• Jag han

Nån som kommer göra hår el smink själv på bröllopsdageen?

Funderar på om jag ska göra sminkningen själv, och kanske be en vän hjälpa mig med håret, men känns det lite "B"??

Verkar som de flesta väljer att gå till frisör och sminkös.

Skulle vilja höra om det är nån som tänker eller har gjort som jag? Hur blev resultatet? Var det bra eller ångrar ni att ni inte lät något proffs göra det åt er?

Tänker lite ekonomiskt samt att jag en gång kände mig som en häxa efter att ha fått en make up i present en gång. Blev alldeles för mycket..

• Svar på tråden Nån som kommer göra hår el smink själv på bröllopsdageen?
  • Hoppe

jag tycker absolut att man kan göra det själv!

det är klart att det är härligt och lyxigt att gå till någon som fixar det, men med alla andra kostnader så drar det ju iväg...

gör du det själv så kan du ju dessutom öva flera gånger innan, prova in nya produkter osv, så att du vet att det blir bra och hållbart på den stora dagen!

• S2011

håret kommer jag låta frisör fixa, men sminket gör jag antingen själv eller låter min syster (som är utb.) fixa.

eftersom jag kommer ha både tiara och slöja så vill jag inte hålla på och fippla med det själv - jag har alldeles för dåligt tålamod och är inte säker på att jag skulle få till det snyggt. dessutom tycker jag att man unnar sig alldeles för sällan och jag (alla) är bannemig värd att bli bortskämd en stund. det kostar lite, ja, men det finns annat som kan kosta mindre och som kan väga upp det hela.

• Jag han

Tack för era svar. Ja det alternativet att göra smink själv och frisören håret har jag också funderat över. Beror lite på viken frisyr jag vill ha. Har inte bestämt än..

• ClaraH

Jag kommer att göra håret hos frissan, jag vill ha det uppsatt och det vet jag att jag inte klarar att göra lika bra själv. Men däremot tänker jag absolut sminka mig själv. Jag har bokat tid för rådgivning ett par gånger  hos oilka märken mot (t.ex. FACE och MAC). Jag har fått bra rådgivning, men tycker ändå inte att det blev precis som jag skulle vilja ha det. Dessutom gifter jag mig i en annan stad så det blir bökigt att provsminka sig innan osv. Så jag känner mig väldigt säker på att det är best för mig att göra det själv.

• Jag han

ClaraH skrev 2010-10-03 14:47:02 följande:
    Jag kommer att göra håret hos frissan, jag vill ha det uppsatt och det vet jag att jag inte klarar att göra lika bra själv. Men däremot tänker jag absolut sminka mig själv. Jag har bokat tid för rådgivning ett par gånger  hos oilka märken mot (t.ex. FACE och MAC). Jag har fått bra rådgivning, men tycker ändå inte att det blev precis som jag skulle vilja ha det. Dessutom gifter jag mig i en annan stad så det blir bökigt att provsminka sig innan osv. Så jag känner mig väldigt säker på att det är best för mig att göra det själv.

ja, man kan väl alltid fråga på nån sminkbutik vilka produkter man bör ha om det ska hålla en hel dag. Säkert kan man få lite tips om man handlar :)

Vad kan en bruduppsättning gå på? På ett ungefär bara..

• Wedding bells

Tänkte också fixa smink själv men gå till frisör. Kan föreställa mig paniken när håret inte blir som man vill, sminket känns inte som att det är något som kan gå tokfel.

• Uttan

Ett tips bara för er som går till affärer för att fråga om smink, det är bättre att köpa några sorter själv man gillar och testa om de är bra. Det gjorde jag och det var det bästa jag gjort. De vill ju göra provsminkningar etc för flera hundra varje gång man går in i en sån butik om man säger varför man är där :P haha

• Sarastiko

Jag har två snälla och superduktiga kompisar som ska få rå om mig med hår och make. Jag ska bara ha utsläppt och lockigt så de får locka mitt hår och jag har svårt för att låta andra sminka mig.. men en av dem är kanoooooooooon duktig på att skugga o sminka.. Så hon får äran =)

• ClaraH

Jag han skrev 2010-10-03 14:51:31 följande:
      ja, man kan väl alltid fråga på nån sminkbutik vilka produkter man bör ha om det ska hålla en hel dag. Säkert kan man få lite tips om man handlar :) Vad kan en bruduppsättning gå på? På ett ungefär bara..

Min frisör tar 800 kr i timmen, men jag tror inte det tar mer än två timmar i alla fall.

• JBEC

Ja, det drar lätt iväg i kostnaderna det har jag också märkt! :)

Själv kommer jag få håret uppsatt hos frisör men sminkningen fixar jag själv.

Tänkte faktiskt önska mig en sminkning i julklapp också får jag passa på att fråga en del där, uppdatera sig lite kring produkter som håller en hel dag och kväll. Flera märken har ju så att man får köpa produkter för kostnaden provsminkningen är på ( iallafall i Malmö och Umeå..). Så det tänkte jag satsa på.

Visst kommer man kanske vara lite darrig på handen men med lite övning kommer det nog sitta i ryggmärgen sen ;)

Håret är samma för mig som några andra här i tråden. Jag håller på att spara ut håret, har haft kort hår i 15 år så jag känner att det blir svårt att hantera håret själv i en fin uppsättning. Hade jag haft en duktig kompis hade jag nog bett henne/honom och övat några gånger innan så man känner sig lugn.

Svar på tråden Nån som kommer göra hår el smink själv på bröllopsdageen?