• Morsian2011

För tidigt att skicka inbjudningar?

Vi ska ha vårt bröllop den 6 augusti 2011. Vi hade tänkt att skicka ut Save the date - kort men min M2B tycker vi kör direkt inbjudningskort och till släkten har vi lovat att berätta i januari. Kan man skicka inbjudningar redan då? Det är tidigt- jag vet. Men vi har gäster både från Finland och Danmark och Sverige samt att bröllopet sker verkligen på semestertider så vill vara ute i riktigt god tid.
    Är det ok tycker ni?

• Svar på tråden För tidigt att skicka inbjudningar?
  • Jessica1979

Helt okey. Vi gifter oss 4 Juni och tänkte skicka ut runt jul.

• Farmall

Javisst. Varför inte. Bättre tidigt än sent.

Vi har redan skickat dem och vi gifter oss 11 Juni. Vi tänkte på att det finns de som bokar semester tidigt bl.a.

Då var det ändå ett par som redan fått inbjudningskort till ett annat bröllop och en annan som bokat utlandsresa.... Det är ju en populär bröllopshelg vi valt..

• moonlightgirl

Ja det tycker jag är helt ok, bra att vara ute i god tid.

• MaybeBride09

Jag tycker också man kan göra så. Det enda man får vara beredd på är att folk missar att OSA så man kanske får ringa till ganska många och fråga.

Jag tycker save the datekort är helt onödigt, då kan man lika gärna skicka inbjudan tidigt.

• Junibrud2011

Funderar på att skicka mina till Alla hjärtansdag, gifter oss 11 juni, har inte berättat om giftermålet för någon.

• Glamourama

Ja gör det, många bokar semester runt jul och ny år redan.
    Det ska vi oxå göra, gifter oss 2/7-11

• Fröken T

Vi gifter oss också 6 augusti 2011 och tänkte inte skicka ut save the date. Tänkte också skicka ut tidigt iställlet. Har funderat på februari. Det är 6 mån innan och borde vara tillräckligt tidigt för semesterplanering.

Enda nackdelen, som MaybeBride09 skrev, är att folk kanske missar att OSA.

Sen har vi inte gjort datumet till någon hemlighet. Jag har skrivit på FB och berättat för alla mina vänner och familj. De flesta i Mannens närhet vet också, även om han är sämre på att berätta än vad jag är :)

Lite off topic men jag har aldrig förstått varför man ska hålla datumet hemligt fram till att save the date eller inbjudan skickas ut? Det är väl bara att berätta? Hur gör ni som hemlighåller när folk frågar om ni har bestämt datum, berättar ni inte då?

• Vi2alltid

Om man gifter sig på sommaren så måste man vara ute i väldigt god tid eftersom de flesta planerar sin semester långt innan. Jag skickade mina i slutet av februari och gifte mig 8 augusti

• turbovampyria

Vi gifter oss 20aug och vi ska skicka inbjudningskort i januari och begära svar till senast den 1maj. Eftersom det är sommar så vill man ju hinna före deras semesterbokningar.

• Junibrud2011

Fröken T skrev 2010-10-27 09:05:30 följande:

Lite off topic men jag har aldrig förstått varför man ska hålla datumet hemligt fram till att save the date eller inbjudan skickas ut? Det är väl bara att berätta? Hur gör ni som hemlighåller när folk frågar om ni har bestämt datum, berättar ni inte då?
    Vet folk om att man ska gifta sej är  det  ingen ide att hemlighålla datumet.

Vi vill ha tid på oss att fundera ut hur VI vill har VÅRT bröllop, därför har vi inte berättat för någon, för då kan de inte lägga sej i :)

• Fröken T
    Junibrud2011 skrev 2010-10-27 13:59:40 följande:
    Fröken T skrev 2010-10-27 09:05:30 följande: Vet folk om att man ska gifta sej är  det  ingen ide att hemlighålla datumet. Vi vill ha tid på oss att fundera ut hur VI vill har VÅRT bröllop, därför har vi inte berättat för någon, för då kan de inte lägga sej i :)
    Ah, okej. Att vi skulle gifta oss blev ju liksom officiellt i samband med att min bm friade och vi därmed förlovade oss, frågan var ju bara när vi skulle gifta oss. Redan när jag berättade om förlovningen för folk så fick jag frågan om vi hade bestämt datum.
  • Moster Stina

turbovampyria skrev 2010-10-27 12:33:33 följande:
    Vi gifter oss 20aug och vi ska skicka inbjudningskort i januari och begära svar till senast den 1maj. Eftersom det är sommar så vill man ju hinna före deras semesterbokningar.

Gifter mig också 20 augusti.!
    Jag tänker nog sno någons idé här, att skicka ut inbjudningarna till alla hjärtans dag!

• Anna B

Hej,

Vi ska gifta oss 4 juni. Jag har nog berättat för de flesta, så inbjudningarna skickas ut först i mars, sen har de en månad på sig att OSA. Är det för kort tror ni?

Kram Anna

• Kattpoet

Nej, normalt så skickar man ut inbjudan  2 månader innan OM det inte infaller på högtider som man vet att folk planerar i förväg.

Men ska man ha gäster  från andra länder är 6 månader god ton,  tidigare än det och folk kommer att glömma bort det hela  och även där gäller en månad av  OSA, annars kommer folk glömma bort det igen. 

• SnartFruSir
    Kattpoet skrev 2011-01-08 14:52:05 följande:
    Nej, normalt så skickar man ut inbjudan  2 månader innan OM det inte infaller på högtider som man vet att folk planerar i förväg.

Men ska man ha gäster  från andra länder är 6 månader god ton,  tidigare än det och folk kommer att glömma bort det hela  och även där gäller en månad av  OSA, annars kommer folk glömma bort det igen. 
    Gifter man sig i augusti så innebär det ju att i sådant fall skulle inbjudan gå ut mitt i semestern. Så jag tycker absolut att man måste anpassa tiden för inbjudan till hur verkligheten ser ut idag. Gifter man sig däremot i, säg oktober, då kan två månader innan säkert fungera.
  • Kattpoet

Ja i teorin men man kan skicka ut inbjudningar i  Maj eller April.  Man måste tänka lite, nakdelen är ju att folk idag bestämmer sin semstrar ett år i förväg och är inte så flexibla som förr.

• GnuGS
    Kattpoet skrev 2011-01-08 16:24:40 följande:
    Ja i teorin men man kan skicka ut inbjudningar i  Maj eller April.  Man måste tänka lite, nakdelen är ju att folk idag bestämmer sin semstrar ett år i förväg och är inte så flexibla som förr.

Ja, förr i tiden bjöd man väl mest folk i trakten/hemstaden/från grannbyn, och behövde inte ha så lång framförhållning som i dag (bortsett från att man kanske konkurrerade om gästerna med andra festföremål).

Vi ska gifta oss i juni, och berättar sedan det blev klart i november/december informellt om datumet för familjen och vänner som vi ändå träffar -- framför allt dem som vi verkligen vill ska komma. De senaste veckorna har vi skickat informella mail lite sporadiskt till vänner och bekanta som bor på andra kontinenter och behöver planera i god tid.

Så småningom får vänner och bekanta i andra europeiska länder och i andra svenska städer än där vi gifter oss veta. De riktiga inbjudningarna går ut först i mars/april.

Å ena sidan vill man ju vara ut i god tid och att vänner ska boka in ens datum; å andra sidan är vår gästlista inte spikad. Jag har märkt bara sedan vi i september bestämde att det skulle bli bröllop att jag ändrar mig en hel del vad gäller gästlistan – man träffar nya bekanta, man tappar kontakten med andra, man återser gamla vänner som man nästan hade glömt bort men inser betyder mycket för en, folk blir ihop eller gör slut med sina respektive etc. Vi kommer att prioritera gamla, trofasta vänner när vi spikar gästlistan, men det kommer nog ändå att bli en hel del ändringar mellan vilka jag vill bjuda nu och vad jag känner för i mars!
Svar på tråden För tidigt att skicka inbjudningar?