• MiaSKPG

    Kroatien? Nån som varit där?

    Vi gifter oss den 18e juni och vill åka till något soligt och varmt ställe på bröllopsresa, kanske i augsti/september eller senare. Min tanke var Kroatien för det verkar så himla fint! Men det vore kul att höra nån som har erfarenheter därifrån? Är det värt att åka eller var ska man åka på hösten för att få sola och bada? Och inte betala för mycket heller för den delen....max 8000kr per person.

  • Svar på tråden Kroatien? Nån som varit där?
  • Fenuril

    Jag var i Kroatien tillsammans med min fästman för två år sedan och kan verkligen rekomendera det. Otroligt vackert, och fantastiskt lugnt och skönt med härligt avslappnat folk.Vi var där i augusti och det var nästan lite för varm för mig, så skulle jag åka igen blir det september.

    Det var ganska dyrt när vi var där (men jag är student och har kanske lite skev bild av vad som är dyrt iof  ^^),  mat kostade ungefär som hemma, dricka var billigare. (Utom vin som var tokdyrt, varför vet jag inte). Vi lade nog 6000 på bara resan, plus ett par tusen i fickpengar. Och då bodde vi på ett pyttelitet lägenhetshotell. ^^ 

    Jag skulle sikta på kusten närmare italien, maten är bättre där och Dubrovnik är en mysig stad. Runt Makarska är det mycket vackert, men om man vill äta och dricka gott så får man leta sig någonannanstans. Den mest turistiga delen av Kroatien som jag fattat det. Men, det är (då vi var där iaf) knappt några skandinaver där alls så man slipper stöta på grannen. ^^ De flesta turister i Makarska är kroater eller från länderna runtomkring.

    Det absolut bästa tror jag är att segla faktiskt. Besöka alla öar och trevliga städer i sin egen takt och uppleva den underbar kusten. Det önskar jag att vi hade gjort. =)

    Är det något mer du undrar över så fråga på. Vi var bara där en vecka men jag ska försöka svar så gott jag kan. =)

  • MiaSKPG

    Åh det lät ju helt underbart :)
    Jag hade nog tänkt mest på Split för det verkar vara populärast. Jag är lite fegis och törs inte riskera att hamna nånstans där man inte blir förstådd eller hittar dit man ska. Haha. Vi har båda bara varit utomlands en gång och för min sambos del så var det när han var typ 12 år. Så vi är lite nybörjare på det här med resor
    Hur är dem med språket där? Är det lätt att ta sig fram med engelska?

  • Fenuril

    Ja, Split är väldigt fint och så är det ju så nära till öarna runtomkring. =)

    Jag upplevde aldrig något problem med språket faktiskt, Kroatien har ju varit ett semesterresmål så länge som det funnits semester i stort sett. =) Att vi i skandinavien upptäckte det så sent innebär inte att turism är något nytt där så de flesta är vana med turister. Ute i byarna, och i mindre städer så kan det vara lite svårare, men vi kunde alltid kommunicera med en blandning av engelska och kroppspråk. =)

    Ett litet tips om ni vill ha en lugn och skön semester är att undvika partybåtarna som går mellan fastlandet och öarna... Det är en intressant upplevelse och vi hade väldigt kul, men det är hög musik och party från åtta på morgonen. Något vi hade missat. Håll koll på vilka båtar som lever om när de kommer in till hamnen och undvik eller välj dom utefter vad ni vill uppleva. Det finns lugnare transporter till öarna om ni föedrar det. =)

  • MiaSKPG

    okej, det låter ju bara jättehärligt allting så det ska vi absolut titta närmare på Tack för alla bra tips!

  • lenwer

    Vi gifte oss i slutet av augusti förra året och åkte direkt till Kroatien i 2 veckor, alltså 2 första veckorna i september. Vi tycke det var helt underbart!! Vackert, god mat, mycket trevligt folk. Den bästa resa vi gjort och vi har rest en del. Vi bodde på ett litet ställe som heter Vrsar, inget hålligång över huvud taget men det ville vi inte ha. Är man ute efter lite mer shopping, krogliv etc ligger ett ställe som heter Porec i närheten. En dag gjorde vi en dagsutflykt med båt och kom till en stad som hette Rovinj, där var supermysigt, dit ska jag definitivt återvända. Alla dessa ställen ligger på en halvö som heter  Istrien. Man kan även göra en dagsutflykt därifrån till Venedig, mycket romantiskt på bröllopsresa, det gjorde vi också! Maten i detta område är ganska italiensk, priserna lägre än Italien ocn än i Sverige, vi drack inte dyra viner utan husets och de smakade oftast jättebra. Kan även rekommendera att hyra bil, vi gjorde det en dag och det var kanon, lätt att köra, samma regler som i Sverige och ingen hysteri i trafiken alls! Skickar med en länk till Vings hemsida där det står om Rovinj!
    http://www.ving.se/kroatien/rovinj

    Vet inte hur det är med kroglivet, dans etc men det kanske inte är det ni vill ha på bröllosresan!

    Lycka till!

  • MiaSKPG

    ååh det låter ju helt underbart! tack för alla tips!
    hur gjorde ni med bokningen, bokade ni långt i förväg? Och blir det billigare att göra så?

  • lenwer

    Vi bokade i januari-februari och åkte alltså i början på september. Tror man ska vara ute i god tid om man vill kunna välja på olika hotell osv. Sista-minuten känns ju inte så kul när det gäller bröllopsresan men kan ju såklart bli billigare!

  • J och J

    Jag var där nu i september 2010 med min fästman (vi förlovade oss dock i november)

    Det var helt fantastiskt!! Kroatien är otroligt vackert.
    Vi var både i Dubrovnik och Split. Både supervackra städer. Han tyckte bättre om Dubrovnik jag bättre om Split.
    Åk ut till öarna eller bo ute på en ö. Det var kanske ett av det bästa vi gjorde att åka ut till öar.

    Maten är fantastisk. Mycket fisk.. Gott vin.
    Språket är som dom innan säger inte något problem. iaf inte nåt vi hade problem med heller.

    ryanair åker till split och dubrovnik. Vi bodde i lägenhetshotell. finns huur mycket som helst.
    googla apartmani och den stad ni vill åka till. eller apartment osv.
    billigare än hotell och ändå fint. men man delar toa o kök osv me andra ibland. även om vi inte såg av dom andra i dubrovnik men i split. beror nog lite på tid man är där.  

    kusten är fantastisk. vi åkte också till nationalparken Mljet och Krka. Mljet (utanför dubrovnik) var sagolikt. Vi hyrde cyklar. Ut till ön Brac (utanför Split) hyrde moped. 

    Vi kommer absolut åka tillbaka dit!!

    vi bokade nog i april tror jag och åkte setember

    fråga på om du vill. 

  • Familjen Sköld

    Vi var där för några år sedan. Det var fint och god mat etc. Jag gillade inte stranden alls dock, det var stenigt och svårt att bada iaf där vi var. Vi var tvugna att ha badskor eftersom att man kunde trampa på vassa djur och stenar annars. Men annars var det kanon och det fanns mycket att se och liknande. Mamma och pappa har rest väldigt mycket men deras absoluta favorit ställe är Rovinj.


    Om ni åker kan jag rekommendera att åka på en båtutflykt, det var det bästa på hela resan och smaka glassen, den är i en klass för sig.


    Just det ja, i september brukar man kunna se delfiner i havet:;)


     

  • MiaSKPG

    åååh man blir ju helt salig av att höra allt vackert och tänka sig värmen där när man ser all den här förbannande snön :P
    vi ska absolut kolla vidare på alla tips ni har gett Tack så mycket!

Svar på tråden Kroatien? Nån som varit där?