• Joffan

Alkohålfritt brollop?

Vad tycker ni om alkoholfria brollop?

Min pappa är alkoholist och får absolut inte dricka (trotts att han gör det ibland, men inte på mitt brollop!!!).

Skulle om det inte varit för pappa serverat alkohol men nu går det, han kommer inte all kunna låta bli och att inte bjuda honnom är inte ett alternativ, han är trotts allt min pappa och alkoholism är sen sjukdom.

Vi är ett ganska ungt par (23/24) och våra vänner är nästan alla under 30.

nu är jag  orolig över att gästerna inte kommer att ha kul och typ åka hem efter maten...

Vad tycker ni själva om alkohålfria brollop, ingen av oss är alltså nyckterist.

• Svar på tråden Alkohålfritt brollop?
  • Hoffsennanen Tottoplex

@altea: hmmm... Menade inte att flame-storma :) bara det att min fästman, är frireligiös och var med på ett av deras möten en gång. Ingen dans? Nej du! Mer kriminellt att inte dansa där ;) var ett riv där så jag trodde nästan det var rockkonsert :D och han, hela hans familj och flera (inte alla) av hans vänner är glada i vin och smakar gärna av ett glas whiskey när tillfälle ges. På vårt bröllop, som fortfarande är i vagga, skall vi definitivt ha alkohol, de som inte vill dricka slipper ju givetvis. Men kanske är det en lokal/geografisk fråga då vi är mer norrut och västkustare. Skål på dig ;)

• Aleta
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2010-10-22 21:25:54 följande:
    @altea: hmmm... Menade inte att flame-storma :) bara det att min fästman, är frireligiös och var med på ett av deras möten en gång. Ingen dans? Nej du! Mer kriminellt att inte dansa där ;) var ett riv där så jag trodde nästan det var rockkonsert :D och han, hela hans familj och flera (inte alla) av hans vänner är glada i vin och smakar gärna av ett glas whiskey när tillfälle ges. På vårt bröllop, som fortfarande är i vagga, skall vi definitivt ha alkohol, de som inte vill dricka slipper ju givetvis. Men kanske är det en lokal/geografisk fråga då vi är mer norrut och västkustare. Skål på dig ;)
  • Joffan

Tack för era svar. Vi tänkte ha vår vigsel typ kl 17 och sedan börjar vi vell äta typ kl 19, tror ni di stannar kvar till 12/½1? Vi ska ha massor vänner som spelar live under kvällen. Jag tror absolut igen kommer att tacka nej på grund av alkohol eller ej, men jag vill ju att di ska stanna och ha det skoj. :)

• 1700tal

Tror inte du behöver oroa dig för att folk åker hem tidigt om ni har liveband som håller igång osv. Tror det är mer sånt som styr, inte alkoholen. Tycker det är omtänksamt av er och fullt förståligt att skippa alkohol för alla för din pappas skull när ni annars skulle servera alkohol.

Ni får lägga lite krut på sena aktiviteter och annat skoj för att få folk att stanna länge. Vänta lite extra med tårtan t ex.

• Karamellen
    Joffan skrev 2010-10-23 00:57:33 följande:
    Tack för era svar. Vi tänkte ha vår vigsel typ kl 17 och sedan börjar vi vell äta typ kl 19, tror ni di stannar kvar till 12/½1? Vi ska ha massor vänner som spelar live under kvällen. Jag tror absolut igen kommer att tacka nej på grund av alkohol eller ej, men jag vill ju att di ska stanna och ha det skoj. :)
    Jag tycker att om nu någon ifrågasätter ert val att inte servera alkohol är det väl bara att säga som det är? Att en av gästerna är fd alkoholist och finns alkohol att tillgå är risken stor att h*n trillar dit igen viket ni inte vill utsätta vare sig h*n eller h*ns nära för. Och är man vuxen (vilket man är om man ska dricka alkohol) borde man til 100% förstå och acceptera detta och ha skoj ändå.

Jag var på ett bröllop där bruden var gravid. Det serverades både alkoholfritt vin och vanligt vin till maten. Servitörerna blev dock tagna på sängen och fick gå och hämta flera flaskor till då 90% av gästerna valde det alkoholfria vinet

• gelehallon

Vi ska ha ett nästintill alkoholfritt bröllop! Välkomstdrinken kommer finnas som två alternativ, både med och utan alkohol. Det blir 8% igt vin eller 3,5%ig öl till maten, självklart med alkofria alternativ! Sen är det slut på alkoholen!

Av den enkla anledningen att jag själv inte dricker och för att jag har vänner som är fd alkoholister och som inte heller dricker. för mig betyder det mkt om de kan vara med på bröllopet och känner att de vill stanna på festen också! Så då skippar vi "fyllan" liksom. Men självklart kan man ju ha ett HELT alkofritt bröllop också!

Vi kommer skriva i inbjudan ungefär så här: Vi önskar ha ett bröllop som alla kommer minnas, så vi ber er därför att inte komma berusade eller medhava egen alkoholhaltig dryck till festen. Det serveras vin/öl till maten, men inte till festen. Tack på förhand!

Och det kommer att stå finstilt, som en liten notis, så det blir nog ingen stor grej av det hela. Och även om det blir en stor grej av det hela så är det deras problem! Det är vårt bröllop och vi bestämmer hur vi vill ha det, passar det inte så pys!

Sen finns det massor med spex och grejer att ta till för att lätta upp stämningen på festen! Jag har massor av tips! Inboxa så hjälper jag dig hitta! (jag har också varit rädd att folk inte kommer kunna slappna av och släppa loss!)

Man har nästan alltid roligt utan alkohol bara det att omgivningen uppfattar det inte lika lätt när personen är nykter och sansad... HAHA! Bara för att man har kul innebär inte det automatiskt att man ska flippa lite och spela ut. Vissa människor har svårt för det och då har de svårt även när de är fulla. Försöker de sig på ngt när de är fulla blir det oftast bara knas ändå!

HIHI..

• pyrro

Självklart gör ni helt som ni själva vill.....
    Min syster hade 100 gäster när hon gifte sig, ingen alkohol och ingen dans men mkt spex då typ hälften av gästerna var vänner från musikhögskolan.

Vi hade ett litet intimt bröllop med  24 gäster, vi tycker mkt om vin och god dryck så vi hade satsat på att bjuda på fin champagne och vin etc för att VI gillar det (även min syster numer kan tilläggas:) Dom flesta drack av alkoholen, INGEN blev full och vi var SÅÅ nöjda.

Vi hade heller ingen dans och INGEN gick hem före 22 och alla utom svärfars och alla barnen var kvar till 04........så ingen dans=tidig hemgång behöver vekligen inte vara sant!!

Ett tips om ni ska ha alkoholfritt (vilket jag verkligen förstår med tanke på din far) är att ni ändå har lite "roligare" dryck. Ha nån bål och drinkar ändå:)

• mattiasFästmö

Vi hade ett alkoholfritt bröllop, men eftersom vi inte själva dricker så var det självklart för oss vi hade ett väldigt trevligt bröllop ändå och min pappa som inte är den som spottar i glaset tyckte att det faktiskt var trevligt för att det blir en helt annan stämning, och mer genuint när folk faktiskt är nyktra men se till att ha brudskål och allt ändå, det finns alkoholfritt vin och cider och man kan ha någon bål och så. det behöver inte alls bli tråkigt bara för att folk inte får tippa i sig alkohol

• Vinter10

Klart att de stannar till 12-halv ett om ni har live-band och folk som uppträder! Det enda som händer med mig på alkoholfria tillställningar är att jag inte orkar lika länge. Jag går ofta tidigare, inte för att jag har tråkigt utan för att jag helt enkelt blir för trött om jag inte "drogar mig med alkohol" :). 

Jag tycker att det är både festligt och gott med vin till maten, och för mig hör det till. Men jag har också varit på alkholfritt bröllop där det var både spex och dans sent in på natten.

• liiine89

VI har också begränsat med alkoholen. Köpte inte så mycket för jag vill inte ha värsta fyllefesten. Så jag köpt sammanlagt 46,5 liter alkohol. Jag och min sambo och säkerligen fler än oss dricker inte alls ofta. Men jag köpte alkohol så att folk som är sugna på ett glas öl eller vin till maten får det, men inget bar aktigt. Att man kan få olika drinkar osv, sånt har vi inte.

Välkomsdrinken är inkluderad i dem 46,5 literna, det är alkoholfri cider, så det passar alla. Sen då dem som vill ha öl/vin till mat får de som sagt.

Utöver detta har vi även köpt 75liter läsk. :)

• liiine89

liiine89 skrev 2010-11-01 13:31:32 följande:
    VI har också begränsat med alkoholen. Köpte inte så mycket för jag vill inte ha värsta fyllefesten. Så jag köpt sammanlagt 46,5 liter alkohol. Jag och min sambo och säkerligen fler än oss dricker inte alls ofta. Men jag köpte alkohol så att folk som är sugna på ett glas öl eller vin till maten får det, men inget bar aktigt. Att man kan få olika drinkar osv, sånt har vi inte.Välkomsdrinken är inkluderad i dem 46,5 literna, det är alkoholfri cider, så det passar alla. Sen då dem som vill ha öl/vin till mat får de som sagt. Utöver detta har vi även köpt 75liter läsk. :)

Glömde tillägga att vi ska ha 50personer.

• Joffan

tck för alla svar! svärförälrarna kommer hit nu på fredan och då ska vi ha alkoholfri vinkväll :) Vi ska testa 4 olika alternativ till brudskålen :)

tck för alla svar! svärförälrarna kommer hit nu på fredan och då ska vi ha alkoholfri vinkväll :) Vi ska testa 4 olika alternativ till brudskålen :)

gelehallon skrev 2010-10-23 10:32:39 följande:
     Sen finns det massor med spex och grejer att ta till för att lätta upp stämningen på festen! Jag har massor av tips! Inboxa så hjälper jag dig hitta!
    tusen tack ska definitivt göra det.
Svar på tråden Alkohålfritt brollop?