• Mimini

Solisten sa upp sig =/

Pratade med våran solist i slutet av förra veckan.
    Hon meddelade då att hon inte kan sjunga längre då hon har problem med sin pojkvän och klarar inte av att sjunga kärlekssånger just nu.

Vill bara skrika rätt ut. Vi gifter oss om 26 dagar. Känns ganska svårt att hitta en solist inom den tiden. Plus att gitarristen redan har övat in låtarna till hennes tonart.

Visst så förstår jag ju tjejen, helt klart. Hon kanske tycker det är jobbigt, kärleks-problem är ju ändå kärleks-problen liksom.
    Men samtidigt så hade jag ju hoppats att hon kunde förtränga allt den halvtimmen det tar i kyrkan.. Vet att jag känner mig jätte elak som önskar att hon kunde göra så, men ändå..
    Lite sent att komma med avhopp nu känns det som för mig.

Är bara så ledsen. Får söka med ljus och lykta efter en ny nu.. Men hittar vi ingen kommer jag bli så himla besviken =(

Dessutom kan jag inte blogga så ingående om det i min blogg då jag vet att hennes syster läser den..

http://mamafeelings.blogg.se/category/brollopsbestyr.html

Vart hittar man solister egentligen?

(är jag dum som känner mig ledsen trots att hon har lite problem?)

• Svar på tråden Solisten sa upp sig =/
  • MrsT2011

Men gud vad taskigt, man kommer väl inte mindre än en månad innan bröllopet och anger en sådan ursäkt?? Hon borde kunna vara lite proffsig och ställa upp för er även om hon har det tufft privat...

Mitt område är helt fel geografiskt, men kolla med lokala körer och orkestrar, det finns mängder med duktiga körledare, plus att många orkestrar samarbetar ju med solister.

Jag hittade även en tjej via blocket, hon hade haft en roll i en stor musikaluppsättning på göteborgsoperan så det finns utbildade, välmeriterade musiker även på blocket! =)

• Mimini

Ska genast kolla upp era länkade sidor så får vi se =)

Vi ska gifta oss den 18 december så det är ganska knappt om tid för vissa solister att kunna klimatisera sig med låtarna och sådär.

Tack för att ni puffar mig åt rätt håll.. Det positiva hållet menar jag! =)

• Lev idag

Jag kan tipsa om en kille som e sjukt bra. :)
    Joel Zerpe heter han. Bor på gotland dock men reser gärna.
    vet ej om han är bokad eller kan.
    Men du kan ju söka på honom på google där kommer hans facebook upp så du kan kontakta honom i så fall. :)

• delfin78

Hej Mimini
    Det finns en tjej från malmköping som jag tror brukar ibland sjunga på bröllop annars har jag en kille som jag kan kolla med. han bor i strängnäs  vet inte vad dem kostar???
    säg till om du vill att jag ska kolla

Angelica

• ssam

jag hade lätt ställt upp :) men jag bor i norrland... 

• Jeez

Prata med kyrkomusikern om de har några tips på solister. De två låtarna är inte alls ovanliga på bröllop, så många kan dem säkert redan.

• Moster Stina

Mimini skrev 2010-11-22 17:08:23 följande:
    Ska genast kolla upp era länkade sidor så får vi se =)Vi ska gifta oss den 18 december så det är ganska knappt om tid för vissa solister att kunna klimatisera sig med låtarna och sådär.Tack för att ni puffar mig åt rätt håll.. Det positiva hållet menar jag! =)

Det är inga problem för ett proffs att lära sig låtarna! Ibland får man dem en dag innan, och det är i och för sig inte lika kul, men man får träna som en tok förstås!

• Cantaton

Hur gick det för er? Fick ni någon sång till slut? Hoppas att ni njuter av ett underbart bröllop idag!!

• oh yeah

Hej, vad trist, hoppas hoppas att det löste sig!

Det finns många duktiga & proffsiga sångerskor som tar sitt jobb på fullaste allvar
    och aldrig skulle ställa in på det här sättet..
    Själv har jag aldrig ställt in ett uppdrag, varken av personliga skäl eller sjukdom,
    på något sätt så har man alltid en hög lägstanivå, varesig förkyld eller inte Glad

+ en liten parantes och argument om varför man ska välja "riktiga" musiker OBS! inte på något sätt kritik mot Mimini ( men vill bara puffa för oss som  försörjer sig, försöker iallafall,
    som musiker; tyvärr så kryllar det av vänners vänner och hobbymusiker som gör jobbet gratis
    eller för en femhundring & inte bara i vigselsammanhang 
    och hindrar oss från att kunna klara oss på vår passion och yrke. )

Gott nytt år förresten!Skål

• Mimini

Hej alla trådföljare =)

Jag kan berätta att det löste sig. Min moster hade en kollega, vars dotter var duktig på att sjunga. Så med 1½ veckas framförhållning så lyckades hon så otroligt vackert sjunga en solosång för oss.
    Kent - Utan dina andetag.
    Dock fick hon till slut sjunga den utan musik, då våran gitarrist brutit handen och inte kunde spela gitarr =/ Men det var otroligt vacker ändå, och många tårar rann ner för min kind kan jag lova.
    Vet dock inte hur betalningen till tjejen gick till då det var min mamma och moster som stod för den delen =)
    Tyvärr vet jag inte vad hon hette heller =/ Lite tokigt där.

oh yeah: Förstår din syn på det hela, helt klart. Men och andra sidan så för oss brudpar som faktiskt inte vill betala mellan 2000-4000 kronor för en "riktig" musiker, får helt klart vara förberädda på att dessa saker kan hända, även om man bli ledsen och besviken.
    Kan ju säga att det är en jäkla bra tim-penning ni har där =) Inget illa menat, men jag skulle aldrig betala såna summor för 1-2 sånger i kyrkan, men om det är ett helt band jag får med på köpet och de/ni står för musiken i kyrkan och en stund under kvällen skulle jag nog kunna kosta på det..
    Kanske bara jag som tycker galet, men det är bara jag i så fall =)

God fortsättning på er också!

• Cantaton
    Mimini skrev 2011-01-01 21:22:02 följande:
    Hej alla trådföljare =)

Jag kan berätta att det löste sig. Min moster hade en kollega, vars dotter var duktig på att sjunga. Så med 1½ veckas framförhållning så lyckades hon så otroligt vackert sjunga en solosång för oss.
    Kent - Utan dina andetag.
    Dock fick hon till slut sjunga den utan musik, då våran gitarrist brutit handen och inte kunde spela gitarr =/ Men det var otroligt vacker ändå, och många tårar rann ner för min kind kan jag lova.
    Vet dock inte hur betalningen till tjejen gick till då det var min mamma och moster som stod för den delen =)
    Tyvärr vet jag inte vad hon hette heller =/ Lite tokigt där.

oh yeah: Förstår din syn på det hela, helt klart. Men och andra sidan så för oss brudpar som faktiskt inte vill betala mellan 2000-4000 kronor för en "riktig" musiker, får helt klart vara förberädda på att dessa saker kan hända, även om man bli ledsen och besviken.
    Kan ju säga att det är en jäkla bra tim-penning ni har där =) Inget illa menat, men jag skulle aldrig betala såna summor för 1-2 sånger i kyrkan, men om det är ett helt band jag får med på köpet och de/ni står för musiken i kyrkan och en stund under kvällen skulle jag nog kunna kosta på det..
    Kanske bara jag som tycker galet, men det är bara jag i så fall =)

God fortsättning på er också!
    Skönt att det löste sig och att ni fick er sång till slut! Även om det var trist med gitarristen...

Dock måste jag bara påpeka att timpenningen inte är vidare hög om den slås ut över all repetitionstid, tid på plats innan vigselakten och under vigselakten, kostnader för notinköp, replokal och diverse annat som tillhör yrket. Dessutom är det ju inte nettopengar; både skatt och sociala avgifter försvinner ju.

Dessa diskussioner förekommer i samband med så fruktansvärt många tjänsteyrken här på Bröllopstorget, så det är viktigt att påpeka med jämna mellanrum...
  • oh yeah

Härligt!
    Hoppas att ni fick en underbar dag Skrattande

• oh yeah
    Cantaton skrev 2011-01-01 22:12:57 följande:
    Skönt att det löste sig och att ni fick er sång till slut! Även om det var trist med gitarristen...

Dock måste jag bara påpeka att timpenningen inte är vidare hög om den slås ut över all repetitionstid, tid på plats innan vigselakten och under vigselakten, kostnader för notinköp, replokal och diverse annat som tillhör yrket. Dessutom är det ju inte nettopengar; både skatt och sociala avgifter försvinner ju.

Dessa diskussioner förekommer i samband med så fruktansvärt många tjänsteyrken här på Bröllopstorget, så det är viktigt att påpeka med jämna mellanrum...
    Ja, just det; det är ju inte riktigt så att man bara ställer sig och "bränner av en låt" i 3 minuter och sedan får 2000:- Flört

tror att jag räknat ut den verkliga timlönen för att framföra 2 st låtar någongång,
    inkl. tiden för vigseln blev det runt 220:-/timmen efter skatt, på obekväm arbetstid..
  • Cantaton
    oh yeah skrev 2011-01-02 12:35:58 följande:
    Ja, just det; det är ju inte riktigt så att man bara ställer sig och "bränner av en låt" i 3 minuter och sedan får 2000:- Flört

tror att jag räknat ut den verkliga timlönen för att framföra 2 st låtar någongång,
    inkl. tiden för vigseln blev det runt 220:-/timmen efter skatt, på obekväm arbetstid..
    Ja, och då är det utslaget på TID, inga kostnader är medräknade, va?
Svar på tråden Solisten sa upp sig =/