• cloudb­errypi­e
    Äldre 19 Nov 01:47
    7708 visningar
    25 svar
    25
    7708

    Christina vaknade aldrig upp efter sin bröstoperation

    www.brollopstorget.se/brudpar/ChristinaBenny/


    Det ni ser på länken jag skickade är en planering inför ett bröllop som inte kommer att äga rum. Christina åkte i augusti i år till Gdansk i Polen för att genomföra en bröstoperation och vaknade sedan inte upp ur narkosen.


    Jag rekomenderar verkligen alla som funderar på att göra en operation utomlands att titta på onsdagens Uppdrag Granskning som finns på Svt play.


    Här kan ni läsa mer: www.expressen.se/nyheter/1.2217004/christina-hedlund-31-vaknar-inte-efter-brostoperationen


    Men Uppdrag-Granskning-avsnittet innehåller mycket mer information.

  • Svar på tråden Christina vaknade aldrig upp efter sin bröstoperation
  • Granat­öga
    Äldre 20 Nov 11:28
    #11

    Ja ni..Och allt bara för ett par sketna silikontuttar..Var stolta och nöjda med er själva istället..Det är väl tur att alla ser olika ut..
    Det är absolut ingen fördel med att ha "stora" bröst. Det blir tungt och man får problem med nacke och axlar..
    Det känns bara så in i bomben onödigt att folk ska behöva sätta livet till för ett sjukt ideal..
    Hur tror ni killen, hennes MTB känner sig nu? Han ångrar nog hela grejen..Jag slår vad om att han hade hellre haft henne kvar med originaltuttar än borta med sillisar..

  • Aleta
    Äldre 21 Nov 07:28
    #12
    MagicBride skrev 2010-11-19 11:08:06 följande:
    Likadant tänkte jag när jag läste artiklarna om svenskan som mördades på smekmånaden i Afrika... hon kan också ha varit "en av oss"..
    Båda fallen är jättetragiska. Det är så otroligt sorgligt för familjerna och jag vill inte ens tänka på hur hemska de sista stunderna måste ha varit för den stackars mördade kvinnan. 

    En operation med narkos innebär alltid en risk. Jag tror att många har glömt bort detta och inte inser vad man utsätter sig för. 

  • london­lisa
    Äldre 21 Nov 17:33
    #13

    Jag har förstorat mina bröst i sverige och de är bättre än i utlandet

  • Emblas Mamma
    Äldre 21 Nov 18:51
    #14

    Jag tror många andra länder har mycket bättre sjukvård än i sverige:)


    sverige är inte störst och bäst på allt även om vi tror det;)


    Däremot ska man ju hitta rätt för det kan säkert finnas många skitställen också!


     


    Många verkar ha fördomar mot vård i andra länder, jag tror tvärtom att det kan vara jättebra på många ställen! Sverige är ju inte världens cetrum :)

  • say yes
    Äldre 21 Nov 21:00
    #15

     


    JustMeAndMyLove skrev 2010-11-19 17:08:07 följande:
    Det gör mig så arg, att folk tar "genvägar" som hon tog. Hon har det säkert bra, hon lider inte. Men alla kring henne! Att förlora någon är en sak. Men att ha någon kvar på det sättet är vidrigt. Kan inte ens tänka mig. Skulle man någonsin kunna sluta hälsa på? Hur skulle man må om man gjorde det? Skulle man våga sluta hoppas? Att läkarna i Polen har en sämre kvalitet på sin utbildning är också ett faktum. Det tragiska, som många inte vet, är att väldigt många av våra svenska läkare åkier till just Polen och Rumänien och studerar till läkare för att sen jobba i Sveirge för det går fortare, det är lägre krav och mycket billigare. Jag orkar inte se programmet utan har bara läst artikeln. Det gör så ont att se så onödiga dödsfall. Så fruktansvärt onödigt

    Man blir matt när man läser sånt här... Vilket skitsnack! Vad 17 vet du om olika länders läkarutbildningar och inte?! Väldigt lite verkar det som. Tror du att det bara är att komma till Sverige efter att man avlagt en läkarutbildning utomlands utan att genomgå certifieringskontroller för att få jobba som läkare under svenskt läkar leg.? Det går INTE fortare att studera till läkare i öststaterna än vad det gör i Sverige. Eftersom universitetsutbildning i Sverige är fri kan det omöjligt heller vara billigare. Då det är 20.0 att komma in på läkarutbildningen i Sverige missar man ofta de som skulle vara perfekta läkare trots höga betyg. Läs på innan du häver ur dig sånt du inte vet så mycket om.
     Vi hyllar svensk sjukvård utan att veta ett skvatt om andra länder. Jag är kritisk till det, i jämförelse med många andra länder sitter ribban ganska lågt för den höga skatt vi betalar.

  • say yes
    Äldre 21 Nov 21:01
    #16

    Jag har själv bott i många andra länder och kan nästan garantera att Sverige INTE har världens bästa sjukvård.

  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 22 Nov 14:46
    #17
    say yes skrev 2010-11-21 21:00:39 följande:
      Man blir matt när man läser sånt här... Vilket skitsnack! Vad 17 vet du om olika länders läkarutbildningar och inte?! Väldigt lite verkar det som. Tror du att det bara är att komma till Sverige efter att man avlagt en läkarutbildning utomlands utan att genomgå certifieringskontroller för att få jobba som läkare under svenskt läkar leg.? Det går INTE fortare att studera till läkare i öststaterna än vad det gör i Sverige. Eftersom universitetsutbildning i Sverige är fri kan det omöjligt heller vara billigare. Då det är 20.0 att komma in på läkarutbildningen i Sverige missar man ofta de som skulle vara perfekta läkare trots höga betyg. Läs på innan du häver ur dig sånt du inte vet så mycket om. Vi hyllar svensk sjukvård utan att veta ett skvatt om andra länder. Jag är kritisk till det, i jämförelse med många andra länder sitter ribban ganska lågt för den höga skatt vi betalar.
    Jahapp, hela min familj jobbar inom vården. Var för två år sen en larmrapport om ökade missar i svensk sjukvård där man delvis skyllde på bristande utbildning från läkare som utbildat sig i Polen, Rumänien etc. Min mormor utbildade sig till läkare i Ryssland, där de hade en mycket hårdare utbildning än i tex Sverige, Norge, Danmark. I alla fall på hennes tid.

    Utbildning och vård skiljer sig otroligt mycket från land till land, att påstå nått annat är naivt.


    Det är också billigare i Rumänien då du kan studera och leva på enbart bidraget från CSN utan att ta lån om du snålar riktigt. Rumänien har en helt annan ekonomi än Sverige.

  • say yes
    Äldre 22 Nov 20:05
    #18

    JustMeAndMyLove:


    JustMeAndMyLove skrev 2010-11-19 17:08:07 följande:
    Det gör mig så arg, att folk tar "genvägar" som hon tog. Hon har det säkert bra, hon lider inte. Men alla kring henne! Att förlora någon är en sak. Men att ha någon kvar på det sättet är vidrigt. Kan inte ens tänka mig. Skulle man någonsin kunna sluta hälsa på? Hur skulle man må om man gjorde det? Skulle man våga sluta hoppas? Att läkarna i Polen har en sämre kvalitet på sin utbildning är också ett faktum. Det tragiska, som många inte vet, är att väldigt många av våra svenska läkare åkier till just Polen och Rumänien och studerar till läkare för att sen jobba i Sveirge för det går fortare, det är lägre krav och mycket billigare. Jag orkar inte se programmet utan har bara läst artikeln. Det gör så ont att se så onödiga dödsfall. Så fruktansvärt onödigt

    Nej men det är ju det du påstår, att den polska och rumänska utbildningen är sämre!!! Att det skulle gå fortare, det är lägre krav, att kvaliteten på utbildningen är sämre i Polen OCH Rumänien!!
    Billigare skriver du också om. Vaddå billigare, hur kan UTBILDNINGEN vara billigare?! Här betalas ju utbildningen via skattemedel! Utomlands betalar du oftast en terminsavgift.

  • MagicB­ride
    Äldre 22 Nov 20:21
    #19

    hur kom den här diskussionen att handla om vem som vet mest om sjukvård? ...


  • cloudb­errypi­e
    Äldre 22 Nov 20:57
    #20

    undrar jag också. allt jag ville säga var att man ska vara försiktig. jag menade inte att sjukvården är sämre där och där utan bara att kollar man inte upp saker i förväg kan det vara svårare at veta var man hamnar om man bestämmer sig för att göra något i ett annat land och inte tittar på sjukhuset först. och att det finns länder där det som oseriös förmedlare är lättare att förmedla tvivelaktig sjukvård. för det finns länder där det finns mer tvivelaktig sjukvård. kanske fins det också superbra sjukvård i dom länderna men det finns garanterat ställen där det är lättare att starta ett kasst sjukhus än i sverige, därmed inte sagt att vi har världens bästa sjukvård.


    jag tycker ni ska sluta bråka och vara glada att ni har hälsan och inte behöver spendera resten av era liv som en grönsak i en sjukhussäng.

  • SAAK
    Äldre 23 Nov 03:07
    #21

    Det är inte vård utomlands som är sämre eller utlandsutbildade läkare, om ni kollar på uppdraggranskning om det här fallet talar man om medical tourism, och det är detta som är problemet. En agent eller en byrå vars personal inte har någon som helst utbildning inom vård förmedlar medicinska resor till en låg penning. Otillräcklig information och snabba processer hindrar patienterna från att förstå vad de gett sig in på. Dessa byråer eller agenter binder avtal med kliniker utomlands där de får betalt i utbyte mot införskaffandet av patienter till dessa kliniker, ofta ostabila och oseriösa kliniker som vill ha in snabba pengar, det detta man ska akta sig för. För vilken typ av ingrepp som helst ska man alltid gå på konsultation hos flera läkare, läsa på om sitt ingrepp, tar reda på information om kliniken och läkaren/kirurgen innan man slänger sig in i något. Det är verkligen tragiskt med dessa fall och det är toppen att EU arbetar på att införa vissa nya lagar för att skydda människor från dessa händelser. Jag tycker även att det ska införas en lag om att en läkare inte ska få genomföra operationer utan att vara speciallist, idag kan en läkare genomföra ett kirurgisktingrepp utan att vara kirurg, helt fel!

    Angående disk. om vårt i sverige kontra vård utomlands måste jag bara säga att, för 4 månader sedan operarades jag utomlands för jag hade cancer, jag har varit väldigt sjuk och drabbats av underliga saker de senaste 3 åren och ingen läkare i Sverige kunde förstå vad som var fel på mig, allt möjligt kom på tal som problem med sköldkörteln till hjärntumör, men utan framgång. 4 månader sedan var jag iväg på semester och betämde mig för att gå till läkaren där och se om de kunde bli nå klokare på mina besvär, visade sig att jag hade en tumör som var elakartad, som ingen läkare här upptäckt, jag lades in för operation omgående och hade jag inte valt att resa bort över sommaren ( vilket gjordes helt spontant och i sista minuten) hade jag förmodligen inte levt idag.
    Min pappa fick hjärtinfarkt för många år sedan, det var så illa att det nästan sågs som ett mirakel att han överlevde, han låg i koma och efter att han blev medveten igen fick han göra en bypass och byta ut 5 kärl. Läkarna i Sverige rädda hans liv och han lever och mår bra idag, och jag fick mitt liv räddad av läkare i mellanöstern, så bra och dålig vård finns överallt!!

  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 23 Nov 09:15
    #22
    say yes skrev 2010-11-22 20:05:06 följande:
    JustMeAndMyLove: Nej men det är ju det du påstår, att den polska och rumänska utbildningen är sämre!!! Att det skulle gå fortare, det är lägre krav, att kvaliteten på utbildningen är sämre i Polen OCH Rumänien!! Billigare skriver du också om. Vaddå billigare, hur kan UTBILDNINGEN vara billigare?! Här betalas ju utbildningen via skattemedel! Utomlands betalar du oftast en terminsavgift.
    Känns som att jag just svara på det?

    Ja, den är sämre, just Rumänien ligger inte högt på min lista över kompetent sjukvård. Jag har inte sagt att det skulle vara fallet för henne, men jag hade själv aldrig åkt till polen eller Rumänien även om det jag vet om deras sjukvård är ganska gammalt vdi nu. 


    Vet inte om du vill göra om det till en rasistfråga och att det är därför du blir upprörd?


    Svensk sjukvård har aldrig varit okompetent utan det är systemet som är helt sjukt. Min mammas kille ska snart få operera ryggen effert 10 års väntan pga en felskrivning i en journal på 90 talet. Hade en läkare haft tid att verkligen lyssna på sina passienter hade vi nog haft en väldigt bra sjukvård


     


    Återigen, rumänien är billigare att bo i. När man studerar ska man leva också, vilket ju kostar pengar. 


     

  • JBEC
    Äldre 23 Nov 13:28
    #23

     


    SAAK skrev 2010-11-23 03:07:20 följande:
    Det är inte vård utomlands som är sämre eller utlandsutbildade läkare, om ni kollar på uppdraggranskning om det här fallet talar man om medical tourism, och det är detta som är problemet. En agent eller en byrå vars personal inte har någon som helst utbildning inom vård förmedlar medicinska resor till en låg penning. Otillräcklig information och snabba processer hindrar patienterna från att förstå vad de gett sig in på. Dessa byråer eller agenter binder avtal med kliniker utomlands där de får betalt i utbyte mot införskaffandet av patienter till dessa kliniker, ofta ostabila och oseriösa kliniker som vill ha in snabba pengar, det detta man ska akta sig för. För vilken typ av ingrepp som helst ska man alltid gå på konsultation hos flera läkare, läsa på om sitt ingrepp, tar reda på information om kliniken och läkaren/kirurgen innan man slänger sig in i något. Det är verkligen tragiskt med dessa fall och det är toppen att EU arbetar på att införa vissa nya lagar för att skydda människor från dessa händelser. Jag tycker även att det ska införas en lag om att en läkare inte ska få genomföra operationer utan att vara speciallist, idag kan en läkare genomföra ett kirurgisktingrepp utan att vara kirurg, helt fel!Angående disk. om vårt i sverige kontra vård utomlands måste jag bara säga att, för 4 månader sedan operarades jag utomlands för jag hade cancer, jag har varit väldigt sjuk och drabbats av underliga saker de senaste 3 åren och ingen läkare i Sverige kunde förstå vad som var fel på mig, allt möjligt kom på tal som problem med sköldkörteln till hjärntumör, men utan framgång. 4 månader sedan var jag iväg på semester och betämde mig för att gå till läkaren där och se om de kunde bli nå klokare på mina besvär, visade sig att jag hade en tumör som var elakartad, som ingen läkare här upptäckt, jag lades in för operation omgående och hade jag inte valt att resa bort över sommaren ( vilket gjordes helt spontant och i sista minuten) hade jag förmodligen inte levt idag. Min pappa fick hjärtinfarkt för många år sedan, det var så illa att det nästan sågs som ett mirakel att han överlevde, han låg i koma och efter att han blev medveten igen fick han göra en bypass och byta ut 5 kärl. Läkarna i Sverige rädda hans liv och han lever och mår bra idag, och jag fick mitt liv räddad av läkare i mellanöstern, så bra och dålig vård finns överallt!!

    Ja det jag reagerade på i inslaget var hennes blivande makes kommentar: "Tänk om de iallafall berättat för oss vilka risker som fanns" eller "Tänk om de iallafall nämnt att det finns risker".
    Det farligaste i allt det här är ju att den centrala personen i historien inte ens är medicinskt utbildad! Han sitter där och intygar att det inte är nån fara, att läkarna är proffs och aldrig gör misstag. Blivande patienter måste få veta om vilka risker som finns för att kunna ta ett riktigt beslut.
    Det är ju tydligen så att alla inte vet om vilka risker det är med narkos.

    För min del hade jag nog börjat reagera negativt när jag hade kommit till Polen och sett att det var ett helt annat sjukhus än det som skyltades med på hemsidan..

  • Optimi­a
    Äldre 23 Nov 13:50
    #24

     


    JBEC skrev 2010-11-23 13:28:47 följande:
      Ja det jag reagerade på i inslaget var hennes blivande makes kommentar: "Tänk om de iallafall berättat för oss vilka risker som fanns" eller "Tänk om de iallafall nämnt att det finns risker". ..

    Ja fast där tycker jag nog lite att folk måste kunna ta eget ansvar och FRÅGA om riskerna också. Är man vuxen nog att plastikoperera sig i utlandet måste man ju själv fatta att ALLA operationer är förknippade med en risk, och att det är ens egen skyldighet att ta reda på dessa risker.

    På något sätt tycker jag att många svenskar är så vana vid att "samhället" tar hand om dem, att de totalt glömt sitt eget ansvar. Är man vuxen måste man inse att det inte finns någon som håller en i handen, man måste ta reda på saker själv också.

    Fast givetvis bör ju researrangören också påpeka att det finns risker och helst förmedla kontaktuppgifter till opererande läkare, så patienterna kan ta kontakt och ställa eventuella frågor.

  • JBEC
    Äldre 24 Nov 10:55
    #25

     


    Optimia skrev 2010-11-23 13:50:04 följande:
      Ja fast där tycker jag nog lite att folk måste kunna ta eget ansvar och FRÅGA om riskerna också. Är man vuxen nog att plastikoperera sig i utlandet måste man ju själv fatta att ALLA operationer är förknippade med en risk, och att det är ens egen skyldighet att ta reda på dessa risker.På något sätt tycker jag att många svenskar är så vana vid att "samhället" tar hand om dem, att de totalt glömt sitt eget ansvar. Är man vuxen måste man inse att det inte finns någon som håller en i handen, man måste ta reda på saker själv också. Fast givetvis bör ju researrangören också påpeka att det finns risker och helst förmedla kontaktuppgifter till opererande läkare, så patienterna kan ta kontakt och ställa eventuella frågor.

    Absolut!
    Som vuxen ansvarstagande människa ska man ju också ställa frågorna om risker. Märker man då att personen inte kan svara ordentligt så borde det direkt vara en varningsklocka som ringer..

Svar på tråden Christina vaknade aldrig upp efter sin bröstoperation