• Lyckomia

Frustrerad! Ni som ger pengar, hur mycket?

När brudparet önskar sig pengar, hur mycket är rimligt att ge?

Min sambo och jag ska på bröllop i Österrike till en släkting till honom som vi aldrig någonsin träffar och är väldigt oense om hur mycket vi ska ge. Vi ska ju faktiskt ta oss dit och det är fan inte gratis. Han tycker 1000 kr och jag totalvägrar. Dom ska fan bara vara glada att vi kommer och min sambo ska sluta att bara drälla pengar till folk! ÅÅÅÅHHH!!!!!

• Svar på tråden Frustrerad! Ni som ger pengar, hur mycket?
  • mattiasFästmö

Hur har ni det med pengar i allämnhet? skulle ni ha råd att ge 1000kr utan att gå på knäna? För om ni inte har det så tycker jag du ska säga det till din man, förklara situationen. Men om det är så att ni har råd att ge 1000kr utan att det är hela stora världen så tycker jag ni ska göra det. Vill din man göra det och det är hans släktingar ni ska gå på så tycker jag han ska få ta det beslutet. Ni kanske får lite mindre pengar just denhär månaden då, men om han känner att han vill det så varför inte? Bara för att du inte känner att det är befogat att ge så mycket eftersom dom inte är syskon så behöver inte han känna det. Han kanske känner att han skulle få dåligt samvete om han gav något mindre. Och det betyder ju inte att han känner fel. Jag skulle bli skitsur på min m2b om vi skulle på min släktingsbröllop och jag ville ge något speciellt medans min m2b sa emot. Om vi har råd och det är mina släktingar och jag vill det så skulle han få acceptera det bara. Sålänge det inte är några gastronomiska summor man pratar om.

• JustMeAndMyLove

Jag önskar mig pengar och 500 tycker jag är mycket! Speciellt från folk som är studerande!

De jag bjuder frånutlandet ska INTE ge mig pengar, det kommer jag vara stenhård på eftersom jag inte har en chans att bjuda min släkt som bor på Island på flygbiljett och om jag har otur, inte ens boende...

Nä, 500 är gott och väl nog i min värld, själv hade jag gett något billigare, symboliskt bara om jag rest så långt.

• Niini

Vi gav 300 åt vår kusin. Tycker man ska ge vad man har råd med, man ska trots allt inte betala tillbaka allt vad bröllopet kostade...

• moving

Jag tycker att man ska ge så mycket som man själv vill/kan. Har man dessutom fått betala sin resa och sitt boende själv så tycker jag nog att man som brudpar ska förvänta sig en mindre summa om ens något alls.

• Vi2alltid

lunagarden skrev 2010-07-29 17:00:56 följande:
      Varför inte?

Oki, jag formulerar om till att Jag tycxker inte att man ska önska sig pengar som går till bröllopet... Det blir svårt att göra en budget för ett bröllop om man inte vet vad andra ger. Man kan ju inte räkna med att folk ger så mycket så att man har råd att ha bröllop, bröllopet är säkrast att ha pengar till från början.

• Astro
    kikki kikki skrev 2010-07-29 16:13:58 följande:
    Jag håller med dom andra här....Max 500:-Sen är jag personligen mot att ge pengar....Jag anser att om man önskar sig pengar så andvänder man upp dom och så kan man inte redovisa vad man fått från just den personen. och önskar man sig pengar till sitt bröllop så kan det lätt bli att dom pengarna just betalar bröllopet...och då anser jag att som gäst ska man inte betala för att någon annan gifter sig.Om man promt vill gifta sig just nu men inte har råd så kan man faktist gifta sig billigt.Om man sen inte vill ha några onödiga saker som bara blir ståendes och samlar damm så kan man önska sig prisentkort i en viss butik eller på tex en viss resebyrå.När min kompis gifte sig så önskade dom sig bara pengar men jag beställde ett glasblock som jag lät gravera....och hon blev jätteglad för det......sen att vi gäster bara fick lite kaffe och några bullar efter vigseln gjorde det hela till en panikvigsel för att få in pengar till en resa......Jag vet att jag kommer att få en del  påhopp nu men så tycker jag och tvingar ingen annan att tycka som jag.
    Med risk för att låta jäkligt otrevlig så är det just att folk gör som du jag är rädd för. Ett graverat glasblock, hur tjusigt det än var skulle jag inte bli så där himla lycklig över. Överhuvudtaget tycker jag inte om att få prydnadssaker, det är så personligt för mig att jag helst pryder mitt hem själv.

Det är just för att vi redan har husgeråd och för att vi helst själva väljer våra inredningsdetaljer som vi önskar oss pengar till bröllopsresa. Och det är klart jag förstår att det är tanken som räknas, men nånstans tycker jag att man som gäst bör respektera om brudparet inte vill ha saker! Vill man då inte ge pengar, fine, men då kan man ju ge något som går åt, en upplevelse eller liknande....

Vad gäller trådens ämne så tycker jag 500kr är max om man inte är typ förälder eller nåt sånt till brudparet. Jag skulle själv inte ge mer än 500 kr och skulle bli lite generad om våra kompisar gav oss högre summor än så vid vårt bröllop!

• lunagarden

Vi2alltid skrev 2010-07-29 19:24:17 följande:
      Oki, jag formulerar om till att Jag tycxker inte att man ska önska sig pengar som går till bröllopet... Det blir svårt att göra en budget för ett bröllop om man inte vet vad andra ger. Man kan ju inte räkna med att folk ger så mycket så att man har råd att ha bröllop, bröllopet är säkrast att ha pengar till från början.

det är väl en risk brudparet får kalkylera med, om de inte väljer att sätta en kuvertavgift 

• Vi2alltid

lunagarden skrev 2010-07-29 20:37:02 följande:
      det är väl en risk brudparet får kalkylera med, om de inte väljer att sätta en kuvertavgift 

Ja törs det det så... jag skulle aldrig göra det iaf

• sterik

Vi önskade bidrag till resa och fick allt mellan 200 och 2000/gäst. Vi blev glada för alla bidrag, stora som små. Man vet ju att man har olika liv, folk som pluggar osv.
    Så 500 kr. är absolut OK!

Sen har vi SJÄLVKLART ringmärkt dessa pengar. Varenda krona sattes in på ett annat konto som BARA går till resan.

• Klockarbol

kikki kikki skrev 2010-07-29 16:13:58 följande:
    Jag håller med dom andra här....Max 500:-Sen är jag personligen mot att ge pengar....Jag anser att om man önskar sig pengar så andvänder man upp dom och så kan man inte redovisa vad man fått från just den personen. och önskar man sig pengar till sitt bröllop så kan det lätt bli att dom pengarna just betalar bröllopet...och då anser jag att som gäst ska man inte betala för att någon annan gifter sig.Om man promt vill gifta sig just nu men inte har råd så kan man faktist gifta sig billigt.Om man sen inte vill ha några onödiga saker som bara blir ståendes och samlar damm så kan man önska sig prisentkort i en viss butik eller på tex en viss resebyrå.När min kompis gifte sig så önskade dom sig bara pengar men jag beställde ett glasblock som jag lät gravera....och hon blev jätteglad för det......sen att vi gäster bara fick lite kaffe och några bullar efter vigseln gjorde det hela till en panikvigsel för att få in pengar till en resa......Jag vet att jag kommer att få en del  påhopp nu men så tycker jag och tvingar ingen annan att tycka som jag.

Inte alls avsett som ett påhopp men jag måste ändå fråga:

Är det verkligen "bara" att bjuda på kaffe och bullar efter en vigsel?
    Och vad i hela fridens dar är en "panikvigsel"???

Vi kommer "bara" att bjuda på kaffe och tårta efter vår vigsel för det är vad vi har råd med.
    Vi har visserligen inte önskat oss något alls men visst hoppas vi på att vi får en liten peng som kanske räcker till en hotellnatt så vi kan åka på "bröllopsresa".
    Men jag tänker nog mycket bestämt hävda att vi inte gifter oss i "panik" och min själ inte för att få en hotellnatt...

Svar på tråden Frustrerad! Ni som ger pengar, hur mycket?