• 28 december

är så ledssen

Jag berättade för min mamma idag om att jag ska förlova mig.
    Hon tyckte inte det var någonting särskilt.
    Okej det är det kanske inte heller, men det är tråkigt att hon inte blir lite glad i alla fall.Gråter

Men tyvärr vet jag att hon inte till 100% gillar min pojkvän.
    (På grund utav av en hädelse som hände 1999, visst var han dum då,
    men han har ändrat på sig, och mognat och insett att han gjorde fel då.
    Det som det handlade om var ekonomi, inte! om våld eller sådant hemskt).
    Min pojkvän har ALDRIG! "rört mig".

Mina föräldrar accepterar honom och vi (jag & min pojkvän) kan umgås
    med mina föräldrar utan problem. Men de tycker inte om han till 100%.
    Vilket jag accepterar. Eftersom de är vänliga & snälla emot han i alla fall.

Jag berättade sedan att vi tänkte ha en fest år 2012 för att fira
    att vi hade varit förlovade i 1 år.
    Min mamma tyckte inte! om detta med att ha fest.
    Hon anser att vi ska spara våra pengar och ha dem kvar då vi ev. gifter oss.
    Och då sattsa pengar på bröllopet istället.

Okej hon menar väl väl.
    För hon vet att vi har liten inkomst och skulder som vi betalar av på.

Men en fest behöver ju inte kosta så mycket?
    Men visst vi skulle bli ca 10-12 st.
    Och festen då gå på 5.000kr. med 3 rätters middag eller buffè, vin, dricka
    deserrt, tårta & kaffe, godis & snacks & frukt.

Bröllops festen som vi då planerar att ha år 2013 skulle gå på ca. 30.000kr.
    för 20-25 gäster.

Vad gör man med föräldrar som menar så väl!
    Men ändå gör en så ledssen?Gråter

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-13 18:27
    Vi har skulder till en bank.
    Och vi hade tänkt att:
    BETALA ALLA! SKULDER FÖRST!
    INNAN VI SKA HA EN FEST.
    Hade det inte varit för skulderna
    så hade vi haft festen i år.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-14 19:55
    Min mamma och jag talade idag.
    Vi sa så här att:

Vi (jag & min pojkvän) kan då förlova oss nu i december 2011.
    Och vi kan fira det vi 2 bara.
    Sedan menade min mamma att vi alla kan ha en liten middag hemma istället.
    Så firar vi det lite ändå.
    Det lät bra.

Sedan behöver vi INTE! ha den tänkta förlovningsfesten 2012.

Utan vi BETALAR FÄRDIGT VÅRA LÅN så vi blir SKULDFRIA TILL BRÖLLOPET.
    DET HADE VI TÄNKT IFRÅN BÖRJAN.
    Men det blir ju lättare nu, när vi "slipper" eller då inte har en förlovningsfest 2012 för cirka 5.000 kr.

DET KAN TILL OCH MED VI TYCKA ÄR EN BRA LÖSNING! Nu när vi har fått tänka till, och fått läsa alla era svar här i tråden.

OCH SEDAN NÄR LÅNEN ÄR BETALDA.
    SPARAR VI TILL BRÖLLOPET ISTÄLLET.
    Bröllop kommer vi då ha år 2013.

Min mamma var INTE! emot förlovningen.
    UTAN EMOT FESTEN BARA!
    KÄNNS TOPPEN NU!

• Svar på tråden är så ledssen
  • GnuGS
    Kattpoet skrev 2011-01-14 10:47:38 följande:
    Och förr i tiden gifte man sig , inom ett år av en förlovning, så bröllop på ett årsdagen istället?
    Nä, TS skrev ju att hon gillar att fira saker och ting. Bättre att ha förlovningsdag och bröllopsdag på skilda dagar då, tycker jag, så blir det fler tillfällen att fira.
    Jag och M2B träffades första gången en nyårsafton, lärde känna varandra ordentligt en februarikväll, kommer att gifta oss i juni (nio månader efter förlovningen, det måste ju inte ta ett år exakt!), blev ihop en augustikväll, förlovade oss en septemberkväll, fyller båda år med tre veckors mellanrum i oktober, älskar att fira jul... Så vi har spridit ut det ganska väl, och får väl hoppas att eventuella barn föds i april + juli + november eller något.
    Kort sagt, jag har svårt att förstå alla som väljer sin årsdag eller förlovningsdag som vigseldag. Ju fler firardatum desto bättre, tycker vi!
  • GnuGS

De flesta här har tipsat om hur man kan ordna en billigare fest, och det är ju bra – men TS grundproblem är kanske att hon är ledsen över att hennes föräldrar inte kan acceptera hennes val av pojkvän. TS, kan du kanske försöka tala ut om detta med dina föräldrar! Om du har så förtrolig kontakt med t ex din mamma kanske du kan berätta att det gör dig ledsen att de inte kunnat glömma det som hände 1999.

• 363
    GnuGS skrev 2011-01-14 11:15:48 följande:
    De flesta här har tipsat om hur man kan ordna en billigare fest, och det är ju bra – men TS grundproblem är kanske att hon är ledsen över att hennes föräldrar inte kan acceptera hennes val av pojkvän. TS, kan du kanske försöka tala ut om detta med dina föräldrar! Om du har så förtrolig kontakt med t ex din mamma kanske du kan berätta att det gör dig ledsen att de inte kunnat glömma det som hände 1999.
    FAst TS skrev ju att mamman inte tyckte att 1 års festen var någon bra idé för hon tyckte det var bättre att spara dem till ett bröllop. Det är väll inte så konstigt när de redan har massa skulder är det ju dumt att redan nu planera förlovning, 1 års fest och bröllop med 1 år mellanrum. Sen är det ett bra råd att prata ut med mamman men jag antar att deras skulder har något med det dumma han gjorde 99 så mamman tycker kanske det blir extra jobbigt i sådana här situationer då Ts vill något som hon hade kunnat få utan sambons dumheter.
    Sen accepterar dom ju honom faktiskt för de kan ju umgås och ha trevlig ihop och mamman vill att de ska spara pengar till ett bröllop. Sen kanske hon inte tycker om sin blivande svärson men det kan man ju inte tvinga någon att göra heller.
  • förlovadflicka

Vet inte vad alla andra har skrivit, orkar inte läsa men... 
    Din mamma behöver säkert bara lite mer tid att vänja sig vid tanken. Och har ni varit tillsammans sedan -99 så borde det inte ta så lång tid :)
    Lycka till, det löser sig alltid :) 

• 28 december
    GnuGS skrev 2011-01-14 11:13:48 följande:
    Nä, TS skrev ju att hon gillar att fira saker och ting. Bättre att ha förlovningsdag och bröllopsdag på skilda dagar då, tycker jag, så blir det fler tillfällen att fira.
    Jag och M2B träffades första gången en nyårsafton, lärde känna varandra ordentligt en februarikväll, kommer att gifta oss i juni (nio månader efter förlovningen, det måste ju inte ta ett år exakt!), blev ihop en augustikväll, förlovade oss en septemberkväll, fyller båda år med tre veckors mellanrum i oktober, älskar att fira jul... Så vi har spridit ut det ganska väl, och får väl hoppas att eventuella barn föds i april + juli + november eller något.
    Kort sagt, jag har svårt att förstå alla som väljer sin årsdag eller förlovningsdag som vigseldag. Ju fler firardatum desto bättre, tycker vi!
    Jag vill också sprida ut mina "fira/fest dagar".
  • 28 december
    GnuGS skrev 2011-01-14 11:15:48 följande:
    Jo, det har jag gjort. Min mamma är ju snäll emot min pojkvän. Och tycker att han är "okej" men inte så mycket mera. Men hon är GLAD! över att han är så snäll emot mig. Men vi får tala mer om det innan Bröllop kommer till stånd.
  • 28 december
    363 skrev 2011-01-14 11:45:32 följande:
    FAst TS skrev ju att mamman inte tyckte att 1 års festen var någon bra idé för hon tyckte det var bättre att spara dem till ett bröllop. Det är väll inte så konstigt när de redan har massa skulder är det ju dumt att redan nu planera förlovning, 1 års fest och bröllop med 1 år mellanrum. Sen är det ett bra råd att prata ut med mamman men jag antar att deras skulder har något med det dumma han gjorde 99 så mamman tycker kanske det blir extra jobbigt i sådana här situationer då Ts vill något som hon hade kunnat få utan sambons dumheter.
    Sen accepterar dom ju honom faktiskt för de kan ju umgås och ha trevlig ihop och mamman vill att de ska spara pengar till ett bröllop. Sen kanske hon inte tycker om sin blivande svärson men det kan man ju inte tvinga någon att göra heller.
    Vi har bestämmt såhär: Vi planerar att då förlova oss nu i december 2011.
    Struntar i förlovningsfest december 2012 som vi tänkt först.
    Vi sparar pengar rill bröllopet istället, samt betalar färdigt! våra skulder.
    Sedan planerar vi att gifta oss 2013 istället.
    DET TYCKTE MIN MAMMA LÄT JÄTTEBRA! NÄR VI TALADE OM DET IDAG.
    Hon är INTE! emot förlovningen i säg. MEN VILL ATT VI BARA FIRAR DEN VI 2.
    DET VAR LIKSOM FESTEN HON VAR EMOT. Vilket jag accepterar.
    För hon vill att vi ska lägga pengar på Bröllopet istället.
    Och det kan TILL OCH MED VI SJÄLVA TYCKA NU,
    NU NÄR VI HAR FÅTT TÄNKA EFTER LITE. Och läst era svar här i tråden.
    Min mamma är däremot INTE! emot att
    vi alla kan äta en liten middag tillsammans hemma istället.
    Så på det hela taget så är jag/vi nöjda med den lösning som vi nu kommit fram till.
    TACK ALLA FÖR BRA HJÄLP! NI FICK EN/OSS ATT TÄNKA OM!
  • 363
    28 december skrev 2011-01-14 19:42:35 följande:
    Så på det hela taget så är jag/vi nöjda med den lösning som vi nu kommit fram till.
    Låter ju som en super bra idé! Hoppas ni kommer på något mysigt sätt att förlova er på! Ha du några idér nu?
  • 28 december
    363 skrev 2011-01-14 20:32:40 följande:
    Låter ju som en super bra idé! Hoppas ni kommer på något mysigt sätt att förlova er på! Ha du några idér nu?
    Nej inte direkt, vi ska dock fira det i 3 dagar. Glad
    Har Du förslag på hur man kan göra sin förlovning fin & minnesvärd?
  • GnuGS
    28 december skrev 2011-01-14 19:42:35 följande:
    Vad skönt att det löste sig, och att du fått med dig din mamma! Jag har faktiskt aldrig hört talas om någon som haft en förlovningsfest, det brukar vara något man firar privat.

Vi förlovade oss i New York, och gjorde massor med roliga saker där under en septembervecka. Men det är för att jag bor där, så veckan ägnades fr a åt att visa honom ”mina” miljöer, stamställen, favoritplatser etc – och åt att lära känna varandra mer. Hade vi båda bott i Stockholm hade vi knappast åkt bort en vecka. Eftersom jag bott länge i New York gillar jag att ha stadens namn inskrivet i min ring. Vi fick också förlovningsringarna välsignade av en präst i en kyrka (viktigt för M2B).
    I november bjöd hans föräldrar hem mina föräldrar till sig (då var vi i New York) och i december ordnade mina föräldrar en middag hemma hos sig för oss alla (oss två + hans föräldrar) som en förlovningsmiddag, så att säga.

Skulle vi som ni ha förlovat oss i december skulle jag kanske ha föreslagit en liten vinterresa till Stockholms skärgård, där man kan bo billigt på vandrarhem. För inspiration, se:
    www.svd.se/resor/nyheter/vinteroppet-i-stockholms-skargard_5865193.svd
    Men något sådant kan ni gott göra redan i samband med förlovningen, så slipper ni vänta ännu ett år!
  • 28 december
    GnuGS skrev 2011-01-16 12:34:37 följande:
    Vad skönt att det löste sig, och att du fått med dig din mamma! Jag har faktiskt aldrig hört talas om någon som haft en förlovningsfest, det brukar vara något man firar privat.

Vi förlovade oss i New York, och gjorde massor med roliga saker där under en septembervecka. Men det är för att jag bor där, så veckan ägnades fr a åt att visa honom ”mina” miljöer, stamställen, favoritplatser etc – och åt att lära känna varandra mer. Hade vi båda bott i Stockholm hade vi knappast åkt bort en vecka. Eftersom jag bott länge i New York gillar jag att ha stadens namn inskrivet i min ring. Vi fick också förlovningsringarna välsignade av en präst i en kyrka (viktigt för M2B).
    I november bjöd hans föräldrar hem mina föräldrar till sig (då var vi i New York) och i december ordnade mina föräldrar en middag hemma hos sig för oss alla (oss två + hans föräldrar) som en förlovningsmiddag, så att säga.

Skulle vi som ni ha förlovat oss i december skulle jag kanske ha föreslagit en liten vinterresa till Stockholms skärgård, där man kan bo billigt på vandrarhem. För inspiration, se:
    www.svd.se/resor/nyheter/vinteroppet-i-stockh...
    Men något sådant kan ni gott göra redan i samband med förlovningen, så slipper ni vänta ännu ett år!
    Resa blir det kanske inte vid förlovningen nu i december.
    Men vi ska resa lite sommaren 2012. och i år förstås!
    Tack för länken ska kolla den!
Svar på tråden är så ledssen