt ungefär som ni :)

    Vi kommer ha barn med. Bland annat vår egna dotter på 4år, men även släkt och vänners barn från åldern 1,5år till tonåringar.

    Vi kommer ha vigseln kl.13 och sedan efterföljande middag med fest. Vi kommer ha en lokal med fler rum och kommer ordna en barnvakt och aktiviteter så som film, böcker, spel och ordna med godis och läsk till barnen i ett annat rum. Då kan föräldrarna i lugn och ro vara med på festligheterna och barnen får har sitt eget lilla "kalas" :)
    Det kommer även finnas ett rum breve där vi tänkte ha några madrasser och liknande ifall barnen skulle vilja vila och sova lite. Festlokalen kommer vara på våningen under.

    När det gäller middagen, så kommer barnen att få sitta med de vuxna. Vi kommer ha en buffé där det kommer vara barnanpassade rätter också :)

    Vi har också alltid med barnen när vi träffas i släkten och det brukar aldrig vara några problem med det :)
    Där vi ska vara finns det också fotbollsplan just bakom lokalen och en lekpark ett stenkast ifrån, så de lite äldre barnen kommer säkert kunna roa sig där en stund också :)
Svar på tråden Arrangera bröllop MED barn