• MabCar

Öppna eller inte öppna är frågan

Hej,

Det finns säkert fler än vi som har önskat oss ett bidrag till bröllopresan. Vi undrar nu hur ni har gjort/tänker att göra med öppningen av detta. Motivera gärna ditt svar.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Öppna eller inte öppna är frågan
  • mattiasFästmö
    Emblas Mamma skrev 2010-10-16 11:54:59 följande:
    jo, det fattar ju jag med att man inte ska hålla på och ropa upp vem som gav vad, MEN, hur gör man? bankgiro? Pengar i kuvert? Tänker på att det finns väldigt gamla släktingar som inte alls vet hur man gör med internet, men är det verkligen försvarligt att låta massa tusenlappar ligga framme på en fest? vad tycker ni om detta? JAg är riktigt oroad över hur vi ska göra faktiskt.. Min sambo blev bestulen av 3000 kr en gång av en av sina närmsta vänner, ännu vet vi inte vem, men det fanns 4 st att välja mellan. Känns ganska jobbigt och man vill ju inte låta pengar ligga framme.   Så, hur ska ni göra!? kassaskåp?
    Kanske ha någon spargris-aktigt? Det syns ju om någon knatar iväg med den så att säga, plus att det nog inte är lika frestande som om det ligger sedlar bara. Då vet man dick inte hur mycket vem har gett iof, men det kanske inte spelar någon roll?
  • Emblas Mamma
    mattiasFästmö skrev 2010-10-16 11:57:32 följande:
    Kanske ha någon spargris-aktigt? Det syns ju om någon knatar iväg med den så att säga, plus att det nog inte är lika frestande som om det ligger sedlar bara. Då vet man dick inte hur mycket vem har gett iof, men det kanske inte spelar någon roll?

mattiasFästmö skrev 2010-10-16 11:57:32 följande:
    Västvind skrev 2010-10-16 11:57:23 följande:
    Kanske som en kista eller liknande med brevinkast och lås på?
    tack för tips!

Självklart ska det bli ngt med lås på då jag tyvärr inte litar på folk.

Man kan ju inte ha tiotusentals kronor liggandes på ett bord öppet för vem som helst att snatta:)

Kanske kan fixa ett litet minikassaskåp lånat av någon.. känns tryggare att förvara pengarna inuti lås och bom av ngt slag :)

• mattiasFästmö
    Emblas Mamma skrev 2010-10-16 12:01:38 följande:
    tack för tips! Självklart ska det bli ngt med lås på då jag tyvärr inte litar på folk. Man kan ju inte ha tiotusentals kronor liggandes på ett bord öppet för vem som helst att snatta:) Kanske kan fixa ett litet minikassaskåp lånat av någon.. känns tryggare att förvara pengarna inuti lås och bom av ngt slag :)
    Fick just en rolig idé, ni vet en sån stor postlåda som står upp? Med lås på? så stoppar man in posten längst upp och så trillar dom ned, och så måste man låsa upp för att komma åt posten? En sån vore ju kul! Plus att då kan ju folk lägga i hela kuvert och man kan ha koll på vad som kom från vem, plus att det ser lite skojjigare ut än ett kassaskåp kanske? dom kan väl inte vara så dyra?
  • Västvind
    Emblas Mamma skrev 2010-10-16 12:01:38 följande:
    tack för tips! Självklart ska det bli ngt med lås på då jag tyvärr inte litar på folk. Man kan ju inte ha tiotusentals kronor liggandes på ett bord öppet för vem som helst att snatta:) Kanske kan fixa ett litet minikassaskåp lånat av någon.. känns tryggare att förvara pengarna inuti lås och bom av ngt slag :)
    Köp en låsbar brevlåda och sätt fast den mot något och skriv "post till brudparet"
  • 1700tal

Emblas mamma; vi planerar så här. I informationen som gästerna får i samband med inbjudan skriver vi att vi inte önskar presenter men gärna ett bidrag till drömbröllopet. Sen tillägger vi att de gärna får sätta in gåvan på ett särskilt bröllopsgåvokonto som vi skapar särkilt samt komma ihåg att skriva sitt namn. Det klarar de flesta, även äldre människor betalar ju sina räkningar. Vill man inte detta går det självklar bra med ett kuvert på bröllopsdagen. Jag tror många av våra gäster väljer att ge gåvan på själva dagen ihop med ett fint kort och vackert kuvert i alla fall. Vi kommer utse en av våra föräldrar att ta emot och ansvara för kuverten och låsa i dem på sitt övernattningsrum under festens gång så inga pengar eller kuvert ligger framme alls.

• Emblas Mamma
    Västvind skrev 2010-10-16 12:05:07 följande:
    Köp en låsbar brevlåda och sätt fast den mot något och skriv "post till brudparet"
    jättesmart!

det kan man såklart göra:D

för jag känner ändå att det är finare att ge lösa pengar, vet inte varför, men känns underligt att säga "sätt in på vårt bankkonto" .

tycker det är personligare att få i ett litet brev :)

• Emblas Mamma
    1700tal skrev 2010-10-16 12:06:42 följande:
    Emblas mamma; vi planerar så här. I informationen som gästerna får i samband med inbjudan skriver vi att vi inte önskar presenter men gärna ett bidrag till drömbröllopet. Sen tillägger vi att de gärna får sätta in gåvan på ett särskilt bröllopsgåvokonto som vi skapar särkilt samt komma ihåg att skriva sitt namn. Det klarar de flesta, även äldre människor betalar ju sina räkningar. Vill man inte detta går det självklar bra med ett kuvert på bröllopsdagen. Jag tror många av våra gäster väljer att ge gåvan på själva dagen ihop med ett fint kort och vackert kuvert i alla fall. Vi kommer utse en av våra föräldrar att ta emot och ansvara för kuverten och låsa i dem på sitt övernattningsrum under festens gång så inga pengar eller kuvert ligger framme alls.
    fast inte ens min svärmor betalar räkningar på internet.

Ingen av mina äldre släktingar gör det utan betalar på gammalt vis:)

Helt ärligt.. internet är uteslutet för halva släkten nästan :P hehe

• prinsessanogrodan

Jag skulle aldrig få för mig att öppna eventuella presenter på festen. Var på ett bröllop för ett par nära vänner till oss med 50-60 gäster...och fy så tråkigt det vara att sitta och vänta! "Oh titta nu fick dom ett presentkort från kusin Kalle..." Jättekul? Näe verkligen inte! Hela festen stannade upp och efter presentöppningen var det ingen som var på festhumör längre. Folk började skruva på sig " Näe det är väl dags att börja dra sig hemåt...." Och toastmastern försökte nog få igång det och det drogs på musik och brudparet dansade sin dans...men sen var det stopp. Toastmastern försökte få folk att dansa men alla hade tappat feststämningen. Alla åkte hem. Visst det kanske inte bara var för presentöppningen men...den satte sista spiken i kistan. Om gästerna är den nyfikna sorten som vill veta precis exakt hur glada brudparet blir av just deras present eller om båda har familj/släkt där "alla" brukar ha presentöppning så kan man kanske ha en liten fika eller brunch dagen efter?

• Emblas Mamma
    prinsessanogrodan skrev 2010-10-16 13:02:37 följande:
    Jag skulle aldrig få för mig att öppna eventuella presenter på festen. Var på ett bröllop för ett par nära vänner till oss med 50-60 gäster...och fy så tråkigt det vara att sitta och vänta! "Oh titta nu fick dom ett presentkort från kusin Kalle..." Jättekul? Näe verkligen inte! Hela festen stannade upp och efter presentöppningen var det ingen som var på festhumör längre. Folk började skruva på sig " Näe det är väl dags att börja dra sig hemåt...." Och toastmastern försökte nog få igång det och det drogs på musik och brudparet dansade sin dans...men sen var det stopp. Toastmastern försökte få folk att dansa men alla hade tappat feststämningen. Alla åkte hem. Visst det kanske inte bara var för presentöppningen men...den satte sista spiken i kistan. Om gästerna är den nyfikna sorten som vill veta precis exakt hur glada brudparet blir av just deras present eller om båda har familj/släkt där "alla" brukar ha presentöppning så kan man kanske ha en liten fika eller brunch dagen efter?
    håller med dig lite faktiskt..

skulle heller inte vilja hålla på och öppna ca 100 paket inför alla gäster som inte är intresserade mer än den minuten deras paket kommer på tur.

jag hade med tyckt det var ritkigt trist som gäst och jag tror absolut jag hade sprungit ut och rökt eller något annat under tiden istället för att sitta i timmar och se på när brudparet öppnar paket ;)

nej... då är det bättre att anordna en liten paketöppning dagen efter och att man typ bjuder på frkost till dom som vill komma.

Då är valet fritt..

• 1700tal

Men Emblas mamma - varför skulle de betala över just internet? När man betalar sina räkningar på "gammalt hederligt vis" ska ju de pengarna till ett konto de oxå, eller hur? Det är ju bara att gå in på vilken bank som helst, behövs inget internet för det.

Svar på tråden Öppna eller inte öppna är frågan