• AnnaJacob

Hur ska vi göra???

Jag har börjat fundera på detta med fotograf.
    Vi var på ett bröllop förra året som hade en "riktigt" fotograf, och de bilderna är sämre än dem som jag tog med vår vanliga kamera, och han kostade massa pengar.
    Jag har en kurskamrat som är hobbyfotograf och vill gärna ta bilder på vårt bröllop. Han tar fantastiska bilder, men har aldrig jobbat på ett bröllop.
    Jag vet att han skulle lägga ner sin själ i min dag, och verkligen göra allt för att ta bra bilder. Han säger också att han ju har ett och ett halvt år på sig att träna till vårt bröllop. Vi ska ju också träffas och snacka om vad för bilder han ska ta..

Det är ju massa pengar att spara, men frågan är om man kommer ångra sig om nu inte bilderna blir toppen!? Men samtidigt så finns det ju aldrig någon garanti för att fotografen ska ta bra bilder..även om han tar 10 000 kr betalt..

Vad hade ni gjort!?

• Svar på tråden Hur ska vi göra???
  • Jolin
    AnnaJacob skrev 2011-02-12 21:54:06 följande:
    Tack för alla svar!
    Jag kanske ska förklara lite mer, han som vi kanske ska ha som fotograf är ingen nära vän till oss. Han skulle aldrig ha blivi bjuden på bröllopet som gäst! Han och jag pluggade bara juridik ihop, men han har hoppas av skolan nu och arbetar fulltid hos en fotograf firma i Köpenhamn. Han tar helt fantastiska bilder, bättre än de som vi har sett hos de fotografer som vi har besökt. Han har bara ingen speciell utbildning inom fotografi.
    Ta han! Det skulle jag ha gjort... rakt av! Cool
  • Vigsel igen
    Tack för alla svar!
    Jag kanske ska förklara lite mer, han som vi kanske ska ha som fotograf är ingen nära vän till oss. Han skulle aldrig ha blivi bjuden på bröllopet som gäst! Han och jag pluggade bara juridik ihop, men han har hoppas av skolan nu och arbetar fulltid hos en fotograf firma i Köpenhamn. Han tar helt fantastiska bilder, bättre än de som vi har sett hos de fotografer som vi har besökt. Han har bara ingen speciell utbildning inom fotografi.
    det är ju inte så många längre som är utbildade fotografer 
    dom flesta är ju hobby fotografer som har tagit steget längre  att kärna pengar på det dom gör 
    och många är mycket duktiga fotografer

Gå på magkänslan den har ofta rätt

Lycka till 
    Vigsel igen efter 10år den 2/8-2013 är det dax
  • Cometen
    Tack för alla svar!
    En speciell utbildning inom fotografi er inget måste! Man kan lära sig allting på annat sätt också. Det som är viktigt är att ha ett öga för det och man har lite kreativ och det kan man inte lära sig.
    På bröllopsdagen händer allting väldigt fort och jag håller helt och hållet med MKF, man måste vara på rätt plats vid rätt tillfälle för att fånga alla de fina spontana ögonblicken. Och det kan vara lite tufft om man aldrig har fotoat bröllop tidigare. Men det problemet har man ju inte med porträttbilderna, då har man ju lite tid på sig.

Har hobbyfotografen en hemsida, så man kan se lite bilder som han har tagit?
  • Mace
    Tack för alla svar!
    Utbildning är inte viktigt, det viktiga är att han kan "se" bra bilder.

Ta honom!! Det skulle jag ha gjort direkt!

Vi kommer också använda en hobbyfotograf, för precis som du har jag sett proffsbilder som blivit sämre. Då vill jag hellre ha någon som verkligen kommer att lägga ned sig.

Ett tips dock - vi tog så kallat "engagement shot", dvs förlovningsbilder (verkar vara ganska vanligt utomlands och vi tyckte det var en kul idé) nu innan och det gav en rätt bra idé om hur det kommer att vara. Det vi upptäckte var att vi behöver öva lite på hur man kan posera, eftersom varken vi eller fotografen hade någon direkt erfarenhet av det. Låter dumt, men det tog ett bra tag innan det slutade vara stelt...  
  • AnnaJacob

Tack igen..=)
    Det är så skönt att höra hur andra tycker och tänker!
    Han har faktiskt en hemsida med lite bilder.
    Till höger är där både porträtbilder som han har tagit, plus bilder från ett kuddkrig i Köpenhamn.
    Titta gärna på hemsidan, och säg vad ni tycker!!!!

http://www.flickr.com/photos/nedimhusic/

• rollei

Låter riskabelt.  Bilderna är väl OK men det man vill se är samtliga bilder från flera olika bröllop för att bedöma nivån.

• Cometen
    AnnaJacob skrev 2011-02-13 20:04:11 följande:

Tack igen..=)
    Det är så skönt att höra hur andra tycker och tänker!
    Han har faktiskt en hemsida med lite bilder.
    Till höger är där både porträtbilder som han har tagit, plus bilder från ett kuddkrig i Köpenhamn.
    Titta gärna på hemsidan, och säg vad ni tycker!!!!

www.flickr.com/photos/nedimhusic/

Utifrån de bilderna hade jag personligen inte anlitat honom tror jag. Men sen är det ju lite svårt att bedöma hur hans bröllopsbilder skulle se ut, de kan bli fina i alla fall... Och det beror förstås helt på vad ni förväntar er av era bröllopsbilder. Som jag skrev tidigare så hade jag nog bokat ett proffs som tar porträttbilderna i alla fall. De tycker jag är viktigast och de skulle jag inte vilja chansa med!
  • nattmaran

jag hade inte tagit honom nu då jag sett bilderna. men om ni känner att det blir bra så gå på magkänslan.
    Ni kanske vill ha sådan bilder som han tar och då skall ni göra så.

• AnnaJacob

Vad skoj att ni tar er tid att titta på bilderna!

Vi vill absolut inte ha klassiska bröllopsbilder, utan gärna lite annorlunda..typ där vi hoppar, springer står på händer...hehe, nej men ni fattar vinken! =)

Givetvis ska vi också ha ett per klassiska bilder, typ att ge till farfar i en fin ram..

Jag har ingen aning om hur bra en riktigt fotograf är, eller hur man ska vara säker på att denne tar bra bilder. Hur har ni gjort?

• MrsT2011
    AnnaJacob skrev 2011-02-14 09:36:09 följande:
    Vad skoj att ni tar er tid att titta på bilderna!

Vi vill absolut inte ha klassiska bröllopsbilder, utan gärna lite annorlunda..typ där vi hoppar, springer står på händer...hehe, nej men ni fattar vinken! =)

Givetvis ska vi också ha ett per klassiska bilder, typ att ge till farfar i en fin ram..

Jag har ingen aning om hur bra en riktigt fotograf är, eller hur man ska vara säker på att denne tar bra bilder. Hur har ni gjort?
    För mig är det tre faktorer:
    - En bra känsla för personen både på mail och vid ett möte.
    - En stor katalog på fotografens hemsida med bilder från tidigare bröllop.
    - Rekommendationer från andra, hjälpen man får här på BT av de som redan gift sig kan inte underskattas!
Svar på tråden Hur ska vi göra???