• Åkerfeldt

jag har verkligen ångest... hjälp mig!!

jag gifter mig om 25 dagar och måste beställa mina blommor snart..jag har verkligen ångest 

jag ska enbart ha rosor, men kan inte bestämma mig vilken färg

vad tycker du att jag ska ha av dessa???
    har du någon idé på annan färg så skriv gärna det
    jag väljer det som får flest röster, snälla hjälp mig
    jag ska ha detta på mig

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden jag har verkligen ångest... hjälp mig!!
  • 1700tal
    Rosa är helt fel färg till de gula toner du har i det aprikos anser jag utifrån färgläran i mitt yrke, och vitt tycker jag blir både för skarpt och faktiskt för tråkigt mot din klädsel.

Men är min datorskärm helt bäng med att visa färger, är inte klänningen i klockren bebisrosa nyans utan ett uns av gult eller aprikos i sig?? Som passionsblomman menar (och hon ÄR ett ovärderligt blomgeni ) skulle rosa skära sig mot det gula i aprikosfärgen. Vilken aprikosfärg?? På min skärm är det bara rosa...

Själv skulle jag inte ha aprikos ihop med bebisrosa utan att knyta ihop det med några rosa blommar även i buketten. Om nu inte klänningen ÄR aprikos förstås...

Rosen på inbjudan är det enda aprikosa jag ser i tråden men buketten ska väl vara fin mot klänningen, inte inbjudningskortet? Skulle knyta ihop det lila i skorna och boleron med det bebisrosa i klänningen (förutsatt att klänningen ÄR rosa), typ nåt sånt här: 

• hoodilady

Svårt! men jag skulle säga att blåklocksblå skulle vara snyggaste färgen till.
    Men det finns nog inte rosor i den färgen :)

Vart har du hittat skorna? de är ursnygga!!!

• passionsblomman
    1700tal skrev 2011-01-12 14:33:27 följande:

Men är min datorskärm helt bäng med att visa färger, är inte klänningen i klockren bebisrosa nyans utan ett uns av gult eller aprikos i sig?? Som passionsblomman menar (och hon ÄR ett ovärderligt blomgeni ) skulle rosa skära sig mot det gula i aprikosfärgen. Vilken aprikosfärg?? På min skärm är det bara rosa...

Själv skulle jag inte ha aprikos ihop med bebisrosa utan att knyta ihop det med några rosa blommar även i buketten. Om nu inte klänningen ÄR aprikos förstås...

Rosen på inbjudan är det enda aprikosa jag ser i tråden men buketten ska väl vara fin mot klänningen, inte inbjudningskortet? Skulle knyta ihop det lila i skorna och boleron med det bebisrosa i klänningen (förutsatt att klänningen ÄR rosa), typ nåt sånt här: 

Haha, där ser man faran av råd från olika människor som man inte vet vad de ser... På min skärm är färgerna helt klart ljust aprikos och grålila.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • 1700tal
    passionsblomman skrev 2011-01-12 15:31:32 följande:
    Haha, där ser man faran av råd från olika människor som man inte vet vad de ser... På min skärm är färgerna helt klart ljust aprikos och grålila.
    Men kära nån... Men det kan ju förklara varför hälften av de som svarat säger rosa blommor och hälften säger aprikos!

Ska vi två enas om följande råd:

Om klänningen är aprikos - ta inte rosa blommor...
    Om klänningen är bebisrosa - ta inte aprikos blommor..

• passionsblomman
    1700tal skrev 2011-01-12 15:43:11 följande:
    Men kära nån... Men det kan ju förklara varför hälften av de som svarat säger rosa blommor och hälften säger aprikos!

Ska vi två enas om följande råd:

Om klänningen är aprikos - ta inte rosa blommor...
    Om klänningen är bebisrosa - ta inte aprikos blommor..

Taget!
  • Naive

Har du sett de där fina rosorna som är gröna längst ned (alltså själva blomman), och sedan övergår i rosa ju högre upp på kronbladen man kommer...? Kunde kanske vara nåt? 

• Oonah

Jag är verkligen ingen blomexpert, men jag tycker gula rosor skulle passa fint till. :)

Å andra sidan, det kanske blir för sommrigt om du gifter dig snart? Lila, som passionsblommar skriver, skulle säkert också bli skitsnyggt.

Rosa och aprikosa blommor, tycker jag skulle smälta in alldeles för mycket. 

Det blir i alla fall säkert jättebra till sist  - det är ju en helt bedårande klädsel!

Hjärta 

• passionsblomman
    Niini skrev 2011-01-12 16:06:11 följande:
    Klänningen är IVORY :)

För visst är det denna?! www.bubbleroom.se/tjej/klanningar/kling-dress...
    Vilket bara stärker detta med aprikos.

Vare sig Ivory (eng för elefenbensvit) eller aprikos är ju annat än liknelser för att beskriva en färg. I båda fallen är det en färgton med blandning av orange och vitt. Ivory kan man förklara som vitt brutet med ytterst ytterst lite orange (därav den gulaktiga ton färgen får), skillnaden på ivory/benvitt och det också populärt använda "champange" skiftar väldigt beroende på vem som tycker i frågan. För och enligt mig, är champange ytterligare lite gulaktig, med mer gult än orange i brytningen.

Aprikoser i sig är ganska starkt orange/brandgula irl, men det gemene man (kvinna) menar med aprikos är oftast en mycket mjukare ton, med väldigt mycket vitt i.
    Allt detta och det faktum att vi ser, upplever och beskriver färger så himla olika, har definitivt lett till slutledningen i mitt yrke, att man ALLTID behöver få se färgerna ihop med kunden för att var säker på att det blir rätt. Ju petigare det är med nyanserna, desto viktigare.

Då klänningen inte är någon bamsepprinsesshistoria, skulle jag helt klart tagit med mig den till butiken ihop med boleron och snackat ihop mig med floristen. Pronto.
  • FruFiddeli

denna tycker jag hade varit jätte vacker till dina kläder!
  • 1700tal
    Niini skrev 2011-01-12 16:06:11 följande:
    Klänningen är IVORY :)

För visst är det denna?! www.bubbleroom.se/tjej/klanningar/kling-dress...
    Ivory, nehe?!

Men det är ju mkt riktigt den klänningen. Fast tjejen som skrivit en kommentar om den som ska gifta sig i den (kanske är TS?) skriver ju att den inte är ivory i verkligheten utan snarare är rosa.

Jag skulle ta med klänningen till floristen! Då kan ju hon/han se den verkliga färgen och föreslå vad som passar och vad de kan åstakomma på den korta tiden.  
  • Åkerfeldt
    1700tal skrev 2011-01-12 16:25:20 följande:
    Ivory, nehe?!

Men det är ju mkt riktigt den klänningen. Fast tjejen som skrivit en kommentar om den som ska gifta sig i den (kanske är TS?) skriver ju att den inte är ivory i verkligheten utan snarare är rosa.

Jag skulle ta med klänningen till floristen! Då kan ju hon/han se den verkliga färgen och föreslå vad som passar och vad de kan åstakomma på den korta tiden.  
    ja, jag skulle ju inte säga att klänningen är ivory utan mer åt det rosa hållet..... 
    mer åt aprikos.

• Lili

Jag uppfattar färgerna i din klädsel som aprikos/champagne och grå/syrenlila och röstade därför på aprikosfärgade rosor.

Röstar också, liksom flera föregående talare, på att du tar med kläderna till floristen, det är vanskligt det här med nyanser, och icke-kalibrerade datorskärmar Skrattande

Lycka till!!!

• moonlightgirl
    FruFiddeli skrev 2011-01-12 16:18:13 följande:

denna tycker jag hade varit jätte vacker till dina kläder!
    Denna buketten är jätte vacker tycker jag. Jag tyckte också att klänningen såg ut att vara ljusrosa så jag rösatde på rosa rosor. Tyckte det kunde vara snyggt med rosor i olika rosa nyanser.  =)
  • queenelin

Jättefina kläder! Eftersom de är lite pastelliga och rökiga skulle jag välja rosor i samma ton. Det brukar finnas rosa rosor med en dragning åt aprikost, fast i en kall nyans, nästan lite disiga. Det bästa är nog om du tar med dig bilderna till floristen och ber om råd.

Lycka till!

• MrsT2011

Jag tycker den vänstra buketten med rosa toner som 1700-tal la upp en bild på, den var ljuvlig tillsammans med kläderna!

Svar på tråden jag har verkligen ångest... hjälp mig!!