• Verus

    Någon mer som varit tillsammans +10 år, skaffat sin barn osv och funderar på bröllop på lite "äldre dar"?

    Vi är inne på vårt elfte år och vi (nåja framförallt jag) har lite funderingar på att gifta oss.
    Känns ju dock lite märkligt kanske att göra det NU? När man redan delat så många år, skaffat tre barn, hunnit äga (och sälja!) hus och inte precis är "nykär" något mer..
    Jag har alltid saknat att vi inte är gifta, men han har inte varit så intresserad av äktenskap.. Nu verkar det dock lättat lite och vi har pratat om det..

    Men hur, när, var..?  Vill inte ha något jättestort och flådigt men ändå ett BRÖLLOP och inte bara rymma iväg en eftermiddag och genomföra det (som det känns nu..) När man redan har ett liv och barn ihop så känns det också lite svårt att hinna genomföra allt med planering osv..

    Finns det fler här som inte är 21, nykära och barnlösa? Hur tänker ni?

  • Svar på tråden Någon mer som varit tillsammans +10 år, skaffat sin barn osv och funderar på bröllop på lite "äldre dar"?
  • Verus

    Vad härligt att läsa era svar! Jag är 28 och sambon 31, vi har tre barn som är 6, 3 och 2 år gamla.

    Vi har varken datum eller kapital för bröllop ännu men när jag kikat här så verkar det som att man kanske borde bestämma något om det nånsin ska bli av

  • Verus

     


    Trä skrev 2010-10-13 22:26:29 följande:
    Vi har också hållit ihop i 11 år, ägt (och sålt!) hus, och fått barn vi har talat om giftermål med varierande grad av intensitet av och till. Ett problem har varit ekonomin, detta har nu löst sig (utan att min sambo vet det än). Ett annat lite speciellt problem är att vi, i synnerhet jag, har ytterst få gäster att bjuda. Men jag planerar ett frieri, se tråd! Vi vill heller inte bara rymma - heltrist ju!

    Låter lite som för oss. Den ekonomiska biten inte löst dock (hade sparat lite i 1.5 år men fick tyvärr tömma bröllopskontot i veckan ).
    Jag har inte så många att bjuda och trots alla år tillsammans så är jag inte kompis med min sambos vänner så egentligen hade jag helst viljat hålla det ganska enkelt.. Familj, syskon med repsektive och kanske allra närmaste vännerna..

    Har läst lite här på bröllopstorget ikväll och kommit på att det vore ganska smart att hyra församlingshmmet. Gratis och ingen alkohol håller summan nere. Hade gärna haft en fest men man får vara lite realistisk. Vi har ju småbarn och de vi ev bjuder har också det.

    Ja, vi får se om/när och var men det är givande att läsa härinne

  • Verus

     


    passionsblomman skrev 2010-10-13 22:48:42 följande:
    Jag fyller 40 i vinter och vi har levt ihop i 12 år med allt vad det inneburit. För oss har det kommit ekonomiska aspekter ivägen hela tiden. Föräldraledigheter, arbetslöshet, sjukskrivning, husköp, trasiga bilar osv. Alltid är det nå´t liksom.Och i vårt fall är det sambon som tycker att "ska det vara så ska det väl vara lite ordentligt"-alltså krävs det lite pengar.Men det som kostat mest sista tiden är att vi kämpar för att få ett till barn. (vi har ett som är snart 10 år) Privata försök men inseminationer, IVF (provrörsbefruktning) och behandlingar har svalt alla pengar vi annars kunde ställt till med bröllop för.Men det vore jättekul med bröllop! Jag hade aldrig tänkt att "bara" vara sambo, men plötsligt har det gått massor av år.....och kilon. Helt fåfängt måste jag erkänna att, förutom pengar, så kräver jag ett lite smalare själv innan jag klär mig till brud. Jag har inte känt igen mig i min kropp på åratal och jag vill inte göra hela den där grejen och stå och vara grinfärdig av missnöje, utan grina ska jag göra av glädje. Så en bit bort till är det nog. Särskilt eftersom jag hoppas att snart lyckas i våra barnförsök nu.*Babbal babbla*Summma sumarum: du är inte ensam om att inte ha slagit till än.

    Härligt att läsa ditt inlägg
    Lycka till med att bli gravid!
    Ja, här är det också en kropp som behöver svarvas till inför ett ev bröllop.  Och ekonomin.. Samma här.. trasiga bilar, husköp, studier, föräldraledigheter, arbetslöshet. Alltid hål att fylla med småbarn så är det.

  • Verus

     


    1700tal skrev 2010-10-14 09:56:13 följande:
    Ett tips för er med begränsad ekonomi är att avsäga er presenter och istället önska ett bidrag till bröllopet. Skriv i inbjudan att eventuellt bidrag gärna sätts in i förväg på ert "bröllopskonto" istället för ges i kuvert efter bröllopet så har ni en indikation på hur mkt krut ni kan lägga på mat när det närmar sig.

    nja, jag är inte så inne på att göra så.. av flera skäl. Skulle kännas som att hålla bröllop innan man har råd. Däremot hade jag absolut inte tackat nej om t ex svärmor eller någon hade viljat bidra med en summa men det lär inte ske

    Lyckas vi inte få ihop till bröllop så kanske det blir att gifta sig i smyg ändå eftersom jag helst inte vill vänta i massor av år till. Vi förlovade oss 2003 och här kommer det behövas både nya förlovningsringar och vigselring

  • Verus

     


    Trä skrev 2010-10-13 23:02:51 följande:
    En stor fördel med att ha få gäster är ju ekonomin... lokalen blir inte så kinkig, och maten, och spriten...  Annars blev jag inspirerad av någon tråd här där någon helt enkelt grillade korv och hamburgare i trädgården. Det passar inte alla, men jag börjar tro att det nog skulle kunna tänkas passa oss maten blir förbaskat dyr eller knepig om man är några stycken om man inte tänker i nya banor.

    Trädgårdsfest låter absolut toppen. Vi har dock ingen trädgård och där var vi bor är vädret inte det roligaste ens på somrarna (och mycket mygg ) så att planera för att ha fest utomhus är inget alternativ.

    Min sambo har delar av sin familj lite längre söderut i Sverige och det skulle ju vara ett alternativ att gifta sig där. Men kanske lite krångligt? Plus att då skulle inte mina vänner och min familj kunna delta..

  • Verus

     


    Ångermanlandsbruden skrev 2010-10-14 09:39:00 följande:
    Vi gifte oss i september, efter att varit sambos i nio år och fått ett barn ihop. Jag fyllde 40 i våras och min man (!) fyller snart 50, så jag platsar nog i ert gäng.För oss har det nästan alltid varit klart att vi vill gifta oss, även om vi inte känt att det var någon brådska. Vi ville dock vänta tills vår dotter var stor nog att vara med och uppskatta det och dessutom behövde vi så klart pengar. När svärfar sålde lägenheten och flyttade in på hemmet delade han ut pengarna till sina barn och på det viset fick vi råd att ha bröllop. Nu är dessutom dottern sex år så vi kände att det var dags. Jag har aldrig drömt om att själva bröllopet men alltid velat vara gift med den jag tänker dela livet med.Vårt bröllop blev en av de allra roligaste och finaste dagarna jag varit med om hitills. Dels blev det precis som vi ville: lagom "fint" (gifte oss på en hembygdsgård och hade buffé) och lagom stort (40 släktingar och nära vänner)  och dels var det en sådan underbar kick att inse att han fortfarande älskar mig så mycket att han vill bekräfta det på detta vis.Jag hade också nojor om att jag borde vara smalare och snyggare innan jag gifte mig, men insåg plötsligt att det är ju så här jag ser ut (riktigt tjockis) och är, just nu, och det är ju just nu han vill gifta sig med mig! Jag tittar på korten från bröllopet och ser att det är en vacker, älskad (och tjock) kvinna som är överlycklig över att få bli fru! Att gifta sig efter så pass många år var också underbart  för äntligen kunde vi sammanföra våra vänner och släktingar som är spridda från Göteborg till Gällivare och låta dem få träffa varandra. Vi älskar dem ju så mycket och pratar ständigt om dem med varandra så det var så skönt att låta dem få en egen bild och relation. Det blev en himla rolig fest, med underbara människor som verkligen trivdes. Det behövs inte så mycket "lull-lull" runt omkring för ett lyckat bröllop utan det räcker med viktiga människor, god mat och några vinflaskor. Slå till! Gör det till en dag som passar er och era förutsättningar och bara njut!

    Tack för ett inspirerande inlägg! Grattis till äktenskapet! Kul att du har släkt i min hemstad i norr

  • Verus

     


    Mariamilena80 skrev 2010-10-14 09:55:55 följande:
    Japp det finns fler:) Vi har varit tillsammans i 16 år, förlovade i 12 år, 2 barn osv. Inte nykära (längesen:)), men vi har ju en väldigt speciell kärlek:) Känner att ska vi gifta oss så ska ske nu:) Det är ju även en säkerhet för barnen och oss som föräldrar.

    När ska ni gifta er?

  • Verus

     


    Javah skrev 2010-10-14 10:58:23 följande:
    Vi gifte oss på vår 10åriga förlovningsdag, hade varit tillsammans i 11år och har 2barn tillsammans. Vi gifte oss i stadshuset med släkten närvarade och hade sedan fest med släkt+vänner. Enkelt, inte speciellt svårplanerat eller dyrt. Det var kul att "ha något sparat" och det var fantastiskt, pirrigt och fyllt av kärlek trots våra år tillsammans.

    Låter jättehärligt! Det kanske kan bli en liten nystart, ett litet pirr, att gifta sig efter så länge. Det är ju om inte annat roligt att få en härlig dag tillsammans att sedan minnas! Och jag tycker de juridiska fördelarna och "statusen" med att vara gift känns viktiga för mig.

  • Verus

     


    Junibrud2011 skrev 2010-10-14 12:18:28 följande:
    Jag anmäler mej! Vi är 36 och 34år. Planerar för bröllop i juni 2011 då har vi varit tillsammans i 15 år, förlovade i 13 år, två barn <3, hus, ja hela kittet utom hund ;) Vårt bröllop blir kyrkligt med ca 130 gäster.

    åh, grattis! Är det ett gemensamt beslut eller friade din man?

    Känns spännande nu, jag vill verkligen planera för bröllop hihi, men får hålla mig till tåls. Vet inte om jag ska planera något innan vi fått ihop pengarna, men å andra sidan om man sätter datum tex om ett år så har man ju ett år på sig att spara

    (Vi ska inte ha några 130 gäster som du nog gissat )

  • Verus

     


    MissNina skrev 2010-10-14 09:38:28 följande:
    jag är 22år gammal. jag har varit tillsammans med min sambo i 7 år och vi har två barn  och har köpt hus och vi ska gifta oss i juli 2011. jag kände som du att det är lite lustigt att gifta sig NU efter alla år och allt. men jag känner att jag vill "tillhöra" någon. jag vill kalla mig själv för fru... det är lite lyxit känner jag plus att jag fortfarande känner mig nykär och älskar min Bm massor.

    åh vad ung du är och hunnit med såpass mycket
    Känner också det, jag vill vara någons FRU

Svar på tråden Någon mer som varit tillsammans +10 år, skaffat sin barn osv och funderar på bröllop på lite "äldre dar"?