Det finns ju fler alternativ än hemligt eller traditionellt (i betydelsen stort kyrkobröllop,dyrt,många gäster)...Man kan ju gifta sig, borgerligt eller i kyrkan, och ha ett mindre antal gäster, knytkalas och be gästerna hjälpa till med olika delar av festen tex? Ett kyrkobröllop måste ju betyda många gäster,välj en liten kyrka så "gör det inget" om ni har ett mindre antal gäster. Och ni kan ju bjuda dom som inte är negativt inställda mot sambon om ni vill?
Sen, om jag får vara fräck..., kan det vara så att du nån gång klagat över att han är borta mkt och så har vissa tagit det som att du alltid måste klara allt själv? Det kan ju ibland bli att man ( jag iaf) gnäller om samma saker till samma personer och så hör dessa personer bara negativa saker om tex mitt jobb och så får dom intrycket att jag hatar mitt jobb och att bara är hemskt...fast det inte alls är så egentligen...Förstår du hur jag tänker? En tanke bara...helt OT.
I alla fall, ni kan ha ett litet bröllop och få det mysigt. Eller så gifter ni er själva i Rådhuset och har en liten fest efteråt. Eller att ni gifter er själva men utan att det är hemligt eller måste det vara hemligt om ni vill gifta er själva utan nära o kära närvarande? Tror du att folk skulle "bjuda in sig själva" eller liksom tvinga sig på er om dom visste om att ni ska gifta er?
Enda "faran" jag ser med att gifta sig hemligt är att det kan bli ett ännu större avstånd mellan er och dom som inte gillar sambon...typ " Jaha, nu har dom gift sig också och hemligt var det också...det vara väl HAN som inte vill ha oss där säkert..." Eller att både dom som är negativa och andra kan känna sig ledsna och/eller besvikna över att inte få dela den dagen med er och se er uppklädda och glädjas med er där och då. Jag tror att folk kan känna sig mindre betydelsefulla för er och känna sig "utanför" ert liv. Kanske inte helt logiskt men jag kan tänka mig att man kan reagera så. Det kan ju tyckas egoistiskt eller larvigt av dom, men känslor är ju inte alltid logiska och "fina". Jag tror dock att dom allra flesta skulle respektera ert val hur ni än gör, absolut. Och det är ju ER dag. Ni ska ju göra så som ni vill, så att NI får njuta av dagen.
Sen skulle jag personligen kunna bli ledsen om någon av mina nära o kära gifte sig hemligt, jag skulle, helt egoistiskt sett, bli besviken över att inte få dela glädjen med dom och att inte få se dom uppklädda och fina (det ÄR inte samma sak att se bilder och film efteråt- det skulle snarare förstärka min känsla av besvikelse faktiskt). MEN jag skulle självklart respektera deras val och jag skulle ALDRIG gnälla eller klaga eller kommentera deras beslut negativt och jag skulle ge brudparet present och bjuda dom på tex middag för att fira med dom. Jag skulle inte berätta för brudparet hur jag kände utan jag skulle gratulera och vara glad för deras skull men jag skulle vara ledsen för min egen skull. Ett alternativ är ju att bara ha fest för allra närmsta familjen och förklara för vänner och bekanta att ni bara vill ha era familjer där, då är det inte hemligt och om någon (som inte är bjuden) vill komma och titta på vigseln så kanske dom kan få det?