• 28 december

är så ledssen

Jag berättade för min mamma idag om att jag ska förlova mig.
    Hon tyckte inte det var någonting särskilt.
    Okej det är det kanske inte heller, men det är tråkigt att hon inte blir lite glad i alla fall.Gråter

Men tyvärr vet jag att hon inte till 100% gillar min pojkvän.
    (På grund utav av en hädelse som hände 1999, visst var han dum då,
    men han har ändrat på sig, och mognat och insett att han gjorde fel då.
    Det som det handlade om var ekonomi, inte! om våld eller sådant hemskt).
    Min pojkvän har ALDRIG! "rört mig".

Mina föräldrar accepterar honom och vi (jag & min pojkvän) kan umgås
    med mina föräldrar utan problem. Men de tycker inte om han till 100%.
    Vilket jag accepterar. Eftersom de är vänliga & snälla emot han i alla fall.

Jag berättade sedan att vi tänkte ha en fest år 2012 för att fira
    att vi hade varit förlovade i 1 år.
    Min mamma tyckte inte! om detta med att ha fest.
    Hon anser att vi ska spara våra pengar och ha dem kvar då vi ev. gifter oss.
    Och då sattsa pengar på bröllopet istället.

Okej hon menar väl väl.
    För hon vet att vi har liten inkomst och skulder som vi betalar av på.

Men en fest behöver ju inte kosta så mycket?
    Men visst vi skulle bli ca 10-12 st.
    Och festen då gå på 5.000kr. med 3 rätters middag eller buffè, vin, dricka
    deserrt, tårta & kaffe, godis & snacks & frukt.

Bröllops festen som vi då planerar att ha år 2013 skulle gå på ca. 30.000kr.
    för 20-25 gäster.

Vad gör man med föräldrar som menar så väl!
    Men ändå gör en så ledssen?Gråter

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-13 18:27
    Vi har skulder till en bank.
    Och vi hade tänkt att:
    BETALA ALLA! SKULDER FÖRST!
    INNAN VI SKA HA EN FEST.
    Hade det inte varit för skulderna
    så hade vi haft festen i år.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-14 19:55
    Min mamma och jag talade idag.
    Vi sa så här att:

Vi (jag & min pojkvän) kan då förlova oss nu i december 2011.
    Och vi kan fira det vi 2 bara.
    Sedan menade min mamma att vi alla kan ha en liten middag hemma istället.
    Så firar vi det lite ändå.
    Det lät bra.

Sedan behöver vi INTE! ha den tänkta förlovningsfesten 2012.

Utan vi BETALAR FÄRDIGT VÅRA LÅN så vi blir SKULDFRIA TILL BRÖLLOPET.
    DET HADE VI TÄNKT IFRÅN BÖRJAN.
    Men det blir ju lättare nu, när vi "slipper" eller då inte har en förlovningsfest 2012 för cirka 5.000 kr.

DET KAN TILL OCH MED VI TYCKA ÄR EN BRA LÖSNING! Nu när vi har fått tänka till, och fått läsa alla era svar här i tråden.

OCH SEDAN NÄR LÅNEN ÄR BETALDA.
    SPARAR VI TILL BRÖLLOPET ISTÄLLET.
    Bröllop kommer vi då ha år 2013.

Min mamma var INTE! emot förlovningen.
    UTAN EMOT FESTEN BARA!
    KÄNNS TOPPEN NU!

• Svar på tråden är så ledssen
  • Emblas Mamma
    28 december skrev 2011-01-13 18:55:34 följande:
    Det var ju ett TOPPEN FÖRSLAG!
    Fast sälvklart förstår jag om ni tycker det är roligare med fest :) Det är bara jag som är lite mer för att mysa iväg på tu man hand :)

Ett tips är att man brukar få lite rabatt på sånt med ICA eller COOP-kort :)
  • passionsblomman

Jag tror själva upplägget med att ställa till med fest för att andra ska vara med och fira ens kommande förlovningsdagar/bröllopsdagar är det som kanske gör din mamma konfunderad. Det är-tycker nog jag iallafall-mer en angelägenhet för er som par, och inget i världen hindrar ju er två att fire ara olika årsdagar precis hur tjusigt,roligt, romantiskt och ofta ni vill. jag håller med dig om att "alltid finns det nå´t att fira". Däremot kan det bli lite konstigt för andra att förväntas fira med en själv i alla olika lägen.

Jag skulle helt klart spara krutet till bröllopsdagen. En middag eller annat vid själva förlovningen däremot, är ju i vissa kretsar viktigt och vedertaget. Det är lite en annan sak.

Allmänt, när jag läser på forumet, så önskar jag att många inte hade så höga förväntningar på hur reaktionerna "ska" bli på nyheter om förlovning, bröllop, graviditeter och vad det nu vara må. Det verkar vara så oerhört många som blir besvikna, förtvivlade, jätteledsna och helt tappar lusten att välkomna folk som gäster, planera vidare för festen eller bry sig mer. Helt i onödan.
    Jag tycker vi generellt sett är ett ganska lågmält folk som inte gastar rakt ut, hoppar rätt upp eller har så stora uttryck för känslolägen. Ett enkelt "jaha, när då?" behöver inte tolkas som att man är negativ eller inte gläds med brudparet eller inte vill ha barnbarn. Kanske kommer ofta glädjen i det hela först när man smält nyheterna lite?

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • 1700tal

Kan inte annat än hålla med föregående talare. Ni har ju fira er 1:åriga förlovningsdag med att lyxa till er lite särskilt för er två, det är ju trots allt er två som förlovningen är viktigast för..

• Moster Stina

Jag ÄLSKAR att ställa till med fester, och förstår om ni skulle vilja det.
    Men man behöver ju verkligen inte ha en trerätters.

Jag har bjudit hit hela släkten på baughetter (Euroshopper Ica) med en massa pålägg, snyggt upplagt med fint skurna grönsaker till, hembakta pizzabullar som är supergott och uppskattat av typ ALLA om man bara kommer ihåg att göra en vegetarisk variant också!

Till efterrätt har vi gjort en kalasmarängtårta. Superenkelt och ingenting är dyrt.
    Och gästerna har verkat mycket mätta, nöjda och belåtna. Till fördrink har vi serverat en alkoholfri men jättegod bål. Dryck till smörgåsar o pizzabular har varit cider,  och senare kaffe och te.

Svårare behöver det inte vara för att det ska bli trevligt!
    Skulle tro att det kostade högst 1000 kr!

Lycka till!

• sofi 88

Jag känner spontant att "varför ska ni planera en förlovningsfest ett år i förväg?", kan det inte vara roligare att fira närmare i anslutning till förlovningen? Å det behöver absolut inte vara trerätters, gör lite pastasallader eller plock om du vill bjuda på något och lite alkohol, eller så kan folk ta med egen alkohol men vara med och fira er bara, behöver inte gå på alls mycket pengar.

• TheD

Jag förstår inte grejen med att fira så att säga. Jag och min fästman åker bort om vi kan när det är något spec. Fest...nej tack. Bröllopet räcker och då enar jag också inge j*vla möhippa, baby shower.......

:)

• Sebastiána
    passionsblomman skrev 2011-01-13 19:05:43 följande:
    Jag tror själva upplägget med att ställa till med fest för att andra ska vara med och fira ens kommande förlovningsdagar/bröllopsdagar är det som kanske gör din mamma konfunderad. Det är-tycker nog jag iallafall-mer en angelägenhet för er som par, och inget i världen hindrar ju er två att fire ara olika årsdagar precis hur tjusigt,roligt, romantiskt och ofta ni vill. jag håller med dig om att "alltid finns det nå´t att fira". Däremot kan det bli lite konstigt för andra att förväntas fira med en själv i alla olika lägen.

Jag skulle helt klart spara krutet till bröllopsdagen. En middag eller annat vid själva förlovningen däremot, är ju i vissa kretsar viktigt och vedertaget. Det är lite en annan sak.

Allmänt, när jag läser på forumet, så önskar jag att många inte hade så höga förväntningar på hur reaktionerna "ska" bli på nyheter om förlovning, bröllop, graviditeter och vad det nu vara må. Det verkar vara så oerhört många som blir besvikna, förtvivlade, jätteledsna och helt tappar lusten att välkomna folk som gäster, planera vidare för festen eller bry sig mer. Helt i onödan.
    Jag tycker vi generellt sett är ett ganska lågmält folk som inte gastar rakt ut, hoppar rätt upp eller har så stora uttryck för känslolägen. Ett enkelt "jaha, när då?" behöver inte tolkas som att man är negativ eller inte gläds med brudparet eller inte vill ha barnbarn. Kanske kommer ofta glädjen i det hela först när man smält nyheterna lite?
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Håller med. Vi har firat vår förlovningsdag varje år, men bara vi två. Vi har sett en poäng i det, att vi ägnar tid åt varandra och kanske äter god mat på en trevlig restaurang och ser varandra djupt i ögonen. Visst vill vi visa för hela världen och låta andra vara med och fira oss och det gör vi också, men på vårt bröllop. Jag hade antingen använt de 5000:- till något helt annat eller haft ett bröllop för 35.000:-.
  • BrideBecks

Först och främst tycker jag att du gör som ni själva känner .Vill ni ha en fest, kör på det! Men jag kan också förstå din mamma att hon tycker det är bättre att spara de pengarna till ett bröllop, och lägga lite mer krut på det. Men folk kommer alltid har åsikter hur och vad man än gör, det är bara att acceptera, sen väljer man själv om man ska ta åt sig deras åsikter eller inte.

Det finns alltid anledningar att fira och ställa till med fest, då det är ett ypperligt tilfälle att umgås med nära och kära. Jag ska till min bror på middag nästa helg för att han då varit sambo i 146 dagar t ex , lite roligt och udda tycker jag (tror iofs att det mest är en ursäkt för att träffas då han bor i en annan stad). Så känn inte att det är konstigt att ha en 1-årig förlovsningsfest.

• 363

Jag hade hellre förlovat mej bara lite enkelt med en middah för 2 och ringar. Och sen börjat planera för  bröllop istället. Sen när ni firar 10 årigt bröllop ex kanske eran ekonomi är bättre och då kan ni ha en till stor fest igen. Sparar ni pengarna som ni skulle lagt på stor förlovning+ 1 årig förlovningsfest så kanske ni kan gifta er redan 2012 istället:)

• Kattpoet

Och förr i tiden gifte man sig , inom ett år av en förlovning, så bröllop på ett årsdagen istället?

Svar på tråden är så ledssen