• Cattie­scot
    Äldre 25 Nov 23:02
    15089 visningar
    30 svar
    30
    15089

    oskuld inom rakning/vaxning

    jag har aldrig rakat eller vaxat "där nere" förut, men jag känner att jag vill bli av med det inför bröllopsnatten. Visst har jag 7 månader kvar, men jag känner mig ändå lite pressad på tid.


    Något förslag på vad jag ska göra/vända mig? Känner att det är lite pinsamt att prata om med min syster och mina kompisar... Vad gör jag?

  • Svar på tråden oskuld inom rakning/vaxning
  • Äldre 26 Nov 20:34
    #11

    Det finns hur många salonger som helst som vaxar brasilianskt, det är bara att söka på eniro! Och efter att ha provat både vaxat och rakat föredrar jag vaxat alla dagar i veckan! Rakningen rivs när den växer ut, och jag blir alldeles rödprickig. Med vaxningen växer det ut försiktigt, och så länge man skrubbar lite försiktigt när man duschar och är noga med att smörja in med lotion eller intimkräm så blir det inga inåtväxta strån.


    Och konstigt nog gör det inte ondast där man kan tro, utan mitt fram, där vissa gärna lämnar en liten tuss/hitlermustasch... På undersidan/baksidan känns det ibland knappt alls!

  • Aleta
    Äldre 26 Nov 23:15
    #12

    Jag unnade mig en brasiliansk vaxning sist jag var i Stockholm. Då gick jag på Clinic Divine på Västmannagatan. Otroligt bra blev det och det gick snabbt...men det gör ont, det gör det. Skulle aldrig göra det om inte resultatet blev så bra. 
    Jag köpte med mig ett medel som man rollade på de första dagarna efteråt och det blev varken bölder eller inåtväxta hårstrån eller rödprickigt.


    Och som Imcl säger, det gör ondast mitt fram, men man måste ju inte ta bort precis allt utan kan lämna en tuss mitt fram.

  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 27 Nov 01:05
    #13

    Testa redan nu! För vissa funkar rakning jättebra, alla får inte stubb redan till kvällen. För andra funkar vaxning utan problem.


    Det är lika bra att bara testa dig fram :) Läs om olika produkter på nätet och gå ut och köp!

  • Weddin­g bells
    Äldre 27 Nov 01:51
    #14

    Det finns ett bra ställe i Uppsala också. Uppsala Spa & Skönhetsvård. Har varit hos Berivan.

  • mattia­sFästm­ö
    Äldre 27 Nov 13:02
    #15

    Prova dig fram du har ju 7 månader på dig att lära dig raka dig. Köp hem en rakhyvel och börja skövla. Ett tips är ju att göra det i duschen när man ändå är blöt och rakhyveln glider lättare, det kan klia lite i början innan huden vant sig vid att man rakar. Har du 'långt' hår kanske du behöver klippa ned det med sax först innan du ger dig på med rakhyveln

  • Ciccci
    Äldre 28 Nov 11:51
    #16

    Jag är ett stort fan av sockervaxning. Jag gör det regelbundet på en salong här i min lilla hemstad.. :)

    Tycker sockervaxningen passar utmärkt för mig eftersom jag är väldigt känslig mot massor av olika ämnen, men eftersom dom egentligen bara använder en "sockerlösning" när dom vaxar så får jag INGA problem med det..

    Huden blir silkeslen och det tar ett bra tag innan håret börjar komma tillbaka.. första dagen/dagarna kan man va lite "öm" o ha några röda prickar, men dom försvinner snabbt...

    Jag älskar sockervaxning!!!
    Rekommenderar det starkt!!!

  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 28 Nov 17:38
    #17

    Kan rekomendera att använda oljetvål från apoteket när du rakar, istället för rakgel. Mins inte vad den heter men den är i pumpflaska och är genomskinlig, typ lite orange tvål. Och så smörja efteråt med nån bra lotion! 

  • Future Mrs S
    Äldre 7 Dec 12:00
    #18

    1: Börja med att raka MEDHÅRS så allt blir kort kort kort..


    2: Raka VÅGRÄTT jag använder balsam för det blir bra glid.. :)


    3: Raka mothårs om det ens behövs!


    4: Smörj med ALSOLGEL Inte lösning GEL! Köper man på apoteket i en liten tub, smörj på ordentligt och låt torka sedan kans du smörja med det ett par ggr till så kommer du inte få några rödaprickar. :)


     


    Apotekets intimrakningsgrejer den man har efter var skort tyckte jag! MASSOR av röda prickar inte snyggt! Inte fräscht! men alla är olika.. Testa någon gång innan? :)

  • cityal­ven
    Äldre 7 Dec 16:33
    #19

    det enda jag skulle vara orolig för är att reagera på vaxet... är själv överkänslig och hade en kompis som testa... hon fick gå i långa kjolar i två veckor för att hon hade stora röda blåsor på benen.


    Jag kan till och med reagera på den lilla rämsan som finns i rakhyveln...


    det var min lilla kommentar...


    Lycka till

  • Nordss­on
    Äldre 9 Dec 12:26
    #20

    Många bra tips här och jag hoppas det är ok att jag fyller på med en fråga.....

    Någon som provat Epilator? Gör det väldigt ont eller är det ungefär som vax?

    Tack för hjälpen!

  • Äldre 13 Jan 13:15
    #21

    Om du väljer att raka så köp en bra kvalitets hyvel. Jag glömde min hos en kompis en gång och tänkte att jag kunde köra med engångs tills jag fick tillbaka den men engångshyvlarna var värdelösa, jag skar mig hela tiden (händer aldrig annars).

    Jag har testat epilator. Det gjorde ont men var överkomligt, dock tyckte jag inte att det var värt det eftersom det var svårt att få bort alla hårstrån så jag var ändå tvungen att raka efteråt. Men om man inte tycker att det behöver vara helt slätt så är det ett bra sätt antar jag, tog ju ganska lång tid innan det växte ut igen. Jag hade iofs en ganska gammal variant så de nyare modellerna kanske är effektivare..

  • Snigel Bee
    Äldre 13 Jan 14:37
    #23

    Ja har gjort me epilator massa gånger! Det gör definitivt ont! I början hade jag på Emla kräm som bedövar men efter ett par gånger så körde jag utan! Men då tog ja bort innan allt hann växa ut. Första gången e hemskast. Nu ska ja gå på Ipl behandling på måndag första gången för att få bort det helt. Vaxa har ja dock aldrig gjort där.

  • sofi 88
    Äldre 13 Jan 14:42
    #24

    Jag ryser bara jag tänker på att epilera, det känns som en betydligt mer plågsam och utdragen process än vaxning? Har testat epilera ben och vaxa ben och båda gjorde ont men epilering fick man ju hålla på med i en evighet innan det var klart medan vax är några ryck, sen färdigt. Har heller aldrig fått bölder av att intimvaxa men alla reagerar olika. Har dock känslig hy i övrigt så det är konstigt kanske att jag inte reagerar. Varmvax är bäst har jag fått för mig eftersom det på något sätt förbereder huden... Testa och lycka till!

  • Hoffse­nnanen Tottop­lex
    Äldre 13 Jan 19:22
    #25

    Rakhyvel: + Smidigt och går snabbt, lätt att göra i duschen och man kan göra allt själv
                       -  Växer ut typ dan efter
    Epilator:    + Inte märkt något...
                        - ONT!
    Vaxning:   + Går relativt snabbt (endast gjort på salong) Håller ganska länge! Smidigt!
                       - Det gör ont... jag hade tårar i ögonen, men hon var väldigt trevlig. Dock fick jag blåmärken runt mffen då jag inte stramat åt skinnet ordentligt. Det va va hon sa i vilket fall. För när de gör bikinilinjerna hjälper man till att sträcka ut huden. Jag misslyckades lite med det för att det gjorde så ont. Men det var endast här jag fick blåmärken och de gick över på ett par dagar. Och ja, det va värt det. För sen åkte vi på solsemester och jag ville inte utsätta mina stackars bikinilinjer för att plågas med en rakhyvel var å varannan dag! Helt klart värt det!
     

  • Snigel Bee
    Äldre 14 Jan 19:27
    #26
    sofi 88 skrev 2011-01-13 14:42:07 följande:

    Jag ryser bara jag tänker på att epilera, det känns som en betydligt mer plågsam och utdragen process än vaxning? Har testat epilera ben och vaxa ben och båda gjorde ont men epilering fick man ju hålla på med i en evighet innan det var klart medan vax är några ryck, sen färdigt. Har heller aldrig fått bölder av att intimvaxa men alla reagerar olika. Har dock känslig hy i övrigt så det är konstigt kanske att jag inte reagerar. Varmvax är bäst har jag fått för mig eftersom det på något sätt förbereder huden... Testa och lycka till!


    Det sant att det tar en stund men nackdelen och anledningen till att ja inte gillar vax värst mkt e att man måste låta det växa ut en del innan man kan göra det igen. Så en tid innan så har man ju hår. Me epilatorn så gjorde jag det me jämna mellanrum och va på så sätt hårfri hela tiden.
  • Aleta
    Äldre 14 Jan 21:58
    #27
    Snigel Bee skrev 2011-01-14 19:27:58 följande:
    Det sant att det tar en stund men nackdelen och anledningen till att ja inte gillar vax värst mkt e att man måste låta det växa ut en del innan man kan göra det igen. Så en tid innan så har man ju hår. Me epilatorn så gjorde jag det me jämna mellanrum och va på så sätt hårfri hela tiden.
    Jag måste bara fråga, är det bara bikinilinjen som du epilerar? 
     
  • sofi 88
    Äldre 14 Jan 23:50
    #28
    Snigel Bee skrev 2011-01-14 19:27:58 följande:
    Det sant att det tar en stund men nackdelen och anledningen till att ja inte gillar vax värst mkt e att man måste låta det växa ut en del innan man kan göra det igen. Så en tid innan så har man ju hår. Me epilatorn så gjorde jag det me jämna mellanrum och va på så sätt hårfri hela tiden.

    Fast det behöver inte vara superlångt för att vaxa, har inte jag haft i alla fall. Nu var det visserligen ett tag sen jag vaxade, har övergått till hyveln eftersom jag inte riktigt kan förmå mig att plåga mig så under vintrarna. Brukar inte kunna samla mod till att ta tag i det innan det växt tillräckligtGlad

  • Snigel Bee
    Äldre 16 Jan 09:41
    #29
    Aleta skrev 2011-01-14 21:58:18 följande:
    Jag måste bara fråga, är det bara bikinilinjen som du epilerar? 
     
    Ne! Ja epilerar bort så det bara är en liten tuss där uppe kvar. Alltså även på blygläpparna!
    sofi 88 skrev 2011-01-14 23:50:11 följande:

    Fast det behöver inte vara superlångt för att vaxa, har inte jag haft i alla fall. Nu var det visserligen ett tag sen jag vaxade, har övergått till hyveln eftersom jag inte riktigt kan förmå mig att plåga mig så under vintrarna. Brukar inte kunna samla mod till att ta tag i det innan det växt tillräckligtGlad


    Nej inte superlångt men måste ungefär 5 mm måste det vara och det är ju tillräckligt för att man ska se håren! Vet inte klarar inte av att låta det det växa ut så för att vaxa. Det funkar kanske me vax på vintern men inte på sommaren för mig.
  • Aleta
    Äldre 18 Jan 10:10
    #30
    Snigel Bee skrev 2011-01-16 09:41:08 följande:
    Ne! Ja epilerar bort så det bara är en liten tuss där uppe kvar. Alltså även på blygläpparna!
    Det trodde jag inte ens var möjligt!
    Aj, vad ont det måste göra!
  • Snigel Bee
    Äldre 18 Jan 14:25
    #31
    Aleta skrev 2011-01-18 10:10:41 följande:
    Det trodde jag inte ens var möjligt!
    Aj, vad ont det måste göra!
    Ja, skönt e d ju inte! :S
Svar på tråden oskuld inom rakning/vaxning