• holabado

    Önskar oss pengar till Läkare utan gränser ... någon som gjort ngt. likande?

    Hej,

    Vi har så mycket saker så vi önskar oss pengar till ngt. välgörande ändamål. Det vore kul att i tackkorten kunna säga att "vi samlade in xxxxx kr till Läkare utan gränser" men det går ju inte om man inte öppnar ett eget konto just för det. Skulle det kännas ok som gäst tror ni??? eller vill man sätta in pengar på Läkare utan gränsers eget konto?`

    Någon med tips på hur man kangöra?

  • Svar på tråden Önskar oss pengar till Läkare utan gränser ... någon som gjort ngt. likande?
  • anne på grönkulla

    Fråga om de kan tänka sig att låna ut en bössa med logga som folk kan lägga pengar i och skriv på inbjudan att ni kommer ha det. Eller kolla med dem om folk kan sätta in direkt hos dem men ange att det är för att uppvakta er och så att ni sen får veta vilka som gjort det (men inte hur mycket de gett).


     


     

  • GnuGS

    Vi funderar också på att samla in pengar till ett visst välgörande ändamål, isåfall genom att folk får lägga vad de vill i en burk i (den annars fria) baren där vi kommer att erbjuda drinkar, på sprit från det land dit pengarna ska gå.
    Men vi vet ju inte hur det uppfattas, kanske tycker folk inte att baren känns särskilt fri då. (Samma välgörande ändamål kommer att finnas med i vår önskelista.)

    Men om vi inte hade just denna organisation och detta land i åtanke skulle vi kanske satsa på Rädda barnens bröllopsfond:
    Om jag förstått saken rätt kan ni be gästerna skänka pengar dit, och så får ni sex månader senare veta hur mycket pengar som skänks till just er fond!
    www.rb.se/geengava/brollopsfonden/pages/default.aspx

    Jag önskar att Läkare utan gränser hade något liknande. (Det kanske de har, ej kollat.)

  • Willowfield

    Min sons halvsyster hade detta på sitt bröllop, minns ej till vilka det var, men de lämnade post och bankgiro på informationen i inbjudan och sen fick var och en skriva ett kort där det stod hur mycket de skickat..

  • Sarah

    Låter som en jättebra idé tycker jag. Vi funderar på något liknande. Flera välgörenhetsorganisationer har ju bröllopsfonder som man kan registrera så kan gästerna sätta in pengar där.

  • Liina86

    Våra vänner önskade sig också pengar till välgörande ändamål när de gifte sig förra sommaren. Jag klipper in här nere vad de skrev på sin hemsida. Jag och min sambo valde inga av dessa ändamål men köpte istället solcellslampor till fattiga genom Erikshjälpen så att de som inte har el har möjlighet att läsa på kvällarna. Erikshjälpen skickade sedan ett kort till våra vänner där det stod att gåvan var i deras namn. Sammanlagt fick de ihop runt 20 000 kr till välgörande ändamål istället för att de fick en massa prylar som de inte behövde!

    Önskelista


    Vi önskar oss att våra gäster skänker en slant till välgörande ändamål.


    Sängprojektet i Indien

    Ellen jobbar på världsbutiken ABC som har ett projekt i Indien. ABC bedriver arbete i Himalaya sedan 2001 tillsammans med HIMAD - Himalayan society for Alternative Development.

    I nuläget bedrivs arbetet med att bygga ett utbildningscenter som kostnadsfritt kommer att erbjuda utbildning i läs- och skrivkunskap för den fattiga befolkningen i delstaten, primärt riktat mot kvinnor, barn och ungdomar. Målet är att centret fram till och med år 2020 ska ha erbjudit 130.000 människor i regionen utbildning i läs- och skrivkunskap samt i FNs konventioner om barns rättigheter och mänskliga rättigheter. På centret kommer att finnas 80 sängar och en ekologisk odling. Allt för att kunna bli så självförsörjande som möjligt och för att kunna erbjuda människor mat och logi under kursernas gång.

    Det vi vill är att bidra till några av sängarna i projektet. Om du vill hjälpa oss med detta så sätt gärna in en summa till ABC på PG 90 07 43-6 med meddelandet "EllenSamuel" och skicka samtidigt ett mail till india@abcsweden.org där du skriver "EllenSamuel" i ämnesraden och ditt namn så vi vet vem vi fick presenten av. Therese, som är ansvarig för projektet, kommer att göra en fin sammanställning åt oss så att vi vet hur mycket vi tillsammans lyckades skrapa ihop.


    Andra organisationer

    Här är några andra organisationer som vi tycker om om du hellre vill ge en gåva där.


    Svenska Kyrkan - Hela världen Läkare utan gränser Individuell Människohjälp Greenpeace Om du kan få ett kvitto vill vi gärna ta del av det så att vi kan se hur mycket vi kan lyckas samla ihop. Vi önskar att så många som möjligt ska få glädje av att vi gifter oss!
  • JT2010

    Nu går jag väl emot vad alla andra tycker men förstår inte riktigt varför man ska önska sig pengar till välgörenhet. Om man nu har allt man vill ha och inte vill ha något mer kan man väl helt enkelt låta bli att önska sig något alls och säga att deras närvaro på bröllopet är det enda man vill ha. Jag skulle hellre ge pengarna till brudparet än  till välgörenhet. SKa jag lägga pengar på välgörenhet vill jag välja fritt bland allt som finns och välja den jag känner för mest. Dessutom när man pratar om välgörenhet slutar alltid diskussionen med att man tycker det är synd att lägga pengar på det eftersom den största delen går till chefslöner eller liknande vilket känns tråkigt...

  • Liina86
    JT2010 skrev 2011-02-24 09:17:53 följande:
    Nu går jag väl emot vad alla andra tycker men förstår inte riktigt varför man ska önska sig pengar till välgörenhet. Om man nu har allt man vill ha och inte vill ha något mer kan man väl helt enkelt låta bli att önska sig något alls och säga att deras närvaro på bröllopet är det enda man vill ha. Jag skulle hellre ge pengarna till brudparet än  till välgörenhet. SKa jag lägga pengar på välgörenhet vill jag välja fritt bland allt som finns och välja den jag känner för mest. Dessutom när man pratar om välgörenhet slutar alltid diskussionen med att man tycker det är synd att lägga pengar på det eftersom den största delen går till chefslöner eller liknande vilket känns tråkigt...
    Jag gav gärna pengar till välgörenhet eftersom det var vad mina vänner önskade sig. Hela deras bröllopstema var REKO så det passade bra in. Självklart var det inget krav, vill man inte ge något så är det bara att låta bli. Angående hur mycket som går till chefer och sådant så är det så att de organisationer som har 90 i början av sitt pg-nummer bara får använda 10 % till löner och administration. Minst 90 % går alltså direkt till ändamålet
  • anne på grönkulla
    JT2010 skrev 2011-02-24 09:17:53 följande:
    Nu går jag väl emot vad alla andra tycker men förstår inte riktigt varför man ska önska sig pengar till välgörenhet. Om man nu har allt man vill ha och inte vill ha något mer kan man väl helt enkelt låta bli att önska sig något alls och säga att deras närvaro på bröllopet är det enda man vill ha. Jag skulle hellre ge pengarna till brudparet än  till välgörenhet. SKa jag lägga pengar på välgörenhet vill jag välja fritt bland allt som finns och välja den jag känner för mest. Dessutom när man pratar om välgörenhet slutar alltid diskussionen med att man tycker det är synd att lägga pengar på det eftersom den största delen går till chefslöner eller liknande vilket känns tråkigt...
    Önska sig får de ju, men  man måste såklart inte ge. Och vill man ge för att hedra någon är det väl rimligt att ge till ett ändamål som passar den man uppvaktars intressen?
  • BMTS

    Vid vårt bröllop ösnkade vi oss pengar till fyra olika välgörenhetsorganisationer som vi valt ut. Jag kan väl säga att dessvärre ville de flesta ändå ge presenter till mig och min man, men vi fick ändå höra att gesten och tanken att skänka pengarna till bättre behövande uppskattades mycket och vi fick in ett antal tusenlappar till våra organisationer vilket kändes jättebra!

  • kåbe

    Vi önskar oss också pengar till välgörenhet men har valt att önska oss "presenter mot fattigdom". För en viss summa (75 - 1000 kr) kan man köpa en get, en vattenpump eller ca 10 andra "presenter" till människor i olika delar av världen. Vi tänkte att det kanske är roligare för gästerna att köpa en get eller vad man nu vill istället för att sätta in X kr på ett konto, att det känns mer som en present (även om alla pengar kanske inte går till just en get). Men om ni vill skänka pengar till Läkare utan gränser tycker jag det var en bra idé att ställa fram en bössa. Ni kanske också kan önska er typ ett fint kort så att gästerna känner att de ger er någonting. Som BMTS skriver tror jag de flesta vill det.

  • loluna

    Vi brukar alltid önska oss ett bidrag till hjärtebarnsföreningen, och det har alltid funkat! :) Gästerna tycker att det är helt ok, det känns trevligt på många sätt :)

Svar på tråden Önskar oss pengar till Läkare utan gränser ... någon som gjort ngt. likande?