• Emblas Mamma

    Vad är skillnaden i kläderna mellan brudgum och marskalk? Hur matchar dom?

    Alltså vi vet inte riktigt hur marskalken ska vara klädd!
    Hur ska ni göra?
    Likadana kläder som brudgummen? Men hur skiljer man dom åt då?
    Eller har dom helt olika?
    Eller bara samma färger?
    Eller bara samma kläder och olika färger?

    Har aldrig tänkt på det innan och nu känns det ju lite konstigt :P


  • Svar på tråden Vad är skillnaden i kläderna mellan brudgum och marskalk? Hur matchar dom?
  • turbovampyria

    Vi kommer att göra så här. Brudföljets färgtema är svart och cerist. Därav får marskalken klä sig likadant. Jag kommer ha vitt, svart och silver och brudgummen matchar mig. Då skiljer vi på brudgum och marskalk. Jag tycker dock att brudgummen ska vara mer uppklädd och sticka ut.

  • GnuGS
    Emblas Mamma skrev 2011-01-09 19:35:27 följande:
    Men helt ärligt, är det inte inviduellt med klädkoder?
    Det är individuellt med klädstilar, men poängen med en klädkod är ju just att det inte ska vara upp till varje individ utan att alla ska hålla samma nivå... Sedan kan man förstås strunta i det, eller göra avsteg, men det är en annan sak.
  • Matilda Bäcker

    Oj jag har inte heller tänkt på det. Jag tänkte mig samma kläder till marskalken som till brudgumen och min blivande ska ha frack, men klädkoden för bröllopet är kavaj.. Brudgumen kan ju sticka ut, men det kanske ser konstigt ut om marskalken gör det under festen?

  • Zelmah

    Kavaj är en ny klädkod som tillkommit men enligt etikettdoktorn men anges kavaj som klädkod på ett bröllop är det den gamla koden mörk kostym som gäller efter som bröllop är en traditionell tillställning. Anges ingen klädkod är det högtidsdräkt som gäller precis som tidigae har skrivits. I england beror det dock på om det är ett förmiddags eller kvällsbröllop vilken dresskod som gäller och det tillämpas även här ibland, då är det mörk kostym som gäller vid kvälls/em bröllop och högtidsdräkt (altså frack eller uniform eller folkdräkt) på förmiddagsbröllop.

    Enligt etikettdoktorn.se ska marsalken inte bära samma klädsel som brudgummen utan samma som gästerna.
    Men kör som ni själva vill tycker jag. Tror nog ingen skulle störa sig på det, det är ju erat bröllop! Glad Som du beskriver verkar de ju vara ett avslappnat gäng.

    Vi kommer inte att följa dessa regler strikt, för oss passar det inte våra personligheter helt enkelt och vi vill inte att kavaj ska betyda mörk kostym bara för att vi gifter oss. Förmodligen kör vi på nån egen klädkod så som festklädd eller liknande, vi har inga paragrafryttare bland våra vänner och deras klädsel avgör inte festen, det är deras närvaro som är viktigast för oss. Vill inte att vännerna ska känna sig obekväma eller att de ska behöva hyra t ex en frack eller mörk kostym. Kom i den kavaj och byxa du har och känner dig fin i är vårt motto. Min m2b ska ha uniform och vi har en eftermiddagsvigsel med middag och fest till sena natten (förhoppningsvis :D men känner jag släkt o vänner rätt så blir det sena natten) så vi bryter ju själva lite mot "regeln" tror jag egentligen, särskilt om han ska klä sig som gästerna då är försvarets högtidsuniform alldeles för fin och han skulle eg ha deras dagliga dräkt för att matcha t ex mörk kostym eller kavaj. Men hans bestman kommer ha vanlig kostym.

  • Lissie84

    Jag tillhör väl den gamla skolan men ja anser att brudgum och marsalk ska ha samma klädnivå som gästerna, detsamma gäller även bruden enligt mig med undantag för att det ska vara vitt om man så önskar. Finns få saker som ser så fel ut (enligt mig) när en brud har värsta balklänningen och bredvid står en gäst i jeans... Man sätter ju en klädkod för att följa den, inte för att den är till för alla andra utan mig.... 

  • SnartFruSir

    För vår del tycker vi det är bättre att tärnor och marsalkar matchar, än att brudgum och marsalkar gör det. Och eftersom tärnorna inte får vara snyggare än jag Tungan ute så kommer våra marsalker också att kläs ner lite. Min blivande kommer ha frack, medan marsalkarna kostymer med slipsar i samma färg som tärnornas klänningar. Vår personliga åsikt är att det är okej om vi är mest finklädda på vårt eget bröllop.

    Vi väljer att skriva klädkod kostym även om kavaj är det rätta uttrycket. Jag tror att de som inte vet om vad kavaj innebär, inte heller förstår att de tänker fel. Förstår ni vad jag menar? Jag hade inte kollat upp "kavaj" själv om jag var säker på att det betydde "kavaj". Så även om man tycker att man skall kolla upp klädkoder innan festligheter, så tar vi det säkra före det osäkra och skriver kostym.

  • Emblas Mamma

    Haha vad olika vi är!
    Nej men som sagt, vi är mycket avslappnade i vår familj, släkt och vänner.

    Jag är en av dom som självklart tycker att brudparet ska vara vackrast av alla!
    Och jag ska självklart vara mycket vackrare än alla gäster - för en enda gång i livet ska jag gifta mig och då vill jag vara drottning! :)
    Så är det bara:)
    Så tycker jag det ska vara ;)

    Inte mig emot när jag går på bröllop att bruden är vackrast och bäst klädd av alla - för det är brudens och brudgummens dag och dom ska få känna sig riktigt betydelsefulla :)

    Jag har sett alal dessa vackra och lyckliga brudar och nu vill JAG vara en av dom :)


  • ClaraH
    Zelmah skrev 2011-01-10 00:09:40 följande:
    Kavaj är en ny klädkod som tillkommit men enligt etikettdoktorn men anges kavaj som klädkod på ett bröllop är det den gamla koden mörk kostym som gäller efter som bröllop är en traditionell tillställning. Anges ingen klädkod är det högtidsdräkt som gäller precis som tidigae har skrivits. I england beror det dock på om det är ett förmiddags eller kvällsbröllop vilken dresskod som gäller och det tillämpas även här ibland, då är det mörk kostym som gäller vid kvälls/em bröllop och högtidsdräkt (altså frack eller uniform eller folkdräkt) på förmiddagsbröllop.

    Enligt etikettdoktorn.se ska marsalken inte bära samma klädsel som brudgummen utan samma som gästerna.
    Men kör som ni själva vill tycker jag. Tror nog ingen skulle störa sig på det, det är ju erat bröllop! Glad Som du beskriver verkar de ju vara ett avslappnat gäng.

    Vi kommer inte att följa dessa regler strikt, för oss passar det inte våra personligheter helt enkelt och vi vill inte att kavaj ska betyda mörk kostym bara för att vi gifter oss. Förmodligen kör vi på nån egen klädkod så som festklädd eller liknande, vi har inga paragrafryttare bland våra vänner och deras klädsel avgör inte festen, det är deras närvaro som är viktigast för oss. Vill inte att vännerna ska känna sig obekväma eller att de ska behöva hyra t ex en frack eller mörk kostym. Kom i den kavaj och byxa du har och känner dig fin i är vårt motto. Min m2b ska ha uniform och vi har en eftermiddagsvigsel med middag och fest till sena natten (förhoppningsvis :D men känner jag släkt o vänner rätt så blir det sena natten) så vi bryter ju själva lite mot "regeln" tror jag egentligen, särskilt om han ska klä sig som gästerna då är försvarets högtidsuniform alldeles för fin och han skulle eg ha deras dagliga dräkt för att matcha t ex mörk kostym eller kavaj. Men hans bestman kommer ha vanlig kostym.
    Ville bara påpeka att Kavaj är en gammal klädkod och att det är klädkoden Mörk kostym som har tillkommit på senare tid. När jag gifte mig för sta gången för ca 20 år sedan hade jag aldrig hört talas om Mörk kostym, utan då var det Kavaj som gällde, vilket då betydde mörk kostym. Införandet av Mörk kostym har dock lättat upp klädkoden Kavaj så att det också kan vara OK att ha kavaj och udda byxor (om det är en mindre formell tillställning), men det vedertagna är att Kavaj är lika med kostym, som kan vara både ljus (särskilt sommartid) och mörk (Mörkgrå eller mörkblå).
  • SaJo1981

    här kommer brudgum och marskalkar (3st) ha bruna kostymer allihop! kommer sen ha likadana västar men vi bryter av med att marskalkar har kravatt som matchar tärnornas klänningar och bruudgum kommer ha en kravatt som matchar mig=)

  • 1700tal
    Lissie84 skrev 2011-01-10 10:26:01 följande:
    Jag tillhör väl den gamla skolan men ja anser att brudgum och marsalk ska ha samma klädnivå som gästerna, detsamma gäller även bruden enligt mig med undantag för att det ska vara vitt om man så önskar. Finns få saker som ser så fel ut (enligt mig) när en brud har värsta balklänningen och bredvid står en gäst i jeans... Man sätter ju en klädkod för att följa den, inte för att den är till för alla andra utan mig.... 
    Håller med... Men jag vet att många klär "upp" brudgummen i frack eller dyl. (och bruden) när man är laid back med klädkoden och skriver "valfri", "sommarfin" m.m. Ibland funkar det jättebra, ibland blir det mycket förvirrande... På fotona som sedan skickas runt står gäst i jeansshorts och rutig skjorta och tar i hand med brudgummen i välskuren frack och fluga, som på förra bröllopet vi var på!

    Jag ska inte ha några tärnor och vi vet inte om blivandes bror ska vara marshalk eller "bara" toastmaster. Men OM han ska var det förutsätter jag att de har samma klädsel. Och de ska inte ha frack om inte gästerna har det. De äger både egna frackar men det innebär inte att gästerna gör det och de ska inte vara överlägsna någon annan... Nu är det kanske inte alla som tolkar det så, men det är faktiskt precis vad det betyder när någon klär sig "över" de andra. Men jag är insnöad på dräkthistoria, kanske är jag partisk... Men är klä sig "över" är lika med arrogans och respektlöshet. Kanske inte idag men i min bok...

    Sambon kommer ev ha jackett, vilket motsvarar brittiska "mörk kostym" (ungefär, det är ju inte översättningsbart) och då lär hans bror ha samma. Men vi har gäster från både skottland (där kilten är given på alla bröllop men egentligen hör till högtidsdräkt/frack/uniform) och tyskland (ingen aning vad de har där) så vi får hitta nåt som passar festlokalens stil och gästerna, vilket blir mörk kostym.

    Kan tänka mig att brudgummen får en starkare nyans av samma färg på kravatt och kanske en något större corsage...
  • Zelmah

    Jag tycker det känns som att det är skillnad på att värden inte ska klä sig finare än gästerna på en middagsbjudning eller en födelsedagsfest mot att ett brudpar klär upp brudgummen lite. De är ju oftast inte brudparet som är värdpar ändå, det brukar ju enligt traditionen vara brudens föräldrar, de som betalar festen.

    Men jag tycker att alla gör som de känner, inget av de bröllop jag har varit på har gått efter 1800-talets etikettregler genomgående, mer utifrån dagens vett och etikett och utifrån den personliga smaken .

    Men om min m2b skulle klär sig efter gästernas klädsel skulle det se ut som om han klädde sig under dem eftersom den dagliga dräkten från försvaret inte ser så uppklädd ut. Deras högtidsuniform passar bättre om gästerna har kavaj/kostym. Glad
     

Svar på tråden Vad är skillnaden i kläderna mellan brudgum och marskalk? Hur matchar dom?