• Helena Mikael

Smycka Kyrkan???

Jag undrar om ni tänkt & smycka kyrkan något?
    Tips tack!

Kom på det igår natt, helt plötsligt.
    Ska man smycka kyrkan något?
    Kunde inte sova mer sen....

• Svar på tråden Smycka Kyrkan???
  • Sebastiána

Den kyrka vi ska vara i är så vacker i sig så vi ska inte ha någon extra dekoration. Hela taket och väggarna är fulla av kalkmålningar. Det skulle bli alldeles för mycket med blommor ovanpå det.

• MrsT2011
    GnuGS skrev 2011-02-18 00:46:40 följande:
    Vaktmästaren i ”min” kyrka sade att de inte står för några blommor till bröllopen. Men kanske kan man hoppas på att de förberett kyrkan för gudstjänsten på söndagen, alltså att det finns blommor i kyrkan även om de förstås inte är där för vår skull? Kanske var det så hon menade.
    Vi gifter oss på en fredag, det vore ju väldigt fint med färska blommor.
    Många kyrkor säger tvärtom, dvs att man får hålla till godo med de blommor som församlingen valt den aktuella veckan. Bara så att man inte räknar med att det är ok att ta med egna... Råder alla att kolla med aktuell församling vad som gäller.
  • Smuppra

Vi fick en broshyr av vår kyrka när vi bokat där och vi får inte smycka i kyrkan. På sin höjd kan man ha en vas med blommor vid altaret men inget annat. Helt okej för min del och skönt att få den informationen så fort efter bokningen så man visste vad som gällde nästan från start.

• MaddeåMats

Vi kommer inte heller göra någon speciell utsmyckning av kyrkan utan istället lägga krutet på festlokalen, men jag har lite bilder i mitt bildgalleri på förslag till utsmyckning

Kanske är det någon mer som har några fina bilder? (alltid kul med inspiration)

• GnuGS
    Smuppra skrev 2011-02-18 11:07:04 följande:
    Vi fick en broshyr av vår kyrka när vi bokat där och vi får inte smycka i kyrkan. På sin höjd kan man ha en vas med blommor vid altaret men inget annat. Helt okej för min del och skönt att få den informationen så fort efter bokningen så man visste vad som gällde nästan från start.
    Ja, det verkar bra att veta vad som gäller! Jag är förvånad över att vi inte fått någon broschyr med allmän information om allt praktiskt; ”vår” kyrka har tillräckligt många vigslar för att jag tycker det skulle vara en självklarhet... Har fått fråga efterhand och skicka en massa mail om sådant som borde ha funnits med i en informationsbroschyr, lite märkligt.
  • JT2010

Vi hade ljus på varje bänkrad som kyrkan fixade åt oss + att jag och min syster knöt upp tyll mellan varje bänkrad så det blev söta bågar mellan varje med rosa och brunt sidenband som var vårt färgtema. Superfint tyckte vi :) Längst fram där vi skulle stå hade vår cateringfirma ställt fram två sånna höga ljusstakar, ca 150cm höga i silver, en på varje sida om oss :)

• Salat

Helena Mikael skrev 2010-11-24 10:35:53 följande:

Jag undrar om ni tänkt & smycka kyrkan något?
    Tips tack!

Kom på det igår natt, helt plötsligt.
    Ska man smycka kyrkan något?
    Kunde inte sova mer sen....

Bänkblommor är väldigt trevligt vid bröllop! Vi är ensamma om att gifta oss den dagen, så då blir det våra färger annars kan paren dela på utgiften!
  • Tjej från Norrbotten
    Jessika81 skrev 2010-12-07 19:05:50 följande:

Hur pass följs detta med de liturgiska färgerna när man (kyrkvakmästaren?) köper blommor? Har man blommor i kyrkan hela veckan och inte bara på söndagen? Jag menar, de borde ju vissna till nästa lördag som ju ofta är den veckodag som bröllop hålls på?

Jag har arbetat som kyrkvaktmästare och det liturgiska året måste följas när blommor köps. Blommorna står på altaret veckan ut och byts ut i samband med gudstjänsten på söndag.

När det gäller smyckning i kyrkan kan det vara svårt att hinna med det och det är tätt mellan vigslarna. Jag kunde arbeta på 6-8 vigslar på en dag så det innebar ofta att brudparen mötte varandra vid dörren.
  • Aniara4
    Sebastiána skrev 2011-02-18 08:20:13 följande:
    Den kyrka vi ska vara i är så vacker i sig så vi ska inte ha någon extra dekoration. Hela taket och väggarna är fulla av kalkmålningar. Det skulle bli alldeles för mycket med blommor ovanpå det.
    Samma här. Vi kommer att ha fantastiska höga glasmosaikfönster bakom oss, det räcker mer än väl!
  • solros1

tycker att ni absolut inte får "glömma" att löva kyrkan... det kan vara utanför... helst ska det vara björkar... dessa "ska" visst dras runt kyrkan också för att bringa tur???? eller är det bara en tradition (?) inom vår släkt... vi har gjort det på mina syskons bröllop.... är det nån mer som vet något om detta?

• MrsT2011
    solros1 skrev 2011-02-19 22:58:34 följande:
    tycker att ni absolut inte får "glömma" att löva kyrkan... det kan vara utanför... helst ska det vara björkar... dessa "ska" visst dras runt kyrkan också för att bringa tur???? eller är det bara en tradition (?) inom vår släkt... vi har gjort det på mina syskons bröllop.... är det nån mer som vet något om detta?
    Tack för påminnelsen om björkarna! Vet inte hur en kyrkvaktmästare i centrala göteborg ställer sig till att man ställer upp två björkar utanför kyrkporten, men ska definitivt kolla upp det! Mina föräldrar gifte sig på landet för 34 år sedan i bästa midsommarstil med björkar utanför både kyrka och festlokal, det hade jag gärna tagit upp trots att vi har stadsbröllop!
Svar på tråden Smycka Kyrkan???