• MiaSKPG

Kan man "hinta" om möhippa?

Jag gifter mig i juni i år och funderar på det här med mhöippa. Självklart vill jag ha det! Meeeeen, problemet är att jag vet inte om det kommer hända om jag inte tar tag i det själv. Mina vänner är väldigt utspridda i landet och min syster som sk avara tärna bor 60mil bort. Jag har skickat några länkar till henne där det står vad som förväntas av en tärna och det baldn annat att håll ai möhippan. Till svar får jag: Vilka är det dom ska komma?
    Det verkar som om hon inte ens vet vad en möhippa är och hur det går till och mina andra vänner har så mycket med sitt eget så vem vet om de orkar engagera sig i mig?
    Är jag för ego eller känner fler likadant?
    Kan man säga till sina vänner att "den och den helgen är jag ledig ifall ni vill inte på nåt......"?

• Svar på tråden Kan man "hinta" om möhippa?
  • frallan

Hehehe, jag tror många tänker som dig!
    Ring och snacka med någon av dina vänner och "RÅKA" komma in på ämnet och säg något i stil med "oj och det här med möhippan, hehe undrar vad som kommer hända på den"

Känns inte alls konstigt att tänka så... jag har själv funderat i samma banor, men när det väl kommer till kritan tror jag de allra flesta riktiga vännerna faktiskt fixar och trixar med att få ihop något när det handlar om en nära vän... du hade väl gjort det samma!?

• Lysdioda

Det du kan göra är att ge din syster kontaktuppgifter för de du vill ha med (typ mail och mobilnr, och namn såklart) och tipsa henne om att du läst här eller varit med om själv eller bla bla bla vilket som passar din syster bäst för att få igång henne och att hon kan ta draghjälp av de andra.

Jag har varit med och organiserat möhippor via mail och det är förhållandevis snabbt gjort bara man har en plan och det behöver absolut inte bli dyrt, utan i stället satsar man på lärakännagrejer, mys och något gott att äta. Då har alla det bra.

• keee
    MiaSKPG skrev 2011-02-10 13:22:01 följande:
    Jag gifter mig i juni i år och funderar på det här med mhöippa. Självklart vill jag ha det! Meeeeen, problemet är att jag vet inte om det kommer hända om jag inte tar tag i det själv. Mina vänner är väldigt utspridda i landet och min syster som sk avara tärna bor 60mil bort. Jag har skickat några länkar till henne där det står vad som förväntas av en tärna och det baldn annat att håll ai möhippan. Till svar får jag: Vilka är det dom ska komma?
    Det verkar som om hon inte ens vet vad en möhippa är och hur det går till och mina andra vänner har så mycket med sitt eget så vem vet om de orkar engagera sig i mig?
    Är jag för ego eller känner fler likadant?
    Kan man säga till sina vänner att "den och den helgen är jag ledig ifall ni vill inte på nåt......"?

Har du tänkt på att du kanske underskattar din syster & dina vänner. De kanske ha mer koll än vad du tror.  De kanske ta tag i möhippan utan att du ska behöva "hinta" till dem eller organisera upp allt själv. Som du skriver så har ju någon frågat "Vilka är det dom som ska komma" - kan det vara i syfte för att kolla upp vilka som ska bjudas in till möhippan? Mitt tips är att ha tålamod & se vad som händer. Vem vet du kanske blir överraskad en dag Glad

• Gopplan

Jag känner samma sak. Vill så gärna ha en möhippa men vet inte om det blir någon. Min syster som ska vara tärna kommer att vara på Island fram till bröllopet så jag kan nog inte förvänta mig att hon ordnar något. Själv tänker jag kontakta marskalken för att se om han kommer ordna en svensexa för fästmannen. Såklart tänker jag göra det bakom ryggen på honom så att det blir en överraskning.Skrattande Det går ju att ordna mycket via mail, bara man har kontaktuppgifter till alla.

• MiaSKPG

Tack för alla svar!
    Tacka vet jag facebook där man kan hitta alla nuförtiden
    Det kanske blir nån möhippa utan att jag göra nåt men tänk OM jag väntar och väntar med spänning och ingenting händer fram till bröllopet....då kommer jag ångra mig rejält! För vem vill ha en möhippa efter att man gift sig? :P

• kandersson174
    MiaSKPG skrev 2011-02-11 12:17:39 följande:
    Tack för alla svar!
    Det kanske blir nån möhippa utan att jag göra nåt men tänk OM jag väntar och väntar med spänning och ingenting händer fram till bröllopet....då kommer jag ångra mig rejält! För vem vill ha en möhippa efter att man gift sig? :P
    Fast vad är en möhippa värd om man "tvingat" folk att ställa till med den? Jag skulle som kompis bli jättesur över hintar. Faktum är att jag nog helt skulle tappa lusten att fixa möhippa om den blivande bruden hintade om den.
  • loluna

När vi hade en middag med våra blivande vittne hintade jag till sambos vän "du får inte göra en alltför pinnsam svensexa til honom"... och allting är igång nu (tror jag i alla fall) =)

• GnuGS
    MiaSKPG skrev 2011-02-11 12:17:39 följande:
    Ja, Facebook är som gjort för möhippsarrangemang!
    Mina tärnor har visat sig vara riktiga Maidzillas och har råkat försäga sig, så jag vet att de redan börjat klura. Läskigt men roligt! Och stackars M2B -- han kommer att bli riktigt ordentligt svensexad, efter alla grejer han har kokat ihop åt sina kompisar genom åren...
  • Sebastiána
    kandersson174 skrev 2011-02-11 14:21:50 följande:
    Fast vad är en möhippa värd om man "tvingat" folk att ställa till med den? Jag skulle som kompis bli jättesur över hintar. Faktum är att jag nog helt skulle tappa lusten att fixa möhippa om den blivande bruden hintade om den.
    Precis. Tanken är ju just att det ska vara en överaskning för bruden och något som vännerna gör för henne. Det är lite som att tvinga folk att ge en komplimanger. Hur mycket är de värda då?
  • queenelin

Jag kommer, av naturliga orsaker, ge inbjudningslistan till min toastmadame, vilket också är min bästa vän, så hon kommer att veta precis vilka som kan bjudas till en eventuell möhippa.

Vad jag har gjort, lite fult, jag vet, men det är att prata med min syrra.
    Jag sa helt enkelt: "OM det är så att ni skulle arrangera en möhippa för mig så vill jag bara säga att jag absolut inte vill skämma ut mig på stan, jag vill inte behöva känna mig ful och bete mig promiskiöst. Jag kommer inte att tycka det är kul och kommer bara bli ledsen. Dessutom vill jag inte hoppa bungyjump eller göra något på hög höjd. Jag kommer inte at göra det, även om ni försöker pusha mig. Det är bara slöseri med pengar."

Det roliga är att min syster har Asperberger, så hon förstår klarspråk bäst, har svårt att uppfatta subtila signaler och tycker heller inte att det är konstigt att jag lägger fram det sådär rakt på. Hon sa:  "nej jag vet att du inte vill göra saker på hög höjd och jag kommer inte låta någon få dig att känna dig ful." (Vissa av mina vänner som jag tror kommer att involveras i en ev möhippa tycker nämligen att sånt är "tok-roligt"). "Jag ska säga det till dom när vi planerar." Sa hon sen på aspberger-vis. Och då rättade jag henne. "Nej, du får inte säga att ni ska ordna en möhippa, du måste försöka lura mig och säga att vid en EVENTUELL möhippa ska jag ta det i beaktande. Och till dom andra får du inte säga att jag har sagt detta, du måste lägga fram det som fakta och inte något jag har sagt till dig att säga."
    "Okej. Jag ska låtsas som att det är mitt eget förslag."
    "Bra."

Så lätt kan det vara i en familj med Aspberger....

Så, mitt tips är alltså. Ge inbjudningslistan till din syrra, säg att det är bra om har den, ifall någon har några frågor innan bröllopet och lita på att hon fixar biffen. Om inte annat kan hon googla på möhippor eller fråga kompisar.

• Chicita

Jag har haft problem med en brudtärna som skulle "ge igen" för sin möhippa... Grejen är ju att hon fick den hippa hon ville ha, med gardin på huvudet och hela baletten. Sånt som jag inte gillar men ordnade åt henne för att hon ville ha en sån.
    Så jag har sagt till henne flera gånger att jag inte VILL. Att jag kommer gå hem om hon drar till med nåt sånt osv.
    Så det slutade med att jag sa till min andra tärna att om dom planerar nån hippa så får hon se till att styra, eftersom jag inte vill ha så som den andra tjejen vill.
    Så tyvärr har jag ju mer eller mindre tvingats lägga mig i det där med hippan...

Nu är den bråkiga brudtärnan borta, så jag känner att jag kan andas ut Solig
    Och vi får se om det blir någon hippa över huvud taget... Det spelar ingen roll för min del
    Det är upp till tärnorna eller mina vänner om dom vill ordna någon. Det är inget som vi / dom måste göra.
    Jag skulle hellre ha en lugn kväll hemma hos nån av dom och göra lite egna spa-behandlingar och ta ett glas vin eller två och prata lite strunt Glad

• Fårävvör

Om jag blir orolig över ev. möhippa kommer jag nog be sambon att kolla upp det, men inte berätta för mig hur läget är...

• Hoppe

en liten fråga till alla er som verkar ha koll på möhippor - hur ska ens vänner veta när man kan och inte?
    jag har redan nu sagt till mina tärnor vilka helger jag vet att jag är uppbokad, men det dyker ju alltid upp saker man bokar in och jag kan tänka mig att det blir mer ju närmare bröllopsdagen man kommer?

• Chicita
    Hoppe skrev 2011-03-03 20:12:14 följande:
    en liten fråga till alla er som verkar ha koll på möhippor - hur ska ens vänner veta när man kan och inte?
    jag har redan nu sagt till mina tärnor vilka helger jag vet att jag är uppbokad, men det dyker ju alltid upp saker man bokar in och jag kan tänka mig att det blir mer ju närmare bröllopsdagen man kommer?
    Du har väl en blivande make va? Flört
    Dom kan ju prata med honom och planera så du är hemma...
  • Hoppe
    Chicita skrev 2011-03-03 20:14:26 följande:
    Du har väl en blivande make va? Flört
    Dom kan ju prata med honom och planera så du är hemma...
    ja jag vet, jag tänkte tanken också, men jag tror inte att han har så bra koll på alla mina planer Drömmer
    men jag får nog se till att han får koll, helt enkelt!
  • sofi 88

Eftersom jag antagligen inte ska ha någon tärna har jag snackat lite med mina två närmsta vänner och sagt att jag gärna vill att de är delaktiga i bröllops planeringen, som att kolla klänning och att det skulle vara kul om de ville hjälpa till med möhippan. De tyckte det skulle bli superskoj och blev inte alls stötta över att jag skulle vilja att de hjälpte till med den, snarare tvärtom....Förstår inte riktigt grejen med att man inte ska kunna prata om sånna saker med sina nära vänner? Det är ju inte så att jag kommer med några krav på hur den ska vara eller när.

• Anatheme
    Hoppe skrev 2011-03-03 20:36:12 följande:
    ja jag vet, jag tänkte tanken också, men jag tror inte att han har så bra koll på alla mina planer Drömmer
    men jag får nog se till att han får koll, helt enkelt!
    Jaa, när min syster gifte sig förra året blev hennes man den som fick lura henne att de skulle iväg det datumet och göra något viktigt så hon skulle vara ledig då, och så var vi tvungna att kopntakta hennes mans bror och kolla så de inte planerade hans svensexa samtidigt, för då hade vi behövt ordna med barnvakt till deras lilla dotter.
Svar på tråden Kan man "hinta" om möhippa?