• Winter­candle­s
    Äldre 2 Dec 14:47
    3844 visningar
    11 svar
    11
    3844

    tips på slottstema

    Hejsan
    Vi kommer att gifta oss på ett "slott". Någon som har små ideèr för att få den där lyxiga slottskänslan?
    Vi funderar lite på att blanda in vintage & guld. Kanske ha en prinsesskrona överst på tårtan.

  • Svar på tråden tips på slottstema
  • prinse­ssanog­rodan
    Äldre 2 Dec 16:52
    #1

    Rent spontant: du ska absolut ha tiara eller brudkrona och gärna slöja också. Och din blivande ska ha frack och din klänning ska vara "bröllopig" dvs med en stor kjol. Och så kanske ni kan beställa inbjudningar, placeringskort, servetter, ljus etc med text i guld? Och så tycker jag att ni "ska" ha  riktiga linnedukar på borden! Och ni ska ha gåvor till gästerna, tex guldfärgade godishjärtan i små guldpåsar och hållare till placeringskorten i "guld".


    Kanske att du ska ha pärlhalsband och pärlörhängen och en riktigt klassisk frisyr typ en hög knut? Och så en rejäl bukett med stora rejäla mörkröda rosor och pärlor och band i guld och så ska du ha ett gäng tärnor.


    Ni kanske kan duka med guld och pärlor som tema? Jag skulle tänka guld och pärlor i allt och att inte snåla på mat,dryck,inbjudningar och musik etc. Jag tror att intrycket blir märkligt om man väljer att ha bröllop på ett slott men måste snåla på mat,dryck,inbjudningar etc...då skulle jag som gäst tänka att brudparet inte har råd egentligen men vill verka "rika nog att ha bröllop på ett slott" om du förstår?


    Satsa på detaljerna också! Som servetter med era namn tryckta i guldfärg och fina inbjudningar och en genomtänkt helhet så att "allt matchar". Några detaljer i guld kommer ta er långt!


     

  • Sebast­iána
    Äldre 2 Dec 18:05
    #2

    Det finns ju fejkdiamanter som man kan strö på bordet som dekoration!

  • 1700ta­l
    Äldre 2 Dec 18:21
    #3

    Vi ska oxå gifta oss på ett slott.

    "Vårt" slott är ju ett ganska strikt och avskalat barockslott, inte alls pråligt men väldigt pampigt ändå. Vilket/vilka slott har ni spanat in? Det är ju så olika stilar beroende på epok osv..

    De saker jag prioriterar med slottskänslan är:

    1. Vita linnedukar och riktiga linneservetter. Absolut inga pappersservetter och linneservetterna ska va snyggt vikna, gör SÅ mkt för helhetsintrycket.

    2. Klassiska rena färger på blommorna och bordsdekorationerna, creme, vit, biege och dämpat guld (inte högblankt, kan lätt se ut som prinsessanogrodan antydde - vill "verka" rik men kan se billigt ut) ser exklusivt och lyxigt ut. Jag är helt tokig i skrikcerice, turkos och knallblått men de färgerna ska jag lämna hemma denna dag. Till det en accentfärg, har inte bestämt min än beror på vilka rosor som högblommar i våra trädgårdar då. Men inte blir det cerice eller grällt orange!

    3. Resonerar oxå lite som ovanstående, maffig klänning till maffig festlokal. Vill ju inte försvinna bland de vitkalkade pelarna..

    För dig som ska ha ett vinterbröllop -

    4. Kolla att slottet har uppvärming! De flesta vi tittade på hade inte det, vissa hade inte ens centralvärme. 

    5. Öppna brasor i salarna! Räcker INTE att värma upp slottet men åååh, vad underbart med slottsalar med sprakande brasor..

    6. Häst och vagn (släde om det är snö eller norrut)! Nästan ett måste vid ett slottsbröllop.. Vi står mellan en gammal tuffande ångbåt och häst och vagn.

    7. Facklor på slottsplanen, and go big! Lägg vigseln så mörkret faller på när ni ska ta er från kyrkan till slottet för maximal effekt i häst och vagn eller vad det nu blir. Satsa på riktiga facklor istället för manchaller (mkt större ljuslåga) och många! Den bilden kommer varken ni eller gästerna som väntar på slottstrappan glömma någonsin.

    8. Håller med prinsessanogrodan om att inte snåla på mat och dryck. Ha sittande middag om budgeten tillåter och ha goda viner. Bar med klassiska drycker, whisky, konjak, mousserande osv känns oxå "slottsaktigt". Vi kommer nog inte ha en massa styliga drinkar och INGEN ska gå omkring och dricka ur flaskor eller buskar!

    Lycka till!

  • prinse­ssanog­rodan
    Äldre 2 Dec 18:49
    #4

    Glömde en sak: självklart ska ni ha riktigt porslin, inga papperstallrikar eller plastmuggar!


    Och som nån skrev klassiska drycker! Och klassisk mat såklart! Inte experiment med maten eller alltför "trendig" mat...ingen kock som vill visa sig på styva linan och visa att han/hon "kan" komponera ihop "speciell och trendig mat" utan klassiska rätter! Hellre "alltför vanliga" klassiska rätter som är goda och välgjorda än "trendig mat".


    Inga paraplydrinkar eller färdiga drinkblandningar typ såna som finns på ICA!


    Jag tycker absolut att det ska vara sittande middag! Jag tycker inte att det riktigt passar med buffé eller smörgåstårta på ett slott! Det behöver inte vara trerätters men helt klart två rätter och tårta och kaffe med konjak och likör. Gärna flera sorters konjak och likör att välja mellan. Toastmaster/toastmadame är nästan ett måste om festen hålls på ett slott. För "slottskänslan" helt enkelt. Vitsen med att ha det på ett slott är väl att det ska kännas lite extra festligt och nästan "högtidligt"?


    Håll ihop stilen på inbjudningar,placeringskort, festprogram,servetter etc. Köp alla trycksaker från samma ställe och se till att alla trycksaker finns i samma serie och samma färger så det matchar.


    Hellre några få färger än flera olika. Max 3 färger! Kolla vad det är färg på väggar,golv, tak etc i lokalen- kanske kan det ge inspiration? Och om det kan matcha "era" färger så är det ett extra plus! Om färgen på väggar och sånt inte är "ni" så kanske det går att hänga upp tyger i era färger och drapera lite så även lokalen matchar allt annat? Kanske att ni måste fråga dom ni hyr av först dock, det är nog inte så populärt om sätter upp tyg och så blir dom ni hyr av arga


    För ev transport: häst och vagn eller limousin! Eller en veteranbil?


    Om era gäster har råd att köpa eller har långklänning/frack i garderoben så kan ni ha en klädkod som är mer "slottsaktig" men fundera ett extra varv där så det inte för mycket "snobberi" så gästerna måste köpa dyra kläder för att "få" komma...Tänk igenom det en extra gång och om ni berättat för alla så kan ni fråga lite löst sådär vad era gäster skulle tycka....Om dom bara svarar lite svävande så kan det ju innebära att dom inte har såna kläder eller inte har råd att köpa och inte vill berätta det...

  • Moster Stina
    Äldre 2 Dec 20:42
    #5

    Måste bara hålla med föregående talare att tryckta papparesservetter väl INTE ser slottsaktigt ut. Tygservetter, helst linne förstås, är ett måste, om det skall vara någon klass på det!

  • Winter­candle­s
    Äldre 3 Dec 10:08
    #6

    Måste verkligen tacka för alla fin fina tips. Jag som trodde jag hade koll ;)
    Slottet vi kommer vara på är från tidigt 1800-tal så där har vi tur med uppvärmningen, men tyvärr är alla braskaminer nerstängda pga brandrisken så det får bli stora blockljus istället som tydligen va ok.
    Jag är inte riktigt en pärltjej dock men funderar på något väldigt stilrent halsband med små "bling bling" med matchande örhängen. Men inte för stort då det snarare kan se "tacky" ut.
    Tiara får det nog bli, men frågan är om det blir för mycket "bling" då?

    Den där diskussionen om middagen har jag & min blivande haft några gånger. Just för bensträckarens skull funderar vi på buffè. Men vi vill ju inte tappa "slottskänslan".
    Idèn med tvårätters kändes ändå klockren. Va på ett bröllop där toastmastern meddelade när det var dags för 30 minuters bensträckare.  

  • prinse­ssanog­rodan
    Äldre 3 Dec 11:34
    #7
    Wintercandles skrev 2010-12-03 10:08:16 följande:
    Måste verkligen tacka för alla fin fina tips. Jag som trodde jag hade koll ;) Slottet vi kommer vara på är från tidigt 1800-tal så där har vi tur med uppvärmningen, men tyvärr är alla braskaminer nerstängda pga brandrisken så det får bli stora blockljus istället som tydligen va ok. Jag är inte riktigt en pärltjej dock men funderar på något väldigt stilrent halsband med små "bling bling" med matchande örhängen. Men inte för stort då det snarare kan se "tacky" ut. Tiara får det nog bli, men frågan är om det blir för mycket "bling" då?Den där diskussionen om middagen har jag & min blivande haft några gånger. Just för bensträckarens skull funderar vi på buffè. Men vi vill ju inte tappa "slottskänslan". Idèn med tvårätters kändes ändå klockren. Va på ett bröllop där toastmastern meddelade när det var dags för 30 minuters bensträckare.  
    Tvårätters ger ju slottskänslan men utan att det blir för långdraget. Och man kan ju ha bensträckar-aktivitet mellan varmrätt och tårtan då, typ en liten tipspromenad? Tipspromenad med frågor om dig och m2b och kanske lite annat typ frågor som har med något av era intyressen att göra? Nåt sånt ska vi ha, annars blir för långdraget och om man har barn med middagen så blir nog väldigt tråkigt för dom med gnäll som resultat Har varit på bröllop med femrätter och då var det bensträckare med aktiviteter mellan vissa rätter, funkade alldeles utmärkt!

    Små örhängen med med vita genomskinliga stenar och ett litet halsband med liten sten och tiara med lite bling blir nog "lagom" med bling Och som du säger inga stora stenar utan väldigt små så fungerar det med tiara också.

  • theman­dys
    Äldre 4 Dec 23:34
    #8
    Wintercandles skrev 2010-12-02 14:47:22 följande:
    Hejsan Vi kommer att gifta oss på ett "slott". Någon som har små ideèr för att få den där lyxiga slottskänslan?Vi funderar lite på att blanda in vintage & guld. Kanske ha en prinsesskrona överst på tårtan.
    Det låter jättefint som ni planerar! Fundera även vad just ni tycker är fint och vill ha med, det är viktigast av allt, inte vad andra eventuellt förväntar sig av ett slottsbröllop ;)

    Om du är inne på att ha vintagestil på dukningen så kan jag rekommendera www.oncewed.com där man kan hitta massa bra inspiration :) Lycka till!


     

  • Kattpo­et
    Äldre 4 Dec 23:45
    #9

    Det finns ätbara pärlor och diamanter man kan ha på tårtan.

  • mikita
    Äldre 5 Dec 08:51
    #10

    Det låter underbart :)


    Vi kör helt tvärt om, vi ska ha både vigseln och festen i ett slott men kör enkelt på det mesta. Min klänning är väl kanske lite "slottsaktig" med släp, stor kjol och broderade pärlor. Vi tänker plocka blommor till dekorationer själva, buffémiddag, dans till spotify, dukar och andra dekorationer från IKEA/rusta/Maxi....


    Men för oss handlar det om att platsen av flera skäl är viktig/betydelsefull, inte att vi vill ha ett "slottsbröllp". Alltså får vi den underbara platsen som är viktig för oss som par och samtidigt den sortens fest som vi och våra närmaste gillar mest.


    Hoppas ni får underbara slottsbröllop!

  • Aila
    Äldre 4 Jan 22:33
    #11

    Hej alla blivande slottsbrudar!

    När jag tänker på slott med dess festmiddagar tänker jag på många silvriga kandelabrar med vackra vita ljus i. Men det är säkert ofta ett stående inslag i dukningarna de gör.

    Vackra blomsterdekorationer som fyller ut och passar in med övrig dukning förknippar jag också med slott. Inspiration finns att hämta från Nobelfesternas dukningar.

    Sedan tänker jag på ljuv, klassisk stråkmusik. Vivaldi har flera underbara mästerverk som skulle kunna passa att de spelas upp medan gästerna anländer / minglar och inväntar brudparet.

    Sedan brukar ett slott ofta ha benämningar för dess olika salar. Om servering av tårta, dans, vickning kommer att hållas i andra salar än där middagen sker kunde det vara trevligt att i festprogrammet läsa t. ex. brudvals och dans sker i "blå salen", bröllopstårta & kaffe med avec serveras i "gyllene salen" osv.

    Sedan tänker jag på fyrverkerier. Det är sagoligt vackert att se på men kostar en förmögenhet då det i ett sådant sammanhang behövs en hel del för att stämma in med det stora, pampiga och mäktiga som ett slott innebär. Onödiga kostnader men drömma kan man alltid göra! Sedan bör det vara en tid på året då nätterna är mörka.

    Lycka till alla slottsbrudpar!

Svar på tråden tips på slottstema