Fast bara för att man inte är blyg i vanliga fall eller är en viss ålder så betyder inte det att man är bekväm med att hålla tal. Klart att man som brudpar kan önska och hoppas på tal men att förvänta sig eller anse att en viss person som är av en viss ålder borde hålla tal för att det "ska" vara så....Jag kan säga att jag själv varit i situationen att jag "borde" enligt konstens alla regler hålla tal....Jag är inte ett dugg blyg i vanliga fall...men fy...jag kunde inte fokusera mig på den fina ceremonin i kyrkan, inte äta vid middagen, var illamående av nervositet tills talet var avklarat....Jag darrade på rösten, darrade i benen...Jag blev svimfärdig på toan 15 minuter innan...Det är inte så himla kul att hålla tal. En del har inga problem med det, andra har det jättejobbigt! Man kan inte gå på hur folk är i vanliga fall- blyga eller inte, det säger inget om hur man känner inför att hålla tal!
Klart att ni kan hoppas och önska men att pressa någon till det, nej det kan jag inte tycka är riktigt rätt. Även om ni inte frågar själva utan "bara" hintar eller låter toastmaster ringa upp utan att tjata...så kan det kännas tvingande! Då skulle iaf jag känna pressen att inte göra brudparet besvikna! Jag skulle känna mig tvingad om brudparet "hintade" eller om toastmaster ringde upp! Låt folk bestämma själva. Man kan inte förvänta sig en massa, att alla ska göra precis så som det är i ens dröm.....det blir trevliga,underbara, fina bröllop ändå!