Vilket bara stärker detta med aprikos.
Vare sig Ivory (eng för elefenbensvit) eller aprikos är ju annat än liknelser för att beskriva en färg. I båda fallen är det en färgton med blandning av orange och vitt. Ivory kan man förklara som vitt brutet med ytterst ytterst lite orange (därav den gulaktiga ton färgen får), skillnaden på ivory/benvitt och det också populärt använda "champange" skiftar väldigt beroende på vem som tycker i frågan. För och enligt mig, är champange ytterligare lite gulaktig, med mer gult än orange i brytningen.
Aprikoser i sig är ganska starkt orange/brandgula irl, men det gemene man (kvinna) menar med aprikos är oftast en mycket mjukare ton, med väldigt mycket vitt i.
Allt detta och det faktum att vi ser, upplever och beskriver färger så himla olika, har definitivt lett till slutledningen i mitt yrke, att man ALLTID behöver få se färgerna ihop med kunden för att var säker på att det blir rätt. Ju petigare det är med nyanserna, desto viktigare.
Då klänningen inte är någon bamsepprinsesshistoria, skulle jag helt klart tagit med mig den till butiken ihop med boleron och snackat ihop mig med floristen. Pronto.