• Morsian2011

Ni med lite större budget (tråd nr 2)

Hej,

tycker vi fortsätter den gamla tråden här. Intresserad att höra hur ni delar upp era kostnader, ni som har en lite större budget. Vi har en budget på c:a 160 000 SEK utan resa. Festen kommer vara för 60 personer.

• Svar på tråden Ni med lite större budget (tråd nr 2)
  • zeki

Vi hade en budget på 200.000 för 190 gäster, Kul när man inte behöver tänka på ekonomi, man gifter ju sig bara en gång:)

• newyorkbrud2011

Vi har en budget på 125 000 kr. Vi är 67 pers på vårt bröllop. Gifter oss den 8 januari 2011. Så det är inte så lång tid kvar nu. Vi kommer ha e Rehearsal Dinner två kvällar innan och sedan Afternoon Tea dagen efter bröllopet för våra familjer.

Bröllopsresan är inte inräknad i detta priset. Min klänning köpte jag på David's Bridal i New York, riktigt bra pris hade kostat mer än det dubbla hemma. Den gick bara på 7000 kr.

Eftersom det är ett vinterbröllop satsar vi på massor med dekoration och kommer göra om hela festlokalen till ett vinterlandskap!

Berätta hur ni andra har för planer?!!

• newyorkbrud2011

Jag glömde säga att ringen är inte inräknad i priset. Jag har designat min egen dröm ring på MK Juvel i Malmö. Jag är såå förälskad! Den kostar 42 500kr underbar!!

Någon mer som designat sin egen ring?

• sans

Fishkiss: vi ska också ha vår fest på Kronovall! Precis som er så har vi förhandsbokat hotellrummen, och vi har ganska många långväga gäster så jag tror att många kommer övernatta. Men vi ska ändå föreslå flera lite billiga alternativ som t ex bed & breakfast i närheten, så att de kan ta taxi från festen till boendet. Lägger till en lista i inbjudan, och så får man själv betala o boka...

På Kronovall får man ju också hålla på och festa så länge man vill och orkar! Så då kanske det är tråkigt att avbryta festen med att en buss kommer o hämtar om festen är i full gång....! 

Vår budget ligger på ca 140 000 med 60 gäster.

• Fishkiss
    sans skrev 2010-12-06 14:00:30 följande:
    Fishkiss: vi ska också ha vår fest på Kronovall! Precis som er så har vi förhandsbokat hotellrummen, och vi har ganska många långväga gäster så jag tror att många kommer övernatta. Men vi ska ändå föreslå flera lite billiga alternativ som t ex bed & breakfast i närheten, så att de kan ta taxi från festen till boendet. Lägger till en lista i inbjudan, och så får man själv betala o boka... På Kronovall får man ju också hålla på och festa så länge man vill och orkar! Så då kanske det är tråkigt att avbryta festen med att en buss kommer o hämtar om festen är i full gång....! Vår budget ligger på ca 140 000 med 60 gäster.
    Vad trevligt! När planerar ni att gifta er där? vi kommer att gifta oss 2012-06-23. Ska ni gifta er utomhus? Jag hoppas det inte regnar, för om man nu betalar så mycket så hoppas man på fint väder! Om nu våra gäster bestämmer sig för att övernatta där så tänkte vi ändå hyra en buss som lämnar och hämtar dem. Tänkte ni hyra en bil, häst o vagn el liknande som kör er en runda efter vigseln? Jag måste kontakta dem på Kronovalls igen för vi var där en gång och fick väldigt trevlig service och info men det har kommit upp en del frågor nu i efterhand...

140 000 kr, har ni då räknat med allt eller är det kostnaden på Kronovalls? Vi fick priset 2095 kr/pers och för 60 pers är det ca 126 000 kr.

• sans

Fishkiss skrev 2010-12-06 17:48:33 följande:
    Vad trevligt! När planerar ni att gifta er där? vi kommer att gifta oss 2012-06-23. Ska ni gifta er utomhus? Jag hoppas det inte regnar, för om man nu betalar så mycket så hoppas man på fint väder! Om nu våra gäster bestämmer sig för att övernatta där så tänkte vi ändå hyra en buss som lämnar och hämtar dem. Tänkte ni hyra en bil, häst o vagn el liknande som kör er en runda efter vigseln? Jag måste kontakta dem på Kronovalls igen för vi var där en gång och fick väldigt trevlig service och info men det har kommit upp en del frågor nu i efterhand... 140 000 kr, har ni då räknat med allt eller är det kostnaden på Kronovalls? Vi fick priset 2095 kr/pers och för 60 pers är det ca 126 000 kr.        

Vi ska gifta oss i september 2011! Fick ett pris på 2000 kr/pers (eg.1990) och vi räknar mellan 55 och 60 gäster! (inte helt spikad lista!) Vi hoppar över det där med häst o vagn (blir lite för mycket kunglig känsla, he he) och pg a oro för väder så ska vi gifta oss i kyrka och inte utomhus, även om det också verkar otroligt fint. Vad ska ni göra?! I budgeten på 140 000 ingår fest, bandet som ska spela (ska ni ha det??) kläder och ringar. Bröllopsresan är inte inräknad, men med blommor o dekorationer blir det kanske närmare 145 000 när jag tänker efter...:o) Kronovall verkar så otroligt proffsiga så vi tror det blir bra det här!!!

• Fishkiss
    sans skrev 2010-12-07 19:06:03 följande:
      Vi ska gifta oss i september 2011! Fick ett pris på 2000 kr/pers (eg.1990) och vi räknar mellan 55 och 60 gäster! (inte helt spikad lista!) Vi hoppar över det där med häst o vagn (blir lite för mycket kunglig känsla, he he) och pg a oro för väder så ska vi gifta oss i kyrka och inte utomhus, även om det också verkar otroligt fint. Vad ska ni göra?! I budgeten på 140 000 ingår fest, bandet som ska spela (ska ni ha det??) kläder och ringar. Bröllopsresan är inte inräknad, men med blommor o dekorationer blir det kanske närmare 145 000 när jag tänker efter...:o) Kronovall verkar så otroligt proffsiga så vi tror det blir bra det här!!!
    Det låter trevligt De höjer priset med 100 kr/år... när vi var där så lät det som om de står för dekoration av blommor på matbordet men är inte helt säker...ska kolla upp det senare. Har ännu inte bestämt ett färgtema men vi har beställt provkort på inbjudningskort. Vill fråga Kronovalls vilka färger de använder sig av vid dukningen så det passar med placeringskorten för att få en fin helhet. Vi tänkte gifta oss utomhus och planerar att ha en harpist som vigsel-och mingelmusik. Vet ni vilket band ni ska ha? ska ni boka fotograf? Vi skulle gärna vilja ha ett band men vet ännu inte vilket...tänkte börja planera närmare nu till våren. Gå in och titta här: gerdemark.se/blog/ jättefina bilder från Kronovalls slott.

• sans

fishkiss ------> ska kolla in sidan!

• pyret och snöflingan
    Stockholmsbruden81 skrev 2010-11-14 22:47:50 följande:

För oss är själva festen väldigt viktig! Vi kommer att vara ca 90 personer och lägger absolut mest pengar på den och vi ville ha festen lantligt, i slottsmiljö. Vi har slottet för oss själva och priset är ca 2100 kr/pers där det mesta som har med festen ingår: champagne och snittar, trerätters middag med vin, tårta, vickning, blomsterdekorationer, service, övernattning samt frukostbuffé. Gästerna kommer dock att vid incheckningen betala övernattningen själva. Det som tillkommer är kläder, fotograf, inbjudningar och festprogram etc, frisör och sminkning, musik i kyrkan och underhållning på festen men några av dessa stora poster kommer inte kosta så mycket då vi känner fotografen, dj:n och solisten. Är det någon av er som kommer att hyra ett ställe där övernattningen ingår i priset och ni därför måste lägga ut för den men där gästerna ska betala rummet själv? Hur skriver ni i inbjudan/på hemsidan?

VI har en budget på 200 000 sek men kommer nog spräcka den budgeten. Vi har satsat på att ha bra livemusik med en trio, en koordinator, en bra fotograf, en videograf med två kameramän, kuvertavgiften är visserligen på 1790 per person men då ingår tårtan, dukningen, maten, bröllopsvärden, serveringen, avec, tilltugg, eget rum för oss där vi ha fruktbuffé och för bandet, ett eget rum med mat. Vi har också ett eget hus där vi kommer att spendera natten före bröllopsdagen (detta är allt på Tjolöholm Slott) och även tre nätter efter. Men allt som allt med alla kläder, maten och allt kommer det nog gå på 220 000 sek men man gifter sig bara en gång så det är det värt alltihopa! VI har också tagit danslektioner för att få till en kooregrafi för vår brudvals (vi har en låt där vi ska dansa cha-cha istället för den klassiska brudvalsen).
    Vi betalar inte boende för våra gäster, vi har skrivit vad det finns för boende i närheten och vi har ringt och föranmält att det kommer att ramla in några bokningar för de dagarna. Övernattningen ingår bara för oss för det erbjudandet som vi har valt .  Häckeberga Slott har ett erbjudande där man kan hyra slottet för 50 000 sek och då INGÅR det även boende på slottet för alla, det är ju bra så långt men om man dessutom ska betala 1500 SEK per person för middagen, det tycker jag är lite väl dyrt för vår budget i alla fall.

Tjolöholm är vi supernöjda med, vi har fått väldigt fint bemötande och det är verkligen underbart att vi ska gifta oss där i februari!
  • 23juli2011

Vi gifter oss i Italien därför notan blir på 400000 minst. Om man räknar inte fyrvarkeriet som kostar 10000 euro till..

• London Bruden

Vi gifter oss i England, kanske det forklarar var hogre budget, men slutsumman kommer nog hamna nanstans runt 200k for 60 gaster utan att rakna med smekmanad eller ringar. Och da ar anda vart brollop forhallandevis litet med bara 60 gaster!

• Flodis Hjärtat

Efter att ha räknat efter så  hamnar vi på ca  250.000 kr men då är resa och ringar inräknat.

Men men, pengar är till för att användas.

• Sockersaken

Vi har "bara" 100 000" att använda, men å andra sidan så ska majoriteten av våra 100 gäster bara ha lyxig fika. Sen ska de närmaste och vi ut och äta. Känner att jag bör nämna att vi bara är 18 år då vi gifter oss i Juli, så det är ju en hel del pengar att lägga ut för vår del. Tycker det räcker. Hoppas era dagar blir lyckade :)

• snartfru

Vi har en budget på 250 000, har dock redan bränt 90 000 utav det på ringarna. Ska gifta oss på Tjolöholms slott och trots den stora budgeten känns det lite pressat med ett kuvertpris på 2000:- per person. Vi har även anlitat två stycken fotografer och hoppas att kunna anordna en fyrverkerishow med eldskrift.

• SoonToBeMrsA

Våran budget ligger på 150 000kr exkl resa.  

Dock är jag rädd att vi kommer spräcka budgeten med några tusen kronor. Bara lokal, mat, fotograf, videofilmare och min brudklänning går på över 100 000kr. Ringarna kommer hamna på 50 000kr för även min förlovningsring ska få sig en större diamant i mitten.. och där sprack budgeten!
    Sedan har vi allt annat kvar; Dryck, DJ, injbudningkort, dekoration för lokalen, blommor (bukett + i lokalen), smink/håruppsättning, Ja U name it! 

• GnuGS

Vi ligger på cirka 170 000:- men då blir det flera stiliga arrangemang för 140–150 gäster i mer än tre dagar. Den stora kostnaden är all tid vi lägger ner på planering... Ringarna dock inte inräknade i detta (de blir billiga; vi prioriterar våra gäster/kalaset) och vi åker på billigast möjliga bröllopsresa (till våra respektive familjers sommarstuga).

Svar på tråden Ni med lite större budget (tråd nr 2)