• Sandra86

Är det fult att inte bjuda med partner?

Jag och min blivande man kommer att ha ett bröllop för dom närmaste inom familjen och våra bästa vänner.
    Är det fult att inte bjuda med våra vänners respektive?
    Jag tycker det känns kontisgt att bjuda med dom som vi inte umgås med annars. Eller tänker jag fel?

• Svar på tråden Är det fult att inte bjuda med partner?
  • jompen

Om det handlar om era närmaste vänner så kanske ni ibland träffar även respektive?? Personligen skulle jag bli lite förvånad och ledsen om någon av min sambos närmaste vänner skulle gifta sig och jag inte blev bjuden... Skillnad är väl kanske om det är en kollega som han träffar varje dag och umgås med på jobbet men som jag aldrig träffat... Ta det bara med i beräkningarna och se till att förklara varför så minimeras risken för att de tar illa upp. Somliga kommer nog ta det personligt, men ni får väga för- och nackdelar emot varandra och göra som ni känner blir bäst, det är ju trots allt ER dag!

Lycka till!

• Lyckliga013bruden

För oss var det inget att diskutera, vi bjöd allas respektive vare sig vi visste om att de fanns eller inte. Det var inte alla som tog med sig sina respektivar ska tilläggas.

Under hela planeringen och bröllopet så utgick vi även från att gästerna skulle ha roligt och trivas det var viktigt för oss även om det bidrog till ökade kostnader. Dels genom allas respektivar och dels allergimaten, för mig var det viktigt att allergimaten var minst lika fin som den andra maten. Helt lätt att trolla fram en nöt, ägg, soja, laktos och div frukter fri tårta var det inte, inte billigt heller MEN den uppskattades. Många av gästerna tyckte det var roligt och uppskattade att vi verkligen försökte få alla att trivas och att ingen skulle känna sig ensam och utåekad på något sätt.

Vi hade ingen stor budget men vi ville få ihop det och vi fick ihop det.

Nu får alla göra som dem vill naturligtvis, men man kan ju tänka på hur det ser ut när respektive inte är bjuden men att det bjuds på fri bar t.ex.

• BlackWIngedAngel

Jag tror att problemet här är vad man räknar som etablerade par. Jag tycker också att etablerade par ska bjudas, men även äldre par räknar jag inte som etablerade, om jag uppfattar relationen som ny. 

Optimia: Det stod i din fråga om varför man aldrig träffat sin kompis sambo? Men TS nämnde väl aldrig sambo? Eller missade jag det? För jag läste bara flick/pojkvänner och det kan man ju vara utan att bo ihop.

• ClaraH

BlackWIngedAngel skrev 2010-10-10 20:09:50 följande:
    Jag tror att problemet här är vad man räknar som etablerade par. Jag tycker också att etablerade par ska bjudas, men även äldre par räknar jag inte som etablerade, om jag uppfattar relationen som ny.  Optimia: Det stod i din fråga om varför man aldrig träffat sin kompis sambo? Men TS nämnde väl aldrig sambo? Eller missade jag det? För jag läste bara flick/pojkvänner och det kan man ju vara utan att bo ihop.

TS pratar om respektive. I mina öron låter det som etablerade par. Jag tycker inte heller att man måste bo ihop för att vera ett etablerat par. Man kanske måste bo på två orter pga studier eller jobb t.ex. så har det varit för oss, men vi kände själva att vi var ett etablerat par ändå.

• BlackWIngedAngel
    ClaraH skrev 2010-10-10 20:21:12 följande:
      TS pratar om respektive. I mina öron låter det som etablerade par. Jag tycker inte heller att man måste bo ihop för att vera ett etablerat par. Man kanske måste bo på två orter pga studier eller jobb t.ex. så har det varit för oss, men vi kände själva att vi var ett etablerat par ändå.

Det jag menade var bara att Optimia undrade över varför man inte skulle känna sin kompis sambo och jag menar att TS skrev ju aldrig att det var sambos han/hon syftade på, så det kanske bara är en kompis pojk/flickvän, vilket man kanske aldrig har hunnit träffa helt enkelt. 

• Optimia

BlackWIngedAngel skrev 2010-10-10 20:28:07 följande:
    Det jag menade var bara att Optimia undrade över varför man inte skulle känna sin kompis sambo och jag menar att TS skrev ju aldrig att det var sambos han/hon syftade på, så det kanske bara är en kompis pojk/flickvän, vilket man kanske aldrig har hunnit träffa helt enkelt. 

Nä, förstås behöver man ju inte bo ihop för att ha en seriös relation. Tänkte inte så långt.

Däremot står jag fast vid att jag tycker det är lite märkligt om man aldrig träffat sin kompis seriösa flick- eller pojkvän. Hur nära vänner är man om man aldrig träffat den person som står närmast ens kompis? Ytliga flirtar eller nya relationer, okej, då förstår jag att man inte träffats, men om det är ett etablerat par som varit tillsammans i säg ett år eller mer?

(Nu tänker jag inte på distansförhållanden där den ena bor på andra sidan jordklotet )

• BlackWIngedAngel
    Optimia skrev 2010-10-11 09:38:46 följande:
      Nä, förstås behöver man ju inte bo ihop för att ha en seriös relation. Tänkte inte så långt.Däremot står jag fast vid att jag tycker det är lite märkligt om man aldrig träffat sin kompis seriösa flick- eller pojkvän. Hur nära vänner är man om man aldrig träffat den person som står närmast ens kompis? Ytliga flirtar eller nya relationer, okej, då förstår jag att man inte träffats, men om det är ett etablerat par som varit tillsammans i säg ett år eller mer?(Nu tänker jag inte på distansförhållanden där den ena bor på andra sidan jordklotet )
    För det första så skrev TS och frågade om man måste bjuda folks respektive. Jag uppfattar inte att respektive betyder etablerad partner. Alltså; Partnern som TS inte har träffat kan ju vara en ny relation. Sedan behöver man inte bo på andra sidan jordklotet för att det ska ta ett tag innan man träffar kompisars partner. Man behöver inte träffas två gånger i veckan för att vara nära vänner. ;)
  • ClaraH

Det är tydligen olika hur man uppfattar begreppet respektive. För min del kan det vara den vännen är gift med. Jag kan t.ex. maila en inbjudan till fest där jag t.ex. skriver, välkommen med respektive till oss bla.bla. och då menar jag den man bor ihop med/är gift med osv. Så för mig ar respektive en etablerad partner.

• På rosa moln

Är några ett etablerat par (när man blir det går väl att ha olika åsikter om, men jag menar att om några enbart dejtar så kanske man inte har någon "skyldighet" att bjuda med vännens respektive) så tycker jag att det är självklart att bjuda båda i paret oavsett om man står båda väldigt nära eller inte ens har pratat med den andra personen i fråga.

Självklart kan det kännas skumt att dela sin stora dag med någon som inte betyder någonting för en, men personen gör ju uppenbarligen det för din vän och då tycker i alla fall inte jag att man kan välja ute enbart den en ena av dem. Skulle jag få en inbjudan till ett bröllop och inte min pojkvän var inbjudan så hade jag inte ens funderat på att gå dit (oavsett vem som stod för inbjudan) - men det kan såklart finnas andra som ser annorlunda på det.

• På rosa moln

Oavsett vad ni kommer fram till så ska ni nog prata med personerna i fråga först (och inte låta dem få veta det genom att skicka en inbjudan enbart till dem trots att de vet att ni känner till deras pojk-/flickvän) och förklara läget för att minimera risken att de tar illa upp. Sedan så får ni ju välja om ni hellre ser att dessa personer kanske väljer att stanna hemma eller om ni hellre löser det hela på annat sätt.

• På rosa moln

jenx skrev 2010-10-08 15:54:22 följande:
    Jag förstår att det är svårt att få till det bröllopet man vill ha. Särskilt om man ska göra det på liten budget. Vi försöker åstakomma det samma. Men jag tänker så här: Bröllopsdagen, vigseln och festen är full av symbolhandlingar som är till att fira kärleken. (Rent krasst så skulle man ju bara kunna skriva på ett papper för att få det juridiska klart.) Brudparets kärlek och vilja att leva tillsammans är centrum men det är även ett firande av kärleken som finns och ger kraft i våra liv. Jag skulle tycke att det kändes konstigt att förringa den kärlek som min vän har valt. Deras kärlek är lika viktig som min även om det är jag och min man som får stå i centrum just denna dagen. Plus att jag anser att ett par alltid har sin störst skyldighet mot sin partner. Skulle någon av mina vänner behöva välja mellan att stå vid sin partners sida eller vid min, så hoppas jag och tror att de väljer sin partner även om det är till nackdel för mig.Den min vän har valt in i sitt liv får jag oxå välja in i mitt liv om jag vill ha kvar min vän. Mina vänner har fått välja att tycka om min man och bjuda in honom i sitt liv, de har igentligen inget val. De behöver inte älska honom men de behöver acceptera honom som en del i sitt liv, för han och jag hör ihop. Oj det blev visst lite långt.

Jättebra skrivit tycker jag.

• Granatöga

Jag vet ett par som gifter sig i maj 2011, hon är osams med sin syster o hennes sambo och vill inte ens bjuda dem på sitt bröllop..Hur gör man då?

• cityalven

Min bror och hans fru drog det så långt att de bjöd mig (hans lillasyster) men inte min etablerade pojkvän sedan 1,5år trots att de har träffat honom några gånger...

• Granatöga

En del har det skitjobbigt med familjerelationer eller med vänner o deras respektive. Men jag tror till sist att man får lov att göra som man känner, för inte skulle jag vilja ha personer som jag inte gillar eller ens känner på mitt bröllop.
    Det är ju trots allt min sambos och min stora dag, och det är ju inte gratis heller...
    På vårat bröllop kommer vi bara bjuda de "nära o kära" om man säger så, de som vi inte umgås med annars kommer inte heller bli bjudna på vår stora dag, passar det inte till vardags så behöver man inte komma och snoka/snika bara för att det är fest ;)
    Så tycker jag.
    Vad tycker ni?

• Jejkej

Det är en svår fråga, men i mitt tycke ska man bjuda de man verkligen vill ha där. Dagen går inte att göra om...

Vi själva har ett problem, min sambos bästa vän har en flickvän vi inte alls kommer överräns med...det känns dumt att inte bjuda henne, men som sagt, denna dagen händer EN GÅNG, och den dagen ska bli Perfekt, vi vill ha folk omkring oss som vi älskar och som älskar oss, thats it! ;)

• mattiasFästmö

Jejkej skrev 2010-10-21 13:08:33 följande:
    Det är en svår fråga, men i mitt tycke ska man bjuda de man verkligen vill ha där. Dagen går inte att göra om... Vi själva har ett problem, min sambos bästa vän har en flickvän vi inte alls kommer överräns med...det känns dumt att inte bjuda henne, men som sagt, denna dagen händer EN GÅNG, och den dagen ska bli Perfekt, vi vill ha folk omkring oss som vi älskar och som älskar oss, thats it! ;)

Risken är ju då att sambons bästa vän inte heller kommer, och att han tar illa vid sig och blir sur, sånt kan förstöra. men det har ni säkert redan tänkt på

• Jejkej
    mattiasFästmö skrev 2010-10-21 13:13:35 följande:
      Risken är ju då att sambons bästa vän inte heller kommer, och att han tar illa vid sig och blir sur, sånt kan förstöra. men det har ni säkert redan tänkt på
    det har du absolut rätt i. Tur är att hon bor i skåne och vi i värmland, hon är kanske inte ens uppe då heller... Hur som ska det nog lösa sig. Förhoppningsvis förstår hans vän!  :S

Svar på tråden Är det fult att inte bjuda med partner?