• krickan0sandra

Traditionellt eller hemligt bröllop`?

Jag och min sambo har velat gifta oss i 1ar men ekonomin har inte varit den bästa sa vi hade planerat att gifta oss i feb 2011 men de gar nog inte heller penga mässigt. sa vi har funderat pa att gifta oss i smyg och sedan ha en stor fest efterat eller sa.. visst kan man vänta och spara ihop en massa pengar sa de blir ett traditionellt bröllop om man vill det men samtidigt vill jag inte vänta i flera ar till. är skit svart.

Är man självisk om man gifter sig i smyg?
    Är de nagon som gjort sa som vi tänkt oss och hur har era nära och kära reagerat pa detta? behvöer lite rad och hjälp.

• Svar på tråden Traditionellt eller hemligt bröllop`?
  • Joseful

Jag har alltid velat gifta mig traditionellt men samtidigt tyckt att det vore underbart att få åka iväg i smyg och gifta sig, jätte romantiskt! =D

Så jag håller med om att det är svårt!

Vilket fall måste man väl ha minst 2 vittnen med sig.

• TalisQualis

Vi åker om tre veckor och gifter oss i smyg i New York, central park! über romantiskt! Sen kommer vi hålla en fest ett par veckor efter vi kommer hem. Jag har ingen aning om hur folk kommer ta de, men det är vårt val och det känns rätt för oss! (kan tillägga att vi hade samma problem med pengar som ni)

Man gifter sig för sin egen skull! Gör det som känns rätt för er!

• Uttan

hur mycket har ni sparat om jag får fråga? Jag skulle klara ett 40 personers bröllop för 20.000:-

Kan ju vara roligt att ha de närmaste med på dagen :)

• Semlorna

Ett bröllop behöver inte bli dyrt alls. Vi har en budget på 15.000 och ska vara 45 stycken.

• Kattpoet

Och jag skulle kunna klara av att göra ett brölllop för 5000 kr , om man vet att ens nära och kära förstår att man inte har råd.

Bröllop är mer än pengar.

Om går efter vad man har så kan man göra mycke,  en vit klänning, enkel med vacker kan hittas på rea för 300 kr.

Som denna.  www.bonprix.se/se/Jeansklaenning-1969044-bundle.htm&fb=0&ssz=-1&spr=250&sco=vit&label_id=-1&sss=-1&sma=-1&srz=-1&sourcePageClick=article_i

Känner du någon som kan brodera?  Det finns billiga pärlor och bling  och det kan man brodera in på biten under bysten för göra det mer  bröllopigt.

Känner du någon som kan laga mat? 

Eller är din familj och vänner villiga att ha ett knytkalas bröllop?

Förr var bröllop något som de rika betalade ur egen kassa och de fattiga hjälpte varandra med.  Om min mormor och morfar väntat tills de hade haft råd med bröllop, ja då hade mormor varit för gammal för få min mamma.

Istället så slöt familj och vänner upp och hjälpte till och såg till att de blev gifta.

Så prata med dina nära och kära och se om de är villiga att hjälpa till.

Om det nu inte vill, så är det bättre med hemligt bröllop.

Mitt bröllop bestod i att några vänner hjälpte till, utan vänners hjälp hade vårt bröllop blivit svårt att klara av.

• Uttan

okej, mit budget på 20.000 var om man inte ville göra något själv. Vilket kan självklart kan, då kan man givetvis komma ner ordentligt i summor.

• tteessssaa

Vi ska ha hemligt bröllop 2011 och dom som är närvarande är mina föräldrar och sambons föräldrar.
    Då sambons föräldrar gifte sig i smyg så tycker dom vi gör rätt.
    Flera har sagt det i mina kretsar att åk i väg och gifter i smyg och spar pengar till barn och hus.
    Sen har vi ganska små familjer men mycjet vänner.
    Vi ska inte ha en fest efteråt men vi ska skicka bröllops kort till alla vi känner och tala om att vi har gift oss i smyg och en bild på oss från bröllopt.
    Vi bor i Norge förtillfället och ska gifta oss här.
    Bilder på min brudklänning finns i galleriet och det är en fin klassisk brudklänning och sambon ska ha kostym och vi gifter oss i kyrka och bild på den finns också.
    Vi ska även i väg på en kryssning som bröllopsresa.
    Vi ska äta bröllopsmidda på en lyxig resturang och totalt är vi 6 personer.
    Jag ska snart boka frisör och smik och beställa brudbukett.
    Vår budjet är max 20 000kr men då ingår ring, mat, resa, kläder, frisyr, smink med mera.

• Semlorna

Kattpoet: Jo vi kan absolut göra det billigare än 15.000 om vi vill. Menar mer att ett bröllop inte behöver kosta 50.000 eller 100.000 för att vara vackert. Mat kommer våra familjer göra så det betalar vi inte (även om kostnaden är med budgeten), klänningen är svärmors och annars hade jag kunnat ta en enkel, vit klänning osv. För mig är det viktigaste att våra familjer och vänner är där och att vi har varandra, resten är bara plus i kanten. Att låta bli att gifta sig eller att gifta sig i smyg bara för att bröllop är dyrt är synd. Sen om ni vill gifta er i smyg ska ni såklart göra det, menar bara att ett bröllop kostar så mycket eller så lite som man själva vill!

• krickan0sandra

Joseful skrev 2010-09-16 10:44:15 följande:
    Jag har alltid velat gifta mig traditionellt men samtidigt tyckt att det vore underbart att få åka iväg i smyg och gifta sig, jätte romantiskt! =D Så jag håller med om att det är svårt! Vilket fall måste man väl ha minst 2 vittnen med sig.

Tack så mycket ändå

• krickan0sandra

Tack så mycket för alls tips som ni gett mig. nu ska jag ta mig en funderar på hur allt kommer bli... men tack igen för hjälpen..

• TheJohanna

Mina släktingar hade nog blivit väldigt besvikna om vi hade gift oss i hemlighet och min fästmans mamma har sagt det flera gånger att hon skulle bli jätteledsen om något av hennes barn gjorde det. Jag hade nog saknat, speciellt att ha mina föräldrar och syskon närvarande, och därför blir det traditionellt bröllop för oss. Vi är unga och har inte alls mycket pengar, jag är student och min fästman har precis fått jobb. Men våra familjer hjälper till.. Vi ska inte ha det så jättelyxigt och min mamma vill nästan betala allt.. Mina morföräldrar betalade när hon och pappa gifte sig så hon känner väl att det är deras tur att betala nu.

Men det är ju jag det... Ni får diskutera det ordentligt!

• fdLadye

Hej

Du och din blivande är absolut inte själviska om ni gifter er i hemlighet. Det är erat förhållande och eran kärlek.

Själv kommer jag att stå brud den 10/10 2010 och det kommer bara vara jag och min framtida make i kyrkan. Inga gäster ingen familj utan bara oss och våran kärlek.
    För det är den som spelar roll och är viktig. Vi ska ha festen när vi fyller 30( vem är det som säger att vi måste ha det just i år) vi är 27 idag.

Jag tycker att du och din blivande make ska göra som ni vill.
    Känner ni att ett hemligt bröllop med festen senare så gör det.
    Vill ni ha alla där gör det.

Lycka till och berätta gärna hur det går

• krickan0sandra

fdLadye skrev 2010-09-17 19:01:12 följande:
    HejDu och din blivande är absolut inte själviska om ni gifter er i hemlighet. Det är erat förhållande och eran kärlek.Själv kommer jag att stå brud den 10/10 2010 och det kommer bara vara jag och min framtida make i kyrkan. Inga gäster ingen familj utan bara oss och våran kärlek.För det är den som spelar roll och är viktig. Vi ska ha festen när vi fyller 30( vem är det som säger att vi måste ha det just i år) vi är 27 idag.Jag tycker att du och din blivande make ska göra som ni vill.Känner ni att ett hemligt bröllop med festen senare så gör det.Vill ni ha alla där gör det.Lycka till och berätta gärna hur det går

hej.. tack för tipset... det är nämligen så att vissa av mina vänner gillar inte min sambo och inte min sida så värst mycket.. dom har svårt att acceptera vårat liv och våra beslut i vissa saker.. vi har två barn och min sambo har nyss fått jobb som lastbilschaffis så dom tycker jag gör mycket ensam med mina barn och att han inte ställer upp men dom lever inte ihop med oss dom ser bara de dom tror..

därför har de blivit mer funderingar på borgeligt bröllop.. en fråga hur ska ni ha det i kyrkan eller så.. ska ni säga efter prästen och allt sånt eller hur kommer ni göra?
    ska ni hitta på nått efter ihop eller så? när kommer ni berätta för era nära o kära? många frågor hehe...

• fibobs

krickan0sandra skrev 2010-09-16 09:07:20 följande:
    Jag och min sambo har velat gifta oss i 1ar men ekonomin har inte varit den bästa sa vi hade planerat att gifta oss i feb 2011 men de gar nog inte heller penga mässigt. sa vi har funderat pa att gifta oss i smyg och sedan ha en stor fest efterat eller sa.. visst kan man vänta och spara ihop en massa pengar sa de blir ett traditionellt bröllop om man vill det men samtidigt vill jag inte vänta i flera ar till. är skit svart.Är man självisk om man gifter sig i smyg?Är de nagon som gjort sa som vi tänkt oss och hur har era nära och kära reagerat pa detta? behvöer lite rad och hjälp.

Tjena, kolla min presentation. Vi gifte oss litet och borgeligt och bara vi, med en liten fest som blev kanon!

• prinsessanogrodan

Det finns ju fler alternativ än hemligt eller traditionellt (i betydelsen stort kyrkobröllop,dyrt,många gäster)...Man kan ju gifta sig, borgerligt eller i kyrkan, och ha ett mindre antal gäster, knytkalas och be gästerna hjälpa till med olika delar av festen tex? Ett kyrkobröllop måste ju betyda många gäster,välj en liten kyrka så "gör det inget" om ni har ett mindre antal gäster. Och ni kan ju bjuda dom som inte är negativt inställda mot sambon om ni vill?

Sen, om jag får vara fräck..., kan det vara så att du nån gång klagat över att han är borta mkt och så har vissa tagit det som att du alltid måste klara allt själv? Det kan ju ibland bli att man ( jag iaf) gnäller om samma saker till samma personer och så hör dessa personer bara negativa saker om tex mitt jobb och så får dom intrycket att jag hatar mitt jobb och att bara är hemskt...fast det inte alls är så egentligen...Förstår du hur jag tänker? En tanke bara...helt OT.

I alla fall, ni kan ha ett litet bröllop och få det mysigt. Eller så gifter ni er själva i Rådhuset och har en liten fest efteråt. Eller att ni gifter er själva men utan att det är hemligt eller måste det vara hemligt om ni vill gifta er själva utan nära o kära närvarande? Tror du att folk skulle "bjuda in sig själva" eller liksom tvinga sig på er om dom visste om att ni ska gifta er?

Enda "faran" jag ser med att gifta sig hemligt är att det kan bli ett ännu större avstånd mellan er och dom som inte gillar sambon...typ " Jaha, nu har dom gift sig också och hemligt var det också...det vara väl HAN som inte vill ha oss där säkert..." Eller att både dom som är negativa och andra kan känna sig ledsna och/eller besvikna över att inte få dela den dagen med er och se er uppklädda och glädjas med er där och då. Jag tror att folk kan känna sig mindre betydelsefulla för er och känna sig "utanför" ert liv. Kanske inte helt logiskt men jag kan tänka mig att man kan reagera så. Det kan ju tyckas egoistiskt eller larvigt av dom, men känslor är ju inte alltid logiska och "fina". Jag tror dock att dom allra flesta skulle respektera ert val hur ni än gör, absolut. Och det är ju ER dag. Ni ska ju göra så som ni vill, så att NI får njuta av dagen.

Sen skulle jag personligen kunna bli ledsen om någon av mina nära o kära gifte sig hemligt, jag skulle, helt egoistiskt sett, bli besviken över att inte få dela glädjen med dom och att inte få se dom uppklädda och fina (det ÄR inte samma sak att se bilder och film efteråt- det skulle snarare förstärka min känsla av besvikelse faktiskt). MEN jag skulle självklart respektera deras val och jag skulle ALDRIG gnälla eller klaga eller kommentera deras beslut negativt och jag skulle ge brudparet present och bjuda dom på tex middag för att fira med dom. Jag skulle inte berätta för brudparet hur jag kände utan jag skulle gratulera och vara glad för deras skull men jag skulle vara ledsen för min egen skull.  Ett alternativ är ju att bara ha fest för allra närmsta familjen och förklara för vänner och bekanta att ni bara vill ha era familjer där, då är det inte hemligt och om någon (som inte är bjuden) vill komma och titta på vigseln så kanske dom kan få det?

• prinsessanogrodan

Hmm, glömde ett INTE. Ett kyrkobröllop måste ju INTE betyda många gäster,välj en liten kyrka så "gör det inget" om ni har ett mindre antal gäster.Så ska det vara.

• blomtroll

Jag tycker inte att det är själviskt. Vi kommer ha hemligt bröllop, bara vi 2. Dels skulle det ta tid innan man lyckats spara nog mycket och dels så vill inte sambon ha ett stort spektakel. Plus att det är många som man "måste" bjuda & det är alltid nån som blir dödligt sårad hur man än väljer, så det blir enklare så här i slutändan. Visst att våra familjer säkert kommer bli besvikna men de kommer över det... (Specielt om man tänker på att alternativen var gifta sig så här eller inte alls.) De kommer dessutom få trösta sig med att ingen fick vara med - ska låna vittnen på plats. Däremot kommer vi ha en lite enklare, mer avslappnad fest 1-2 år senare, så att familj och vänner ändå kan vara med och fira.

Men det här är bara som vi tänkt oss, som så många andra skrivit så måste ni själva känna efter vad som passar er bäst.

Svar på tråden Traditionellt eller hemligt bröllop`?