• icimici

Inte överens!! Hjälp

Jaha vi är inte alls överrens med våra planering här hemma. Gud detta är jätte jobbigt..

Jag vill gifta mig i kyrkan, han i Rådhuset.

Jag vill bjuda många, han vill bara Bjuda familjen.

Jag vill ha en stor fest efter vigseln, han vill bara äta på en liten restaurang.

Jag har gått med på att gifta mig i Rådhuset nu eftersom han inte är troende och skulle inte va bekväm med kyrkgrejset. Snällt av mig. Men han ger inte med sig på något. Jag har sagt att vi kan ha en liten vigel med våra familjer (sex personer!?) och sen ha en fest efter med våra vänner, men nej, de går inte enligt honom!

Vad ska jag ta mig till. Vad ska vi göra efter vigseln? Hjälp tack

• Svar på tråden Inte överens!! Hjälp
  • förlovadflicka
    icimici skrev 2010-10-28 15:51:02 följande:
    Tror faktiskt inte de hjälper vad jag än säger, det känns väldigt tråkigt nu. och jag är ledsen
    Förstår det... Tycker inte det låter så bra, hade inte kunnat förlåta honom om jag inte fick påverka mitt eget bröllop... Kan ni inte få bidrag till bröllopet av föräldrarna då? Eller hota honom lite och säg att du hellre väntar med att gifta dig tills ni har råd att ha ett riktigt bröllop för du vill inte ha något halvdant... Finn dig inte i att han gör så, det är kvinnor som gör det som till slut blir förtryckta... Kan ju inte säga att fallet är så med dig men känner så väl igen det i hur min moster var och sedan började han psyka sönder och misshandla henne och barnen... Så tänk dig för, gör han så med bröllopet som betyder så mycket för dig kan han göra det med andra saker, varför inte liksom?...
  • icimici
    förlovadflicka skrev 2010-10-28 16:01:10 följande:
    Förstår det... Tycker inte det låter så bra, hade inte kunnat förlåta honom om jag inte fick påverka mitt eget bröllop... Kan ni inte få bidrag till bröllopet av föräldrarna då? Eller hota honom lite och säg att du hellre väntar med att gifta dig tills ni har råd att ha ett riktigt bröllop för du vill inte ha något halvdant... Finn dig inte i att han gör så, det är kvinnor som gör det som till slut blir förtryckta... Kan ju inte säga att fallet är så med dig men känner så väl igen det i hur min moster var och sedan började han psyka sönder och misshandla henne och barnen... Så tänk dig för, gör han så med bröllopet som betyder så mycket för dig kan han göra det med andra saker, varför inte liksom?...
    Jag har sagt att jag vill vänta tills vi har mer pengar så vi kan bjuda flera, men han svarar ju då med att han kommer ändå vilja ha ett litet bröllop. 
  • förlovadflicka
    icimici skrev 2010-10-28 16:04:31 följande:
    Jag har sagt att jag vill vänta tills vi har mer pengar så vi kan bjuda flera, men han svarar ju då med att han kommer ändå vilja ha ett litet bröllop. 
    Ok... Stå på dig tycker jag, det är uppenbarligen viktigare för dig än för honom, du kommer kanske ångra det hela livet annars, man vill ju kunna se tillbaka på sin bröllopsdag och veta att den var perfekt... Om ni har 15 fler gäster kommer han nog inte tycka det var sämre för det...
  • icimici
    förlovadflicka skrev 2010-10-28 16:11:43 följande:
    Ok... Stå på dig tycker jag, det är uppenbarligen viktigare för dig än för honom, du kommer kanske ångra det hela livet annars, man vill ju kunna se tillbaka på sin bröllopsdag och veta att den var perfekt... Om ni har 15 fler gäster kommer han nog inte tycka det var sämre för det...
    Nej men som det är nu tänker jag inte gifta mig, jag ska vara nöjd först. tänker inte gifta mig "bara för att". för mig ska det vara en speciell dag.
  • förlovadflicka
    icimici skrev 2010-10-28 16:13:35 följande:
    Nej men som det är nu tänker jag inte gifta mig, jag ska vara nöjd först. tänker inte gifta mig "bara för att". för mig ska det vara en speciell dag.
    Bra, blir glad av att höra det :)
  • pyrro

För mig var det en lång väg till giftemål....lång historia kort vi träffades för 5 år sedan (jag var då 30) och han var väldigt "på" i början och pratade om en framtida förlovning redan efter några veckor. Sen flyttade vi så småningom ihop och fick två barn men han friade aldrig trots att han visste att jag ville gifta mig. Jag var jättesårad av det som att han inte längre ville nu när han hade mig "fast" med barn och hus. Jag skrev tillslut ett brev till honom där jag förklarade vad det betydde för mig att vi skulle vara man och fru. Några månader efter det så friade han och när jag först frågade när  var och hur så sa han bara "vi får se"....men jag vägrade gå och grubbla i 5 år till (för det är det jag gör) så jag gav honom några olika senarion och han nappade direkt på att vi skulle rymma utomlands och göra det. Det var så skönt för då visste jag problemet inte var att han inte ville gifta sig med mig utan bara "allt runt omkring".

Sen tyckte vi det blev så besvärligt i slutändan med utomlandvigsel då vi ändå ville ha en fest när vi kom hem så jag lät faktiskt han bestämma hur vi skulle göra. Det blev en utomhusvigsel här hemma nere vid älven. Det var perfekt för det blev mkt mer avslappnat och personligt än inne i en kyrka eller rådhus. Han fick även bestämma vilka vi skulle bjuda (vi var dock båda överenns om ett litet) så det blev 24 gäster + lite barn. När han så haft beslutanderätt på dom stora sakerna (fast det var beslut som jag var jättenöjd med) så tog jag över och skötte all detaljplanering. Jag tror att han i förväg tyckte att alla detaljer som jag la ner mkt tid och ernergi på var lite onödigt, men i efterhand har han sagt att allt var perfekt

Vad jag försöker säga är att det med din BM kan vara samma sak, antingen så är det tecken på att han helt enkelt inte är redo att gifta sig...eller så är det ett uttryck för att han kanske känner sig lite osäker och hotad av hela situationen.

Jag tycker inte att du ska köra nån stor konfrontation utan försök gå till pudelns kärna och prata om hur ni känner

• icimici
    pyrro skrev 2010-10-28 16:30:34 följande:
    För mig var det en lång väg till giftemål....lång historia kort vi träffades för 5 år sedan (jag var då 30) och han var väldigt "på" i början och pratade om en framtida förlovning redan efter några veckor. Sen flyttade vi så småningom ihop och fick två barn men han friade aldrig trots att han visste att jag ville gifta mig. Jag var jättesårad av det som att han inte längre ville nu när han hade mig "fast" med barn och hus. Jag skrev tillslut ett brev till honom där jag förklarade vad det betydde för mig att vi skulle vara man och fru. Några månader efter det så friade han och när jag först frågade när  var och hur så sa han bara "vi får se"....men jag vägrade gå och grubbla i 5 år till (för det är det jag gör) så jag gav honom några olika senarion och han nappade direkt på att vi skulle rymma utomlands och göra det. Det var så skönt för då visste jag problemet inte var att han inte ville gifta sig med mig utan bara "allt runt omkring". Sen tyckte vi det blev så besvärligt i slutändan med utomlandvigsel då vi ändå ville ha en fest när vi kom hem så jag lät faktiskt han bestämma hur vi skulle göra. Det blev en utomhusvigsel här hemma nere vid älven. Det var perfekt för det blev mkt mer avslappnat och personligt än inne i en kyrka eller rådhus. Han fick även bestämma vilka vi skulle bjuda (vi var dock båda överenns om ett litet) så det blev 24 gäster + lite barn. När han så haft beslutanderätt på dom stora sakerna (fast det var beslut som jag var jättenöjd med) så tog jag över och skötte all detaljplanering. Jag tror att han i förväg tyckte att alla detaljer som jag la ner mkt tid och ernergi på var lite onödigt, men i efterhand har han sagt att allt var perfekt Vad jag försöker säga är att det med din BM kan vara samma sak, antingen så är det tecken på att han helt enkelt inte är redo att gifta sig...eller så är det ett uttryck för att han kanske känner sig lite osäker och hotad av hela situationen. Jag tycker inte att du ska köra nån stor konfrontation utan försök gå till pudelns kärna och prata om hur ni känner
    Tack för svar. Jag ska prata med honom när jag får chansen. Kanske inte ska snacka om det nu på en gång, jag väntar ett tag.
  • förlovadflicka

Du kanske kan vänta tills han tar upp det? Bara se vad han säger när han märker att du lagt det på is?

• icimici
    förlovadflicka skrev 2010-10-28 16:36:11 följande:
    Du kanske kan vänta tills han tar upp det? Bara se vad han säger när han märker att du lagt det på is?
    Jag väntar jag har inte bråttom direkt. Vi är ju unga :P
  • lovis80

Vad lustigt för nått år sen hade vi samma diskution hemma, om exakt samma saker som du och din sambo diskuterar.

Vi kunde inte komma överens om något så det slutade med att vi sköt upp allting (tjurskallig som man är) efter nått år började jag fundera vad som var viktigast för mig och kom fram till att det viktigaste var att vi skulle bli man och hustru. Min sambo måste ha gjort de samma för när vi senare tog upp det till diskution gick det att kompromissa. Välj ut nån del i det hela som är viktigast för dig, för mig var det festen och möjligheten till att bjuda alla vänner och stå på dig.

Vad bekräftar pengarna så har man olika prioriteringar här i livet. varför inte ha ett kuvertbröllop om man nu tycker det är viktigt med fin mat och dryck. Eller gift er ute och bjud in till ett piknicbröllop där alla gäster får ta med sin egen picnikkorg.

Eller gör något helt annorlunda än vad ni tänkt från början och dra till Vegas eller Thailand och gift er.

Det kan ju ändå faktiskt vara så att han fick lite panik om det var nyligen han friade och du fick bråttom med bröllopsplaneringen. Ge honom tid. Om ni är ämnade för varann så gör det väl inget att vänta lite?

• icimici
    lovis80 skrev 2010-10-28 16:45:46 följande:
    Vad lustigt för nått år sen hade vi samma diskution hemma, om exakt samma saker som du och din sambo diskuterar.Vi kunde inte komma överens om något så det slutade med att vi sköt upp allting (tjurskallig som man är) efter nått år började jag fundera vad som var viktigast för mig och kom fram till att det viktigaste var att vi skulle bli man och hustru. Min sambo måste ha gjort de samma för när vi senare tog upp det till diskution gick det att kompromissa. Välj ut nån del i det hela som är viktigast för dig, för mig var det festen och möjligheten till att bjuda alla vänner och stå på dig.Vad bekräftar pengarna så har man olika prioriteringar här i livet. varför inte ha ett kuvertbröllop om man nu tycker det är viktigt med fin mat och dryck. Eller gift er ute och bjud in till ett piknicbröllop där alla gäster får ta med sin egen picnikkorg.Eller gör något helt annorlunda än vad ni tänkt från början och dra till Vegas eller Thailand och gift er.Det kan ju ändå faktiskt vara så att han fick lite panik om det var nyligen han friade och du fick bråttom med bröllopsplaneringen. Ge honom tid. Om ni är ämnade för varann så gör det väl inget att vänta lite?
    Han friade i december 09 så nästan ett år sen. 

men det känns inte som att jag har bråttom, jag kan lika gärna vänta. det känns inte roligt om jag ska planera allting själv, om han ändå inte blir nöjd med något. Jag är oxå tjurskallig i denna situationen, men de tycker jag att man får vara.

Svar på tråden Inte överens!! Hjälp