• themandys

Vad ska ni göra med tårtan?

Hej allihopa!

Jag och min fästman sitter och funderar på det där med tårtan och vet inte riktigt hur vi ska göra med den, så vi skulle vilja höra hur ni valt att göra.

Ska ni ha tårta och efterrätt, eller ha tårtan som efterrätt? Om ni har efterrätt, när planerar ni i så fall att äta tårtan?

Tack på förhand! :)

• Svar på tråden Vad ska ni göra med tårtan?
  • Glamourama

Hej!
    Vi ska ha efterätt, och servera tårtan senare  med kaffe efter valsen. Enligt svensk ettikett serveras tårtan kl 21.00. på kvällen. Men man gör väl som man vill. Vårat bröllop tar vi lite från det vi gillar bäst av våra traditioner, när vi har svenska, finska och engelska traditioner att ta hänsyn till. Det kan ju vara en kostnads fråga att ha både efterätt och tårta.
    Lycka till!

• lunagarden

Vi ska ha trerätters, och sen tårta framåt 21,30-tiden. Då blir tårtan som en liten vickning för dem som är hungriga igen

• uppochhoppa

vi kommer ha vanlig trerätters, sedan paus och brudvals, styrdans ca 45 min, sedan tårta och kaffe och därefter disco och party all night long!

• JBEC

Vi har precis samma grubblerier som några här ovanför i tråden. Vi vill nog gärna ha trerätters och tårta.
    Ett tag funderade vi på att ha tårtan direkt efter vigseln för att därefter åka till middagslokalen.

Vi var på ett bröllop för nåt år sedan där middagen drog iväg till 21.30 tiden. detta innebar att tårtan med kaffet blev serverat vid 22-tiden. Många efterfrågade just kaffet tidigare (det finns ju de som är i "behov" av kaffe flera ggr dagligen) så det är klurigt att veta när man ska placera tårtan i schemat.. 

• pocahontas76

Vi ska ha 3-rätters alltså efterrätt med dessertvin ej kaffe lite senare intar vi tårta, kaffe och avec och framåt natten när alla dansat och börjar bli hungriga igen blir det vicking.

• Emblas Mamma

Det är SÅ gott med desertvin till efterrätten :)

Har ni tips på vilka desertvin som är goda att ha? Kan man provsmaka någonstans?

• coolacolan

Vi hade förrätt, varmrätt och sedan kaffe och en pralin smaksatt med champanj (hjärtformad) och sedan lite senare serverade vi tårta och kaffe .

• Aniara4

Jag funderar också på att ha någon mycket liten efterrätt, pralin eller liknande efter middagen och sen tårtan lite senare, men hur man är gör känns det lite meckigt tycker jag. Många vill ju absolut ha kaffe direkt efter middagen, men man vill ju ha kaffe till tårtan också, så då blir det kaffe två gånger ganska nära varandra på kvällen. Man kanske ska ta tårtan till efterrätt helt enkelt? Kort bensträckare och avdukning, sen tårta och kaffe, och så börja dansen efter det. Jag vet verkligen inte vad som blir bäst!

• Thailand2011

Sist jag var på bröllop var det en kall förrätt som stod framdukad när vi kom, sen var det huvudrätt.

Efter det serverades vi 3 små praliner fint upplagda som efterrätt, eller rättare sagt för att man ofta vill ha något sött till maten.

När det var klart blev det en naturlig bensträckare, rökpaus o under tiden startade musiken lite i bakgrunden. När alla var tillbaka inne var det brudvals, och sen tystades musiken ner till bakgrundsmusik igen och det var dax för tårta och kaffe och avec. Då var borden omplacerade så att det var fri placering och mer mingel.

Efter tårtan satte discot igång o så småningom började de äldsta (mormor, farmor osv) att gå hem för då hade dom upplevt bröllopet lliksom, medan vi unga festade loss hela natten!
    Korv med bröd kom fram lite senare, och även några skålar med chips o lite godis.

Perfekt upplägg!!

• Snigel Bee

Vi hade buffe och det brukar man ju vara väldigt mätt efter. Efter maten bjöds det på kaffe/te me avec och en enkel bit kaka. Sen så fick folk sträcka på sig lite och vi körde någon lek. Så efter ca 2 timmar nåt så bjöd vi på tårta. Tkr att det blir väldigt mkt me både efterrätt och tårta.

Svar på tråden Vad ska ni göra med tårtan?