• themandys

Vad ska ni göra med tårtan?

Hej allihopa!

Jag och min fästman sitter och funderar på det där med tårtan och vet inte riktigt hur vi ska göra med den, så vi skulle vilja höra hur ni valt att göra.

Ska ni ha tårta och efterrätt, eller ha tårtan som efterrätt? Om ni har efterrätt, när planerar ni i så fall att äta tårtan?

Tack på förhand! :)

• Svar på tråden Vad ska ni göra med tårtan?
  • Lysdioda

Vi kommer ha förrätt, buffé och sedan kladdkaka med hallonsylt, grädde och glass och då serveras kaffe och avec.

Ingen tårta, utan i stället snacks, godis och fri bar.

Sen nattamat på det.

Vi tog vår egen favoritkaka och så har vi valt favoriter för hela festen rätt genom. Jag tycker personligen att det blir lite för mycket med dubbel efterrätt och skulle kanske lika gärna kunna ha min favorittårta, men vi bjuder fler gäster för de pengarna i stället.

• förlovadflicka

Vi gillar sött så varför inte både efterrätt och tårta, hehe :) Man får ju unna sig :) 

• nsdtr

Vi ska ha buffe + ost o kex,,sen paus o kanske presentöppning,,sen tårta o sen party :)

• Lindahl
    Emblas Mamma skrev 2010-10-08 13:48:58 följande:

Det är SÅ gott med desertvin till efterrätten :)

Har ni tips på vilka desertvin som är goda att ha? Kan man provsmaka någonstans?

Vi fick tipset av vår serveringspersonal när vi träffades dagen innan om Asti Cinzano (tror jag det hette) som vi köpte några flaskor av och hade till vår efterrätt....väldigt uppskattat av alla, lagom bubbel som inte tog över smaken av efterrätten (hade chokladmousse med saltlakritskross och färska hallon)
    Sen hade vi kaffe och tårta lite senare....
  • GnuGS

Vi ska ha en traditionell middag med många tal (det har de i M2Bs bekantskapskrets) och många rätter. Det vete sjutton hur vi ska få ihop allt. Detta är planen:
    • Brudskål med tilltugg under transporten till festlokalen (på båt)
    • Förrätt (från cirka kl 18), troligen blandade svenska delikatesser
    • Huvudrätt – kött, fisk eller fågel
    • Efterrätt – en slags parfait
    • Ostbuffé (här får gästerna röra lite på sig)
    • Taffeln brytes

Sedan vet jag inte riktigt i vilken ordning resten ska komma, men vi ska ha:
    • brudvals + pardans (därefter mer av disko)
    • bröllopstårta
    • tändande av khom loy-lyktor
    och det vete sjutton vilken ordning som blir bäst...

Ni som haft lykttändning, har ni haft den före eller efter tårtan?
    Detta blir i juni, så vi borde ha det nära midnatt för att lyktorna ska synas.

Kanske borde vi stryka efterrätten för att spara pengar och tid. Har också varit inne på att stryka tårtan, men där satte M2B stopp! Han vill ha ”en riktig tårta, så som de ser ut i serietidningarna”.

• ClaraH
    Emblas Mamma skrev 2010-10-08 13:48:58 följande:

Det är SÅ gott med desertvin till efterrätten :)

Har ni tips på vilka desertvin som är goda att ha? Kan man provsmaka någonstans?

Det beror ju väldigt mycket på vad det är till efterrätt. Till choklad passar t.ex. St.Johns Commandoria väldigt bra. Ytterligare ett från Cypern är omtalat; Amfora Muscat d'Alexandrie med passar bättre till bär. De förra ligger under hundringen. Sedan finns ju eisvwein och Tokaj eller de franska söta vinerna.
  • Sebastiána

Vi ska servera tårtan som efterrätt tillsammans med spettekaka.

• Aniara4
    ClaraH skrev 2011-01-20 22:12:39 följande:
    Det beror ju väldigt mycket på vad det är till efterrätt. Till choklad passar t.ex. St.Johns Commandoria väldigt bra. Ytterligare ett från Cypern är omtalat; Amfora Muscat d'Alexandrie med passar bättre till bär. De förra ligger under hundringen. Sedan finns ju eisvwein och Tokaj eller de franska söta vinerna.
    Tokaj är aldrig fel! Tungan ute
  • GnuGS

Är det någon som haft krokan istället för tårta?

• SweetPearl

Vi kommer att ha tårtan som efterrätt då vi kommer ha buffé. Men vi kommer senare att ha nattmat i from av krov med bröd och det för att på min sida av släkten så serveras det alltid vad det än är för fest. Så det skulle kännas jätte konstigt att inte servera det som nattmat. Och sen är det något som uppskattas av många. :)

• helena86
    SweetPearl skrev 2011-01-21 23:46:10 följande:
    Vi kommer att ha tårtan som efterrätt då vi kommer ha buffé. Men vi kommer senare att ha nattmat i from av krov med bröd och det för att på min sida av släkten så serveras det alltid vad det än är för fest. Så det skulle kännas jätte konstigt att inte servera det som nattmat. Och sen är det något som uppskattas av många. :)
    Vad roligt vi ska oxå ha buffè och sedan tårta och korv med bröd som nattmat :D
Svar på tråden Vad ska ni göra med tårtan?