• Morsian2011

Ni med lite större budget (tråd nr 2)

Hej,

tycker vi fortsätter den gamla tråden här. Intresserad att höra hur ni delar upp era kostnader, ni som har en lite större budget. Vi har en budget på c:a 160 000 SEK utan resa. Festen kommer vara för 60 personer.

• Svar på tråden Ni med lite större budget (tråd nr 2)
  • Fishkiss

Vårt bröllop kommer kosta en hel del då priset per person är 2090 kr men då ingår alla drycker till menyn, kaffe, avec, fri bar och vickning. Det är kanske ett chockpris men vi ska gifta oss på ett slott. Vi kommer bjuda runt 50 pers men alla kommer nog inte komma då många av gästerna bor i utlandet. Sen tillkommer kostnaden för inbjudningskort, kläder, hår, smink, blommor, fotograf, harpist, band eller dj, transport, bröllopsresa...

Vi har inte gjort en budget utan vi kommer veta det ungefär när vi vet hur många det är som kommer men vi kommer nog inte under 200 000 kr.

• Thinkerbelle

Fishkiss: hvor skal dere gifte dere?

• Stockholmsbruden81

För oss är själva festen väldigt viktig! Vi kommer att vara ca 90 personer och lägger absolut mest pengar på den och vi ville ha festen lantligt, i slottsmiljö. Vi har slottet för oss själva och priset är ca 2100 kr/pers där det mesta som har med festen ingår: champagne och snittar, trerätters middag med vin, tårta, vickning, blomsterdekorationer, service, övernattning samt frukostbuffé. Gästerna kommer dock att vid incheckningen betala övernattningen själva. Det som tillkommer är kläder, fotograf, inbjudningar och festprogram etc, frisör och sminkning, musik i kyrkan och underhållning på festen men några av dessa stora poster kommer inte kosta så mycket då vi känner fotografen, dj:n och solisten. Är det någon av er som kommer att hyra ett ställe där övernattningen ingår i priset och ni därför måste lägga ut för den men där gästerna ska betala rummet själv? Hur skriver ni i inbjudan/på hemsidan?

• Fishkiss
    Thinkerbelle skrev 2010-11-14 19:47:53 följande:
    Fishkiss: hvor skal dere gifte dere?
    Vi ska gifta oss på Kronovalls Vinslott, Österlen. www.petripumpa.se/

Stockholmsbruden81: Ingår övernattningen i priset 2100 kr/pers?

Vi vet ännu inte hur vi kommer att göra för kostnaden att hyra alla 23 rummen på slottet där vi gifter oss går på 45 000 kr. Ca 2000 kr/rum. Vi har reserverat alla rummen tills vi vet hur många som kommer men om gästerna vill övernatta så får dem själva stå för kostnaden. Vi bor 8 mil från slottet och annars har jag även en idé att hyra en buss som kör och hämtar gästerna efter festen. Om nu fri bar ingår är det inte roligt om gästerna inte kan dricka. Jag tror inte många kommer vilja betala den kostnaden.

Hur hade ni gjort? sovit på slottet eller hyrt en buss som hämtar och lämnar alla på samma plats?

• Fishkiss

Jag tror inte många kommer vilja betala den kostnaden = övernattningskostnaden.

• Stockholmsbruden81

Fishkiss skrev 2010-11-15 07:34:52 följande:
    Vi ska gifta oss på Kronovalls Vinslott, Österlen. www.petripumpa.se/ Stockholmsbruden81: Ingår övernattningen i priset 2100 kr/pers? Vi vet ännu inte hur vi kommer att göra för kostnaden att hyra alla 23 rummen på slottet där vi gifter oss går på 45 000 kr. Ca 2000 kr/rum. Vi har reserverat alla rummen tills vi vet hur många som kommer men om gästerna vill övernatta så får dem själva stå för kostnaden. Vi bor 8 mil från slottet och annars har jag även en idé att hyra en buss som kör och hämtar gästerna efter festen. Om nu fri bar ingår är det inte roligt om gästerna inte kan dricka. Jag tror inte många kommer vilja betala den kostnaden. Hur hade ni gjort? sovit på slottet eller hyrt en buss som hämtar och lämnar alla på samma plats?            

Upp till 70 gäster så kostar det 2200 kr/pers och från gäst nr 71 så kostar det 2000 kr. I detta pris ingår övernattning. Det vanligaste är tydligen att gästerna vid incheckningen betalar hela eller en del av kostnaden för rummet, dvs så mycket som brudparet bestämmer. Vi kommer att titta på vad ett rum kostar, alltså det pris som gästerna skulle ha betalat om de hade bokat själva, och det kommer de att betala vid incheckningen. Det blir ca 700/pers. Vi vill att alla gäster ska vara kvar på slottet och det kommer ju så gott som alla att vara men finns det någon som inte vill vara kvar så kan vi inte tvinga dem och då blir det alltså vi som betalar deras rum utan att någon bor där. Detta är ju nackdelen med upplägget men en risk vi måste ta eftersom slottet bara kan bokas med hyra av alla rum.

Jag tycker absolut att det är ett bra alternativ att boka en buss som hämtar, det tråkiga med det är väl dock att gästerna inte själva kan välja när de vill bryta upp men era gäster kanske är i samma ålder och med samma festvanor och då blir det nog lättare. Finns det gäster som vill åka tidigare kan de ju alltid ta en taxi?! Är tanken att de ska bo på samma ställe som ni om de inte ska vara kvar på slottet? Ju närmare slottet deras boende ligger, desto smidigare, så klart...

• denfemte

Tror jag hör hemma i denna tråd. Kommer lägga ca 200 000 kr för ca 100 gäster ej inkluderat resa. Men vi kommer få viss hjälp av föräldrarna.

Gifter mig om 7 veckor, börjar bli stressad nu...

• uppochhoppa

Vi satsar också på festen! Nyss bokat en jättehärlig kille som ska mingeltrolla under minglet, och försöker nu boka upp den tänkta DJ'n. Det är egentligen det sista kvar att boka, förutom blommor, som jag inte lägger så stor vikt vid.

Sen ska vi tänka lite mer kring bordsplacering och dekorering, men slottet sköter dukning.

• SnartFruSir

Med resa kommer vi nog också upp i 200 000 kr + fickpengar. Så det tickar på :) Men kul ska det bli!

• Geogaddi

Vi har en budget på ca 120 000 kr för 60 pers exkl resa. De största posterna för oss har blivit ringar, mat + alkohol och kläder. Vi har även båttransport för gästerna till och från kyrkan vilket tickar på lite. I detta belopp har vi verkligen gjort riktiga "klipp" på flera poster så vi känner oss nästan lite ekonomiska just nu.

Svar på tråden Ni med lite större budget (tråd nr 2)