Min första spontana tanke ur personlig vinkel (och alla familjer är förstås annorlunda) är att våra släktingar, både min blivandes och mina (typ mostrar, kusiner osv) skulle bli sanslöst besvikna, bestörta och ledsna om vi bjöd närmaste släkt (föräldrar och syskon) och våra jämnåriga vänner men inte dem! Vi som har gått på alla deras bröllop, dop och kalas genom vår uppväxt!
Hos oss är kompisar prio 2, har redan strukit några som vi inte umgås tillräckligt med. De enda som har sina givna platser är släkten.
Men för att svara på frågan; de kompisar som är bjudna ska självklart ta med sina respektive! Min sambo har ett "gammalt" tajt kompisgäng (både tjejer och killar) sen småskolan som hållt ihop i alla år. För mig är det lika viktigt att deras respektive, även om de är relativt "nya" inkluderas och välkomnas på samma sätt som de inkluderade mig! Ganska känsligt att utesluta vänners respektive, tror jag.
Däremot yngre släktingars (tonåringar) pojk/flickvänner som vi aldrig träffat eller knappt hört talas om skulle vi nog inte bjuda med. Men skulle något kusinbarn, som tidigare nämndes som exempel, träffa någon som bjöds med på andra kalas och vi därmed träffar denne ofta och de har hängt ihop ett tag när vårt bröllop sker skulle vi nog överväga det ändå.
Men summa summarum; både jag och blivanden skulle ta illa upp om den andra inte bjöds när en av våra kompisar gifter sig.