• AnnaJacob

Hur ska vi göra???

Jag har börjat fundera på detta med fotograf.
    Vi var på ett bröllop förra året som hade en "riktigt" fotograf, och de bilderna är sämre än dem som jag tog med vår vanliga kamera, och han kostade massa pengar.
    Jag har en kurskamrat som är hobbyfotograf och vill gärna ta bilder på vårt bröllop. Han tar fantastiska bilder, men har aldrig jobbat på ett bröllop.
    Jag vet att han skulle lägga ner sin själ i min dag, och verkligen göra allt för att ta bra bilder. Han säger också att han ju har ett och ett halvt år på sig att träna till vårt bröllop. Vi ska ju också träffas och snacka om vad för bilder han ska ta..

Det är ju massa pengar att spara, men frågan är om man kommer ångra sig om nu inte bilderna blir toppen!? Men samtidigt så finns det ju aldrig någon garanti för att fotografen ska ta bra bilder..även om han tar 10 000 kr betalt..

Vad hade ni gjort!?

• Svar på tråden Hur ska vi göra???
  • loluna

Jag tror inte att jag hade vågat att anlita honom... Det finns inget som säger att ni inte kan stå på händerna med andra fotografer, det är bara att prata igenom det innan ni sätter igång :)
    Jag får en känsla att han "råkar" ibland få fina bilder, och jag är inte så tvärsäker på att ni vill chansa med era bröllopsbilder... Men, som sagt, gå på magkänsla. Bara ni inte ångrar er sedan!

• Cometen
    AnnaJacob skrev 2011-02-14 09:36:09 följande:
    Vad skoj att ni tar er tid att titta på bilderna!

Vi vill absolut inte ha klassiska bröllopsbilder, utan gärna lite annorlunda..typ där vi hoppar, springer står på händer...hehe, nej men ni fattar vinken! =)

Givetvis ska vi också ha ett per klassiska bilder, typ att ge till farfar i en fin ram..

Jag har ingen aning om hur bra en riktigt fotograf är, eller hur man ska vara säker på att denne tar bra bilder. Hur har ni gjort?
    Hur bra är en riktig fotograf? Titta t.ex. på den här gallerin: www.adorafoto.com/galleri_maria_martin.htm
    De här bilderna är tagna av en av mina absoluta favoritfotografer! Spontana, glada bilder - sååå härliga!  Älskar färgerna och hur fotografen "leker" med för- och bakgrundoskärpa!

Hur ska man vara säker på att en fotograf tar bra bilder? Som någon här nämnde tidigare så är det viktigt att titta på alla/många bilder  som fotografen har tagit på ett och samma brudpar. Det är enkelt att ta den absolut bästa bilden från varje bröllop och sätta ihop de till en superduperfin portfolio...

Gå in på google och leta på många olika fotografer i din närhet (eller där ni ska gifta er) och titta igenom deras portfolio. Så hade jag gjort. Sen är det ju bra att träffa fotografen innan man bokar honom/henne så man vet att "kemin" stämmer. Det är ju också viktigt för att bilderna ska se avslappnade ut.

Lycka till! :)
  • Jolin
    Cometen skrev 2011-02-14 15:19:59 följande:
    Hur bra är en riktig fotograf? Titta t.ex. på den här gallerin: www.adorafoto.com/galleri_maria_martin.htm
    De här bilderna är tagna av en av mina absoluta favoritfotografer! Spontana, glada bilder - sååå härliga!  Älskar färgerna och hur fotografen "leker" med för- och bakgrundoskärpa!
    Fy sjutton vilka vackra bilder, jag är helt förälskad i varenda bild hon tagit! Tusen tack för tipset! :)
  • Vi2alltid

Vi gjorde precis så: en kollega till min man fotade hela dagen och han var "bara" hobbyfotograf". Vi var jättenöjda med det, och framför allt fick vi fler bilder än ma normalt får av en inhyrd fotograf.

• Invincible

Jag håller med i resonemanget att låta er bekant fota under kvällen och dagen men att under vigseln och porträttfoto anlita en professionell fotograf.

Men sedan handlar ju allt om premisser. Jag fotar mkt porträtt själv och var superkräsen när vi skulle hitta fotograf. TIllslut landade valet på Carl Bengtsson och han har en fantastisk portfolio för alla sorters bröllop, i alla möliga och omöjliga ljus och väder. Han har precis den stilen på foto som vi var ute efter. Han kommer spendera hela dagen med oss och det känns så skönt att be alla andra lämna kamerorna hemma och fokusera på festen. Vi slipper blixtar och störade "titta hit, titta hit!" Vill man ha foton kan man få det av oss i efterhand. Det kommer fotograferas i 14 timmar, liksom....

And tonight we can truly say - Together we are invincible
  • AnnaJacob

Vi har funderat lite nu, och tänker nog göra så som många föreslår, alltså att vi hittar en riktigt duktig fotograf, som tar bilder av vigsel och sedan porträttbilder, och så får han som jag känner vara med mig under dagen, och även ta bilder under festen.

• Chicita

Nu har vi kommit fram till vår lösning av fotograf...
    Min sambo har en jobbarkompis som är en duktig hobbyfotograf, men han har inte tagit så mycket porträttbilder.
    Han kommer vara med hela dagen, från när sambon börjar göra sig i ordning och kommer även försöka ta lite porträttbilder innan kyrkan.

Vi har också bjudit in en kompis till mig som pluggar fotografi bland annat, men hon har bara gått halva utbildningstiden när vi gifter oss. 
    Hon kommer vara med från när JAG börjar göra mig klar inför bröllopet och ta bilder hela dagen sen, även hon kommer ta en del porträttbilder innan kyrkan.

Dom två kan hjälpa varandra med fotograferingen... Och dom borde få ett par bra bilder i alla fall...

Men sen har vi pratat med en proffsfotograf som kan tänka sig att åka ut till kyrkan med oss helgen efteråt ifall det inte blev några bra bilder ändå. Även om hon har ett annat bröllop att fota den helgen så kan vi ta bilderna på morgonen innan det bröllopet eller fredagen eller söndagen istället. Så vi behövde inte boka henne för detta...
    Det här gör ju att pressen på våra vänner minskar. Dom kan slappna av och därigenom kanske lyckas bättre...
    Och dom vet att det är ok att misslyckas Solig 

• Smuppra
    Chicita skrev 2011-03-02 11:03:55 följande:
    Min sambo har en jobbarkompis som är en duktig hobbyfotograf, men han har inte tagit så mycket porträttbilder.
    Han kommer vara med hela dagen, från när sambon börjar göra sig i ordning och kommer även försöka ta lite porträttbilder innan kyrkan.

Vi har också bjudit in en kompis till mig som pluggar fotografi bland annat, men hon har bara gått halva utbildningstiden när vi gifter oss. 
    Hon kommer vara med från när JAG börjar göra mig klar inför bröllopet och ta bilder hela dagen sen, även hon kommer ta en del porträttbilder innan kyrkan.

Dom två kan hjälpa varandra med fotograferingen... Och dom borde få ett par bra bilder i alla fall...

Men sen har vi pratat med en proffsfotograf som kan tänka sig att åka ut till kyrkan med oss helgen efteråt ifall det inte blev några bra bilder ändå. Även om hon har ett annat bröllop att fota den helgen så kan vi ta bilderna på morgonen innan det bröllopet eller fredagen eller söndagen istället. Så vi behövde inte boka henne för detta...
    Det här gör ju att pressen på våra vänner minskar. Dom kan slappna av och därigenom kanske lyckas bättre...
    Jag har tänkt på liknande. Vi har en släkting till MB som tydligen är jätteduktig och gärna vill. Men hon kan ju inte dra hela lastet- hon ska ju vara gäst också! Min mammas arbetskamrat skulle tycka att det vore jättekul att vara med hela dagen (gratis också, så kul tycker hon det är) och hon är jättebra på att fota men har inte sett så många porträttfoton. Så jag tänkte att de två + gästers foton måste ju bli bra vimelfoton, fixarfoton, festfoton osv. Men att få till ritkigt bra bröllopsfoton a la porträttstil? Jag vet inte... Men om man gör om det helgen efter, hur gör man med hår och så då? Visserligen kommer inte frisyren min vara komplicerad men ändå... :-S (Säger hon som tog studentfoton veckan efter då vi missade ta några på hela mig den dagen...).
  • Bubo
    AnnaJacob skrev 2011-02-11 10:14:25 följande:

Jag har börjat fundera på detta med fotograf.
    Vi var på ett bröllop förra året som hade en "riktigt" fotograf, och de bilderna är sämre än dem som jag tog med vår vanliga kamera, och han kostade massa pengar.
    Jag har en kurskamrat som är hobbyfotograf och vill gärna ta bilder på vårt bröllop. Han tar fantastiska bilder, men har aldrig jobbat på ett bröllop.
    Jag vet att han skulle lägga ner sin själ i min dag, och verkligen göra allt för att ta bra bilder. Han säger också att han ju har ett och ett halvt år på sig att träna till vårt bröllop. Vi ska ju också träffas och snacka om vad för bilder han ska ta..

Det är ju massa pengar att spara, men frågan är om man kommer ångra sig om nu inte bilderna blir toppen!? Men samtidigt så finns det ju aldrig någon garanti för att fotografen ska ta bra bilder..även om han tar 10 000 kr betalt..

Vad hade ni gjort!?

Hur kan ni säga att han tar fantastiska bilder om han aldrig fotat ett bröllop. Att fota en blomma är inte samma sak som att fota ett bröllop. Precis som om jag är bra med kniven i köket så skulle nog ingen vilja att jag opererar bort blindtarmen.

• Bubo
    Chicita skrev 2011-03-02 11:03:55 följande:

Köp en trisslott istället, ni verkar tro på turen.
  • MrsT2011
    Bubo skrev 2011-03-08 15:33:58 följande:

Hur kan ni säga att han tar fantastiska bilder om han aldrig fotat ett bröllop. Att fota en blomma är inte samma sak som att fota ett bröllop. Precis som om jag är bra med kniven i köket så skulle nog ingen vilja att jag opererar bort blindtarmen.

Men eller hur, känner samma sak när jag ser argumentet "våra vänner har jättebra kameror så de ska fota vårt bröllop". Även om jag skaffar exakt samma utrustning som jamie oliver har, så betyder inte det att jag per automatik blir en lika duktig kock.
  • AnnaJacob
    Bubo skrev 2011-03-08 15:33:58 följande:

Jag vet inte om du såg hans hemsida, som jag har skrivit här inne. Han fotar mycket människor, och är duktig på att fånga ögonblicket. Jag anser inte att det är en jätteskillnad på att fota ett bröllop eller en massa människor i en annan situvation.
    Jag håller med dig om att folk som fotar lite hemma, men en vanlig digitalkamera, inte omedelbart blir super duktiga fotografer, men det finns ju heller ingen garanti för att en proffsfotograf tar bra bilder. Jag var på ett bröllop förra året, där de bilder jag tog (och jag är lååångt ifrån en duktig fotograf), är betydligt finare än dem som den svindyra fotografen tog.
Svar på tråden Hur ska vi göra???