• Semlorna

    Gravid?

    Jag är lite nervös och kan inte prata med dom i min närhet så tänkte höra med er.

    Jag hade min ägglossning förra helgen (alltså ungefär 9 dagar sen) och har mått lite underligt sen dess. Har mått lite illa och inte tyckt att kaffe smakar gott. Igår blödde jag lite på morgonen och idag blöder jag mer.

    Vet inte om jag är gravid eller bara stressad och det är för tidigt för graviditetstest än. Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka blödningen. Är det ägget som fäster (och blöder man mycket då?) eller är det mens?

  • Svar på tråden Gravid?
  • Semlorna

     


    LillieMae skrev 2010-11-24 09:33:04 följande:
    Varför testar du inte bara dig?Det kommer synas även om strecket blir ljusljusblått.

    Det är för tidigt, ska inte ha mens igentligen förrän om 4-5 dagar.

  • LillieMae

    Du kan kolla ändå. det gjorde jag. Det syns om än väldigt väldigt svagt. Så slipper du tänka mer på det sen.
    Stressen kan ju göra att du skjuter upp mensen o då "oroar" du dig ännu mer.

  • Semlorna

     


    Myjoy skrev 2010-11-24 09:34:14 följande:
    Jag hade vad som verkade vara normal blödning under första 4 månaderna med mitt andra barn. Men det va lite extrema omständigheter då jag fortfarande ammade mitt första barn.jag upptäckte inte ens att jag va gravid förrän jag va i 4:e månaden då mjölken sinade.Så visst kan man ha blödningar utan att det behöver vara något fel, det är jag levande bevis för.Jag tror du behöver släppa det några dagar, försök låta bli o tänka på det.Man kan få blödningar av stress också.Kvinnor kroppen är väldigt känslig för omgivningen, jobb, stress, mat, allt påverkar oss i mycket större utsträckning än män. Detta på grund av att vi är "känslor" människor.Lycka till =)

    Jag försöker släppa det men jag blir nervös av att blöda men inte känna att jag kan avskriva det som mens. Har aldrig mått såhär eller haft mellanblödningar (förutom när jag åt p-pillrena från helvetet) och gillar inte att gå till läkare så jag vill veta varför. 

    Men jag ska gräva fram julpyntet och förbereda inför helgens julmys så kanske jag kan koppla bort tankarna :)

  • Semlorna

     


    LillieMae skrev 2010-11-24 09:39:38 följande:
    Du kan kolla ändå. det gjorde jag. Det syns om än väldigt väldigt svagt. Så slipper du tänka mer på det sen.Stressen kan ju göra att du skjuter upp mensen o då "oroar" du dig ännu mer.

    Min mens är inte sen så jag har inte skjutit upp den, den är isf nästan en vecka för tidig och alldelles för mesig för att kännas som den brukar. Står på testet att det bara är 50 % som får ett korrekt resultat såpass många dagar innan mens så känns inte så givande än. Men jag ska försöka koppla bort det och njuta av snön!

  • LillieMae

     


    Semlorna skrev 2010-11-24 09:50:09 följande:
      Min mens är inte sen så jag har inte skjutit upp den, den är isf nästan en vecka för tidig och alldelles för mesig för att kännas som den brukar. Står på testet att det bara är 50 % som får ett korrekt resultat såpass många dagar innan mens så känns inte så givande än. Men jag ska försöka koppla bort det och njuta av snön!

    Bara så du inte missförstå mig.
    jag menar inte att din mens är sen.
    Men om man ska ha mens o går och oroar sig då kan den ofrivilligt skjutas upp.

    Och appropå testet. Det kan inte bli ett blått streck om du inte är gravid.
    Ingenting kan det däremot bil även då du är gravid.

    Men det är klart du ska vänta tills du känner att det är läge. :)

  • Semlorna

     


    LillieMae skrev 2010-11-24 10:00:48 följande:
      Bara så du inte missförstå mig.jag menar inte att din mens är sen.Men om man ska ha mens o går och oroar sig då kan den ofrivilligt skjutas upp. Och appropå testet. Det kan inte bli ett blått streck om du inte är gravid. Ingenting kan det däremot bil även då du är gravid. Men det är klart du ska vänta tills du känner att det är läge. :)

    Nej jag förstår hur du menar. Men jag är ju inte orolig över att försena min mens, jag känner mig inte så stressad och har inte haft det problemet innan. Det som jag tänker på är varför jag blöder redan och varför (om det nu är mens) det blöder så lite.

    Jag vet att jag låter nervig och stressad men jag är helt enkelt en kontrollmänniska som vill veta. Stressad är jag av andra anledningar som inte är kopplat till detta. Jag vill ju inte vänta och jag vill inte undra. Men jag får öva mig på tålamod och försöka släppa det sålänge :)

  • Sommarbrud2011

    Tänkte bara säga att jag funderar lite över samma sak. Jag har också en mellanblödning (vilket jag inte minns att jag nånsin haft förut varken med eller utan p-piller). Det har pågått i tre dygn och det varken ökar (blir normal mens) eller minskar (försvinner). Jag har inte varit särskillt stressad. Vi har använt Billingemetoden då planen var att vänta till efter bröllopet som är till sommaren.

    Jag har inte alls varit orolig innan detta hände och nu är jag mest orolig för att det är något som är galet inte för en möjlig graviditet men jag skulle vilja veta varför kroppen beter sig så här. Vi ska på middag på lördag och egentligen skulle man ju velat veta om man kan ta ett glas vin eller inte samtidigt som jag egentligen inte tror att det är något. Ursäkta det förvirrande inlägget och att jag lånar tråden lite :). Men är det någon som har tips på vad det kan vara?

  • Semlorna

     


    Sommarbrud2011 skrev 2010-11-24 15:30:58 följande:
    Tänkte bara säga att jag funderar lite över samma sak. Jag har också en mellanblödning (vilket jag inte minns att jag nånsin haft förut varken med eller utan p-piller). Det har pågått i tre dygn och det varken ökar (blir normal mens) eller minskar (försvinner). Jag har inte varit särskillt stressad. Vi har använt Billingemetoden då planen var att vänta till efter bröllopet som är till sommaren. Jag har inte alls varit orolig innan detta hände och nu är jag mest orolig för att det är något som är galet inte för en möjlig graviditet men jag skulle vilja veta varför kroppen beter sig så här. Vi ska på middag på lördag och egentligen skulle man ju velat veta om man kan ta ett glas vin eller inte samtidigt som jag egentligen inte tror att det är något. Ursäkta det förvirrande inlägget och att jag lånar tråden lite :). Men är det någon som har tips på vad det kan vara?

    Låna på du, kanske hittar du något användbart bland svaren. Låter likt mig iaf. Jag vill ju dricka glögg i helgen!

  • 2010 2010
    Sommarbrud2011 skrev 2010-11-24 15:30:58 följande:
    Tänkte bara säga att jag funderar lite över samma sak. Jag har också en mellanblödning (vilket jag inte minns att jag nånsin haft förut varken med eller utan p-piller). Det har pågått i tre dygn och det varken ökar (blir normal mens) eller minskar (försvinner). Jag har inte varit särskillt stressad. Vi har använt Billingemetoden då planen var att vänta till efter bröllopet som är till sommaren. Jag har inte alls varit orolig innan detta hände och nu är jag mest orolig för att det är något som är galet inte för en möjlig graviditet men jag skulle vilja veta varför kroppen beter sig så här. Vi ska på middag på lördag och egentligen skulle man ju velat veta om man kan ta ett glas vin eller inte samtidigt som jag egentligen inte tror att det är något. Ursäkta det förvirrande inlägget och att jag lånar tråden lite :). Men är det någon som har tips på vad det kan vara?
    Billingemetoden? vad är det? Äter du p-piller nu? Om inte när slutade du med det?
  • Emblas Mamma

    Man kan blöda under graviditet. Det gjorde jag EN gång efter sex. Har aldrig varit så ledsen i hela mitt liv då jag trodde att jag fick missfall! Hemskt känskla. Känner fortfarande det onda i bröstet när jag bara tänker på det!


     


    Dock så kan det ju vara mensen, 4-5 dagar för tidigt kan ju vara ganska troligt. Vänta några veckor med att testa dig istället så får du se då:) Känns ju lite säkrare.


    Vill ni ha barn nu förresten?:)

  • Semlorna

     


    Emblas Mamma skrev 2010-11-24 17:33:06 följande:
    Man kan blöda under graviditet. Det gjorde jag EN gång efter sex. Har aldrig varit så ledsen i hela mitt liv då jag trodde att jag fick missfall! Hemskt känskla. Känner fortfarande det onda i bröstet när jag bara tänker på det!   Dock så kan det ju vara mensen, 4-5 dagar för tidigt kan ju vara ganska troligt. Vänta några veckor med att testa dig istället så får du se då:) Känns ju lite säkrare. Vill ni ha barn nu förresten?:)

    Menar du mig eller Sommarbrud2011?

    Visst kan det vara min mens som är tidig men blödningen är så oerhört liten. Har blött lite i måndagsmorse, lite, lite under tisdagen och i princip inget idag. Har inte ens behövt använda skydd. Jag vet inte vad jag ska tro faktiskt. 

    Vi vill ha barn men hade tänkt vänta lite till så det inte krockar med bröllopet i sommar.

  • Myjoy

    När det kommer till att man kanske är gravid hade jag nog hållit mig ifrån alkohol i alla former för säkerhets skull. Speciellt om man skulle vilja behålla det.
    Om man skulle ta ett glas vin eller glögg tex och blödningen ökar så kommer man bara intala sig själv att man va gravid och det man drack förstörde allt.

    Sen om man verkligen va gravid eller inte spelar nog ingen roll.

    Better safe then sorry =)

  • Emblas Mamma
    Myjoy skrev 2010-11-25 06:15:57 följande:
    När det kommer till att man kanske är gravid hade jag nog hållit mig ifrån alkohol i alla former för säkerhets skull. Speciellt om man skulle vilja behålla det.Om man skulle ta ett glas vin eller glögg tex och blödningen ökar så kommer man bara intala sig själv att man va gravid och det man drack förstörde allt.Sen om man verkligen va gravid eller inte spelar nog ingen roll.Better safe then sorry =)
    dessutom är faktisk alkoholfritt glögg mycket godare så kör på :)
  • Semlorna

    Nej jag kommer absolut inte dricka alkohol förrän jag vet. Dricker sällan och lite men hade sett ut en äpple-kanelglögg som jag är så sugen på men den får såklart vänta om jag är osäker.

  • Sommarbrud2011

    2010 2010: Du kan läsa mer om metoden på familjeplanering.se hitills har det i alla fall fungerat men eftersom det börjar närma sig har man kanske blivit lite slapp med att hålla koll på dagarna ordentligt :) Vi har dock inga planer på att börja försöka än.

    Angående att ta ett glas vin eller glögg så brukar jag inte heller drick särskillt ofta eller mycket men just i helgen ska familjen ha adventsmys och middag, vid de tillfällena brukar jag ta ett glas vin till maten och kanske ett glas glögg. Problemet är inte att avstå på alkoholen det är mer hur man förklarar det utan att väcka de andras misstankar.....Eftersom jag inte tror att det är något vill jag helst inte att andra börjar spekulera och förvänta sig saker, förstår någon vad jag menar.

  • Semlorna

    Sommarbrud2011 Förstår precis. Det är därför jag inte pratat med min familj, vill inte dom ska misstänka/förvänta något som jag inte ens själv vet finns än. Detsamma med glöggen men jag får köpa alkoholfri isf och säga att vi ska iväg med bilen eller nått. Men det är ett par dagar kvar så jag (och du) hinner kanske få veta innan dess.

  • Semlorna

     


    2010 2010 skrev 2010-12-07 14:07:38 följande:
    Hur har det gått TS?

    Slutade blöda, mådde väldigt illa i ett par dagar till, sen släppte det och fick jag mina menssymptom och även mens. Fast jag är fortfarande övertygad om att något inte var som det skulle. Känner ägglossning och mens väldigt tydligt och det var inte som det brukar. 

Svar på tråden Gravid?