• Greeneyes

hjälp med engelska namn på rosor!

Hej!

Vi gifter oss i skottland, och har fått en lista på rekommenderade blommor av floristen, det är framför allt rosor. Men jag har så svårt att hitta hur de verkligen ser ut, storlek osv. Vi har tänkt att ha creme/ljusrosa, så jag vill utesluta alla som drar mot lila, kritvitt eller grönt osv.

Och, vad heter vendelaros på engelska??

Jag skulle bli jättetacksam för hjälp!

*avalanche, 

*sweet avalanche,

*cool water

*akito

*david austen garden roses, 

*pacific blue,

*dutch roses

*sweet akito

Skottland maj 2011
  • Svar på tråden hjälp med engelska namn på rosor!
  • 20th century fox

du kan göra en google sök på de namnen och skriva rose eller rosa så ser du hur rosorna ser ut

*avalanche, -vit åt cremehållet

*sweet avalanche, -ljusrosa

*cool water - mellanrosa/ ljus cerise, kallare rosa så vet inte om du skulle tycka att den drar åt lila

*akito - kritvit,

*david austen garden roses, - är en slags trädgårdsliknande ros, de finns i alla möjliga färger, jätte vackra och superromantiska! David Austen har en egen hemsida du kan titta på.

*pacific blue, tror att den är lila...heter de något med blue så brukar de vara åt det lila hållet

*dutch roses - kan de mena sorten "old dutch" den är fin ..vintagefärgade, gammelrosa/lila/brun typ svårt att förklara färger :)

*sweet akito - ljusrosa

• hinnipinni1

Jag gifte mig den 4 september i år och min bukett bestod av drygt 20 st David Austen rosor. De var verkligen inte billiga då de specialbeställdes men var hur vackra som helst. Stora enormt fylliga rosa rosor som var helt bedårande och jag fick så himla mycket beröm för min bukett. "Passionsblomman" tipsade mig om denna sorten, ett stort tack till dig, det kunde verkligen inte ha blivit bättre. Lycka till i letandet efter den perfekta rosen!

• passionsblomman

hinnipinni1 skrev 2010-09-29 22:01:22 följande:
    Jag gifte mig den 4 september i år och min bukett bestod av drygt 20 st David Austen rosor. De var verkligen inte billiga då de specialbeställdes men var hur vackra som helst. Stora enormt fylliga rosa rosor som var helt bedårande och jag fick så himla mycket beröm för min bukett. "Passionsblomman" tipsade mig om denna sorten, ett stort tack till dig, det kunde verkligen inte ha blivit bättre. Lycka till i letandet efter den perfekta rosen!

Åh vad roligt att det blev bra! har du ingen bild du kan bjuda på i galleriet?
    Och av ren nyfikenhet: kommer du ihåg vad rosorna kostade? Jag har själv aldrig beställt just dem, så jag vill gärna få en fingervisning. Att de är dyra vet jag.

• Thinkerbelle

Ah så mange bra tips:) er også nyfiken på hva buketten kostade:)

• Greeneyes

hinnipinni1 skrev 2010-09-29 22:01:22 följande:

åååh, vill också se bukett! Har själv funderat på dem!

20th century fox: tack för förklaringarna

• passionsblomman

För den som vill se, så är det flera av de här rosorna som finns på bild i mitt galleri. Peka på bilden så syns namnet. Det finns en egen mapp som heter Rosor, så det är inte i standardmappen.

• hinnipinni1

Jag ska försöka att lägga ut en bild i mitt galleri. Har aldrig gjort detta men det ska väl gå hoppas jag Buketten kostade 2000 kr. Räknade precis rosorna då jag har torkat buketten och de var 18 st. Jag hade även 3 st hortensior i buketten (de var mycket små). Jag höll på att ramla när de sade priset (jag hade nämligen inte frågat innan) ville verkligen ha dessa rosor. Men jag ångrar mig inte en sekund för jag skulle aldrig kunnat få några finare rosor.  

• hinnipinni1

Nu har jag nog lyckats lägga ut några bilder... Annars får ni säga till. Men man måste vara medlem för att kunna se mina bilder.

• passionsblomman

hinnipinni1 skrev 2010-10-01 11:20:43 följande:
    Nu har jag nog lyckats lägga ut några bilder... Annars får ni säga till. Men man måste vara medlem för att kunna se mina bilder.

Jag är medlem, men jag ser inte ändå. Jag tror du missat att gå in under "verktyg" och välja att göra ditt galleri synligt.

• hinnipinni1

Undra om det kan fungera nu då??? Hoppas det i alla fall

• passionsblomman

hinnipinni1 skrev 2010-10-01 13:30:14 följande:
    Undra om det kan fungera nu då??? Hoppas det i alla fall

NU funkar det! Vad FINA ni är!
    Och rosorna med.

• 20th century fox
    passionsblomman skrev 2010-09-29 22:26:05 följande:
      Åh vad roligt att det blev bra! har du ingen bild du kan bjuda på i galleriet? Och av ren nyfikenhet: kommer du ihåg vad rosorna kostade? Jag har själv aldrig beställt just dem, så jag vill gärna få en fingervisning. Att de är dyra vet jag.
    gjorde en bukett i våras med lite olika färger av dessa...har för mig att de låg på 75 - 85 kr.
  • passionsblomman

20th century fox skrev 2010-10-03 21:30:20 följande:
    gjorde en bukett i våras med lite olika färger av dessa...har för mig att de låg på 75 - 85 kr.

Ja, det borde vara i det prisspannet tänkte jag.

Svar på tråden hjälp med engelska namn på rosor!