• Princessan2010

Håller sminket?

Vi ska viga oss 16:30 på eftermiddagen och därför är jag lite orolig för att sminket inte ska hålla sig fint från morgonen. Som det ser ut nu ska jag sminka mig vid 08:00 på morgonen hos sminkös. Håller detta till vigseln?

HJÄLP vad tror ni?

• Svar på tråden Håller sminket?
  • Princessan2010

Ja det är sant.. Vet inte hur jag ska göra nu!

Läser en massa artiklar om hur man sminkar sig. Kan ju inte vara så svårt egentligen. Då kan jag ju sminka mig bara två timmar innan eller något :)

• Rufsas

Sorry om jag spräcker ditt tidsschema nu, men varför i allsindar ska du sminkas så tidigt? Vi har vår vigsel 15 och jag planerar att sminka mig runt 13. Har ni långt att åka mellan de olika ställena?

• Bride in leather
    Rufsas skrev 2010-08-23 15:56:00 följande:
    Sorry om jag spräcker ditt tidsschema nu, men varför i allsindar ska du sminkas så tidigt? Vi har vår vigsel 15 och jag planerar att sminka mig runt 13. Har ni långt att åka mellan de olika ställena?
    Instämmer här.

Jag sminkades 10 och gifte mig 14,det höll hela natten.

• LillieMae

Princessan2010 skrev 2010-08-23 15:46:49 följande:

Ja det är sant.. Vet inte hur jag ska göra nu! Läser en massa artiklar om hur man sminkar sig. Kan ju inte vara så svårt egentligen. Då kan jag ju sminka mig bara två timmar innan eller något :)

öva öva öva innan är mitt tips.
    Då vet du exakt hur du vill ha det på er dag o det tar inte så lång tid.

Mitt tips om du ska göra det själv är att öva länge på grunden.
    För om inte den blir bra kommer du att se "flammig" ut på bröllopsbilderna.
    ta gärna foto med blixt då ser man tydligt det flammiga.

men jag lovar att de kommer att kunna ge dig bra tips i den butik du väljer att gå till.

• Princessan2010

Rufsas skrev 2010-08-23 15:56:00 följande:

Ja alltså, vi bor i umeå men ska gifta oss i stockholm.

Alternativ 1 : Sminkar mig hos sminkös på morgonen vid 08:00 (provsminkning innan isåfall)
    Alternativ 2 : Sminkar mig själv på hotellet innan vigseln

• Princessan2010

LillieMae skrev 2010-08-23 16:00:13 följande:
    Princessan2010 skrev 2010-08-23 15:46:49 följande: öva öva öva innan är mitt tips.Då vet du exakt hur du vill ha det på er dag o det tar inte så lång tid.Mitt tips om du ska göra det själv är att öva länge på grunden.För om inte den blir bra kommer du att se "flammig" ut på bröllopsbilderna. ta gärna foto med blixt då ser man tydligt det flammiga. men jag lovar att de kommer att kunna ge dig bra tips i den butik du väljer att gå till.

Tack för tipset.

• ClaraH

Sebastiána skrev 2010-08-23 14:33:12 följande:
    Jag var på "sminkkurs" hos Makeup-store och den sminkningen skulle definitivt inte hålla (föll sönder efter ett par timmar), men om du har en riktigt bra sminkös så funkar det!

Vad är "rätt grund"? Har du möjlighet att ge några tips?

• LillieMae

ClaraH skrev 2010-08-23 16:09:09 följande:

en bra foundation, välj själv hur mkt den ska täcka.
    ett bra puder uppe på det.
    Anledningen till att man lägger det är ju för att göra ansiktet till en "blank canvas" att måla på om du förstår.
    Ju bättre grund man har desto bättre fäster det övriga sminket.
    T.ex på ögonen där kan du nästan över driva med puder (borsta bort överflödigt givetvis) för man är oftast ganska fet på ögonlocken.
    HAr man inte tillräckligt torr grund så blir det fläckigt och ögonskuggan lägger sig i linjer.

• Rufsas
    Princessan2010 skrev 2010-08-23 16:04:32 följande:
      Ja alltså, vi bor i umeå men ska gifta oss i stockholm. Alternativ 1 : Sminkar mig hos sminkös på morgonen vid 08:00 (provsminkning innan isåfall)Alternativ 2 : Sminkar mig själv på hotellet innan vigseln
    Men oj, då förstår jag. Ska du flyga däremellan? Jag hade nog valt ditt alternativ 2 om du är hyfsat duktig på att sminka dig själv. Lycka till hur det än blir!
  • Ängla80

ClaraH skrev 2010-08-23 16:09:09 följande:

Jag kör med MUS produkter och tycker de är bra. Men vad är den bästa grunden, vi kommer att gifta oss utomhus på en strand i värmen... Vill ju inte heller att det ser för onaturligt ut!

När använder man primer?

• eigollet

Men du, kan du inte boka en tid med någon sminkös i Stockholm då? Kan du ta dig centralt så är det ju bara att boka en tid på typ Face eller nåt. Annars kan säkert någon sminkös åka dit du är för att sminka dig.
    Jag har två kontakter jag kan kolla med om du vill!

• gloriousgirlgirl

kan rekommendera COW i Stockholm...de KAN smink. Sen finns det även, på butiker där de säljer teatersmink, ett ansiktsklister kan man säga, som man sprejar på efter att sminkningen är klar. Då behöver man inte oroa sig alls, det sitter kvar. Beror iofs på ens hudtyp, är du väldigt fet i hyn kan du behöva lägga på puder då och då bara. Jag använder sprejklistret ibland när jag ska ut och det kan ösregna på mig men inget händer.

Och sminka dig senare på dagen!

• starfish

jag ska till frissan mellan 8.00-12.00 och ska då göras helt klar. vigseln är 14.30. fotografering 13.00
    jag tycker du ska ha primer under foundationen, sen puder. finns även primer för skuggan så den sitter bättre. sedan när makeupen är klar kommer jag att spraya en fieringsspray över. har provat detta tidigare och det håller bra mycket bättre än om man kör utan primer och sprayen.

• Sebastiána
    Rufsas skrev 2010-08-23 16:22:57 följande:
    Men oj, då förstår jag. Ska du flyga däremellan? Jag hade nog valt ditt alternativ 2 om du är hyfsat duktig på att sminka dig själv. Lycka till hur det än blir!
    Håller med. Flyger ofta iofs lite längre (Umeå-Malmö) och brukar känna mig lite "sliten" efter en flygtur.
  • Sebastiána
    gloriousgirlgirl skrev 2010-08-23 18:12:10 följande:
    kan rekommendera COW i Stockholm...de KAN smink. Sen finns det även, på butiker där de säljer teatersmink, ett ansiktsklister kan man säga, som man sprejar på efter att sminkningen är klar. Då behöver man inte oroa sig alls, det sitter kvar. Beror iofs på ens hudtyp, är du väldigt fet i hyn kan du behöva lägga på puder då och då bara. Jag använder sprejklistret ibland när jag ska ut och det kan ösregna på mig men inget händer. Och sminka dig senare på dagen!
    Var någonstans i STHLM gör de det där med sprejklister?
  • mamablues

Jag kan varmt rekommendera i.d bare minerals foundation! En sminkös som oxå är min vän brukar använda det på mig och reslutatet är helt perfekt! Det kladdar inte, det ser inte onaturligt ut och det håller många timmar! Men man måste börja med en bra primer om det ska hålla länge och om resultatet ska bli "slätt". I.d har även ett sorts puder som heter Veil som man lägger ovanpå allt för att huden inte ska få blanka partier och det kan man bara bättra på under dagen för att man ska se fräsch ut! Minus för produkterna är priset, men de räcker ett år ca så om man jämför med billigare alternativ så jämnar det ut sig i längden plus att huden mår mkt bättre av mineralsminket!

Men detta är ju mina erfarenheter å tankar, vi är ju olika! Jag ska iaf lägga pengar på att köpa grunden i i.d å träna på att sminka mig själv. Om man har tänkt lägga en tunsenlapp på att någon sminkar en så kan man lika gärna köpa produkter för de pengarna och få behålla produkterna plus att man kan sminka sig när det passar en själv på själva bröllopsdagen

• gloriousgirlgirl

Fixeringssprejet heter Derma Color och jag köpte det på en affär som säljer peruker och teatersmink på söder i stockholm, ligger på renstiernas gata, tvärsemot kajsa warg. Jag vet att många sminköser har detta i sitt kit så att säga. Men det är alltså en produkt som du själv kan köpa och spreja på ansiktet efter sminkningen. Kostar en dryg hundralapp.

I.D-produkterna är som sagt ovan väldigt bra också, men du kan behöva bättra på det under dagen, men du kommer absolut se strålande ut.

• ClaraH

Jag brukar dagligen använda foundation (Dior), concealer (FACE) och puder (LUMENE), men jag tycker inte att det håller en heldag. Jag får väl börja ta med mig och bättra på under dagen.

Vill gärna ha tips om ett bra puder - märke. Jag föredrar transparant, men det kanske är bättre med ett med lite färg? Jag är inte så väldigt nöjd med Lumene idag.

I.D. funkar inte för mig, jag ser helt enkelt inte klok ut, alldeles för blank och onaturlig trots puder över.

Vilken färg på ögonskugga är bäst om man har vit klänning på sig?

• Princessan2010

Rufsas skrev 2010-08-23 16:22:57 följande:

Ja precis. Vi flyger vid halv tolv på förmiddagen. Det blir nog alternativ två, vågar inte chansa på att sminket ska hålla sig så många timmar.

Jag får gå ut på stan och köpa lite bra smink och testa några gånger innan så jag är säker på att jag klarar av att sminka mig. Vill inte behöva sminka och sen sminka om för att det inte vart nå bra på dagen D.

Hua, det här blir nog bra :)

Svar på tråden Håller sminket?