• Lyckomia

Frustrerad! Ni som ger pengar, hur mycket?

När brudparet önskar sig pengar, hur mycket är rimligt att ge?

Min sambo och jag ska på bröllop i Österrike till en släkting till honom som vi aldrig någonsin träffar och är väldigt oense om hur mycket vi ska ge. Vi ska ju faktiskt ta oss dit och det är fan inte gratis. Han tycker 1000 kr och jag totalvägrar. Dom ska fan bara vara glada att vi kommer och min sambo ska sluta att bara drälla pengar till folk! ÅÅÅÅHHH!!!!!

• Svar på tråden Frustrerad! Ni som ger pengar, hur mycket?
  • keefee

Hei alle sammen, bare å lufta litt emne her som er også diskustert masse på norske bryllupsidene.

Den her er min taken. Jeg har bodd i vesten ganske lenge men hadde en asiatiske oppdrett. Det er helt akseptabelt å gi og tar imot penger fra gjestene. Hvorfor? Cash is king. 100,-, 200,-, presentkort, guldmynt, sølvmynt, så langt det er liquid, er det bra gave til brudeparet.

Jeg har en erfaring ved å bli bjudet til et bryllup i Bulgaria. Hun er ei vennina, kjente hverandre i 2 år, ikke den tetteste type men bra forhold. Bryllup og vielsen tatt plass i Bulgaria, vi bor i Oslo. Hun ønsker seg ikke noe fordi det største gave hun kan få er at jeg og andre gjester kommer og bli en del av hennes store dagen. Det er også en ære å bli invitert.

Tatt 1 dag fri fra joben, flyget med rutelinje til Sofia, leid bil til 3 dager, kjørte 500 km til Sunny Beach, hotel og drivstoff till c.a. 10 000,- allerede. Greit at hun ønsket seg ikke noe gave. Likevel har jeg og en annet vennine brakt med noen spesielle fra Asia da jeg var der like før brylluppet hennes. Hun like kjokkenredskap og dekorasjon av tre. Hun har fått 3 bambuskåler i forskjellige størrelsen og kjøkkenspade sett. Det selve koster mer enn 500,-. Men for meg, jeg ville bare gir alt jeg kan og kunne for å forsikre at hun har det fint og har penger til over til å kjøpe en ny leilighet i Oslo.

I tillegg i Bulgaria, noen andre gjester og jeg har gjemmet penger gave i forskjellige valute i plastegger i en stor haug strandsand som de måtte grave for å finne skatt! Det var morsomt! Å gi penger kan være morsomt. Og da har jeg gitt dem, tilsvarende 1500,- i Bulgansk Leva. Vi gir ikke fordi vi har masse penger eller fordi de trengte det kraftig. Det er fordi det er gøy å gi.

Til slut, brukte jeg nesten 15,000 på et bryllup. Så tenkt nå selv om jeg har brukt de pengene slik, det er vel verdt.

Nå, 4 år etter vi bevenner oss, har vi vokst til å bli good friends.

Neste vecka skal jeg gifte meg. Hun har takket ja til et annet bryllup i USA og selvsagt er jeg veldig skuffet. Det stoppet ikke henne å gjøre alt som hun kan då hun var i Norge. Er hun en av de som bli med til brudesalong, omsying av kjolen, planlegger møhippa, etc.

Det viktigst spørsmål er hur mycket våger du å sette pris på vennskap? Jeg tror at hver krone er bra brukt. Det kommer å bli mer aktivitet å gjøre i felleskap. Derfor sier jeg det er helt dumt å utelukke mjølighet å gi pengegave.

En gave som brudepar har brukt for, ønsker eller en veltenkt gave, kommer å koste. Det krever tid, energi du bruker til den, erfaring og kjennskap til smak og stil av paret og selvsagt penger. Om man kan balansere de punktene så har du 'pris' på gave.

Vælkommen til min kompleks men enkelt synspunkter. Hva gang jeg blir invitert til et bryllup, koster det ikke mindre enn 20 000,- i kosten. De som har sterk motvilje til pengegave  bør kansjke takker nei til innbjudning MEN likevel sende en eller annen gaven (selv om en er ikke tilstedet).

Husk nå, det er en ære å bli invitert i det første plass!

• kikki kikki

Klockarbol skrev 2010-07-31 01:44:57 följande:
      Inte alls avsett som ett påhopp men jag måste ändå fråga:Är det verkligen "bara" att bjuda på kaffe och bullar efter en vigsel?Och vad i hela fridens dar är en "panikvigsel"???Vi kommer "bara" att bjuda på kaffe och tårta efter vår vigsel för det är vad vi har råd med. Vi har visserligen inte önskat oss något alls men visst hoppas vi på att vi får en liten peng som kanske räcker till en hotellnatt så vi kan åka på "bröllopsresa". Men jag tänker nog mycket bestämt hävda att vi inte gifter oss i "panik" och min själ inte för att få en hotellnatt...

Jag är inte snål och kräver aldrig någe av någon....men just denna gången så hade jag igentligen inte tid att gå på bröllop (jag bor 35 mil från henne) men hon övertalade mig att komma och att vi skulle få fika och tårta......visst....vi tog oss tid och åkte dit.....för det första så tog vigseln kortast möjliga tid och sen så blev vi slussade in i en gammal byggnad där det skulle fikas......det vi gäster fick var var sin bulle och 1 av tre sorters kakor......sen när vi kom till tårtan så var det en sockerkaks botten på 2 cm med lite grädde på som ställdes på varje bord (ca 4 bord) och den botten som ställdes framför brudparet var det en figur på.
    efter fikat så ställde sig dom upp och säger...."nu ska vi se hur mycket pengar vi fått".....det var nog inte bara jag som kände mig obekväm där......sen efter dom räknat ihop pengarna och tittat på presenterna så sa dom att nu var allt över och att vi kunde åka när vi ville.

Tror att allt som allt var det hela över på 1.5 timma..........kan säga att jag hade hellre stannat hemma och gjort det jag hade planerat att göra från början.

jag kanske låter väldigt otacksam men hela upplägget kändes som att dom bara ville att man skulle komma och ge dom pengar och att dom själva betalat minsta möjliga på bröllopet.
    jag hade nog förväntat mig att man kunnat ta iaf 2 bullar om man nu viljat det.

• lunagarden

En reflektion - det här motståndet mot att ge pengar verkar, efter det jag har läst (ibland feltolkar man text) mest handla om ett osunt kontrollbehov hos gästen.

Man vill inte ge pengar, för man saknar kontroll över vad mottagaren kommer att använda dem till.

Själv ger jag med glädje, och har full tillit till att pengarna används på bästa sätt - på det sätt som mottagaren själv önskar

Om min mottagares bil t.e.x skulle gå sönder och personen inte kunde använda pengarna till resa som det var tänkt, så skulle jag känna tacksamhet över att jag kunde hjälpa till att bidra till att denna persons bil blev lagad.

• lunagarden

Hoppsan, mitt inlägg kom visst i fel tråd, sorry

• zorken19

Jag tycker oxå 500:- räcker

Jag har läst några inlägg i tråden men blir lite trött på att endel tycker att man inte ska önska sig pengar osv ovs. Vi har önskat oss pengar men det är bara för att vi inte vill ha en massa saker. Å jag säger som jag alltid har sagt att jag önskar mig inte pengar för att vi ska åka på bröllopsresa eller attt folk ska betala vårt bröllop för då hade jag aldrig gift mig för så jäkla mycket pengar som vi lagt ner på vårt bröllop kommer vi ALDRIG att få tillbaka av våra gäster.
    Vi skrev i vår inbjudan att vill de gratulera så föredrar vi en liten gåva i ett kuvert men den största gåvan är att de kommer på vårt bröllop!

• bobods
    kikki kikki skrev 2010-07-29 17:01:04 följande:
      Ja det kan jag hålla med om.....men om man inte har råd att ha just det stora bröllopet man vill ha sk är det ju bättre att vänta och spara.....sen hatar jag också att behöva vänta på saker.....men om just att bli gift är viktigast så behöver det ju inte kosta så mycket......att gifta sig handlar ju enligt mig att bevisa för hela världen att min man och jag älskar varandra och vi vill leva ihop hela livet ....och då behöver det ju inte kosta en förmögenhet om man inte vill .sen vet jag med att det finns dom som har det för jäkligt med sin ekonomi.
    Jag håller med dig i princip - man ska gifta sig efter den budget man har - om det inte var så att du drar alla som önskar dig pengar över en kam: "alla som önskar sig pengar gör det eftersom de inte har råd att betala sitt bröllop". 

Vi önskar oss pengar till vår smekmånad till Bali. Vi har råd med vårt stora bröllop, och skulle ha haft råd med en mindre resa någon annanstans. Vi önskar oss pengar till smekmånaden eftersom vi hoppas kunna lyxa till det lite för en gångs skull och för att kunna vara borta lite längre. Jag tycker inte att vi gör något fel.

• weddinginlove

Allt spelar nog roll hur jag känner personen. Fast jag skulle nog inte gå på ett bröllop där jag eller min partner inte kände personerna som gifter sig så väl.

Har varit på ett par av min sambos kusiners bröllop, jag har träffat dom 3-4gånger men vill min sambo ge 1000kr så blir det det. Det är ju hennes släkt. Men hon kräver inte dom pegarna från mig. Jag betalar ju resa dit, hotel och kläder.

• Dsy04

lyckomia

Jag är bjuden på ett bröllop i cypern när man är bjuden där så ska man ge alltid pengar till brudparet det är en kultur grej i att göra det...pengarna ges beroende på hur nära kontakt du har med de som gifter sig, mycket pengar om du är syster pappa etc nära vän....mindre om du är grannen etc

Jag kommer inte att åka till bröllopet för jag bor långt från de (singapore)

Men OM jag hade åkt till bröllopet hade jag inte gett pengarna..... jag hade garanterad gett, svensk designad glas/kristal det är vackert , elegant, svensk, ett minne för livet, lite speciellt om man ger det till någon som bor i utlandet , plus att du kan skriva att du visste att de var pengar de ville ha men att du ville ge något mer personlig något de skulle titta på, o komma ihåg att de fick det på sitt bröllop.

Jag tror att sånt uppskattas mycket, i utlandet.

til ex; nu är jag på semester i sverige o vi åker till singa nästa vecka, jag ska ge nåt som är tipisk härifrån till 3 bekanta  o det är snöboll kosta boda..

Man kan tror att jag är super nationalistisk men jag är inte svensk, jag bara uppskattar snygga saker;) 

sorry för min stavfel

• kikki kikki

bobods skrev 2010-07-31 09:52:00 följande:
    Jag håller med dig i princip - man ska gifta sig efter den budget man har - om det inte var så att du drar alla som önskar dig pengar över en kam: "alla som önskar sig pengar gör det eftersom de inte har råd att betala sitt bröllop".  Vi önskar oss pengar till vår smekmånad till Bali. Vi har råd med vårt stora bröllop, och skulle ha haft råd med en mindre resa någon annanstans. Vi önskar oss pengar till smekmånaden eftersom vi hoppas kunna lyxa till det lite för en gångs skull och för att kunna vara borta lite längre. Jag tycker inte att vi gör något fel.

Jag är mot det där att just önska sig pengar.....som du skrev önskar ni pengar till en bröllopsresa....önska då istället presentkort på kanske ving eller ett annat resebolag.
    om alla gäster ger presentkort på samma resebyrå så blir det en stor summa att resa för.
    Jag tycker att presentkort är helt ok för då vet man som givare att det går till någe vettigt och inte pengar som kanske rinner ur sanden på annat.

• bobods
    kikki kikki skrev 2010-07-31 11:46:37 följande:
      Jag är mot det där att just önska sig pengar.....som du skrev önskar ni pengar till en bröllopsresa....önska då istället presentkort på kanske ving eller ett annat resebolag.om alla gäster ger presentkort på samma resebyrå så blir det en stor summa att resa för.Jag tycker att presentkort är helt ok för då vet man som givare att det går till någe vettigt och inte pengar som kanske rinner ur sanden på annat.
    Skulle vi ha önskat oss presentkort på ett resebolag är vi tvungna att bestämma oss för hela resan hemifrån. Vi har själva betalat flyget, som är det enda vi bokat, sen kommer vi boka på plats, när vi hittat hotell som vi tycker om. Jag vill inte blanda in resebolag då det är mycket dyrare än att boka på plats - jag föredrar att själv planera min resa.

Sorry, TS - OT!

• Dsy04

kikki kikki

hejsan kikki

personligen tycker jag att det är upp till brudparet vad de önskar sig pengar till att betala bröllopet, köpa sig en ny säng betala hyra  eller resa  etc..

de kan önska sig det om de vill, men sen är det  du som är bjuden som bestämmer  om det är pengar du ska ge eller en sak du vill ge...allt beror på din råd o vad du tycker själv är nice att ge 

i singa var jag bjuden på ett bröllop o de önskade sig ny sovrum o då skulle man köpa present kort på den ställe de ville köpa sovrum möblerna.....

.....Jag som gillar svensk glas he he he ....letade överallt o hittade inte  det så jag gav pengar ett tusen plus kr

jag tycker att att folk kan önska sig pengar o använda den som de vill ... det är deras dag o deras present 

sedan om pengarna går inte till nåt vettigt jag bryr mig inte bara de är glad o använder pengar till vad de behöver 

• kikki kikki

Som tur är kan man önska sig vad man vill och jag har möjligheten att fritt välja vad jag vill ge.
    Alla som jag känner vet vad jag tycker och godtar det.

Svar på tråden Frustrerad! Ni som ger pengar, hur mycket?