• mahj26
    Äldre 27 Dec 23:51
    35563 visningar
    76 svar
    76
    35563

    Hur ser er bröllopsmeny ut?? Tips???

    Hej!

    Har så svårt för att komma på en meny till vårt bröllop (30 juli 2011)
    Har pratat med några företag ang. catering, men de ville att vi själva skulle komma med lite idéer på ungefär vad vi vill ha först...
    Ska ju gärna vara något som passar med årstid och så...

    Vi gillar fisk, men då det är flera av gästerna som inte är så glada i det så tänkte vi ändå ha någon typ av kött till varmrätt... Helst inte alltför dyrt...

    Förrätt skulle ju kanske kunna vara något med skaldjur/fisk...

    Hur ser era menyer ut?? Behöver inspiration!! Flört

  • Svar på tråden Hur ser er bröllopsmeny ut?? Tips???
  • förlov­adflic­ka
    Äldre 31 Jul 23:19
    #61

    Puffar denna gamla tråden, behöver lite tips, speciellt på olika potatisgrejer ;)

  • skrutt­isOmuf­fis
    Äldre 4 Aug 12:16
    #62
    förlovadflicka skrev 2011-07-31 23:19:45 följande:

    Puffar denna gamla tråden, behöver lite tips, speciellt på olika potatisgrejer ;)


    Potatistimbal är tjusigt
  • förlov­adflic­ka
    Äldre 4 Aug 12:21
    #63
    skruttisOmuffis skrev 2011-08-04 12:16:16 följande:
    Potatistimbal är tjusigt
    Åh, tack för tipset, det ser jättefint ut!!... Hur smakar det? :)
  • skrutt­isOmuf­fis
    Äldre 4 Aug 12:38
    #64
    Haha....jag har aldrig smakat! Potatis smakar den ju definitivt! Med den kan tydligen varieras lite beroende på vad man vill att den ska smaka utöver det. Vi ska ha purjolök och potatis!
    Någonstans läste jag att något smaksatt den med parmesan...det låter ju också gott. Jag misstanäker att det är ganska likt en potatiskaka, men att självarunda  formen är det som utmärker den...? Kan det vara så?

    Jag tycker det är tjusigt i alla fall, och det räcker för mig! Potatis som potatis!
  • förlov­adflic­ka
    Äldre 4 Aug 12:40
    #65
    skruttisOmuffis skrev 2011-08-04 12:38:14 följande:
    Haha....jag har aldrig smakat! Potatis smakar den ju definitivt! Med den kan tydligen varieras lite beroende på vad man vill att den ska smaka utöver det. Vi ska ha purjolök och potatis!
    Någonstans läste jag att något smaksatt den med parmesan...det låter ju också gott. Jag misstanäker att det är ganska likt en potatiskaka, men att självarunda formen är det som utmärker den...? Kan det vara så?

    Jag tycker det är tjusigt i alla fall, och det räcker för mig! Potatis som potatis!
    Haha ok :P Ska snacka med kocken, det här verkar bra :)
  • skrutt­isOmuf­fis
    Äldre 5 Aug 10:20
    #66
    förlovadflicka skrev 2011-08-04 12:40:16 följande:
    Haha ok :P Ska snacka med kocken, det här verkar bra :)
    Haha, gör så du! Jag är helt övertygad om att det är jättegott.
  • Äldre 30 Jan 11:06
    #67

    Så här ser vår meny ut

    Förrätt: Gurksoppa med räkor
    Varmrätt: Helgrillad fläskytterfile med Potatiskaka fylld med soltorkade tomater och basilika
    Efterrätt Vitchoklad pannacotta med hallonspegel

    En liten bröllopstårta till mig och min man och cupcakes till gästerna =)

  • Daludd
    Äldre 31 Jan 17:53
    #68

    Vi kommer förmodligen ha
    klassisk hummersoppa med smördegsknyte till förrätt
    sedan antingen
    -oxfile med potatisfondant och rödvinssås och säsongens grönsak (höst)
    -eller kummelfilé med vitvnssås, räkor, dill och potatis.

    Lutar nog åt köttet. Höst och sådär, plus att det då inte blir "havstema". Men å andra sidan är det så gott med fisk, och lättare... Men svårare med gott vitt vin, lättare röda viner till fisk är ofta mkt dyra.. så kött tror jag!

    Ingen efterrätt utan det blir bröllopstårtan, då jag inte riktigt förstår varför man äter dubbel efterrätt ;) Men vi gifter oss också 17.00 och påbörjar middagen (fördrinken) kl. 18 och har lokal till 02 så man har ingen lång paus där man hinner bli hungrig igen. Bröllopstårtan blir en klassisk vit princesstårta.

     

  • julle7­9
    Äldre 5 Feb 17:09
    #69

    Vi tänkte först köra buffe för att göra de enkelt vi hade svårt å begränsa oss till en rätt.


    En godvän är kock å fixar maten under dagen, men efter att vi varit å inventerat av i köket så insåg vi de går bort finns inte en möjlight å hålla flera maträtter varma varken vid tilllagning eller uppläggning...de varma skulle hinna bli kalt innan de kom upp på tallrikar dessvärre.


    och så hade vi inget stekbord utan plator å värmeugn...så de va bara å tänka om...kött hade blviit svårt å få till bra i ugn.


     


    Så nu planerar jag om menyn helt igen


    Men kommit fram till :


    Förrätt : kantarellpaj i liten form med några rosor serranoskinka, lite roocollasallad som garnityr och en klick egengjord kantarellmjukost å en triangel toast.


    Går bra å förbereda å göra pajerna i förväg å ha i frysen, kantarellmjukosten rör jag ihop nån dag innan.


    Varmrätt: potatisbakelse funkar till båda rätterna el hassebackspotatis om de e kyckling, är inne på kyckling el lax...honungsglaserade rotfrukter funkar till båda rätterna så de e spikat, blir de kyckling funkar en kantarellsås...till fisken vet ja inte vad jag ska hitta på....grubblar fortfarande...just ja hjärtformade små bröd och smör till oxå.


    förslag som e lite festligare me fisk eller kyckling mottages tacksamt


    Efterrätten: den fixar jag klart så de e bara upplägning kvar...vit chokladmouse och tobleronemouse en klick av varje spritsas som maränger...en spegel me björnbärssås, och en mangospegel..garnityr...färska björnbär,physsalis och citronmelis...ev om jag orkar göra nån chocklad dekor av ripplad chocklad.


     


    Tårtan kommer bli vitchockladmouse, björnbärsmouse...täckt av lilla marsipan, marsipanen kommer va uppflikad på ett ställe mitt uppe på å där komemr de fyllas me färska björnbär är tanken...tjejen som ska göra dom har gjort samam motsvarighet fast me jordgubbar jättefina tårtor..Vi ha lila och vit som tema färger så jag vill gärna knyta ihop de hela lite.


     


    har försökt knyta ihop de hela lite me en rödtråd...med kantarell i förrätten och varmrätten och björnbären och vita chockalmossuen i efterätten me tårtans innehåll men funderar lite till om de blir kaka på kaka me efterätten å tårtan...om jag går lite overkill på å följa en tråd.

  • julle7­9
    Äldre 5 Feb 17:14
    #70

    hmm eller kör en bayliespanacotta helt enkelt me en björnbärsgele i botten på en liten lagom porttionsmugg å garnerar me färska björnbär en spegel av björnbär på tallriken å lite citronmelis....hmm svårt svårt.

  • Cattis­77
    Äldre 5 Feb 17:14
    #71

    Förrätt: Räkbakelse toppad med rökt lax (står på borden när gästerna kommer)
    Varmrätt: Helstekt oxfile, potatisgratäng, rödvinssky och kokta sommarprimörer ( på buffe´)
    Dessert: Limepannacotta toppad med fruktsallad och citrontäcke. (bordservering)

    Kaffe och tårta senare. 

  • johann­ah
    Äldre 5 Feb 18:07
    #72

    Så här ser vår meny ut för den stora dagen! :D

    Förrätt: Laxrulle med örtcreme
    Varmrätt: Exotisk planka med potatisgratäng, rostbiff, kycklingfilé och fläskfilé
    Dessert: Vit chokladglass med jordgubbssås

    Kaffe och Tårtbuffé

  • malin martin
    Äldre 5 Feb 19:51
    #73

    Förrätt: Bakad röding
    Varmrätt: Dovhjort m rotsaker
    Bröllops tårta: chockladbotten, blåbärsmousse, hallonmousse 

  • chille­villen
    Äldre 11 Jul 17:23
    #74
    Emblas Mamma skrev 2010-12-29 09:50:41 följande:
    haha  ja :D och framför allt å får man ta VAD man vill och så kan man om man är kräsen som jag skippa de äckliga krabborna och sniglarna eller vad det nu är för konstigt som alltid ska serveras :P

    förlåt, men jag är jättekräsen när det gäller sånna saker.. tycker det är pinsamt att gå på "fin restaurang" som det heter och få förrätt som alltid består av något äckelpäckel som hummersoppa eller liknande. Min sambo får alltid äta upp det åt mig. Och det är ju med pinsamt. Nu är jag inte så kräsen annars utan bara gällande sånna grejer som folk tycker är "fint" men som egentligen inte alls är gott :P haha..
    Så buffe - man får ta vad man vill och man behöver inte skämmas för att man inte tycker om en liten del av det som serveras - det är bara att skippa det ;)
    Alltså allvarligt... white trash-inställning. Man äter det som bjuds och gillar man inte så äter man upp ändå. Allt annat är bara dålig uppfostran och patetiskt. Har man så många rätter som man inte gillar får man helt enkelt träna på att gilla dem. Blir så trött på människor som inte kan äta det ena eller andra.
  • Äldre 11 Jul 19:27
    #75

    Vissa klarar helt enkelt inte av en del rätter. Jag har jättesvårt för kokt fisk och får kväljningar. Det GÅR bara inte! Inte allargist mot fisk för rökt eller stekt kan va hur gott som hellst!


    chillevillen skrev 2013-07-11 17:23:49 följande:
    Alltså allvarligt... white trash-inställning. Man äter det som bjuds och gillar man inte så äter man upp ändå. Allt annat är bara dålig uppfostran och patetiskt. Har man så många rätter som man inte gillar får man helt enkelt träna på att gilla dem. Blir så trött på människor som inte kan äta det ena eller andra.
  • amerik­a
    Äldre 11 Jul 20:26
    #76
    chillevillen skrev 2013-07-11 17:23:49 följande:
    Alltså allvarligt... white trash-inställning. Man äter det som bjuds och gillar man inte så äter man upp ändå. Allt annat är bara dålig uppfostran och patetiskt. Har man så många rätter som man inte gillar får man helt enkelt träna på att gilla dem. Blir så trött på människor som inte kan äta det ena eller andra.
    Benågen att hålla med men det är ju bara för att jag äter i princip allt! Inte fiskbullar (men det får man väl inte på fest, eller?) och inte lever, fast jag har ätit det när jag varit tvungen...

    Tänk så mycket god mat folk går miste om: fisk, skaldjur, musslor, sniglar, kalvbräss, grodlår, hare, kanin, biff Tartar, bläckfisk.... mmmmmmm Tungan ute
Svar på tråden Hur ser er bröllopsmeny ut?? Tips???