• Jag han

Nån som kommer göra hår el smink själv på bröllopsdageen?

Funderar på om jag ska göra sminkningen själv, och kanske be en vän hjälpa mig med håret, men känns det lite "B"??

Verkar som de flesta väljer att gå till frisör och sminkös.

Skulle vilja höra om det är nån som tänker eller har gjort som jag? Hur blev resultatet? Var det bra eller ångrar ni att ni inte lät något proffs göra det åt er?

Tänker lite ekonomiskt samt att jag en gång kände mig som en häxa efter att ha fått en make up i present en gång. Blev alldeles för mycket..

• Svar på tråden Nån som kommer göra hår el smink själv på bröllopsdageen?
  • Uttan

JBEC vart ska du gifta dig? Tänkte om du ville ha tips på frisör osv.

• Emblas Mamma

Jag kommer gå till frisören och bara betala en tusenlapp :)

Billigt värre kanske..

Men sminket gör jag själv:) tänker banne mig inte betala så dyra pengar för något som troligtvis inte blir bra ändå.. (jag har provat en gång och det blir riktigt kasst )

själv är jag väldigt bra på att sminka mig, och man kan ju faktiskt ta med smink till festen, smita iväg i fem minuter och tvätta bort och sminka om sig ifall det nu är dåligt..

Jag tänkte nog göra så att jag tar korten och det på förmiddagen/middagstid,

och sen sminkar jag helt enkelt om mig innan vigseln vid 16.00

Känns som jag har gott om tid, och sen vill inte jag ha jättemycket smink på bröllopet utan bara se naturlig ut.. Det är ganska lätt att fixa till.. Tar 3 minuter att sminka mig i ett vanligt fall.. Kan inte tänka mig mer än max 10 minuter till bröllopet :)

Men håret är en annan story.. jag är jättedålig på det, och jag ska ha slöja och tiara så jag krabbar inte med det själv.. :)

Lycka till!

• Lisa Maria

Jag tänker låta min frisör fixa håruppsättningen.

Sminket tänker jag göra själv. Men det är alltid kul att få lite tips. Och nytt smink behöver jag köpa. Därför tänker jag beställa en make-up kurs på FACE eller MAKE UP STORE. Det kostar 550:- och då får man även välja valfria produkter till ett värde av 500:-

Du lär dig hur man ska sminka, kan ändra det du tyckte var mindre bra och slipper åka till ännu ett ställe innan vigseln:)

• Emblas Mamma
    Lisa Maria skrev 2010-10-03 19:04:07 följande:
    Jag tänker låta min frisör fixa håruppsättningen. Sminket tänker jag göra själv. Men det är alltid kul att få lite tips. Och nytt smink behöver jag köpa. Därför tänker jag beställa en make-up kurs på FACE eller MAKE UP STORE. Det kostar 550:- och då får man även välja valfria produkter till ett värde av 500:- Du lär dig hur man ska sminka, kan ändra det du tyckte var mindre bra och slipper åka till ännu ett ställe innan vigseln:)
    Vad bra det låter :)
    Finns det någon sida man kan kolla in?
  • zunzilk

håret blir frissans bekymmer, jag har rätt kort hår just nu så det blir nog bara en klippning - ska försöka spara så mkt det hinns nu på 3 månader så kanske frissan kan göra ngt roligt av det. Finns ju färg om inte annat. :)
    Sminket gör jag själv, vill oxå bara ha en naturlig look, jag sminkar mig aldrig kraftigt annars så det skulle inte se ut som jag . Blir jag för darrhänt tar jag hjälp av en kompis som gjort några bal och brudsminkningar förr. Men det ska nog gå bra.
    Sen kan man ju som ngn skrev ha lite make i väskan och bättra på allteftersom.

• ClaraH

Lisa Maria skrev 2010-10-03 19:04:07 följande:
    Jag tänker låta min frisör fixa håruppsättningen. Sminket tänker jag göra själv. Men det är alltid kul att få lite tips. Och nytt smink behöver jag köpa. Därför tänker jag beställa en make-up kurs på FACE eller MAKE UP STORE. Det kostar 550:- och då får man även välja valfria produkter till ett värde av 500:- Du lär dig hur man ska sminka, kan ändra det du tyckte var mindre bra och slipper åka till ännu ett ställe innan vigseln:)

Jag vet inte var du bor, men bor du i Stockholm rekommenderar jag NK och jag skulle tro att det funkar på Åhlens också. Jag gick till MAC på NK och sa som det var att jag ville att de visar mig en brudmake up. Jag tror det skulle kosta runt 600 (kommer faktiskt inte ihåg den korrekta summan), men jag kopte väl produkter för ca 800. Det tog ca en timme och vi pratade och resonerade och provade olika saker. Det går säkert att få rådgivning hos alla märkena där, så jag menar, man är inte bara hänvisad till FACE och MUS om man inte vill.

• jompen

Jag tänker oxå på ekonomin, och turligt nog så har jag en kompis som är duktig på hår och en som är duktig på smink, ingen av dem utbildade-bara intresserade. Men jag kommer garanterat låta dem öva MÅNGA gånger innan den stora dagen :)

• JBEC

Uttan skrev 2010-10-03 17:11:12 följande:
    JBEC vart ska du gifta dig? Tänkte om du ville ha tips på frisör osv.

Jag ska gifta mig i Norrbotten. Finns inte så jättestort utbud som i storstäderna ;)

• Uttan
    JBEC skrev 2010-10-03 22:33:36 följande:
    Jag ska gifta mig i Norrbotten. Finns inte så jättestort utbud som i storstäderna ;)
    Kolla på blocket och sånna ställen, finns en del "proffs som jobbar extra" har jag hört. Vet inte om det stämmer men kan ju vara värt att kolla upp.
  • JBEC

Uttan skrev 2010-10-03 22:51:41 följande:
    Kolla på blocket och sånna ställen, finns en del "proffs som jobbar extra" har jag hört. Vet inte om det stämmer men kan ju vara värt att kolla upp.

Tack för tipset! Jag ska ut på blocket och spana :)

• sjuttiosexa

Jag ska till frissan några dagar innan mitt bröllop & färga o klippa mig men själva frisyren gör jag själv med lite hjälp av mina töser! de är duktigare på frisyrer än jag. Sminket lägger jag själv, vet vad jag vill ha & hur det ska va. Flera produkter har jag redan inhandlat så jag kan provsminka mig ett tag innan!

• ingenjörsbruden

Jag sminkade mig själv o fick jättemånga komplimanger för den.
    Så det tycker jag absolut du kan göra själv!
    Men gör din brudsminkning exakt som du tänkt ha det på bröllopsdagen ett par gånger innan det är skarpt läge.....dels för att veta exakt hur lång tid det tar o dels för att få rutin på det.

Jag gick till Make-up store o fick en brudsminkning ett par veckor innan...fick lite tips o goda råd o kunde köpa produkter också. Köpte faktiskt 2 nya ögonskuggor som jag använde till bröllopet.

Håret funderade jag starkt på att göra själv osså...men frisörerna är duktiga på att få frisyrerna att hålla HELA dagen...pluss att det är rätt skönt att bli ompysslad.
    Har du en väninna som kan göra det så är det väl toppen....men gör en prov-uppsättningen innan o kolla så att den verkligen håller hela dagen.

Lycka till på din stora dag!

• 1700tal

Glöm inte att investera i en bra vattenfast mascara!

Ska nog oxå göra sminkningen själv, anser mig vara ganska bra på det, tekniker, skuggor osv och det är skönt att slippa ytterligare ett stressigt moment på den stora dagen.

Håret däremot vill jag göra hos frissan. Har alltid (verkligen ALLTID) håret uppsatt i olika frisyrer och gillar att fiddla med uppsättningar. Men dagen till ära tänkte ha en riktigt avancerad och komplicerad uppsättning och som syns att jag inte gjort själv. Vanlig svinrygg eller stilren knut/bula t ex skulle bara se ut som jag var på vilket kalas som helst eftersom jag gillar sånt och ofta har det.

Och skulle vara för nervös för att greja med mitt ostyriga hår på bröllopsdagen!

Svar på tråden Nån som kommer göra hår el smink själv på bröllopsdageen?