• cattitzi

    Stora och breda fötter

    Så har brudklänningen köpts (världens vackraste om ni frågar mig!) och då var det dags för skor...
    Jag har i normala fall strl 40-41 och kan INTE gå i högklackat. Inte nog med det så har jag breda fötter så köpa skor är inte det enklaste!
    Så var jag inne på Matildas Fest och såg deras fina skor och undrar om det är någon som handlat där som har liknande bekymmer med sina fötter som jag?
    Hur funkar det, blev det bra och är ni nöjda?
    Kan nån även förklara för mig vilken skillnad det är på light ivory och ivory?

    Tacksam för svar! Glad

  • Svar på tråden Stora och breda fötter
  • förlovadflicka

    Jag ska köpa ballerinaskor, gillar inte klackar... Är skönare och inte särskilt fult heller, dessutom syns de ju typ aldrig om man som jag har en lång klänning :)

  • cattitzi
    förlovadflicka skrev 2011-01-03 11:28:58 följande:
    Jag ska köpa ballerinaskor, gillar inte klackar... Är skönare och inte särskilt fult heller, dessutom syns de ju typ aldrig om man som jag har en lång klänning :)
    Men har du hittat några än, eller du har precis börjat leta?
    Vart tänker du titta nånstans efter skor?
    Jag är också inne på ballerinaskor, men tror inte att det kommer att passa till klänningen! :O)
  • cattitzi
    förlovadflicka skrev 2011-01-03 13:54:53 följande:
    Ska ha de här :) www.zappos.com/unlisted-hello-hello-ivory-sat...:1
    De var jättefina! Har du beställt dem och fått dem också?
    Jag vill nog ha lite mer klassiska då klänningen är klassisk. :o)
    Funderar på om man skulle beställa från Matildas Fest, man kan ju välja klackhöjd och extra vidd i skorna och skorna ligger runt 450 kr. Känns rätt hyfsat tycker jag!
  • förlovadflicka
    cattitzi skrev 2011-01-03 13:57:10 följande:
    De var jättefina! Har du beställt dem och fått dem också?
    Jag vill nog ha lite mer klassiska då klänningen är klassisk. :o)
    Funderar på om man skulle beställa från Matildas Fest, man kan ju välja klackhöjd och extra vidd i skorna och skorna ligger runt 450 kr. Känns rätt hyfsat tycker jag!
    Ja, det är inte så farligt :) Har inte beställt dem än nej, men ska göra det snart medan det fortfarande är rea :) Och om de inte skulle vara perfekta till bröllopet så har man ju inte slösat jättemycket pengar iaf :)
  • mittid
    cattitzi skrev 2011-01-03 10:39:31 följande:

    Så har brudklänningen köpts (världens vackraste om ni frågar mig!) och då var det dags för skor...
    Jag har i normala fall strl 40-41 och kan INTE gå i högklackat. Inte nog med det så har jag breda fötter så köpa skor är inte det enklaste!
    Så var jag inne på Matildas Fest och såg deras fina skor och undrar om det är någon som handlat där som har liknande bekymmer med sina fötter som jag?
    Hur funkar det, blev det bra och är ni nöjda?
    Kan nån även förklara för mig vilken skillnad det är på light ivory och ivory?

    Tacksam för svar! Glad


    Jag har köpt skor av Matilda's... har breda fötter och måttbeställde där... de satt helt perfekt.... heeeela kvällen : ) ! Ivory är lite mörkare ton än light Ivory... hellre lite mörkare skor än klänning än tvärtom som jag ser det.... om du nu inte kan ta med din klänning så att ni kan hitta samma färgton.
  • cattitzi
    mittid skrev 2011-01-04 02:23:40 följande:
    Jag har köpt skor av Matilda's... har breda fötter och måttbeställde där... de satt helt perfekt.... heeeela kvällen : ) ! Ivory är lite mörkare ton än light Ivory... hellre lite mörkare skor än klänning än tvärtom som jag ser det.... om du nu inte kan ta med din klänning så att ni kan hitta samma färgton.
    Åh vad roligt, då kanske även jag kan beställa! Det jag är orolig för är att de ska "skära" in uppe på foten där själva "uringningen" är på skon (förstår du vad jag menar?).

    Jag tror att min klänning är Ivory, men är inte säker, får se om jag kan hitta det nånstans. Är det stor skillnad på light ivory och vanlig ivory?

    Jag bor i Blekinge så det kan bli svårt att åka dit och prova!
  • Dazzle

    Hej

    Var man än bor är "stora och små skor" på Tegnergatan i stockholm värt ett besök. Jag har 41 och breda å de hittade ca 20 par skor jag kunde köpt sist jag var där. Det var en helt fantastisk känsla. Köpte två par som jag har gått flera mil i utan minsta skavsår!! =). Ser fram emot att åka å se vad de har för vårskor.

    F.ö. har de skor till både killar och tjejer i både stora och små storlekar. HAr aldrig tänkt på att killar med små fötter oxå har problem...

  • cattitzi
    Dazzle skrev 2011-01-04 07:29:23 följande:
    Hej

    Var man än bor är "stora och små skor" på Tegnergatan i stockholm värt ett besök. Jag har 41 och breda å de hittade ca 20 par skor jag kunde köpt sist jag var där. Det var en helt fantastisk känsla. Köpte två par som jag har gått flera mil i utan minsta skavsår!! =). Ser fram emot att åka å se vad de har för vårskor.

    F.ö. har de skor till både killar och tjejer i både stora och små storlekar. HAr aldrig tänkt på att killar med små fötter oxå har problem...
    Tack för tipset! Problemet är att jag inte kommer till Sthlm innan bröllopet, men det är en butik jag ska lägga på minnet inför nästa besök i Sthlm! :O)
  • Etheleglin

    Jag har köpt skor på Matildas Fest, fast över internet.

    Är jättenöjd! Har breda fötter, ganska korta, och kan inte gå i klackar så jag köpte med lägsta klacken på 2,5 cm med bred passform. Sitter jättebra. Men! När man beställer kort klack så blir lutningen lite konstig på skorna om man ser på bara dem, men väl på foten så är det inget som märks.

    Med den lilla klacken jag har så känns det bara som en vanlig sko, men den ser finare ut. Foten får snyggare profil än i tex en ballerina sko. 

  • cattitzi
    Etheleglin skrev 2011-01-04 11:10:45 följande:
    Jag har köpt skor på Matildas Fest, fast över internet.

    Är jättenöjd! Har breda fötter, ganska korta, och kan inte gå i klackar så jag köpte med lägsta klacken på 2,5 cm med bred passform. Sitter jättebra. Men! När man beställer kort klack så blir lutningen lite konstig på skorna om man ser på bara dem, men väl på foten så är det inget som märks.

    Med den lilla klacken jag har så känns det bara som en vanlig sko, men den ser finare ut. Foten får snyggare profil än i tex en ballerina sko. 
    Åh så roligt! Vilka skor köpte du?
    Hur menar du med att skorna ser lite märkliga ut? Är det bara om man tittar på dem? Syns det mycket?
    Jag var lite orolig för att klacken skulle se pluttig ut (hade också tänkt ta den låga klacken) då klackarna ser smala ut. Men är de sköna att gå i och ser klacken bra ut? :o)
  • Ocean Bride
    Etheleglin skrev 2011-01-04 11:10:45 följande:
    Jag har köpt skor på Matildas Fest, fast över internet.

    Är jättenöjd! Har breda fötter, ganska korta, och kan inte gå i klackar så jag köpte med lägsta klacken på 2,5 cm med bred passform. Sitter jättebra. Men! När man beställer kort klack så blir lutningen lite konstig på skorna om man ser på bara dem, men väl på foten så är det inget som märks.

    Med den lilla klacken jag har så känns det bara som en vanlig sko, men den ser finare ut. Foten får snyggare profil än i tex en ballerina sko. 
    Du har ingen bild på vilka skor du köpte? Funderar också på att köpa därifrån =)
  • Etheleglin
    cattitzi skrev 2011-01-04 11:14:02 följande:
    Åh så roligt! Vilka skor köpte du?
    Hur menar du med att skorna ser lite märkliga ut? Är det bara om man tittar på dem? Syns det mycket?
    Jag var lite orolig för att klacken skulle se pluttig ut (hade också tänkt ta den låga klacken) då klackarna ser smala ut. Men är de sköna att gå i och ser klacken bra ut? :o)
    Nope, ingen bild ännu. Men det är den här modellen matildasfest.dinstudio.se/files/AJ335.jpg
    Tänk dig att du hugger av den klacken, då kommer skon luta lite bakåt och spetsen lyfter från underlaget. Så ser den ut när man inte har den på sig.

    När jag har den på syns det ingenting! Skon är jättefin, sitter bra på foten och jag kan gå ordentligt. Kommer ta flera foton på fötterna, men bara när jag har tyngd på dem. Det är en liten fin taxklack under en finare sko bara. 
  • mittid
    cattitzi skrev 2011-01-04 07:23:52 följande:
    Åh vad roligt, då kanske även jag kan beställa! Det jag är orolig för är att de ska "skära" in uppe på foten där själva "uringningen" är på skon (förstår du vad jag menar?).

    Jag tror att min klänning är Ivory, men är inte säker, får se om jag kan hitta det nånstans. Är det stor skillnad på light ivory och vanlig ivory?

    Jag bor i Blekinge så det kan bli svårt att åka dit och prova!
    Man mäter omkretsen på det bredaste stället på foten.... mät båda fötterna så att du får plats för den som ev. är aningen större än den andra. Jag beställde på nätet men har varit i butiken oxå...
    Vid beställningen blev det ett missförstånd angående hälkappan, då beställde och skickade hon snabbt ett per nya, de sstt som ett smäck!
  • Tinzi
    cattitzi skrev 2011-01-03 13:57:10 följande:
    De var jättefina! Har du beställt dem och fått dem också?
    Jag vill nog ha lite mer klassiska då klänningen är klassisk. :o)
    Funderar på om man skulle beställa från Matildas Fest, man kan ju välja klackhöjd och extra vidd i skorna och skorna ligger runt 450 kr. Känns rätt hyfsat tycker jag!
    Jag har beställt från pernillas brudbutik (samma märke som matildas fest) passa inte alla, tycker inte de var särsklit breda tyvärr :(
  • gosigatess

    var ine på matildas fest på nätet men hittar bara skor som är lagervara. varför hittar jag inte alla skor? kanske är trött på kvällskvisten;)

  • Lucky Heart
    gosigatess skrev 2011-02-11 22:07:45 följande:
    var ine på matildas fest på nätet men hittar bara skor som är lagervara. varför hittar jag inte alla skor? kanske är trött på kvällskvisten;)
    Testa den här länken istället:

    http://www.matildasfest.com/
  • gosigatess

    tack. jag tänker när man bestämmer klackhöd på nätet står det 2,5-3,75, 5-6,25 osv. menar de då att klacken kan vara mellan 2,5 och 3,75 eller kan man välja att klacken ska vara 3,75?

  • cattitzi

    Du kan välja vilken höjd du vill ha på klacken, ex antingen 2,5 cm eller 3,75 cm. Jag mailade dem och frågade när jag letade skor! :o)

  • Tinzi

    Jag kan STARKT rekkomender DEICHMANN skor(finns bl.a i Borås/knalleland)

    Deras skor var billiga 199-249 (de jag kollade på) BREDA, och stora, jag trodde jag skulle få klämma in mig i 43:or men de var alldeles för stora, så fick ta 42:or.

    TOPPEN affär!!! 

Svar på tråden Stora och breda fötter