• Verus

    Någon mer som varit tillsammans +10 år, skaffat sin barn osv och funderar på bröllop på lite "äldre dar"?

    Vi är inne på vårt elfte år och vi (nåja framförallt jag) har lite funderingar på att gifta oss.
    Känns ju dock lite märkligt kanske att göra det NU? När man redan delat så många år, skaffat tre barn, hunnit äga (och sälja!) hus och inte precis är "nykär" något mer..
    Jag har alltid saknat att vi inte är gifta, men han har inte varit så intresserad av äktenskap.. Nu verkar det dock lättat lite och vi har pratat om det..

    Men hur, när, var..?  Vill inte ha något jättestort och flådigt men ändå ett BRÖLLOP och inte bara rymma iväg en eftermiddag och genomföra det (som det känns nu..) När man redan har ett liv och barn ihop så känns det också lite svårt att hinna genomföra allt med planering osv..

    Finns det fler här som inte är 21, nykära och barnlösa? Hur tänker ni?

  • Svar på tråden Någon mer som varit tillsammans +10 år, skaffat sin barn osv och funderar på bröllop på lite "äldre dar"?
  • Junibrud2011

    Jag anmäler mej!


    Vi är 36 och 34år. Planerar för bröllop i juni 2011 då har vi varit tillsammans i 15 år, förlovade i 13 år, två barn <3, hus, ja hela kittet utom hund ;) Vårt bröllop blir kyrkligt med ca 130 gäster.

  • Verus

     


    Javah skrev 2010-10-14 10:58:23 följande:
    Vi gifte oss på vår 10åriga förlovningsdag, hade varit tillsammans i 11år och har 2barn tillsammans. Vi gifte oss i stadshuset med släkten närvarade och hade sedan fest med släkt+vänner. Enkelt, inte speciellt svårplanerat eller dyrt. Det var kul att "ha något sparat" och det var fantastiskt, pirrigt och fyllt av kärlek trots våra år tillsammans.

    Låter jättehärligt! Det kanske kan bli en liten nystart, ett litet pirr, att gifta sig efter så länge. Det är ju om inte annat roligt att få en härlig dag tillsammans att sedan minnas! Och jag tycker de juridiska fördelarna och "statusen" med att vara gift känns viktiga för mig.

  • Verus

     


    Junibrud2011 skrev 2010-10-14 12:18:28 följande:
    Jag anmäler mej! Vi är 36 och 34år. Planerar för bröllop i juni 2011 då har vi varit tillsammans i 15 år, förlovade i 13 år, två barn <3, hus, ja hela kittet utom hund ;) Vårt bröllop blir kyrkligt med ca 130 gäster.

    åh, grattis! Är det ett gemensamt beslut eller friade din man?

    Känns spännande nu, jag vill verkligen planera för bröllop hihi, men får hålla mig till tåls. Vet inte om jag ska planera något innan vi fått ihop pengarna, men å andra sidan om man sätter datum tex om ett år så har man ju ett år på sig att spara

    (Vi ska inte ha några 130 gäster som du nog gissat )

  • Verus

     


    MissNina skrev 2010-10-14 09:38:28 följande:
    jag är 22år gammal. jag har varit tillsammans med min sambo i 7 år och vi har två barn  och har köpt hus och vi ska gifta oss i juli 2011. jag kände som du att det är lite lustigt att gifta sig NU efter alla år och allt. men jag känner att jag vill "tillhöra" någon. jag vill kalla mig själv för fru... det är lite lyxit känner jag plus att jag fortfarande känner mig nykär och älskar min Bm massor.

    åh vad ung du är och hunnit med såpass mycket
    Känner också det, jag vill vara någons FRU

  • Loppansson

    inte för att jag personligen har det "så", men måste bara berätta att min bror gifte sig med sin kärlek efter att de varit ihop i 20 år, de hade 2 barn hus och allt man nu kan ha efter 20 år ihop. DET bröllopet var så otroligt fint, det var så mycket känslor med, och det bara för att alla kände samma sak, ÄNTLIGEN! och att alla gästerna kände ju dessa två väldigt väl eftersom de varit "de" så länge... ville bara berätta det.

  • mmaddee

    ja jag o min man har snart varit i hop i ca 20 år och vi har 4 barn 16 14 12 10 år gammla

    vi skall slå på stort

  • Junibrud2011
    Verus skrev 2010-10-14 12:21:21 följande:
      åh, grattis! Är det ett gemensamt beslut eller friade din man?
    Han friade =) Fast vi hade pratat om det en tid, trodde bara inte att han skulle få tummen ur och det hade jag väl fått nöja mej med för jag hade tala om för honom att JAG tänker inte fria utan då får det va ;)

     


    Är superlycklig nu!! :)

  • yvis

    Vi är 35 och 38 år. Vi har varit tillsammans i snart 17 år, förlovade i 14 år och vi har 2 barn som är 8 och 4 år. Så nu tyckte vi att det var hög tid att gifta oss. Vi har pratat om det fram och tillbaka några år. Men nu bestämde vi oss äntligen. Så det blir på nyårsafton då det var 17 år sedan vi träffades

  • Lucky Heart

    Tror att vi passar in här också

    Jag är 32 och han 38. Vi har varit tillsammans i drygt 11 år och snart förlovade i 9 år.
    Vi har två underbara barn tillsammans. En kille på 5½ och en tjej på 3½.

    Vi kommer att gifta oss den 30 juli 2011 i Bjuröklubbs kapell som ligger ute vid havet.
    Det blir inget stort bröllop ca 30 pers.

    Är sååå kul att planera och jag längtar så mycket tills jag bli fru

  • Höstdröm2010

    Tidne går fort.. jag är 28-han 37 och vi har precis fått vårt tredje barn. Vi blev tillsammans för 10 år sedan och ska gifta oss nästa år. Jag vill ha det stort-han litet så vi har en del att diskutera. Men huvudsaken är trots allt att vi blir gifta =)

  • 2010 2010

    Hej !


     


    Kankse blir utbuad här för att jag inte riktigt uppfyller 10 års- gränsen..men jag känner igen mig i er situation ändå. Jag och min älskling har varit tillsmammans i 7 1/2 år och har 3 barn; 6, 3 0ch 1,5 år gamla. Vi har nu bestämt oss för att gifta oss den 11 juni 2011, 2 månader efter vår 8 årsdag (samma år som vår äldsta dotter fyller 7 år)
    Vi har knappt levt tillsammans utan barn eftersom vi fick barn så fort, vi är 28  resp 29 år så vi var rätt unga då med.
    Kärleken är ju av en annan art nu, kanske inte som nykär men den är djupare och den har varit med om mycket prövningar och ändå hållt sig stark.
    Det blev inget tradiotionellt friande, det kändes lite töntigt, vi visste ju ändå att det var så självklart att vi skulle gifta oss, men bara inväntat rätt tillfälle. Vi bestämde tillsammans att nu vill vi inte vänta mer för nu vill vi bli man och fru också.
    Vi ska ha ett lagom stort bröllop, många kallar nog det litet, ca 30 personer. I ett kapell med solist, häst och vagn och fest och middag på en restaurang. Brudnäbbar i form av våra 3 underbara döttrar. Vi bjuder de närmaste, som vi faktiskt umgås med och då blir det främst vänner och familjen och så några få släktingar. Vi vill ha en avslappnad fest och tillställning där vi känner att vi faktiskt har en relation till gästen, att umgänget blir naturligt och avslappnat.  Och inte (som med vissa släktingar) mest kantat med artighetsfraser och lite stelt. Brudklänningen blir faktiskt rätt exklusiv fast jag inte tänkt det från början med släp och så. Kan ju säga att det ändras med resans gång.

    Ja planeringen är svår att hinna med, man får fokusera på sådana grejjer som man känner är viktigt för en själv. Tex teman och färger och dukningar och detaljer är något jag skippar faktiskt, låter restaurangen duka och göra fint. Känner att för mig spelar det liksom inte så stor roll, däremot att hitta kläder till oss, ringar, musiken och själva festen lägger jag min tid på lite mer.
    Vi har hittat ett ställe att prova ut kläderna på som är väldigt trevliga och tom sagt att de tar hand om barnen när vi provar ut kläder till mannen. Och vi har äntligen fått lite barnvakt så att vi kan gå och kolla på ringar.
    Kanske inte blir ljuvligt perfekt med allt matchande från servetter till stolsklädslar och blomfärger och placeringskort men det blir iaf vi på vårt sätt tillsammans med våra närmaste och förhoppningsvist en riktigt rolig dag där sådant spelar mindre roll.

  • sjuttiosexa

    Jag anmäler mig oxå, jag är 34(35 i februari) min sambo är 37 (38 i maj) vi har 11 år bakom oss & 2 gemensamma barn+ 1 bonus(mitt sen tidigare)

    Min sambo friade när vi var på weekend semester i stockholm en sommar för ca 5-6år sen, sen blev det inget mer.
    Jag hade hellre velat ha en enkel cermoni med präst & bara vi o barna men min göbbe vill ha ett större kyrkbröllop så vi jämkade & bjöd enbart våra familjer till vigselakten o middag efteråt. Vi håller det hemligt men skulle nån av våra vänner få reda på det är kyrkan öppen för alla!!
    Det blir nyårsafton 31/12-2010 så nedräkningen har börjat o jag är jätte nervig för det här! Men som vanligt löser det sig nog till det bästa ändå utan att jag har kontrollen överallt.

  • yvis

    sjuttiosexa skrev 2010-11-18 11:24:20 följande:


    Jag anmäler mig oxå, jag är 34(35 i februari) min sambo är 37 (38 i maj) vi har 11 år bakom oss & 2 gemensamma barn+ 1 bonus(mitt sen tidigare)Min sambo friade när vi var på weekend semester i stockholm en sommar för ca 5-6år sen, sen blev det inget mer.Jag hade hellre velat ha en enkel cermoni med präst & bara vi o barna men min göbbe vill ha ett större kyrkbröllop så vi jämkade & bjöd enbart våra familjer till vigselakten o middag efteråt. Vi håller det hemligt men skulle nån av våra vänner få reda på det är kyrkan öppen för alla!! Det blir nyårsafton 31/12-2010 så nedräkningen har börjat o jag är jätte nervig för det här! Men som vanligt löser det sig nog till det bästa ändå utan att jag har kontrollen överallt.

    Då gifter vi oss samma dag

  • Julibrud2011

    Absolut! Efter 13 år och 2 barn och hus är det dags!

  • Precious Love

    Det kommer att bli så för oss också. Vi kommer att gifta oss efter 9 år tillsammans då vi är 27 och 29 år gamla. Under dessa år vi haft tillsammans har vi hunnit med att flytta över 100 mil "hemifrån", skaffa hund, köpa hus, förlova oss och skaffa två barn.


    Nykär kan man ju inte påstå att man är. Men nu vet man å andra sidan exakt vad det är man får. ;)


  • tonårsmorsa

    Vi har varit tillsammans i 25 år och har 2 barn tillsammans (16 och 17 år). Vi planerade för bröllop för några år sedan men ställde in av olika skäl (ekonomi, planering etc). Därefter drabbades vi av saker som inneburit mycket slit, ångest och tårar. Men allt detta har också gjort oss starkare tillsammans. Nu vill jag mer än någonsin visa min sambo hur mycket jag älskar honom och hur mycket han betyder för mig. Men jag vet ännu inte om vi orkar med någon omfattande planering, så kanske får det bli en liten fin ceremoni bara han, jag och våra underbara ungar. Bättre sent än aldrig.

Svar på tråden Någon mer som varit tillsammans +10 år, skaffat sin barn osv och funderar på bröllop på lite "äldre dar"?