• Osskox
    Äldre 24 Oct 20:49
    8375 visningar
    25 svar
    25
    8375

    Bröllop á la Astrid Lindgren-lantligt

    Jag och min pojkvän planerar giftemål i sommar.


    Vi ska köpa hans barndomsgård som är en riktig Barnen i Bullerbyn-idyll och i samband med detta vill vi gärna gifta oss.


    Varken han eller jag är intresserade av att lägga en förmögenhet på ett klassiskt Hollywood-bröllop utan vi vill hålla det enkelt.


    Än så länge har vi kommit överrens om att vi vill gifta oss på gården (utomhus om vädret tillåter, annars på höskullen i en lada) och vi vill bara att den närmaste familjen samt 2-3 kompisar var närvarar.


    Vi vill ändå att bröllopet ska bli speciellt och personligt, genom att hålla oss till det lantliga temat rakt igenom, nästan i "dräng-stil". Min kille kommer ha enkel skjorta, gammaldags hängseln och ev. hatt, medan jag kommer ha en enkel vit klänning och en handplockade blommor i handen.


    Vi tänker oss typ grillbuffé som middag och vi ska hålla ögonen öppna efter någon som kan spela dragspel/munspel under vigseln.


    Det jag vill ha hjälp med nu är att komma på de små, men ack så viktiga detaljerna för att få ihop detta bröllop!


    Hjälp mig att hitta andras bilder från liknande bilder, eller ord som kan hjälpa mig att hitta inspirerande bilder i en googel sökning :)


    Jag har försökt hitta en klänning, men vet inte var jag ska leta. Jag vill hitta en enkel klänning, kort eller lång.


    Tar tacksamt emot idéer för allt annat som skulle kunna vara kul detaljer på vårt bröllop!


     

  • Svar på tråden Bröllop á la Astrid Lindgren-lantligt
  • Bluppe­n
    Äldre 25 Oct 19:03
    #11
  • theman­dys
    Äldre 25 Oct 21:58
    #12

    Åh så fint det låter! :) Kolla in www.oncewed.com/, de har massa inspiration för bohemiska lantbröllop :) greenweddingshoes.com/ är oxå bra! Sen kan du ju alltid googla på "country side wedding" och liknande. Lycka till!

  • queene­lin
    Äldre 14 Jan 14:41
    #13

    En fin  och lantlig detalj tycker jag skulle vara att du botaniserar i second hand-butiker eller i mamma/mormor/farmors skåp och hittar fina gamla kökshandukar, enkla i vitt och blått och kanske med ett fint anagram. Tvätta, mangla (viktigt) och vik ihop som servetter vid tallrikarna. Jättefint och enkelt!

    Fin idé! Skulle också vilja ha en släktgård med höskulle att gifta mig på!

  • Midvin­terfli­cka
    Äldre 14 Jan 15:45
    #15

    Vårt bröllop ska också gå i lantligt tema så jag lyssnar tacksamt på alla tips! Dock gifter vi oss i vanlig kyrka och min brudklänning kommer att vara i "lite mer modernt snitt", men festen ska vi ha i ett gammalt hus från 1700-talet med lågt i tak.

    Jag kommer att satsa på mycket spets och glaslyktor!

  • Lili
    Äldre 14 Jan 20:19
    #16

    Osskox! Vill bara säga att det låter som ett underbart bröllop!!! Lycka till!!

  • mojika­nan
    Äldre 14 Jan 20:25
    #17

    Ert tema låter fantastiskt!
    Kanske blir svårt men man kanske kan sitta på höbalar vid vigseln?! eller när man ska äta.. :) 
     smultron eller jordubbs tårta..  blommsterkrans i håret :) 
    Duka med gammeldags tallrikar och glas och ha drycken i "mjölkflaskor". 

  • Äldre 14 Jan 20:37
    #18
  • Lili
    Äldre 14 Jan 20:48
    #19

    Den här klänningen tyckte jag var fin (65 pund på Warehouse). Men du hade kanske hittat en redan?


  • Lili
    Äldre 14 Jan 20:55
    #20

    Några till (från Monsoon bridal)




  • Osskox
    Äldre 15 Jan 17:38
    #21

    Hej allihopa, kul att ni har väckt liv i tråden igen :)
    Jag har nu köpt en klänning, den här:

    http://www.lightinthebox.com/A-line-V-neck-Floor-length-Chiffon-Elastic-Satin-Wedding-Dress--FSY02275-_p152973.html

    Jag är ganska lik modellen, så jag tror att det blir jättefint :) Ska ha håret ungefär så - lite uppsatt men mycket ner på ryggen, lockat.

    Vi kommer inte veta förrän om några månader när vi kommer kuna flytta in, men jag hoppas att det inte blir för sent så att vi kan ha bröllopet under tiden som blomorna blommar som bäst :) Annars får man helt enkelt lägga in lite höstliga detaljer istället. Ni kan säkert hjälpa mig med det också ;)

  • Kattpo­et
    Äldre 17 Jan 11:09
    #22

    Höst bröllop är vackra,  min vän gjorde sin egen  krona av  lönn löv , så himla vackert.

  • Mace
    Äldre 17 Jan 12:27
    #23
    Osskox skrev 2011-01-15 17:38:46 följande:
    Hej allihopa, kul att ni har väckt liv i tråden igen :)
    Jag har nu köpt en klänning, den här:

    www.lightinthebox.com/A-line-V-neck-Floor-len...

    Jag är ganska lik modellen, så jag tror att det blir jättefint :) Ska ha håret ungefär så - lite uppsatt men mycket ner på ryggen, lockat.

    Vi kommer inte veta förrän om några månader när vi kommer kuna flytta in, men jag hoppas att det inte blir för sent så att vi kan ha bröllopet under tiden som blomorna blommar som bäst :) Annars får man helt enkelt lägga in lite höstliga detaljer istället. Ni kan säkert hjälpa mig med det också ;)
    Tips ang blommor är att så många blommor själv i början av sommaren. Så i kruka om du inte redan har hunnit flytta. Luktärtor brukar vara lätta att så och få att växa, krasse och ringblommor likaså. Själv tycker jag att det brukar vara svårast att hitta blommor precis innan och efter midsommar - det mesta brukar ha blommat över då, så det kan vara bara att gardera med lite sådda blommor.

    För middagen - om ni inte redan tänkt på det - föreslår jag att ni tar en tur till second hand affärer och samlar på er lite gammalt porslin. Det har vi tänkt att göra, och helt enkelt köpa massor av "mismatchande" tallrikar av gammalt snitt. Jag tror det kommer bli jättesnyggt!

    Samtidigt kan du leta krukor och andra krus som du kan använda som blomvaser. Bord kan man fixa av sågbockar (finns billiga på Biltema), skivor av någon form och dukar på det. Om du har tid och är händig så köp ett gäng gamla stolar på valfri billig second hand och måla dem vita - det blir faktiskt väldigt bra även om stolarna i sig är olika.

    Andra saker som jag tänker på är kransar eller girlander av björk, rönn, lönn eller gran (beroende på årstid). Små fina sammetsband och gamla silverknappar eller liknande kan vara fina dekorationer för att liksom påminna om gamla tiders gårdfarihandlare och deras varor. Ölkrus i lera (beroende på mat) och rustika vinglas känns också som att det kan passa. 

    Är ni inomhus så har jag för mig att man för i tiden kastade örter på golvet för att ge doft? 

    Ljusslingor som går från en central punkt och nedåt kan bli fantastiskt fin stämningsbelysning (även om det förstås inte fanns på den tiden). Likaså skulle kandelabrar med ljus vara fantastiskt fint, men kombiantionen levande ljus och hö/halm känns väldigt, väldigt farlig. Kanske man i så fall kan spraya halmen med något flamskyddsmedel... 

    Glöm inte att tipsa gästerna om vilket tema ni vill ha genom att bifoga bilder och liknande (om ni tänkt att de skall klä ut sig?)  och kanske tips om var man kan köpa/hyra kläder. 

    Lycka till!
  • Kattpo­et
    Äldre 17 Jan 12:31
    #24

    Och på hösten blommar astrar, min mamma hade massor med astrar på sitt bröllop, så varje år efter det så såg mamma till att det fanns astrar i trädgården.

  • Mace
    Äldre 17 Jan 13:16
    #25

    Lite inspiration (inte helt rätt, men det går nog att knycka några idéer).

    http://www.loveandlavender.com/2011/01/nhu-and-steves-wedding/ 

Svar på tråden Bröllop á la Astrid Lindgren-lantligt