• Brud011

    Ojämnt antar brudtärnor och marskalker?

    Kanske finns en tråd om detta men hittar ingen bra.


     


    Min blivande man ska ha en best man (hans bror) och jag ska ha min syster som brudtärna. Men jag skulle vilja ha ev 1 till. Blir det jättekonstigt med bara en best man och två tärnor? Det är väl "snyggast" med jämnt antal eller? Hur gör ni?


    dum vivimus - vivamus.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-25 22:53
    tillägg:

    såg nu i en annan tråd att flera ska ha ojämnt antal, men hur ska alla gå in i kyrkan? alltså jag ska gå in med min pappa, min m2b står väl med sin best man där framme då antar jag, och när går mina ev 3 tärnor in då? (kanske vill ha 2-3 till när ja tänker efter :P)
  • Svar på tråden Ojämnt antar brudtärnor och marskalker?
  • c4trin

    Om man har 1 bestman och 2 tärnor (eller tvärtom som vi ett tag funderade på) så kan man ju helt enkelt göra att de går in tillsammans alla 3. En bestman i mitten och två tärnor brevid, jag tror de kan bli ganska kul :D

  • turbovampyria

     


    Emblas Mamma skrev 2010-11-26 06:58:42 följande:
    ja fröstår inte "en av mina tärnor är man" är man en han så är man väl ingen tärna utan marskalk? :) haha.. förlåt men jag blir lite förvirrad nu!

    Jag har också en komps som är man och ska vara tärna. Han är tärna till mig och inte marskalk til min blivande eftersom han är min vän och har varit det väldigt länge. Han är det för att han ställer upp för mig som en tärna gör : )

  • Sebastiána
    LoveA skrev 2010-11-26 14:13:25 följande:
    Vi hade en bestman och fyra tärnor. Bestman och min "maid of honor" gick tillsammans bakom oss, sen kom den äldsta tärnan själv bakom dom och så de två sista tärnorna tillsammans bakom henne.
    Om de gick bakom er var det ju ingen best man. Best man kallas ju mannen som står vid altaret tillsammans men brudgummen om man gifter sig enligt anglosaxisk sed. Annars heter de marskalkar.
  • Wedding bells

    Om du ska gå in med din pappa är det ju inga problem. Bestman står med brudgummen framme i kyrkan, du går först in i kyrkan brevid din pappa, efter kommer tärnorna hur många som helst, de kan gå efter varandra en och en. Bara brudnäbben går före bruden. Tärnorna kommer efter, de ska ju hjälpa till med släp som fastnar (om man skulle ha sånt och om det skulle fastna) och dylikt.

    Vi ska gå in tillsammans och min kille vill absolut ha 2 marskalk medan jag inte vill att vi skulle inte ha något brudfölje alls. Tror jag får ge mig dock och tycker det skulle se rätt konstigt ut om det kommer 2 karlar inknallande efter oss men ingen tärna?? Kan inte välja 2 tärnor blir så jobbigt att välja mellan kompisar men min enda lillasyster är självklar om jag ska ha nån. Då får väl nästan hon komma efter oss ensam och sedan de också ensama en och en eller??

    Ska brudgummen ha ringen eller "best man"? Låter det inte trevligare att blivande mannen går runt med den liggande nära hjärtat innan? Jag har ingen aning hur man brukar göra med svenska traditioner.

  • Emblas Mamma
    turbovampyria skrev 2010-11-26 17:07:20 följande:
      Jag har också en komps som är man och ska vara tärna. Han är tärna till mig och inte marskalk til min blivande eftersom han är min vän och har varit det väldigt länge. Han är det för att han ställer upp för mig som en tärna gör : )
    aha är det så det fungerar!?

    Jag trodde att tärnor var flickor i klänningar och marskalkar pojar i kostym!


    haha :) då har jag lärt mig något nytt idag. Men man tycker att det borde finnas en annan benämning på manlig tärna? :P

  • Brud011
    Wedding bells skrev 2010-11-26 18:00:49 följande:
    Om du ska gå in med din pappa är det ju inga problem. Bestman står med brudgummen framme i kyrkan, du går först in i kyrkan brevid din pappa, efter kommer tärnorna hur många som helst, de kan gå efter varandra en och en. Bara brudnäbben går före bruden. Tärnorna kommer efter, de ska ju hjälpa till med släp som fastnar (om man skulle ha sånt och om det skulle fastna) och dylikt.Vi ska gå in tillsammans och min kille vill absolut ha 2 marskalk medan jag inte vill att vi skulle inte ha något brudfölje alls. Tror jag får ge mig dock och tycker det skulle se rätt konstigt ut om det kommer 2 karlar inknallande efter oss men ingen tärna?? Kan inte välja 2 tärnor blir så jobbigt att välja mellan kompisar men min enda lillasyster är självklar om jag ska ha nån. Då får väl nästan hon komma efter oss ensam och sedan de också ensama en och en eller??Ska brudgummen ha ringen eller "best man"? Låter det inte trevligare att blivande mannen går runt med den liggande nära hjärtat innan? Jag har ingen aning hur man brukar göra med svenska traditioner.
    ja det är ju sant, best man ska stå där framme redan. bra då löste sig det :D

    jag tror det är best man som har ringen och som ger den till brudgummen när det är dags. är det dom som håller ringkudden om man vill ha en sån?? haha tror inte min killes best man vill hålla i en söt ringkudde med rosett om :P

  • Wedding bells

    Ringkudde har man väl kanske om nåt barn i näbben bär ringen? Ingen ringkudde för oss i alla fall.

  • Matilda Bäcker

    Vi ska ha en vigsel enligt anglosaxisk sed, dvs att jag går in med min pappa. Jag vill det för att jag tycker det är fint :) Samtidigt som jag och min m2b inte ser varann förrän framme vid altaret på bröllopsdagen :) Vi ska heller inte sova tillsammans natten innan, jag tycker det är romantiskt :)
    Men nu funderar jag på att blanda lite.. Vi har en tärna och en marskalk (ville egentligen ha två tärnor men jag får nog nöja med mig en och det funkar det också). Jag funderar på om min m2b ska gå in först, en bit efter honom (en ganska stor lucka alltså) kommer bestman/marskalk in tillsammans med tärnan. Alla dessa tre går in vid en sidodörr i kyrkan (från vapenrummet). Efter detta öppnas portarna (huvudentrén) och där står jag och min far och så går vi in till själva ingångsmusiken. Men det kan ju vara lite musik innan också såklart. Men då ska orgeln verkligen slå på ordentligt så att säga, hehe :P

    Tror ni det funkar att göra så? Fördelar/nackdelar/synpunkter?

  • JustMeAndMyLove
    Emblas Mamma skrev 2010-11-26 18:26:51 följande:
    aha är det så det fungerar!? Jag trodde att tärnor var flickor i klänningar och marskalkar pojar i kostym! haha :) då har jag lärt mig något nytt idag. Men man tycker att det borde finnas en annan benämning på manlig tärna? :P
    Nja, det är marskalk om man är man och tärna om man är kvinna. Det har inget med vem i paret man går med. En brud kan ha en marskalk och en brudgum en tärna.

    Annars hade ju vi fått kalla hela vårt följe för tärnor?


    Jag tror de flesta har ojämt antal. Själv skulle jag inte cymetri stå i vägen för att få med de jag verkligen vill ha i mitt följe.

  • Emblas Mamma
    JustMeAndMyLove skrev 2010-11-27 23:56:12 följande:
    Nja, det är marskalk om man är man och tärna om man är kvinna. Det har inget med vem i paret man går med. En brud kan ha en marskalk och en brudgum en tärna. Annars hade ju vi fått kalla hela vårt följe för tärnor? Jag tror de flesta har ojämt antal. Själv skulle jag inte cymetri stå i vägen för att få med de jag verkligen vill ha i mitt följe.
    ja jag tyckte det lät lite konstigt att ha en man som tärna!?

    men vad vet jag..


    Men om det skulle vara så så BORDe det finnas ett annat namn. Tärna är ju en kvinnlig benämnelse.

  • Sebastiána

    Varför kan inte en man i brudens följe kallas marskalk (brudmarskalk blir det då ju)?

  • Brud011
    JustMeAndMyLove skrev 2010-11-27 23:56:12 följande:
    Nja, det är marskalk om man är man och tärna om man är kvinna. Det har inget med vem i paret man går med. En brud kan ha en marskalk och en brudgum en tärna. Annars hade ju vi fått kalla hela vårt följe för tärnor? Jag tror de flesta har ojämt antal. Själv skulle jag inte cymetri stå i vägen för att få med de jag verkligen vill ha i mitt följe.
    nej det är sant, man ska ha med dom man verkligen vill!
  • JustMeAndMyLove
    Brud011 skrev 2010-11-28 16:08:43 följande:
    nej det är sant, man ska ha med dom man verkligen vill!
    Precis :)

    Vi har problemet att jagoch min sambo har samma vänner :P Jag har liksom inte MIN bästa vän och hon sin utan vi får dela upp dem mellan oss, haha.


    Har ingen aning om hur vi ska gå in än dock. Eller "in", vi ska vara utomhus :P Vilket gör det ännu krongligare!

  • Rebecca L

    Om man ska följa traditionen så kan man självklart inte låta män gå som "tärnor" eller vice versa.
    Anledningen till tärnor och marskalkar är att dessa är ersättare för brudparet.
    Dvs kommer inte bruden så ska första tärnan ta hennes plats, om hon också saknas så blir det tärna två. Detta är skälet till varför tärnor måste vara ogifta. På samma sätt ska markskalken ta brudgumens plats om han uteblir.
    Enligt tradition är det även viktigt att det är lika många av varje.

    Det är även sådana saker som gör att det är helt fel att blanda begreppen best man och marskalk. Det är två helt olika titlar med olika innebörd från olika traditioner. 

    Så ska man vara traditionell så ska det vara bara ogifta kvinnor vid bruden och dito män vid brudgummen och det SKA vara lika många av varje och helst inte fler än ett par-tre.

    Men å andra sidan är det få som är genuint traditionella idag (även om många tror sig vara det). ;)

  • JustMeAndMyLove
    Rebecca L skrev 2010-12-01 14:43:59 följande:
    Om man ska följa traditionen så kan man självklart inte låta män gå som "tärnor" eller vice versa. Anledningen till tärnor och marskalkar är att dessa är ersättare för brudparet. Dvs kommer inte bruden så ska första tärnan ta hennes plats, om hon också saknas så blir det tärna två. Detta är skälet till varför tärnor måste vara ogifta. På samma sätt ska markskalken ta brudgumens plats om han uteblir. Enligt tradition är det även viktigt att det är lika många av varje. Det är även sådana saker som gör att det är helt fel att blanda begreppen best man och marskalk. Det är två helt olika titlar med olika innebörd från olika traditioner. Så ska man vara traditionell så ska det vara bara ogifta kvinnor vid bruden och dito män vid brudgummen och det SKA vara lika många av varje och helst inte fler än ett par-tre.Men å andra sidan är det få som är genuint traditionella idag (även om många tror sig vara det). ;)
    Herre gud, vilken sjuk tradition :P

    Blir ju helt absurdt i mitt fall då mitt ex är en av tärnorna... och en av min sambos tärnor är ett ex till mitt ex. (oj, jag måste börja umgås i nya kretsar!)

  • Chilia

    Intressant tråd.. Jag kommer göra lite special-version på brudtärnorna. Min syster är "maid of honor" så att säga och min bästa killkompis ska vara min "brudmarsalk" (jag hittade på ordet själv eftersom han ju är kille ;) ).
    Min M2B har bara en marsalk, hans bästa vän. Jag har inte riktigt funderat på ingången. Fast vi gifter oss ju utomhus så egentligen skulle de kunna stå längst fram redan från början.
    Vi ska ha brudnäbbar som strör rosenblad framför oss, vi ska gå in tillsammans..

  • Ciccci

    Så som vi har planerat det nu så ser ddet ut så här:
    Troligtvis 2 st "best-man"
    3 stycken tärnor

Svar på tråden Ojämnt antar brudtärnor och marskalker?