• icimici

Inte överens!! Hjälp

Jaha vi är inte alls överrens med våra planering här hemma. Gud detta är jätte jobbigt..

Jag vill gifta mig i kyrkan, han i Rådhuset.

Jag vill bjuda många, han vill bara Bjuda familjen.

Jag vill ha en stor fest efter vigseln, han vill bara äta på en liten restaurang.

Jag har gått med på att gifta mig i Rådhuset nu eftersom han inte är troende och skulle inte va bekväm med kyrkgrejset. Snällt av mig. Men han ger inte med sig på något. Jag har sagt att vi kan ha en liten vigel med våra familjer (sex personer!?) och sen ha en fest efter med våra vänner, men nej, de går inte enligt honom!

Vad ska jag ta mig till. Vad ska vi göra efter vigseln? Hjälp tack

• Svar på tråden Inte överens!! Hjälp
  • RockTroll
    icimici skrev 2010-10-28 10:25:58 följande:
    Guud de där måste jag säga att det låter underbart faktiskt :) Det ska jag föreslå för honom, det kan han ju inte säga nej till :)
    :) vi tyckte att det var en perfekt kompromiss för oss som inte lyckats skrapa ihop så mycket pengar. Innan vigseln ska vi förresten fotas med fotograf så vi kommer ha fina bilder från våran dag även om det inte blir någon megastor fest då. Vi njuter hellre av att vara nygifta och kära i stillhet just den dagen. På hotellet tänkte vi även unna oss någon spabehandling och bara ta det lugnt.
  • icimici
    Emblas Mamma skrev 2010-10-28 10:28:15 följande:
    Men 20 perwoner är ju ändå inte så mycket :)Det tycker jag han skulle gå med på :)
    Jo precis jag menar de :P haha
  • icimici
    RockTroll skrev 2010-10-28 10:28:38 följande:
    :) vi tyckte att det var en perfekt kompromiss för oss som inte lyckats skrapa ihop så mycket pengar. Innan vigseln ska vi förresten fotas med fotograf så vi kommer ha fina bilder från våran dag även om det inte blir någon megastor fest då. Vi njuter hellre av att vara nygifta och kära i stillhet just den dagen. På hotellet tänkte vi även unna oss någon spabehandling och bara ta det lugnt.
    Tycker verkligen det låter jättefint. Ska ni äta på resturang eller göra maten själv i lokal?

Ska ni ha dans eller bara soft? hehe

• RockTroll
    icimici skrev 2010-10-28 10:38:20 följande:
    Tycker verkligen det låter jättefint. Ska ni äta på resturang eller göra maten själv i lokal? Ska ni ha dans eller bara soft? hehe
    Vi ska boka bord på restaurang. Har hittat en som passar oss perfekt. Man kan boka vinkällaren för mindre sällskap så man inte sitter bland gästerna. Kan man hålla tal eller vad sjutton man vill haha. Det är en köttrestaurang så inget fancy med 3-rätters men det passar oss perfekt för vi är inte speciellt fina i kanten haha.
  • icimici
    RockTroll skrev 2010-10-28 10:42:45 följande:
    Vi ska boka bord på restaurang. Har hittat en som passar oss perfekt. Man kan boka vinkällaren för mindre sällskap så man inte sitter bland gästerna. Kan man hålla tal eller vad sjutton man vill haha. Det är en köttrestaurang så inget fancy med 3-rätters men det passar oss perfekt för vi är inte speciellt fina i kanten haha.
    Oj vad bra :) haha jag blir lite avundsjuk faktiskt, hehe..

Kostar de inte extra om man bokar vinkällaren då? mysigt lät det.

vi är inte heller direkt fina i kanten, en rätt räcker och sen bröllopstårta efter det :)

• Semlorna

Det går att få ihop ett bröllop utan att lägga stora summor. Vi kommer hamna på 15 000-20 000 och då är vi 50 st, hyr lokal, köper kostym till sambon, köper tårta osv. Vi spar pengar på fotograf (en vän), klänning (svärmors), maten (egen buffe), blommor i lokalen (plocka själva)... En fest för vännerna behöver inte bli dyrt. Lite goda tilltugg, en välkomstdrink, lite bål så har ni allt ni behöver. Men prata med honom, ni ska ju båda känna er nöjda! Vi har kompromissat kring en del men vi har båda fått det vi tycker är viktigt.

• Dejli

Om han inte ens kan kompromissa om 20 personer istället fö 6 så tycker jag nästan det låter som något annat.

VILL han verkligen gifta sig? För mig låter det nästan som att han sätter sig på tvären för att fördröja processen. Eller att han är "övertalad" (missförstå mig inte bara...) och tycker att om han gått med på att gifta sig så ska han bestämma resten.

Ett bröllop är på bådas villkor, och båda får ge och ta. Om den ena parten är helt ointresserad av planeringen så är ju det dennes villkor, att den andra får bestämma. I detta fallet verkar han mest sätta sig emot dina förslag.

Att han inte vill gifta sig i kyrkan då han inte är troende har jag full förståelse för. Det skulle kännas konstigt för mig som brud om min blivande man gifte sig där fast han inte trodde på det han sa, för det är ju ett löfte till Gud i princip, när man gifter sig i kyrkan. Men där har du ju givit med dig. Bra gjort av dig.

Jag tycker du ska be om ordentliga svar varför han inte kan tänka sig en fest med 20 personer. Om det är pengarna det handlar om så finns det ju mängder med förslag på hur man kan göra ett jättemysigt bröllop för lite pengar, och några tips har du redan fått.

Ni kanske ska bestämma en budget, oberoende av antalet gäster. Hur mycket är han beredd att betala för festen/middagen? Så kan du lägga fram ett förslag på hur mycket man kan få för de pengarna. Hos oss så gäller "om du inte har ett bättre förslag så blir det så här". Jag tycker din BM mest låter lite tjurig som vägrar kompromissa om något :P

• förlovadflicka

Alltså, vad tråkigt för dig... Men berätta för honom att det betyder jättemkt för dig... Tror inte alla killar förstår hur viktigt det är med bröllop, eller snarare hur själva bröllopet går till. Påminn honom om att det är den viktigaste dagen i era liv... Tycker verkligen synd om dig, blir lite sur på honom :P

• icimici
    Dejli skrev 2010-10-28 14:48:02 följande:
    Om han inte ens kan kompromissa om 20 personer istället fö 6 så tycker jag nästan det låter som något annat. VILL han verkligen gifta sig? För mig låter det nästan som att han sätter sig på tvären för att fördröja processen. Eller att han är "övertalad" (missförstå mig inte bara...) och tycker att om han gått med på att gifta sig så ska han bestämma resten. Ett bröllop är på bådas villkor, och båda får ge och ta. Om den ena parten är helt ointresserad av planeringen så är ju det dennes villkor, att den andra får bestämma. I detta fallet verkar han mest sätta sig emot dina förslag. Att han inte vill gifta sig i kyrkan då han inte är troende har jag full förståelse för. Det skulle kännas konstigt för mig som brud om min blivande man gifte sig där fast han inte trodde på det han sa, för det är ju ett löfte till Gud i princip, när man gifter sig i kyrkan. Men där har du ju givit med dig. Bra gjort av dig. Jag tycker du ska be om ordentliga svar varför han inte kan tänka sig en fest med 20 personer. Om det är pengarna det handlar om så finns det ju mängder med förslag på hur man kan göra ett jättemysigt bröllop för lite pengar, och några tips har du redan fått. Ni kanske ska bestämma en budget, oberoende av antalet gäster. Hur mycket är han beredd att betala för festen/middagen? Så kan du lägga fram ett förslag på hur mycket man kan få för de pengarna. Hos oss så gäller "om du inte har ett bättre förslag så blir det så här". Jag tycker din BM mest låter lite tjurig som vägrar kompromissa om något :P
    Det var ju han som friade till mig så jag trodde iaf att han ville gifta sig, men han kanske inte är redo. Ingen av oss kanske är redo?

Allt jag säger sätter han sig emot och det sårar faktiskt mig, på riktigt så gör det de. Jag börjar tvivla

• icimici
    förlovadflicka skrev 2010-10-28 15:31:05 följande:
    Alltså, vad tråkigt för dig... Men berätta för honom att det betyder jättemkt för dig... Tror inte alla killar förstår hur viktigt det är med bröllop, eller snarare hur själva bröllopet går till. Påminn honom om att det är den viktigaste dagen i era liv... Tycker verkligen synd om dig, blir lite sur på honom :P
    Tror faktiskt inte de hjälper vad jag än säger, det känns väldigt tråkigt nu. och jag är ledsen
Svar på tråden Inte överens!! Hjälp