Kattpoet skrev 2011-01-08 16:24:40 följande:
Ja i teorin men man kan skicka ut inbjudningar i Maj eller April. Man måste tänka lite, nakdelen är ju att folk idag bestämmer sin semstrar ett år i förväg och är inte så flexibla som förr.
Ja, förr i tiden bjöd man väl mest folk i trakten/hemstaden/från grannbyn, och behövde inte ha så lång framförhållning som i dag (bortsett från att man kanske konkurrerade om gästerna med andra festföremål).
Vi ska gifta oss i juni, och berättar sedan det blev klart i november/december informellt om datumet för familjen och vänner som vi ändå träffar -- framför allt dem som vi verkligen vill ska komma. De senaste veckorna har vi skickat informella mail lite sporadiskt till vänner och bekanta som bor på andra kontinenter och behöver planera i god tid.
Så småningom får vänner och bekanta i andra europeiska länder och i andra svenska städer än där vi gifter oss veta. De riktiga inbjudningarna går ut först i mars/april.
Å ena sidan vill man ju vara ut i god tid och att vänner ska boka in ens datum; å andra sidan är vår gästlista inte spikad. Jag har märkt bara sedan vi i september bestämde att det skulle bli bröllop att jag ändrar mig en hel del vad gäller gästlistan – man träffar nya bekanta, man tappar kontakten med andra, man återser gamla vänner som man nästan hade glömt bort men inser betyder mycket för en, folk blir ihop eller gör slut med sina respektive etc. Vi kommer att prioritera gamla, trofasta vänner när vi spikar gästlistan, men det kommer nog ändå att bli en hel del ändringar mellan vilka jag vill bjuda nu och vad jag känner för i mars!