• himeko81

Gult är ... tydligen fult.

Jag och min kille tänkte ha temat Gult, eftersom vi gillar färgen och Coldplays låt Yellow.

Det är bara det att var jag än letar verkar gult vara en färg som är underrepresenterad vad gäller inbjudningskort och andra detaljer.
    Jag hade tänkt ha vit klänning men som sagt, övriga saker.

Detta har gjort mig orolig att gul på nått sätt skulle vara förenat med otur eller något annat mindre bra.
    Hur är det egentligen, är gult fult?

• Svar på tråden Gult är ... tydligen fult.
  • Princessan2010

Tycker absolut inte att gult är fult! Det är en underbar ljus färg som passar till allt :)

Rött står för våld och synd, grönt för kontrollerande osv.. Färger kan stå för så mycket.

• Kattpoet

Gult finns ju s[ m[nga nyanser, man kan ha tre  olika gul eller varf;r inte 10.

• passionsblomman

Jag gillar gult!
    Och jag tycker ni ska köra på ert färgval. Inte minst just för att det är rätt ovanligt.
    jag tror folk faktikst har rätt i tutat i sig just den där fjantiga rimgrejen "gult är fult", vaddå, rosa-den färgen är inte ens med i ramsan, är det en omöjlig färg då?

Sedan är det ju oerhört mycket mode och trender i saker-gult var väldigt på tapetetn i inredning för något år sedan, men jag tror att folk uppfattar det som en lite svår färg hemma. Kanske till viss del för att många offentliga lokaler använder gult-för att det sägs vara den mest kreativa färgen, som skärper hjärnan etc.

Vissa kacklar "pååsk" så fort det är gult. Men det beror ju på hur man använder färgen!

Någon annan kanske kommer dragandes med att gult skulle vara "sekfullhetens färg"
    Jo, om man bodde vid hovet i frankrike på 1700-talet, och använde sig av blommor för att skicka hemliga meddelanden till sina älskare. Men allvarligt talat, hur många kan det blomsterspråket? Det har ingen som helst giltighet idag. Det är väl bara röda rosor, som har en tydligt kärlekskrank laddning i vårt land numera. Vad vi vill ha sagt med våra buketter, skriver vi på kortet!

Olika nyanser av gult, kanske ihop med glas-som glaskonfetti/kross, kristaller eller annat, vitt (ljus tex) och med det gröna i blomvaserna som en kontrast, borde bli hur fint som helst.

En liten tröst: När det kommer till blommor, är gult en färg med MÅNGA valmöjligheter!

• mattiasFästmö

jag tycker absolut gult kan vara fint! Det kan ju lätt bli lite påsk tänker jag, men det beror ju helt på hur man lägger upp det med nyanser och blandar upp det med tex vitt. Så jag tycker det låter som en jättefin idé! Men jag kan förstå att det kanske inte är överrepresenterad när det gäller bröllopsrelaterade saker eftersom jag inte tror att det är någon vanlig färg att ha färgtema i men ni kanske kan pillra ihop inbjudningarna och sånt själva om inte annat?

• delfin78

Åh vilken härlih ide med GULT!!! underbart ljust o soligt *L* ska ni ha olika nyanser av gult eller lägger ni in en annan färg?

• MissWildcat

Jag har för mig jag har sett inbjudningskort i gult...visserligen så man får knåpa ihop dem själv.Men jag tycker det är fint.Vi har svart,och det är inte heller så lätt kan jag tala om

• sms å fotboll

Vi ska vara på ett ställe som heter Solgården och har gul fasad. Tänkte då att gult kunde vara en färg att använda (och gula rosor är min favorit blommor alla kategorier).

När jag nämnde det för mamma igår så utbrast hon bara "Neeeeej, inte gult". Helt paff över hennes reaktion frågade jag varför. Hennes svar var just att det symboliserar svek (och då tycker hon också om gula rosor). Äsch, säger jag! Nu blir det gult. Både jag och BM tycker det är en trevlig färg.

• Optimia

Jag tycker gult är en jättetrevlig färg! Vitt och gult tycker jag själv är en väldigt somrig och fräsch kombination (tänker mig en dukning med vita linnedukar och gula rosor).

Att gult skulle symbolisera svekfullhet eller avund är bara tjafs; det finns knappt någon färg man kan ha om man ska tänka sådär.

Googlade lite och hittade Svenska retoriksällskapets lista över blomfärger och deras betydelse: http://www.retoriksallskapet.se/Blomstersprak.htm 
    jag citerar:
    Gul blomma – Livets glädje, du är solen i mitt liv.
    Ljusgul blomma – Tro och godhet.

Kör på gult och om någon gnäller kan du slå dem i huvudet med ovanstående!

• Lissie84

Älskar gult och funderar själv på att ha det som en temafärg! Sen kan det ju bli lite mycket om allt är gult men om man bara använder det som en del av färgerna tror jag att det blir fantastiskt! 

Har du kollat in amerikanska bröllopsidor som theknot och projctwedding? Där kan man hitta helt underbara inspirationer i alla färger.

• shakynose

Gul är min favoritfärg i samband med bröllop! Så varm, positiv och lekfull färg. Att den inte anses vara en särskilt tjusig färg tycker jag är ett plus, men det innebär också att förtryckta inbjudningskort o sånt blir svårare att få tag på.

Martha S är en toppenkälla för inspiration!

• himeko81

Åh tack för alla underbara svar! :D
    Vi tänker inte ha påskbröllop men om nån säger ååh va påskigt blir det en rak höger :P

• sms å fotboll
    himeko81 skrev 2010-08-13 13:45:48 följande:
    Åh tack för alla underbara svar! :D Vi tänker inte ha påskbröllop men om nån säger ååh va påskigt blir det en rak höger :P
    Är också lite orolig att det ska bli påskigt (gifter oss 8 augusti) eftersom vi funderade på gult och grönt. Får kanske kolla lite närmre på det. Men om det blir gult och grönt så hade jag också gett en rak höger om någon påpekat det. :)
  • Kattpoet

Folk håller sig oftas till endast två nyanser när det kommer till gult, det finns mer än pippigul och  ljusgul. Man kan ha så kul med gult.  

Skaffa  ett färg kort med gult och grönt och sätt er ner och   hitta eran gul.

Och denna bukett är ju gul, vit, rosa och grön och inte ser den ut som en påskkyckling.

Frangipani Wedding Bouquet

• Sonja68

Gult är en härlig färg!! Finns massor med fina nyanser. Och just gult, vitt och grönt är ju underbart. Se bara buketten ovan!

• Marängtrollet

Ja gult är verkligen superfint och fräscht , när jag jobbade som florist kom det in ett ungt par som absolut ville ha gult. Ovanligt då i alla fall, och hennes mormors favoritblomma hade alltid varit gullvivor...den blev helt underbar och den finaste bukett jag kunnat tänka mig! 
    Själv har jag inte bestämt färger än, men i maj hoppas jag det finns några utslagna liljekonvaljer till buketten och sen blir det nog milt gult någonstans =)
    Kör på det!  

• mattiasFästmö

Petrah skrev 2010-08-13 22:43:49 följande:
    Hade jag varit ensam om att gifta sig så hade det blivit gult ;)   Jag hade parat med med ljusgrått och såhär fint hade det kunnat bli: ny-image0.etsy.com/il_fullxfull.136314824.jpg www.weddingsonthefrenchriviera.com/wp-content... 2.bp.blogspot.com/_8RJidFpQnwo/TAUccyNfTiI/AA...   Så, nej! Gult är INTE fult! Kör  på det!  

riktigt läckert att para ihop det med ljusgrått! jag har aldrig sett/tänkt på den kombinationen förut!

Svar på tråden Gult är ... tydligen fult.