• Yohanna och Anders

    Bröllopsgåva -till bröllopsresan, skriver man det i inbjudningen?

    jag och min sambo skall gifta oss i juni nästa år och vi kommer att göra en ganska stor bröllopsresa och vi båda är inte så mycket för prylar utan mer för upplevelser, så vi tänkte att vi skulle önska oss resepengar till bröllopsresan, i bröllopsgåva/present. Hur gör man detta? skriver man det som en not i inbjudningskortet eller låter man det gå som ett rykte? och skall man skriva kontonummer eller hur gör man? vill ju inte sitta med massa kontanter i kuvert heller....


    någon som gjort samma?


     


    kram Yohanna o Anders


    Kär och galen
  • Svar på tråden Bröllopsgåva -till bröllopsresan, skriver man det i inbjudningen?
  • fruruden

    ja men frågan var inte om man kunde önska sig pengar eller inte utan om man kan skriva att man vill ha pengar plus lämna kontonummer i inbjudan... och jag skulle inte få en positiv känsla av en sån inbjudan men man är ju olika...

  • Wedding bells

    Jag tycker inte ni ska skriva det i inbjudan. Inte för att det spelar någon roll att det är pengar ni önskar er men man skulle nog inte skriva i inbjudan, välkommen på bröllop vi vill ha en kaffebryggare. På de flesta bröllop jag varit har brudparet önskat sig pengar till en resa men det har kommi fram på andra sätt, på en hemsida eller att vi frågat vad de vill ha.

  • Julibrud2011

    Be den som tar emot anmälan upplysa om kontonummer! Smidigt tyckte ialla fall vi när vi var gäster på bröllop, då det stod att brudparet önskade sig en resa. När man då anmälde sig fick kontonummer.


    Mycket att fundera på, och uppenbarligen tycker folk olika

  • MariaEson

    Vi fick tipset här att önska sig presentkort från tex Ticket. Vi skrev det i informationsbrevet .

  • Vi2alltid

    Jag tror också på att önska presentkort, det kan man gott skriva i inbjudan på ett trevligt sätt, men inget kontonummer!

  • Emblas Mamma

    Inte lätt för alla att önska sig presentkort.


    Vi vet ännu inte vad vilket bolag vi ska resa med, det vet vi inte förrän efter bröllopet, så lagom då!


    Dessutom har vi bara en putteliten resebyro i vår lilla "by" och tio mil till närmaste andra. Tror tredjedelen av våra släktingar som är ganska gamla inte ens har möjlighet att skaffa presentkort på så långt håll.


    Så för vissa är presentkort helt uteslutet:)

  • Vi2alltid

     


    Emblas Mamma skrev 2010-11-02 20:11:08 följande:
    Inte lätt för alla att önska sig presentkort. Vi vet ännu inte vad vilket bolag vi ska resa med, det vet vi inte förrän efter bröllopet, så lagom då! Dessutom har vi bara en putteliten resebyro i vår lilla "by" och tio mil till närmaste andra. Tror tredjedelen av våra släktingar som är ganska gamla inte ens har möjlighet att skaffa presentkort på så långt håll. Så för vissa är presentkort helt uteslutet:)

    önska er pengar då, men inte genom att sätta in pengar utan kontanter... skulle jag tycka

  • Emblas Mamma
    Vi2alltid skrev 2010-11-02 20:19:48 följande:
      önska er pengar då, men inte genom att sätta in pengar utan kontanter... skulle jag tycka
    nej det har jag heller aldrig tyck.

    min personliga åsikt är att det är mycket finare att få ett kuvert med pengar. skulle aldrig vilja lägga ut ett konto. känns väldigt opersonligt.


    Tänker skaffa ett kassaskåp till bröllopsdagen att förvara pengar i.

  • AHB

    Jag var på ett bröllop där brudparet i sin inbjudan hade skrivit:

    Vi önskar oss inga presenter, men om ni ändå vill ge oss något så är ett bidrag till vår bröllopsresa välkommet.

    Vi kommer nog att använda den formuleringen i vår ogjorda inbjudan

  • MariaEson

    Man kan köpa presentkort från ticket.se och få de hemskickade. Om du tex planerar att resa till thailand så bokar du ändå fritidsresor via ticket.se. Ring och prata med dem för olika lösningar. Jag var i kontakt med dem senast idag. Vi ska till Thailand.
    Eftersom det blir svårt att boka resan innan bröllopet så kommer vi förmodligen ta en sista minuten via ticket efter brölloppet. Lycka till.

  • eigollet

    Vi körde på enkelt och praktiskt med kontonummer i inbjudan. Vi skämdes inte för det. Vissa valde att ge kort med kontanter, det var lika välkommet!

  • MariaEson

    För och nackdelar.
    Presentkort: Gästerna vet att pengarna är öronmärkta till er bröllopsresa. Nackdel: Pengarna är låsta hos resebyrån och du blir tvungen att boka alla hotellnätter via dem.
    Kontanter: Du kan boka hos vem du vill och hur du vill. Kräver lite mer jobb dock.
    Sist av allt.....Det är ert bröllop och ni får önska er vad ni vill.

  • MrsT2011

    Jag var på ett bröllop där detta problem löste sig ganska smidigt:

    Brudparet skrev inte i inbjudan att de ville ha pengar till resan utan skrev bara "för info om bröllopspresent kontakta toastmaster XX".

    Toastmastern fixade då en lösning som innebar att gästerna på bröllopsdagen hade med sig ett så kallat "gåvobrev" där namn på givaren samt valt belopp framgick. Antar att gåvobreven var kopplade till ett nystartat konto som brudparet fick tillgång till efter bröllopet.

    Detaljerna kring hur detta praktiskt gick till har jag ingen aning om tyvärr, kolla med er bank om de känner till något sådant!

    (Vi gav brudparet en tavla, köpte den på en resa långt innan vi fick inbjudan.)

  • Julibrud2011
    MrsT2011 skrev 2010-11-03 16:50:56 följande:
    Jag var på ett bröllop där detta problem löste sig ganska smidigt:Brudparet skrev inte i inbjudan att de ville ha pengar till resan utan skrev bara "för info om bröllopspresent kontakta toastmaster XX".Toastmastern fixade då en lösning som innebar att gästerna på bröllopsdagen hade med sig ett så kallat "gåvobrev" där namn på givaren samt valt belopp framgick. Antar att gåvobreven var kopplade till ett nystartat konto som brudparet fick tillgång till efter bröllopet.Detaljerna kring hur detta praktiskt gick till har jag ingen aning om tyvärr, kolla med er bank om de känner till något sådant! (Vi gav brudparet en tavla, köpte den på en resa långt innan vi fick inbjudan.)
    Det var ju bra! Men på ett sätt kanske gästerna känner sig tvingade att ge större belopp än de eg. önskat... Fy så svårt det ska vara!?
  • Sammet

    bra idé tycker jag att inte skriva i inbjudan, endast kort "för mer info kontakta toastmatern"....


    Annars bättre att hänvisa till bröllopssida och skriva mer där. 


    Jag tänkte skriva om att få till bröllopsresa genom en dikt på den skapade bröllopssidan, vilket underlättar att låta alltför tråkig. Sen tänkte jag fixa en rolig låda med tema "resa" där kuverten kan läggas i och på samma bord får de som har presenter lägga dessa där också


    Sen tror jag folk förstår sånt  att man vill övergå från matrialism till upplevelser istället.


     

  • Matilda Bäcker

    Har inget att tillföra till diskussionen som sådan, då jag har lite samma tankar/problem. Vill egentligen bara tacka för alla bra tips och idéer i denna tråd

Svar på tråden Bröllopsgåva -till bröllopsresan, skriver man det i inbjudningen?