Öppna eller inte öppna är frågan
Hej,
Det finns säkert fler än vi som har önskat oss ett bidrag till bröllopresan. Vi undrar nu hur ni har gjort/tänker att göra med öppningen av detta. Motivera gärna ditt svar.
Hej,
Det finns säkert fler än vi som har önskat oss ett bidrag till bröllopresan. Vi undrar nu hur ni har gjort/tänker att göra med öppningen av detta. Motivera gärna ditt svar.
MEN.. är det bara närmsta familjen och ett tiotal gäster så kan man ju för alldel öppna paketen, då tar det ju inte så lång tid.
att öppna ett paket tar ett par minuter - sen ska man öppna fint, studera paketet och gärna läsa upp kortet med. Anta att det i alla fall tar 2-3 minuter. och multiplicera det med antalet gäster. Låt oss säga att man har 100 gäster. Hur kul blir det då? ;) 200-300 minuter..
haha inte kul alls :D
haha.. men ändå känns det ju lite mer personligt och fint att lämna över ett kuvert med egen skriven text :) Så tänker jag.. men jag vet inte hur vi ska göra..
vi får tala om det, sambon och jag , så får vi se vad vi kommer fram till!
Men bröllopskonto, kan du inte berätta lite hur det fungerar ?
JAg vet egentligen inget om det gamla hederliga viset heller.. :P
Emblas mamma - hehe, jo de flesta idag är så "inne" i internetsamhället att man inte tänker på det faktiskt finns en vanlig gammal hederlig bank även bakom internetbetalningarna, man behöver bara inte gå in på bankkontoret!
Jo, bröllopskontot tänker jag så här (så ska iaf vi göra);
Det blir två konton för vårt bröllop - ett för "våra" pengar som är strikt förknippat med vår budget vi har lagt upp och vår sparplan. Det andra är ett gåvokonto (som oxå är ett helt vanligt konto) som gästerna kan sätta in sin gåva på (om de vill) innan, i samband med eller efter bröllopet. Jag håller med att det har sin charm med ett vackert kuvert som lämnas över vid bröllopet men samtidigt tror jag folk har förståelse för att det underlättar pengahanteringen och säkerheten om pengarna sätts in på ett konto direkt. Bröllopsgåvokontots nummer står i informationen vi skickar med i inbjudan och gästen kan gå in på vilket bankkontor som helst och säga att jag vill sätta in så och så mkt på det här kontot och uppge sitt namn som skrivs som meddelande till oss. Eller göra samma sak på internet förstås!
Vi har medvetet valt en annan bank än den vi annars har för att unvika att man "lånar" av bröllopspengarna osv. Vi kan vara lite slarviga annars och är inga höjdare på att spara. Vi gick alltså in på en bank, sa att vi ville ha ett konto utan kort och utan internettjänst kopplat till det. Då får man dessutom högre sparränta. Vi kan alltså sätta över pengar varje månad från vår vanliga internetbank (i annan bank) men inte föra tillbaka pengarna på nätet. Vi kopplade även kontot till oss båda och har bara 4 uttag per år och de uttagen måste ske på bankkontoret och av oss båda! Vi har alltså gjort det väldigt svårt för oss att "råka" använda pengarna på annat.
Likaså med gåvokontot (som förstås är tomt fram till själva bröllopet), allt för att vi ska kunna särskilja pengarna och få bättre ordning.
Men även om bara hälften av era gäster sätter in pengar på ett konto veckan innan bröllopet har ni ju ändå bara hälften så mkt pengar att hantera PÅ själva bröllopet. Och det är väl bra om ni har en klåfingrig gäst ibland hermelinerna?
Och om jag var gäst på bröllop med samma uppläggning skulle jag definitivt betala innan så slipper jag som gäst risk att glömma kuvertet, besvär att få tag på "fina" släta sedlar samtidigt som jag ändå skulle ha med ett fint kort/kuvert med handskriven grattishälsning i.
Kanon :)
Ska läsa igenom detta en gång till med sambon sen.
klart att det är bättre att ha alternativ med:)
Men med tanke på inbjudningen, jag har funderat på hur man ska skriva,
jag är med om att man skriver att vi gärna vill ha ett bidrag till bröllopsresan men hur gör jag med kontonr och sånt?
Känns ju inte så fint att skriva det på själva inbjudningen, men det kanske man gör? Eller tänker du ha ett litet till kort där det står utförlig information?
Känns som om det blir för mycket information på inbjudningen annars :)
Spännadne att veta hur ni ska göra! Man vill ju alltid göra det som passar en bäst..
Håller med, tycker inte heller det är "fint" att skriva kontonumret på den officiella inbjudan. Vi ska göra så att den "riktiga" inbjudan är väldigt formell och uppstyltad. Allra längst ner (efter klädkoden), med mindre bokstäver skriver vi typ "Vi önskar oss inga presenter men är väldigt tacksamma för ett bidrag till vårt drömbröllop" (bröllopsresan i ert fall). Sen skriver vi inget mer om det i inbjudan.
Ihop med inbjudan skickar vi med ett informationsblad (tex 2 A4 vikta på mitten och ihopnitade) där vi skriver om övernattningsmöjlighet (vi vill tex att våra gäster ska övernatta på feststället om de kan), vägbeskrivning, webadressen till vår bröllopshemsida (med ytterligare info och kusiosa) och lite annat smått och gott. I det bladet tänkte jag skriva nåt i stil vad jag sa innan - att de, om de kan och har möjlighet, med fördel kan sätta in en eventuell bröllopsgåva på ett för ändåmålet öppnat gåvokonto nr xxxx-xxxxxx men att det naturligtvis går lika bra att lämna det vid bröllopsdagen.
Det kan såklart vara bra med ett extrapapper där man kan skriva ner lite praktiska saker också!
Vi kommer nog ta efter er lite, så tusen tack!:)
Vi tänker nog ha presentöppning under en frukost tillsammans med de gäster som väljer att stanna till dagen därpå så blir det ett förhoppningsvis mysigt på det hela :)
Har funderat på att ha paketöppning hemma dagen efter. Så tänkte jag steget längre. Blir man stressad av att ha en tid att passa för att det kommer gäster. Vi kanske vill ligga i sängen halva dagen? ;)
Ärligt, skulle du själv vilja sitta och titta på medan brudparet öppnar alla presenter från minst 50 pers och dessutom skall kommentera dem...tar aslång tid, har varit på ett sådant bröllop och som gäst var det minst sagt ostimulerande att sitta där i nästan 2 h och bara titta på detta spektakel.
Jag tycker själv det är oerhört tråkigt med presentöppning, så vi ska inte ha det. Speciellt inte som vi har önskat oss presentkort från 3 olika affärer. Då vill vi hellre få ta det i lugn och ro hemma...
Vi kommer önska oss gåva till bröllopsresan, men familjen vill köpa riktiga grejor som de utrycker sig, så vi har önskat av familjen: En gårdsskylt. Så vi kommer ha "paket" öppning dagen efter med de gäster som vill och familjen. Har varit på bröllop med paket öppning och det var bara kul för brudparet och festen höll på att dö ut!