• BrideandGroom

    Babymaker igång! :0)

    Hej!

    Så var man gift och har blivit dags att börjar producera (som många nämnde i talen på vårt bröllop). :0)

    Är det någon som har ätit p-piller i ca.15 år...som jag? Och kanske har fått barn. Vågar man fråga hur långt tid det tog innan du/ni blev gravida?

    Vi är igång nu och jag kan knappt bärga mig.. Det är egentligen skit för när man längtar så mycket så blir det ofta inget...psyket förstör allt.

    Ha det så bra.

  • Svar på tråden Babymaker igång! :0)
  • BrideandGroom

    Skydd är aboslut väck...annars blir det ju inget. ;0)

  • blomtroll

    Grattis till er båda. :) Dock kan det ta ca 3-12 månader innan kroppen ställer rätt sig igen efter att ha ätit p-piller (lika väl som att ägglossningen kan sätta igång och fungera normalt direkt efter sista pillret). Det är tyvärr väldigt individuellt. Kan vara bra att veta om det skulle ta lite tid.


    Håller tummarna för att ni ska ha tur!

  • Ezna

    Jag hade ätit p-piller i ca 15 år innan jag fick mitt första barn! 
    Blev gravid direkt, men det berodde nog främst på att jag var fullkomligt avslappnad.. jag tänkte att det tar minst 1 år innan så jag var inställd på det! 
    Var dock inte förberedd på att det skulle "ta" direkt! =)


    Så... känn lugnet! Det är det bästa! 


    Och lycka till! =)

  • Oniq

    Samma här, hade käkat i 13 år och trodde att det skulle ta minst ett halvår innan kroppen fattat att man ville ha barn.. men nope.. på första försöket ;)

  • Greeneyes

    Om du vill ha lite överkurs-info: så kan du använda ägglossningstest för att se när du har störst chans att bli gravid. Finns dyrare på apoteket och billigare på flera internetsajter. Då ser man när man är på väg att ha ägglossning och därmed bör ha sex för att optimera sina chanser.  


  • MaddeåMats

    Ett tips är att vänta en stund med att gå på toaletten efter att ni haft sex och gärna att du ligger kvar en stund efteråt, allt för att små killarna ska ha så stor chans som möjligt att ta sig vidare

    Detta är inget jag testat själv, än, men jag fick tipset av en barnmorska

  • passionsblomman

    För mig tog det ett år-och jag lovar att jag var fullständigt avslappnad. Jag tänkte absolut ingenting på hela grejen utan vi levde bara som vanligt och "visste" att det väl antagligen förr eller senare skulle bli barn. 

    Din fertilitet sitter inte i huvudet.

    Du kan inte råka tänka eller längta för mycket.
    Det finns tusen olika parametrar spm alla ska stämma innan ett ägg både blivit befruktat och dessutom fäst, vuxit, visat sig livsdugligt och sedan utvecklats färdigt till ett efterlängtat barn. Men hur mycket du tänker eller längtar har faktiskt inte med saken att göra.
    Däremot blir resan garanterar roligare och mindre ångsetfylld om man klarar att mest hänga med och se vad livet har i beredskap.

    Senare i livet har jag fått anledning att lära mig så mycket mer om kroppen och allt som ska till för att det ska stämma. Jag ser varje barn mer och mer som ett mirakel kan jag säga. Och att man skulle kunna få fler barn bara för att man fått ett förut, har verkligen visat sig att man inte kan ta för givet.

    Fortfarande, fast det nu är på nivån att vi försöker via IVF (provrörsbefruktning) så dementerar läkarna bestämt att jag skulle kunna förstöra alltihop genom att tänka för mycket.
    För jag kan försäkra er alla om, att det par som genomgår sådana behandlingar tänker inte på så värst mycket annat. Det är en helt oerhört påfrestande process med massor av hormoner och känslor.
    Vore det så att man kunde tänka för mycket på det hela, så skulle därmed knapppast någon enda IVF kunna lyckas. Oh då vore ju alltihop helt meningslöst att kämpa med.

  • Myspys77

    Hade ätit p-piller i ca 10 tio år och för oss blev det på tredje försöket fast de två första "försöken" tänkte vi inget på vilken tid i månaden det var. På tredje försöket som blev hade vi timat trolig ägglossning! Men har andra kompisar som det tog mellan 6-12 månader så som många sagt så är det väldigt individuellt! Försök leva på som vanligt men förstår att det är svårt att inte tänka på det hela tiden för man vill ju så gärna!

  • BrideandGroom

    Tack för alla svar! Väldigt gulligt av er!

    Jo jag räknar med att det kommer ta tid. Och jag tror verkligen att längtan kan hindra en för man tänker på det hela tiden.

    Men försöker vara ganska avslappnad och inte tänka på det fööör mycket. Men lättare sagt än gjort. :0) Lätt och säga, men sen ska kan lyckas följa det oxå.

    Sen fasar man ju för att man inte ska få barn eller att ens barn blir sjuk. Min systers barn blev sjuk och dog i leukemi endast 9 månader gammal så man har väl blivit lite "knäpp" av det. Sjukt orolig hela tiden!

    Sen är ju många vänner gravida runt omkring en så man längtar ännu mer då.

    Men man har verkligen märkt nu hur konstig kroppen blir när den vet att man inte äter p-piller mer. Var inne och gjorde sånt ägglossningstest på internet och läste om hur det kan kännas innan man vet om att man är gravid. Och innan dess tyckte jag att mina bröst var så sjukt ömma och sen läste man att det var en sak som man kände då. Men tror faktiskt att det är p-pillerna som gjort det. Är ju egentligen sjukt så mycket p-piller styr över kroppen. Men är oxå konstigt hur snabbt man kan tro och inbilla sig saker...eller kanske hoppas snarare...Direkt hoppades man ju och börja då inbilla sig.

    Aja...får väl lugna mig. Har en del projekt jag egentligen skulle vilja hinna innan man är där. Och det är väl bara en fördel antar jag. :0)

    Ha det gott alla goa människor!

  • sjuttiosexa

    Sen spelar ju din ålder & arvsanlag in på det hela också. Min mamma blev gravid 2 gånger med bara en hel äggstock, läkaren sa till henne att det skulle vara omöjligt men är man fertil så är man...jag har bara behövt vara nära kalsongerna så har jag blivit gravid, det är mkt mer än man tror som är med & styr.

  • Sanna2010

    wii!!! va roligt att man inte är ensam! Vi är i precis samma situation som er! Vi gifte oss 18 september å sen dess försöker vi! Jag tänker oxå på det hela tiden! haha! men det hör väl till kanske? Jag tror inte heller det påverkar, mest lite mysigt att tänka att snart kanske det finns en bebis i magen När gifte ni er? Lycka till med avlandet

  • Aleta

    Här är ett litet tips:
    Kolla upp Billingsmetoden eller Naturllig FamiljePlanering NFP.
    Den går ut på att man lär sig att se på sina flytningar när man är fertil.


    Fördelen är att då vet man när man har ägglossning och om man istället använder den som preventivmetod, dvs skyddar sig just de dagarna så är det då en helt gratis, hormonfri metod som är lika effektiv som p-piller! (99%)
    Du slipper dessutom att köpa ägglossningsstickor.
    Man behöver inte alls ha regelbundna perioder heller.


    Jag har precis upptäckt den själv, fast den togs upp på WHOs lista över preventivmetoder redan på 70-talet.
    Eftersom jag är i slutet av min fertila period i livet så vet jag inte om jag kommer att lära mig den, kanske.
    Det finns hur som helst studier som visar att den är lätt att lära sig om man är motiverad. Endast 2% klarade inte av att lära sig.


    Ekologisk sex som en barnmorska sa! http://www.familjeplanering.se/


     

  • BrideandGroom

     


    Sanna2010 skrev 2010-10-08 09:21:08 följande:
    wii!!! va roligt att man inte är ensam! Vi är i precis samma situation som er! Vi gifte oss 18 september å sen dess försöker vi! Jag tänker oxå på det hela tiden! haha! men det hör väl till kanske? Jag tror inte heller det påverkar, mest lite mysigt att tänka att snart kanske det finns en bebis i magen När gifte ni er? Lycka till med avlandet

    :0) Samma här. Samma datum alltså. Vi gifte oss oxå den 18 september. Ett härligt datum eller hur?

    Ni får oxå lycka till med er babymaker. Visst längtar man, men det kommer. :0)

  • BrideandGroom

     


    Aleta skrev 2010-10-08 09:42:45 följande:
    Här är ett litet tips:Kolla upp Billingsmetoden eller Naturllig FamiljePlanering NFP.Den går ut på att man lär sig att se på sina flytningar när man är fertil. Fördelen är att då vet man när man har ägglossning och om man istället använder den som preventivmetod, dvs skyddar sig just de dagarna så är det då en helt gratis, hormonfri metod som är lika effektiv som p-piller! (99%)Du slipper dessutom att köpa ägglossningsstickor.Man behöver inte alls ha regelbundna perioder heller. Jag har precis upptäckt den själv, fast den togs upp på WHOs lista över preventivmetoder redan på 70-talet. Eftersom jag är i slutet av min fertila period i livet så vet jag inte om jag kommer att lära mig den, kanske.Det finns hur som helst studier som visar att den är lätt att lära sig om man är motiverad. Endast 2% klarade inte av att lära sig. Ekologisk sex som en barnmorska sa! www.familjeplanering.se/  

    Tack för tipset! Tror jag låter naturen ha sin gång just nu, men ska absolut vara obs på det ändå.  ;0)

  • Sanna2010

     


    BrideandGroom skrev 2010-10-08 22:19:57 följande:
      :0) Samma här. Samma datum alltså. Vi gifte oss oxå den 18 september. Ett härligt datum eller hur? Ni får oxå lycka till med er babymaker. Visst längtar man, men det kommer. :0)

    Ja! Det är ett underbart datum!
    Ja, vi längtar oxå, men som sagt det får ta den tid det tar. jag menar vi vet ju faktiskt inte om vi ens kan få barn?! Så det är bara att hålla tummarna

    Om inte den här tråden finns kvar när du blir gravid får du gärna maila mig! Vore så kul att få höra när ni går i väntans tider

    Lycka till!!

  • Emblas Mamma

    Jag hade ätit ppiller i ca. 5 år och var också inställd på att det skulle ta typ ett år:)


    Men på tredje försöket blev det en liten flicka...


     


    Men som sagt, det ska till otroligt mycket och jag medger att det känns som ett mirakel med en liten bäbis. Tänk på att det är endast några timmar i månaden som äggcellen lever och kan befruktas..


    galet lite egentligen.. Dock lever ju spermierna kvar ett antal dagar så det blir lite större chans..


     


    Lycka till!:)

  • BrideandGroom

     


    Sanna2010 skrev 2010-10-09 11:17:00 följande:
      Ja! Det är ett underbart datum! Ja, vi längtar oxå, men som sagt det får ta den tid det tar. jag menar vi vet ju faktiskt inte om vi ens kan få barn?! Så det är bara att hålla tummarna Om inte den här tråden finns kvar när du blir gravid får du gärna maila mig! Vore så kul att få höra när ni går i väntans tider Lycka till!!

    Nä, det är jag oxå orolig för..att man inte kan få barn. Är som sagt sjukt att man bara har så få dagar som man ska lyckas pricka in. Men naturen är som den är... :0)

    Du får gärna maila mig med om det skulle hända dig. Bara kul och höra hur andra har det i sina gifta liv..när det händer nya stora saker. :0)

    Ha det gott och lycka till själv!

  • Oniq

    *haha*


    Såg nyligen ett vetenskapsprogram om kroppen där dom talade om att ett av sätten att 'lättare' bli gravid (och ha kul på vägen) är att ha _riktigt bra_ sex. Om kvinnan njuter och får orgasm så ändras PH-halten i livmodern liiiiiite och den förändringen kan innebära liv eller död för spermierna. Livmodern är nämligen det mest ogästvänliga stället för spermier i vanliga fall (tänk på hur många som får sätta livet till varje gång ;) )


    Så bästa tipset; HA DET KUL och HA DET SKÖNT! Njut av varandra (för det blir lite sparsmakat med den biten när du väl fått barn)

Svar på tråden Babymaker igång! :0)