• Joffan

Alkohålfritt brollop?

Vad tycker ni om alkoholfria brollop?

Min pappa är alkoholist och får absolut inte dricka (trotts att han gör det ibland, men inte på mitt brollop!!!).

Skulle om det inte varit för pappa serverat alkohol men nu går det, han kommer inte all kunna låta bli och att inte bjuda honnom är inte ett alternativ, han är trotts allt min pappa och alkoholism är sen sjukdom.

Vi är ett ganska ungt par (23/24) och våra vänner är nästan alla under 30.

nu är jag  orolig över att gästerna inte kommer att ha kul och typ åka hem efter maten...

Vad tycker ni själva om alkohålfria brollop, ingen av oss är alltså nyckterist.

• Svar på tråden Alkohålfritt brollop?
  • förlovadflicka

Min mamma är nykterist och hon vill verkligen inte att vi ska ha alkohol på bröllopet så det ska vi inte. Vi dricker själva aldrig och man vet ju, som du säger, aldrig om någon är före detta alkoholist och trillar dit igen. Så det har inte varit ett alternativ för oss att servera alkohol :)

Och kan man inte ha kul utan att dricka så är man enligt min åsikt dum i huvudet...

• Aleta

Det är ert val, jag har varit på några alkoholfria bröllop och det går bra.
    De har i och för sig varit frireligiösa tillställningar, så det var ingen dans heller. Därmed tar ju festen slut snabbare. 

Förlovadflicka, jag tycker inte att det behöver vara så att man inte kan ha kul utan alkohol. Det kan faktiskt vara gott med ett glas vin till maten om det är fin mat. Jag tycker inte att det finns något annat som är lika gott när det är en vällagad måltid. Det händer att vi tar ett glas vin hemma till maten. Det gör vi inte för att ha kul eller för att vi är alkoholister.

• julialexandra

Man kan absolut ha ett alkoholfritt bröllop!! Det vill jag också ha!

Om du har vänner som skulle blir besvikna på bröllopet om det inte fanns alkohol, e dom inga riktiga vänner. Dom är väl där för din skull och inte för alkoholen?!?

Det e min åsikt iaf :) Lycka till!

• ClaraH

Naturligtvis kan man ha ett alkoholfritt bröllop. Vi kommer inte att ha det även om min farbror är nykter alkolist. Men jag ska göra specialefterrätt till honom. I efterrätten ingår pyttelite vitt vin, men det ordnar jag. Han är väldigt noga med att inte dricka, t.ex. aldrig lättöl eller cider.

Jag uppskattar alkohol till maten, men för min del är det absolut inte synomymt med att ha kul eller ej. För mig har inte det med alkohol att göra. Era gäster får helt enkelt acceptera ert val. Däremot kanske man kan hinta om det när de tackar ja (jag tycker inte man ska skriva ut det i inbjudan, då får det för stor dignitet), så att de får reda på att det är OK att ta bilen hem från festen.

• förlovadflicka
    Aleta skrev 2010-10-22 16:02:16 följande:
    Det är ert val, jag har varit på några alkoholfria bröllop och det går bra. De har i och för sig varit frireligiösa tillställningar, så det var ingen dans heller. Därmed tar ju festen slut snabbare.  Förlovadflicka, jag tycker inte att det behöver vara så att man inte kan ha kul utan alkohol. Det kan faktiskt vara gott med ett glas vin till maten om det är fin mat. Jag tycker inte att det finns något annat som är lika gott när det är en vällagad måltid. Det händer att vi tar ett glas vin hemma till maten. Det gör vi inte för att ha kul eller för att vi är alkoholister.
    Absolut inte!!!! Det var verkligen inte så jag menade, menar att det är sjukt om man tycker att festen är tråkig utan alkohol, det är väl inte därför man går på bröllop? :)
  • Hoffsennanen Tottoplex
    Aleta skrev 2010-10-22 16:02:16 följande:
    Det är ert val, jag har varit på några alkoholfria bröllop och det går bra. De har i och för sig varit frireligiösa tillställningar, så det var ingen dans heller. Därmed tar ju festen slut snabbare.  Förlovadflicka, jag tycker inte att det behöver vara så att man inte kan ha kul utan alkohol. Det kan faktiskt vara gott med ett glas vin till maten om det är fin mat. Jag tycker inte att det finns något annat som är lika gott när det är en vällagad måltid. Det händer att vi tar ett glas vin hemma till maten. Det gör vi inte för att ha kul eller för att vi är alkoholister.
    Just den punkten om "frireligiösa tillställningar"... måste bara undra hur du tänkte? Jag tar det som att de som inte har alkohol är de som är troende. Och kan de inte ha dans för att de är det? Ledsen men jag tar väldigt illa vid mig!
  • Aleta
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2010-10-22 18:16:13 följande:
    Just den punkten om "frireligiösa tillställningar"... måste bara undra hur du tänkte? Jag tar det som att de som inte har alkohol är de som är troende. Och kan de inte ha dans för att de är det? Ledsen men jag tar väldigt illa vid mig!
    Det var väl inget konstigt?
    De har ingen alkohol pga sin tro och de har ingen dans pga sin tro.

Alla alkoholfria bröllop jag har varit på har varit frireligiösa utan dans. Ingen dans efter middagen = festen håller inte på långt inpå småtimmarna

Pga att de inte haft dans har de bröllopen därför slutat tidigare än de bröllop med alkohol och dans som jag har varit på. TS undrade ju om folk skulle gå hem tidigare pga alkoholen och jag kan inte uttala mig om det eftersom jag inte har varit på två exakt likadana bröllop där det bara är alkohol eller inte som skiljer.

Det enda jag sa var att de alkoholfria bröllop jag har varit på har vart helt OK och man gick inte hem tidigare pga brist på alkohol utan pga att festen tog slut (ingen dans). Är det tydligare då?

• Aleta

Och man behöver inte vara frireligiös för att inte dricka alkohol, det säger jag inte. 

Jag vet inte varför det är så, men här är det många som inte har dans pga sin tro (Småland).

• Aleta

...och självklart inser jag nu att jag inte hade behövt tala om att bröllopen var frireligiösa utan det hade räckt med att säga att det inte var dans. Det tänkte jag inte ens på eftersom det var gemensam nämnare för alla de tillställningarna. Hmm, kanske någon speciell lokal inriktning här? 
    Alla frireligiösa inriktningar kan ju inte vara danslösa!

• Emblas Mamma

Självklart ska ni inte h alkohol på ert bröllop om ni inte vill :)

Gästerna får faktiskt finna sig i det!

visst är det gott med vin till maten, men ha cider annars! det är supergott:) Sen kan ni ju kolla med alkoholfria viner med - det finns goda sådana.

Men jag tycker ni ska göra som ni vill, det är ER stora dag och gästerna ska finna sig i era önskningar tycker jag :)

Tror inte dom tar illa vid sig, självklart kan man ha kul och dansa utan alkohol i kroppen!

Kör på som ni känner för :) jag skulle inte gått hem tidigt bara för att det var alkoholfritt i alla fall!

Svar på tråden Alkohålfritt brollop?