• Diraal

Brudtärnedilemma

Hej!

När min karl hade friat till mig förkunnade jag detta för min bästa väninna som jag gärna ville ha som tärna. Hon blev jätteglad och varje gång vi ses pratar hon om hur vi ska kolla på klänningar och att hon har plan för möhippan. Detta trots att vigseln inte äger rum förrän 23 juli 2011.

Hon pluggar i norrland och jag bor i sthlm så vi har setts 5 ggr sen hon började plugga hösten 2009. Hon är väldigt frånvarande, svårt att få tag i henne, prata med henne. När vi väl ses har det blivit 'klämma in mellan andra grejer'. Och jag har känt länge att det inte räcker. Men det finns knappt tid att berätta detta. Nu i veckan kommer jag börja plugga på högskola, heltid. Och då kommer det troligen bli ännu svårare för oss att hålla kontakten.

Jag träffar min brors sambo betydligt oftare då jag hjälper henne med deras nyfödde son mycket. Igår tänkte jag fråga henne om hon ville vara tärna. För att jag, som sagt, kan träffa henne oftare (vi kommer om nån vecka dessutom bo grannar). Men jag kunde inte fråga. För jag tvekade kände jag.

Nu när jag stod i duschen på morgonen tänkte jag på min sambos lillesyster som fyller 13. Det kanske vore kul med henne som tärna.

Men som det ser ut just nu känner jag inte att jag har någon jag vill ha som tärna alls. Frågan är, hur berättar jag det här för min bästa vän? Hur går det ihop? Hon kommer bli bjuden på bröllopet ändå men jag vet inte hur jag ska säga allt detta till henne. Hjälp?

Och behöver man ha tärna och marskalk? Min karl vet inte vem som skulle bli hans marskalk nämligen. Och jag undrar om jag kan lägga fram det till honom att bara ha nån som hjälper honom med hand grejs innan, och någon som hjälper mig med frisyr, smink och påklädning. Men att vi i kyrkan inte har tärna eller marskalk...kanske en brudnäbb om vi känner för det?

• Svar på tråden Brudtärnedilemma
  • KlaraV89

Jag har varit på massa bröllop utan täna, med täna, tärna och bestman, massa tänor och ingen bestman, osv, alla kombos funkar

• KlaraV89

Sorry mitt r funkar inte så bra på mitt tangentbord

• Midvinterflicka

Mitt råd är att tänka efter noga innan man tillfrågar någon. Eftersom du redan har tillfrågat din bästa vän kanske hon blir besviken om du ändrar dig. Uppenbarligen blev hon glad eftersom hon pratar om vilken klänning hon ska ha på sig. Hur länge sedan var det du frågade henne? Att tillfråga henne för att sedan ändra sig en kort tid efteråt är inte särskilt snällt, i så fall måste det finnas en god anledning. Kanske kan du ha flera tärnor?

• Diraal

Ja, ditt råd är att tänka efter. men jag har som sagt redan gjort det, som bekant kan man inte göra saker ogjort. jag undrar vad jag gör nu.

Vi förlovade oss 24/4, och det var väl nån vecka efter det. Och ja, det finns ju en god anledning. Hon finns inte här så mycket som hon borde.

• uppochhoppa

Jag tycker du ska behålla din bästa vän som tärna, hon verkar ju engagera sig och känner säkert att det är en stund kvar. Bättre att be henne rakt ut om mer hjälp om du behöver det. Till sist är det ert bröllop och er sak att planera och man kan inte förvänta sig hjälp om man inte ber om den.

En bra lösning är kanske att ha två tärnor? din brors sambo som du stöter o blöter saker med längs vägen och bästa vännen från förr som tärna och som bidrar med hjälp till möhippeplanering och det hon kan göra från distans?

En av mina tärnor får en bebis i september och jag vet inte ens om hon kommer vara med på möhippan, därför säkrade jag upp med två bästa kompisar till, och tärnan med bebis vet om att jag inte har några som helst krav på hennes "tärneri" - mer än att jag vill ha henne som tärna för att hon är viktig för mig. Det är därför jag vill ha henen i den rollen, inte för att hon ska göra en massa saker.

fundera kring vad tärna/tärnors betydelse är för dig så reder det sig nog :)

• Diraal

Tack 'uppochhoppa'. Jag ska försöka prata med min karl om detta också. Om han inte arbetar sig fördärvad halva natten. 

Jag har nämligen inte haft några förväntningar eller så. Jag har varit väldigt cynisk, och har aldrig drömt om att gifta mig osv...så min bild av tärnor osv är den som finns i amerikanska romcoms.

Och självklart, om vi inte ber om hjälp så får vi ingen heller. Men till saken hör att hon inte har tid att träffa mig/prata med mig om nånting öht. Vilket innebär att jag inte kan berätta hur jag tänker. Det är en stor grej för mig och min karl. Men hon gör den jättestor. Hon har aldrig varit på ett svenskt bröllop, eller ett öht. Hon belastar mer än hjälper. Hon planerar allt kring tärnandet. Och jag har knappt fått chansen att säga nått.

• pyrro

Jag ser ingen anledning att "avbe" henne. Var glad att du har en bästa väninna som uppenbarligen är jätteglad för din skull och engagerad. Det betyder ju inte att du inte kan be din bror sambo om hjälp.

Vi hade varken tärnor eller bestmen och ingen av dom bröllop jag varit på har heller haft så det är verkligen ingen nödvändighet om man inte vill. Vår dotter var däremot brudnäbb. Jag har ingen bästa väninna på det sättet, men hade jag det så skulle jag ha valt att ha henne som tärna att bolla med, ha med hos frisören etc men jag skulle ha valt 13-åringen som brudnäbb i kyrkan

• Diraal

Hm, jag har i princip ingen tjejkompis. Hon är nog min enda tjejkompis jag haft. Mina 'bästa vänner' är killar. Och vi glider ifrån varandra mer och mer för varje månad hon är där uppe nu.

• lunagarden

Du kan väl ha två tärnor?

• Oktoberbrud2010

Pluggade hon i Norrland när du frågade henne?  Om hon gjorde det måste du ju nästan ha insett att hon aldrig skulle ha en chans att bli en riktigt nära bollplank.

Jag valde också min bästa väninna att bli min tärna. Men jag har insett att hon har fullt upp, den helgen har hon avslutat inspelningen av en kortfilm där hon spelar huvudrollen. Hon har ett krävande jobb och vi bor ca 18 mil ifrån varandra. Därför kunde hon inte vara med när jag köpte min klänning, men hon har sett den efteråt. Vi pratar kanske någon gång i månaden och då gifter jag mig om 2 månader. Det kommer väl kanske bli lite tätare nu.  Men jag vet att hon är så engagerad hon kan vara i förhållande till hur lite tid hon har. 

Att plugga är ju rätt tidskrävande, det kan inte vara så att de tider du kan prata på är just de tider hon inte kan?  Har hon nåt extrajobb, som tar ytterligare mer av hennes tid i anspråk?

Jag förstår att det är frustrerande att ni inte hinner prata med varandra. Men det är ju ganska långt kvar till ert bröllop. Om du inte får tag i henne per telefon, så skriv till henne. Skriv och berätta hur du känner, och börja meningarna med jag och inte Du. Plus att du kanske ska höra hur hon ser på det här med att vara tärna...

Hoppas det löser sig för dig...

Lycka till med ert framtida bröllop!

• uppochhoppa

låter lite underligt och motsägelsefullt . Att hon engagerar sig för lite men för mycket?
    Att du inte har förväntningar men ändå har?

Kanske värt att göra en lista:

vilka saker förväntar du dig av henne?
    vad ingår i det du tänker tärna
    Vad ingår inte?

Sedan bör du ta detta med henne - i de delar hon engagerar sig för mycket får du förklara det, och i delar hon inte funderat får du be henne om hjälp. Ingen av er har gjort det här förut som du skriver och om tärnan inte varit på något svenskt bröllop får du förklaar hur du tänkt. :)

Boka "tärnprat" med henne någon gång varje månad kanske, då ni båda prioriterar att gå igenom vad som hänt sen sist med bröllopet eller något i den stilen om du inte tycker det blir för ofta.

• Houdini

Jag funderade fram och tillbaka ttänktte först ha en kompis sen ingen tärna alls men jag ska ha två näbbar min brorsdotter och mannens lillasyster. Sen kom jag på att de tjejer jag har mest kontakt med och har haft mest kontakt med under våra år tillsammans är mannes systrar dom är i tjugo års åldern och jag är fyrtiofem.

Men ju mer jag tänkte på det detso säkrare blev jag och jag har redan pratat med doom, trots att vi inte ens har bestämt datum ännu.

• Sebastiána

Min syster hade sin bästis, som då bodde i norra Norrland (min syster bor i Skåne) som tärna. Sedan bestämde hon sig för att ha mig som tärna också och det var ju tur för henne Jag kunde följa med på klänningsprovning och annat och fixade möhippa, vigselprogram och festprogram.

• lunagarden

Ja, man kan ju ha flera tärnor med olika uppgifter

• Drama Online

Oj, vad lessen jag blivit om jag blivit fråntagen uppdraget av så luddiga skäl.

Men det kanske ordnar sig om du är super-konkret.
    Skriver listor på vad du vill och inte vill, och varför hon inte kan uppfylla det.

Det verkar ju modernt att inte ha tärnor, så det kanske hon förstår. Kungligt exempel!

Men att planera möhippa och att hålla saker åt dig under bröllopsdagen tror jag att 
    hon kan fixa på distans.

Det låter vackert att ha en tärna från det gamla livet och en från det nya livet, och jag tror det skulle kunna bli ett bra sätt att knyta an till bägge. Om du vill.

• KatjaB

jag hade två tärnor, min kusin som bor ca 3-4 timmars bilresa bort, och min kompis som var i australien fram till ett halvår innan bröllopet och sista halvåret bodde i stan.
    Båda hann dessutom bli gravida vilket var jättegulligt när de hade sina gravidmagar i sina klänningar
    När man har en tärna på håll, så får man ju räkna med att hon inte kan finnas där för dig lika mycket, och sen är det ju stor skillnad på hur mycket man vill att de hjälper till också. För mig var det viktigt att de kände sig fina i sina kläder och att de fanns till för mig när det väl var dags. Att orka prata bröllop då o då var ju kul att de ville
    Jag blev jätteglad när tärnan på håll var med på möhippan för jag hade verkligen inte förväntat mig det.

Kanske kan det vara så att din tärna gör "för mycket" för att kompensera att hon bor så långt bort?
    om jag vore du skulle jag ta två tärnor och ha en som bor lokalt också. 13-åringen kanske inte direkt kan hjälpa till heller, så det är nog inte så bra val om du väntar dig få hjälp med saker och en möhippa mm..

• Uttan

Jag har 2 tärnor. Många har ju 2 tärnor - Så inte varför bara be båda?

Svar på tråden Brudtärnedilemma