• 20110820

    Vilken resa hade ni valt?

    Alternativ 1:  Flyg till Fort Lauderdale, Florida. Bila i Florida ca 10-14 dagar, kliva på Allure of the Seas (världens största kryssningsfartyg), kryssa 7 dagar och sedan flyga hem.

    Alternativ 2: Flyg till New York, spendera 5-7 dagar där, flyg till Fort Lauderdale och samma kryssning som alternativ 1. Sedan flyga hem från Florida.

    Alternativ 3: Flyg till Kalifornien och bila under 2-3 veckor och då besöka bl.a. Los Angeles, San Diego, Las Vegas, San Fransisco sedan flyga hem igen.

    Ska sägas att resan förmodligen kommer att ske under mars månad nästa år. Och vi säger också för enkelhetens skull att samtliga alternativ kostar exakt lika mycket. Vilket alternativ hade ni valt?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-12 15:00
    Tillägg: Kryssningen är i Karibien men det tror jag de flesta förstår
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken resa hade ni valt?
  • skruttisOmuffis

    Definitivt 2an. New York! New York!

    Jag har varit där i mars och det var visserligen kraftiga väderväxlingar med en del regn och blåst, men vi fick även strålande sol och 17 grader varmt

  • Sebastiána

    Först tänkte jag alternativ 2. New York skulle vara intressant. Fast det är trevligt att bila omkring i USA, har gjort det några gånger. Åka på kryssning är också häftigt, men jag känner på något sätt att det blir för mycket med både och så jag röstade på nr 3.

  • megamango

    Röstade på 2:an då jag hört att New York är en underbar stad och kryssning är super trevligt och roligt. 
    Har varit på barcelonakryssning i fem dagar med Navigator of the seas, vilket är en av de bästa resor jag gjort! Kan verkligen rekommendera kryssning! 

  • Snigel Bee

    3 3 3 3!! :P tror det kan bli rätt samma sak varje dag om man gör kryssningen! Så skulle jag känna iallafall! Bila till alla de städerna låter mkt mer fritt och roligt!! Så 3333 =)

  • brud år2011

    Jag skulle välja 2:an eller 3:an.. Jag har varit i USA 3 gånger och besökt alla de platser du skriver om förutom själva karibiska kryssningen som säkert är helt underbar!! New York är en härlig stad som jag verkligen rekommenderar er att besöka, men som är så lätttillgängligt att göra över en wekeend från Sverige om man känner för det.. Kalifornien däremot är svårslaget!! Jag var tillsammans med min blivande man där i höstas då vi bilade från San Francisco ned till San Diego och det var helt otroligt!! Det kanske inte blir den bada, slappa och ha det gött resan som kryssningen blir om man inte stannar längre på vissa ställen (söderut mot SD & LA kan det säkert vara varmt och fin då) och det finns många fina stränder där nere.. Som Laguna beach t ex.. Men bilresan (som helst ska vara i en cab för att få hela känslan) från SF genom den otroligt vackra sträckan Big Sur söderut var såå underbar och den resan kommer iaf jag minnas länge!! =)

    Lycka till!

  • Olga

    Skit bra idé... men undrar hur kan dem kosta lika mkt? Båda låter väldigt spännande men jag hade skippat nog New York, för att många tror att det är bättre än det verkligen är... har många kompisar som har varit där o alla pratar om stanken, smutsen, avgaser....o att det finns inte så mkt att se som man tror... Florida är varm o man kan njuta av värme o havetr medan man väntar på den underbara kryssningen!!! Börjar undra om det är bättre än våran idé om Maldiverna eftersom man för se så mkt mer!!???!!! Dags att prata med min m2b heheh

  • 20110820
    Olga skrev 2011-01-21 02:05:03 följande:
    Skit bra idé... men undrar hur kan dem kosta lika mkt? Båda låter väldigt spännande men jag hade skippat nog New York, för att många tror att det är bättre än det verkligen är... har många kompisar som har varit där o alla pratar om stanken, smutsen, avgaser....o att det finns inte så mkt att se som man tror... Florida är varm o man kan njuta av värme o havetr medan man väntar på den underbara kryssningen!!! Börjar undra om det är bättre än våran idé om Maldiverna eftersom man för se så mkt mer!!???!!! Dags att prata med min m2b heheh
    De kanske inte kostar exakt lika mycket, jag skrev så för att inte priset skulle avgöra utan själva resan.

    Jag har varit i NY 11 gånger och jag älskar den staden trots smuts och avgaser (som ju finns i alla världens storstäder)...
  • NeutronStar

    Tycker absolut alternativ 1. Har varit i både Florida och Kalifornien och Fort Lauderdale och området omkring där är otroligt fint och romantiskt med långa sandstränder och lyxiga hotell. Västkusten är fin på vissa ställen, men jag tyckte att Las Vegas var det absolut finaste häftigaste stället när vi var där, och det ligger inte ens i Kalifornien. Spendera ABSOLUT inte lång tid i LA, otroligt överskattad stad som består av 90% slum, 5%affärskomplex och 5% överklassområden.

    Men det är bara några tips. Glad

  • Catta

    Är det bara jag som undrar hur mycket dessa resor kostar? :)

  • 20110820
    Catta skrev 2011-01-24 14:23:24 följande:
    Är det bara jag som undrar hur mycket dessa resor kostar? :)
    Beror väl på vad man gör det till men vi räknar med ca 70-80 000 och det lutar åt att vi kommer att välja alternativ 1
  • Sandrina

    Jag har själv gjort en liknande resa som nr 1. Vilket var den roligaste resan i mitt liv. Florida är fantastiskt och kryssningen lika så! Så jag skulle rösta på alternativ 1!
    Dock tror jag dom andra 2 resorna säkert är minst lika bra. Men där har jag inte vart så det kan jag inte uttala mig om! :)

  • Etheleglin

    Valde alternativ 3 men egentligen inget av dem!

    Jag har seglat i Karibien och det är verkligen helt fantastiskt. Karibien ska absolut upplevas från båt, men inte ett jäkla kryssningsfartyg! Jag hade fått nippran av att vara "inlåst" ombord, inte kunnat segla vart jag ville, stanna hur länge jag ville på varje ö, segla vidare när jag tröttnat, bada i havet när jag ville osv.

    Florida skippar jag gärna, men New York hade varit kul i några dagar. Har bara varit där en kort-kort sväng tidigare. Men bila på semestern? Nej tack. 

  • 20110820
    Etheleglin skrev 2011-01-25 11:42:10 följande:
    Valde alternativ 3 men egentligen inget av dem!

    Jag har seglat i Karibien och det är verkligen helt fantastiskt. Karibien ska absolut upplevas från båt, men inte ett jäkla kryssningsfartyg! Jag hade fått nippran av att vara "inlåst" ombord, inte kunnat segla vart jag ville, stanna hur länge jag ville på varje ö, segla vidare när jag tröttnat, bada i havet när jag ville osv.

    Florida skippar jag gärna, men New York hade varit kul i några dagar. Har bara varit där en kort-kort sväng tidigare. Men bila på semestern? Nej tack. 
    Positiva klubben!

    Jag är ingen seglare och inte heller min blivande så det känns inte riktigt som ett alternativ. Har hört bara positivt om kryssningsfartygen och jag ser inte att vara "inlåst" som ett problem.
    Jag älskar också roadtrips så jag ser det inte riktigt som att "bila", det är ju tur att vi är olika.
  • Zelmah

    3:an.
    Inte alls nyfiken på Florida däremot på NY och på västkusten, då främst San Fransisco. Men jag röstade 3 för att jag själv personligen alldrig skulle vilja åka med ett sånt megafartyg. Jag vill vara närmare havet om jag är ute på sjön, plus att jag förmodligen skulle få panik på upplägget och det klientel av folk som är där. Och pool är inget för mig jag vill bada i havet och ligga på en strand. Passar liksom inte min person och smak, jag föredrar det enklare och mer jordnära. Men vi är alla olika. Jag hade hellre seglat precis som Etheleglin.

    NY hade vart spännande annars, min bror var salig efteråt och till och med min pappa som var jätte negativ till att åka dit var såld efter att han hade vart där och vill åka tillbaka igen och han kallar ändå stan för "human disaster" haha! Han älskar annars naturen o havet mer än stad menhan gillade NY starkt.

    Bila kan vara ett schysst sätt att få frihet att själv välja hur länge man stannar på varje plats och man kommer kanske lättare i kontakt med folket och vardagen där än om man tillbringar tiden på ett lyxhotell i Florida. Men allt beror ju lite på vad man har för mål med semester, vila o slappa eller uppleva saker o ha lite äventyr.
    Den som bara vill vila relaxa o sola väljer väl 1:an den som vill kombinera vila o upplevelse kanske väljer 2:an och den som vill fokusera mest på upplevelsen kanske 3:an men även där kan man ju få in relax med! Nä jag vet inte... vad är upplevelse egentligen? Det är väl subjektivt, någon tycker väl att det är en jätte upplevelse att hänga på en lyxkryssare andra att det är att möta locals... hmmm

    Nä nu får jag sluta sväva ut så mkt... Tyst

  • CarlB

    Att bila i Californien är kanske den mest perfekta resan! Slänger man in en vecka på Oahu på det så har ni det GARANTERAT! Menar...

    Se soluppgången i Grand Canyon, ta en picnic i Yosemite, ta en omväg FÖRBI Las Vegas ;), strosa runt i Haight-Ashbury i San Fransico, ta en glass i Monterey, bila låååååångsamt på Hwy 1 ner till LA, äta sweet potato fries på toast för att sen avsluta det hela på den kompletta semesterön nr 1...blir inte bättre. Önskar jag kunde glömma den resan och göra om den varje år :)

    Skippa kryssningsfartyget och New York. Missförstå mig rätt, New york är världens bästa stad. Men dit kan man åka när som helst. Samma sak med kryssningsgrejen. Men att bila genom cali är en resa ALLA måste göra minst en gång och den resan tar tid.

    Aja, det blir nog niceigt hur ni än gör :)

    Ha re!
     

Svar på tråden Vilken resa hade ni valt?